Mazda chystá nová kouzla. Motory vyvíjí jinak než ostatní

  8:00aktualizováno  8:00
Japonská Mazda je jednou z mála automobilek, které se neženou do downsizingu motorů. Přesto agregáty Skyactive dosahují zajímavých úspor a Mazda chce zajít ještě dál. Nová generace Skyactive 2 má oproti té stávající uspořit neuvěřitelných 30 procent paliva.

Nová Mazda 3 | foto: Mazda

Mazda plánuje premiéru druhé generace agregátů Skyactive někdy před rokem 2020, což je období, které zhruba koresponduje s dobou, kdy nastane u Mazdy nejspíš i střídání generací u nejdůležitějších modelů. V roce 2020 také začnou v Evropě platit nová přísnější pravidla pro produkci emisí CO2. Pro flotilu výrobce bude nově platit limit 95 gramů CO2 na kilometr.

Ambiciózních úspor zhruba třiceti procent paliva by motory Skyactive 2 měly dosáhnout jak v benzinové, tak naftové verzi. Představitelé Mazdy přitom ani v souvislosti s touto generací motorů nehovoří o downsizingu, tedy zmenšování objemu motorů a nasazování turba. Namísto toho se chce automobilka soustředit na vylepšení procesu spalování a hodlá ve velkém pracovat se spalováním velmi chudé směsi.

Klíčem je kompresní poměr

V souvislosti s tím chtějí inženýři u zážehového motoru zvýšit kompresní poměr až na neuvěřitelných 18:1. To je hodnota, které nedosahují ani mnohé moderní turbodiesely a pro běžné benzinové motory je prakticky nemyslitelná. Už současný motor 2.0 Skyactive-G je s kompresním poměrem 14:1 rekordmanem.

S HCCI počítají i ostatní

Myšlenka použití principu spalování homogenní směsi benzínu se vzduchem za pomoci samovznícení ve válci není nijak nová, jen je v automobilové praxi obtížně realizovatelná. Mercedes v roce 2007 představil koncept DiesOtto, ale v praxi se s ním zatím nepochlubil. Mezi roky 2007 a 2009 experimentoval koncern General Motors se čtyřválci 2,2 litru a vykazoval zajímavé úspory. Volkswagen zkouší rovnou dvě cesty využití HCCI. Teprve koncem roku 2013 však představila automobilka Hyundai prototyp motoru GDCI, který princip HCCI využívá v celém rozsahu otáček, a tak se i při provozu na benzín obejde bez zapalovacích svíček. Je možné, že vývojáři Mazdy mají stejný cíl. Dosavadní koncepty využívaly HCCI jen v určitém rozsahu otáček v některých jízdních režimech.

Vysoký kompresní poměr u zážehových motorů zvyšuje teplotu stlačených plynů a spalování, a má tím pádem za následek i zvýšené riziko klepání. Mazda toho ovšem využije ve svůj prospěch. Druhá generace benzínových motorů Skyactive má totiž využívat principu HCCI (Homogenous charge compression ignition). Přinejmenším v některých režimech by tak motor měl spalovat v podstatě homogenní směs paliva se vzduchem jen za pomoci samovolného vznícení jako u klasických vznětových motorů.

Jak přesně chtějí dosáhnout vysokých úspor u vznětových motorů, to inženýři Mazdy zatím neprozradili. Představitelé automobilky přitom už hovoří i o třetí generaci motorů Skyactive. Ta by měla pomoci automobilce splnit limity, které EU zavede v roce 2025. Průměrná hodnota emisí by měla klesnout na 65 gramů CO2 na kilometr. Cílem je snížit přestup tepla ze spalovacího prostoru, a snížit tak ztráty z výfuku a chlazení a celkovou zátěží pro životní prostředí se vyrovnat elektromobilům.

Méně investic jinam

Hybridní ústrojí, vodík nebo další alternativní paliva by přitom ani v budoucích generacích Skyactive neměly hrát příliš důležitou roli. Nadále se Mazda soustředí na mikorhybridní systémy jako stop-start a regenerace elektrické energie při brzdění.

Vzhledem k inovaci na poli motorů by se měla japonská automobilka obejít bez větších investic i do jiných oblastí. Například neplánuje překotný vývoj na poli převodovek. Zatímco konkurence stále častěji zavádí bezestupňové převodovky CVT nebo automatické převodovky s osmi, či devíti stupni, Mazda si v současné generaci vystačí se šestistupňovými měničovými automaty a k až nesmyslnému množství stupňů se nepožene ani s novou generací motorů.

Cesta proti všem

Není jisté, co tato netradiční strategie udělá s obchodními výsledky. Auta od Mazdy skvěle jezdí, jejích řízení je radost a motory mají projev, jaký najdeme málokde. A nové benzinové motory Skyactive dovedou v praxi ve spotřebě překvapivě dobře držet krok s objemově menšími, avšak přeplňovanými agregáty.

Jenže nejen evropský zákazník si mezitím právě na charakteristiku přeplňovaných motorů se zátahem z nízkých otáček zvyká a postupná gradace výkonu atmosférických agregátů možná za pár let nebude tím, co by vyhledával. Z vozů značky Mazda by se tak staly ještě více auta pro jinak smýšlející řidiče, což by ovšem v celkovém měřítku nemuselo přinést dostatečný počet klientů.

Otázkou je, jaký vlastně bude projev nových motorů. Inženýři Mazdy mají zatím plné ruce práce s vylepšením jejich spalovacího procesu.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Ať roztajou. Newyorská policie zabavila padesátku zmrzlinářských vozů

Zmrzlinářské auto na 7th Avenue v centru New Yorku

Letošní sezona letního mlsání zmrzliny v New Yorku je ohrožena. Tamní policie zabavila 46 pojízdných zmrzlinářských...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Nový Opel Corsa nejprve ve verzi do zásuvky. Vyvinuli ji za dva roky

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

V Rüsselsheimu začínají dobu elektrickou. Opel se do nového dobrodružství pouští se zázemím koncernu PSA. Jeho...

Najdete na iDNES.cz