Diskuse k článku

Špičková observatoř používá 40 let stará auta. Nová by rušila měření

Americká astronomická laboratoř v Západní Virginii používá pro bádání to nejlepší vybavení současnosti, ale pro dopravu na svých pozemcích používá desítky let stará auta se vznětovými motory. A zbavit se jich rozhodně nechystají. Největší strach tu mají ze zapalovacích svíček motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P18a81v83e65l 45O20d91r74a38z81i65l 6164939797860

Na zachycení rušení od svíček není potřeba nějaké extrémní citlivosti, není to tak dlouho, co zrnily skoro všechny televize ve vsi, když jí projel prskolet. A v USA obecně nejsou technické kontroly veškeré žádné.

0/0
6.5.2014 8:41

P81e23t78r 61A35g49u93l80á11r 4457538790964

Ano... takže odpojené dobíjení očividně mají. Je to vidět na fotografii. A tady je originál (přeloženého) článku s fotografií, kde jsou dobíjecí kabely vidět ještě lépe. Startování mají asi nějak ošetřené také. http://driving.ca/auto-news/news/why-a-cutting-edge-observatory-has-to-use-30-year-old-trucks

0/0
3.5.2014 18:01

P45a45v64e31l 69O66d88r53a24z95i35l 6574119667830

Startovací kabely používají i hasiči, to není znak odpojeného dobíjení.

0/0
6.5.2014 8:34

M64a53r91t39i70n 39K95a97r17á63s32e12k 1248104819294

Stačí mít alternátor s mechanickým dobíjecím relé a je vystaráno. Alternátor nemá komutátor ale kroužky a jediné polovodiče jsou tam diody. Nedělá to žádné pulzy ani vysoké frekvence.

+1/0
3.5.2014 16:20

J91i39ř94í 39S92c27h43w46a37c90h 5426679267524

nevím jak v Americe, ale u nás snad ještě v Š 100 nebyl alternátor ale ještě stejnosměrné dynamo.

0/0
3.5.2014 16:25

M13a33r81t19i26n 57K53a24r19á66s49e47k 1568664479634

Jo to taky nevím, jak ve kterých autech v Americe byly alternátory nebo dynama, ale čekal bych že si to pánové pohlídají. Nenapadlo mě že by tam ještě mohlo být dynamo.

0/0
3.5.2014 17:41

M73i53r41o76s43l28a15v 37S90i47n19d54e12l79a95r 2375817634602

Akorat dynamo ma komutator a tudiz trochu jiskri.

+1/0
3.5.2014 21:24

M97a29r15t82i34n 75K77a30r38á88s54e69k 1768984729264

jo tenhle fakt je mi už pár desítek let známý. Jen nevím jestli proudy a indukčnosti o které v dynamu jde, můžou rušit tak, aby to nějaké měření zajímalo.

0/0
3.5.2014 21:42

M88i35r48o19s84l28a54v 28S78i47n97d21e38l69a21r 2655917164482

Rekl bych, ze to bude hodne zaviset na stavu kartacu a tedy samotnem jiskreni, proudy budou velke dostatecne... Pokud maji problem i s jinyma (beznyma) jednotkama, tak by tohle asi melo vadit.

+1/0
4.5.2014 2:10
Foto

R44o68m69a16n 11V65i97e76t47z45e 9761422549380

no nevím.. svíčky by házely jiskru, ale to relé při rozpojování taky vytvářelo nepříjemné zarušení (pokud by nebylo polovodičové)

0/0
3.5.2014 17:09

M62a17r11t42i54n 75K79a73r85á14s86e76k 1658904679774

Nevím jaké rušení dělá samotné relé, ale proti zapalování to asi bude zanedbatelné. Když jsem na škodovce 120 neměl za rádiem odrušovač, bylo tam vždycky slyšet pouze zapalování. Relé nikdy. Ale starter tam možná taky lehce byl, když si tak vzpomínám.

0/0
3.5.2014 17:45

M88i77r69o60s37l57a28v 29S47i53n85d50e16l81a12r 2155537814742

Spousta S120 mela elektoricky regulator dobijeni, ktery ale navenek vypadal podobne jako mechanicky a i se stejne zapojoval.

0/0
3.5.2014 21:30

M62a19r32t46i40n 68K70a81r65á29s33e98k 1168194699554

Jo jen byl o dost placatější.

0/0
3.5.2014 21:45

M97i71r93o11s15l87a81v 93S10i88n38d67e14l11a80r 2335827264142

To byl...

+1/0
4.5.2014 2:06

M67i65r40o39s90l66a74v 62S10i23n53d79e41l46a35r 2145427584802

Jako nejlepsi bych videl, pokud by se tedy uz melo dobijet, alternator s "elekronickym rele" (ktere pri regulaci nejiskri) a nejakou pridavnou filtraci vystupu.

0/0
3.5.2014 21:27

M68a74r37t38i46n 51K39a12r77á63s47e10k 1268894149114

Možná ano, jen nevím jestli auta v době kdy nepoužívaly motory řídící jednotky, používaly v Americe elektronická relé. I když favorit to tak měl pokud vím.

0/0
3.5.2014 21:44

P89e66t42r 12A43g40u34l80á79r 4567188960314

Schválně jestli mají odpojené alternátory a startují klikou

0/0
3.5.2014 15:36

J77a96k48u73b 11R56o39u40s 3373930874612

Dovedete si představit, že současná auta budou sloužit ještě za 40 let když na tachometru budou mít 500000+?

+2/0
3.5.2014 11:34

J63i96ř97í 62D22v37o89ř37á44k 5458463108550

Jestli bude ten údaj na tachometru v decimetrech ,tak možná.

+2/0
3.5.2014 11:48

J46a38r49o55m57í88r 42K41r80á98l 4650989364249

Pochybuji.  Staré Passaty (1974 a 1986) bez problémů půl milionu, Golf z roku 1998 zatím 350 tisíc, ale dva roky stará škodovka jde teď na generálku.  Po 70 tisících. :-/

+2/0
3.5.2014 12:31

J42i73ř70í 62S71c53h50w79a43c36h 5286669287284

to jsou mi plky.....

+2/−4
3.5.2014 14:28

J69a85k42u60b 47R28o64u27s 3893830784142

Nejsou. Sám vlastním mimo jiné Benz W123 z 85 a Volvo z 99 a můžu potvrdit, že jsou schopné natočit neuvěřitelné cifry. Jsou to nesmrtelná auta. Osobně jsem viděl W123 co natočilo 1 100 000 bez větších servisních zásahů. Vygooglete si to. Naopak, to, že třeba ty nové koncernové motory TSI rádi odchází v průběhu prvního roku života, aniž by byly nějak enormě zatěžovány, je veřejně známý fakt.

+4/−1
3.5.2014 15:07

J55i30ř81í 96S41c63h85w22a56c62h 5726829737554

Jsou to plky.... veřejně známý fakt je ten, že v cca 50 tisících km je u TSI potřeba vyměnit rozvodový řetěz, kterej se prodlužuje (některé novější varianty řetěz už nemají). Tvrdit, že TSI v prvním roce odchází nebo že v 70 tisicích musí na generálku jsou prostě plky.

A kde jsou ta "nesmrtelná" a "bezúdržbová" auta proč jich nejsou plné ulice?

+1/−3
3.5.2014 15:25

J15i66ř94í 22S36c89h70w24a71c94h 5666159607174

a hned ti řeknu proč jich nejsou plný ulice. Protože dnes by si nikdo nekoupil  W123 240D, který měl sice 2,4l ale jen 48 kW!!!! Tedy méně než "populární" 1.2 HTP, ale zato stál o hodně víc peněz ;-)

Ten kdo si dnes kupuje nové auto si ho nekupuje proto, aby se s ním po mnoho let "ploužil" a přitom ho u srdce hřála myšlenka, že tento motor má "na celý život" ;-D

+2/0
3.5.2014 16:02

J59a25r82o86m82í66r 97K30r96á45l 4930649804159

Ale například Golfů 1,6, nebo 1,9 TDI plné ulice stále ještě jsou.  Zřejmě lidem těch cca 74 kW stačí.  Budete toto moci říci za 10 let o 1,2 TSI ?  Silně pochybuji.

+2/−1
3.5.2014 17:12

J70i16ř23í 59S85c91h22w96a32c76h 5566879437404

to jste se ale oproti tomu W123 posunul asi tak o 20 let zpět s výkonem na dvojnásobek a nájezdem o půl mega méně, takže ty dnešní auta jsou jen potvrzením trendu .;-)

+1/0
3.5.2014 18:59
Foto

J57a86n 40K36ř12í77ž 3629411791841

Ajel jste někdy s W12š A W124 s jednoduchym dieselem? i s malýmy Kw dokáží jet velmi hezky.

0/0
4.5.2014 8:47

J98i17ř56í 84S69c59h28w71a19c64h 5526649807164

nejel, ale HTP/51kW jede taky "celkem hezky", jen to není nic moc, ve srovnání s čímkoliv, co má dnes "dvoulitr", tedy cca 100 a více kW....

+1/0
4.5.2014 16:51
Foto

J29a68n 93K61ř91í15ž 3399931321661

Jenže dnešní motory jsou vylágrované po 200tisRv

0/0
8.5.2014 9:03

P71e19t14r 67A62g12u52l38á36r 4377608770444

Mrkněte na BMW N47 timing chain problem a uvidíte, že to jde s kvalitou moderních vozů opravdu dolů. Ten problém jde napříč všemi modely BMW z té doby používající motory této konstrukce.

0/0
3.5.2014 18:07

J37i37ř72í 58S84c78h78w87a91c16h 5336169437824

problémy s určitými motory (sériemi) byly i před 40 či 60 lety. Byly "držáky" a byly takové co měly problémy, třeba po 100.000km.... dnes se vzpomíná jen na ty "držáky" ;-)

Stačí si přečíst takové ty rešerše o ojetých vozidlech a vždy jsou tam uvedeny motory doporučené a motory, kterým je dobré se vyhnout....

+1/0
3.5.2014 19:11

P10e48t73r 55A14g83u88l22á59r 4547608190164

Ano, ale rozdíl je v tom, za jakých podmínek a s jakými pomůckami se motory navrhovaly dříve a dnes. Dnes by se dalo předpokládat, že BMW bude mít dost prostředků k tomu, aby navržený motor než jde do výroby prošel sérií testů jak virtuálních tak skutečných zátěžových. Zákazníci platí víc než je průměr. Ale jak je vidět, BMW se dokonce dokáže postavit k zákazníkům zády a říci jim, že si mají koupit nový motor nebo ho nechat opravit. Ačkoliv jich odcházejí tisíce stejným způsobem a to na vozech, které jezdí pravidelně na garančky.

0/0
4.5.2014 11:51

J21i23ř38í 52S55c50h33w66a34c29h 5566549257534

no právě o tom způsobu navrhování to asi bude. Při konstrukci se dnes vše optimalizuje na minimální náklady. Výroba ověřovací série ale probíhá za poněkud jiných podmínek jako sériovka, takže nakonec skutečná výdrž určité součástky může v hromadné serii být jiná než v ověřovací sérii. Zatímco dříve bylo vše více předimenzované, tak dnes se "optimalizací" dostaneme nejen k nižší ceně, ale i k nižší životnosti. Jde jen o to jak tvrdě se optimalizuje a jaké vlivy se na hranici životnosti dostávají do popředí a zda s tím návrh ještě počítá. Další věc je, jak se v případě většího "průšvihu" k tomu postaví výrobce, protože  v té chvíli jde o obrovský prachy....

0/0
4.5.2014 17:09

P78a78v13e80l 60O28d28r51a89z61i81l 6554939547250

Dnes se výstupní kontrola přesunula ze závodu na zákazníka. Výrobci jsou dokonce tak drzí, že díly s konstrukční vadou klidně vyrábějí a prodávají dál bez změny, jen aby nemuseli snad platit rehomologaci či co. Viz třeba naklápění světel u feldy, ale i motorové či jiné drahé a celkem zásadní díly.

0/0
6.5.2014 8:37

J76a28r96o75m71í66r 73K63r62á76l 4640209264759

Plky ?   To je zkušenost s cca 25 podnikovými vozy, vážený ! ;-D

+1/0
3.5.2014 17:09

J29i27ř11í 87S40c20h43w55a73c10h 5896869697334

tak je někde u vás chyba, u nás na firmě máme škodovky 4, všechny mají přes 100 000 a žádná na generálce nebyla......

....anebo jen nemístné zobecňování na základě 1. kusu......???

+1/0
3.5.2014 18:55

J75a70r10o55m77í50r 56K11r58á77l 4530859144249

Na základě šesti.  Každý z nich má závady.  Některý menší, jiný větší, ale proti těm starším podstatně častější.  Stačí si porovnat záznamy o servisech.  Hlavně, že ta nová auta mají o 5% nižší spotřebu a emise, ale o ekologii jejich výroby se jaksi nemluví.

0/0
3.5.2014 22:47

J50a13n 94M18o12h75y69l44a 6802669639441

Ekologicky je ta výroba takřka doslova řádově šetrnější než u starších vozů. Všechny stroje jsou energeticky účinnější, vody se spotřebuje od hektolitry méně... Důkazem budiž fakt, že továrny vyrábí i desetinásobně více vozů při dvou a tří násobné spotřebě energií.

0/0
4.5.2014 21:10

P81a30v54e96l 84O83d96r50a87z90i76l 6194419757280

Zobecňování na základě jednoho či čtyř kusů, nenechte se vysmát.

0/0
6.5.2014 8:38

S28t67e32p44a53n 15T28o15t69h 8148819845938

Moje byvala Fabka ma aktualne pres 390tkm. Moje aktualni kokta ma 7 let a 170tkm a je porad v pohode. Copak se ti podelalo, ze generalkujes dva roky stare auto?

0/0
5.5.2014 12:25
Foto

M63a40r89e42k 91C43e68r35n56y 5618916687

Ani omylem....ale mam volvo ktere ma 18 let a pocitam ze dalsich 15 v klidu vydrzi.R^

0/0
3.5.2014 13:32

J87i63ř36í 58S35c85h75w36a56c51h 5766579317194

ty auta tam neslouží tak dlouho proto, že jsou až tak super, ale proto, že z dnešní produkce nejdou jednoduše nahradit, tedy "z nouze ctnost"....

Samozřejmě dnešní diesel se stejným počtem válců a podobným objemem a dostatečnou údržbou vydrží taky 40 let

0/−1
3.5.2014 14:39

J39i63ř25í 83D91v13o97ř13á86k 5568113448260

Zbožné přání výrobců.

0/0
3.5.2014 15:54

J16i92ř71í 15S40c75h65w50a90c55h 5446289157584

a proč by to dnešní diesel, 6V-8V 3.0 - 4,0 se kterým se jezdí 1100-2000 ot. neměl vydržet?

0/0
3.5.2014 16:17

J47i22ř63í 41D20v81o13ř15á20k 5718683888690

S klasickým čerpadlem možná.Pár let opravuji náklaďáky a vím,že součástka vyrobená před 10. lety vydržela půl mil.km a ta samá vyrobená dnes stejným výrovcem z bídou polovinu.

0/0
3.5.2014 16:26

M84a76r79t57i89n 68K77o29v63á78ř 2701260559536

Výrobců bohužel ne. Ty potřebujou neustále prodávat nová auta.

0/0
4.5.2014 10:49

D87a71v68i48d 73P96r49a65ž74á91k 6684342442936

jo

0/0
5.5.2014 11:34

J11o81s98e45f 51C16í79s73a20ř 7977532580370

zajímavý R^

0/0
3.5.2014 10:05

K39a82r42e91l 25V63a37c25h42u50t 9323942909303

Zvláštní, že jim nevadí to elektronické smetí obletující Zemi na oběžných drahách...

+1/0
3.5.2014 6:40

K29a11r86e87l 65V33a82c27h80u78t 9353742499733

Ale jinak... ;-)   Třeba kůň zapřažený do bryčky taky nepotřebuje zapalovací svíčky ani jinou elektroniku... R^ ... že? ;-)

+1/0
3.5.2014 6:43

Najdete na iDNES.cz