Středa 25. listopadu 2020, svátek má Kateřina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 25. listopadu 2020 Kateřina

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

  12:00
Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné využití. Německý koncern Volkswagen tam uloží auta, která zatím nebude moci prodávat. Zásoby nedobrovolně vytvoří také Škoda.

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína | foto:  Dan Materna, MAFRA

Původně měla letadla na berlínském letišti Willyho Brandta přistávat už v roce 2011, ale je to ale největší německé fiasko. Na letišti už od roku 2012 naprázdno jezdí pohyblivé pásy pro vykládání zavazadel i eskalátory, protože jinak by je nebylo možné po dlouhé odstávce znovu zprovoznit. Některé prostory jsou už dávno kompletně dokončeny, jenže letiště stále neslouží veřejnosti, jen spotřebovává peníze na údržbu (až 1,3 milionu eur denně). Příčinou komplikací je nefunkční protipožární systém, bez kterého není možné letiště zprovoznit. Jeho oprava je přitom tak složitá, že někteří volají po zbourání celé stavby a zbudování úplně nového letiště.

Venkovní plochy letiště se brzy začnou zaplňovat, ale letadla ani další letištní technika to nebude. Na ranvejích zaparkují volkswageny a audi. Koncern VW tam totiž vytvoří mezisklad. Bude tam ukládat auta, která vyrobí od prvního září, až vstoupí v platnost nová ekonorma.

Přísnější emisní limity dnes trápí všechny automobilky bez rozdílu. Což o to, splnit je technicky zvládnou, problém je v tom, že aby auto mohlo jezdit po veřejných komunikacích, potřebuje schválení, takzvanou homologaci. V něm se právě zkoumá množství vypouštěných emisí a s novou ekonormou se také změnil způsob laboratorního měření. V tom je největší potíž: takové měření je mnohem náročnější a hlavně celý proces trvá déle. Emisní laboratoře, které mohou homologační měření provádět, jsou v celé Evropě plně vytížené. „Měří se emise výfukových plynů, spotřeba paliva, emise CO2 anebo v případě elektromobilů dojezdová vzdálenost,“ popisuje magazín Škoda Mobil.

„Musí se přehomologovat úplně všechno, není na to moc času. Je to zásadní změna v metodice měření a hodně narychlo. Automobilky bojovaly za odložení nové normy a nepodařilo se jim to,“ popisoval letos v únoru pro iDNES.cz paniku mezi automobilkami Zdeněk Vlášek, ředitel společnosti SCC, která se zabývá homologacemi a schvalováním vozidel. A podle všeho se situace nezlepšila. „Od vstupu zákona v platnost bylo na přípravu pouhých 13 měsíců,“ připomíná Škoda Mobil.

Některé značky už dlouho dopředu hlásí, že celou svou modelovou nabídku přeměřit a přehomologovat nestihnou. U menších značek, pro které není evropský trh stěžejní, to bude znamenat „probrání“ nabídky. Volkswagen nebo BMW už předem ohlásily, že některé modely dočasně vypadnou z nabídky. Podle člověka obeznámeného se situací v koncernu Volkswagen už je jisté, že se zmenší rozmanitost nabídky některých modelů: „Neznamená to, že skončí, možná na pár měsíců vypadnou z nabídky. Ale je velmi pravděpodobné, že už nebude v nabídce tolik kombinací motorů, převodovek a dalších specifikací,“ vysvětluje zdroj, který chce zůstat v anonymitě.

Od září platí nová metodika měření Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure (WLTP), která se mnohem víc blíží podmínkám reálného provozu a vychází ze skutečných jízdních dat získaných z celého světa. Nahrazuje dosavadní Evropský jízdní cyklus NEDC (New European Driving Cycle), jenž platil od roku 1970. Cílem této změny je stanovit reálnější emise CO2 a spotřebu paliva.

Všechny nově uváděné modely a motory musí být již od 1. září 2017 testovány podle WLTP. Od 1. září 2018 se tento postup vztáhne i na všechna nově registrovaná vozidla včetně již existujících modelů. „Registrace nových vozidel bez testování WLTP nebude povolena,“ upozorňuje Škoda Mobil. U lehkých užitkových vozidel se lhůty přechodného období posunuly a začnou platit až od roku 2019. 

Testování velmi prodlužuje měření emisí za jízdy v reálném provozu (RDE, Real Driving Emissions), měření jediné varianty trvá až několik týdnů (tři až šest), protože na celou proceduru je velmi přesná metodika. 

Podle Guida Haaka ze Škody Auto je to z různých důvodů: „Dvojnásobná doba testování na zkušební lavici, třikrát vyšší počet testů nutných k získání certifikace, delší doba zpracování údajů na úřadech a v inženýrských službách (1-2 týdny) a zhruba třikrát vyšší počet schvalovacích postupů,“ vysvětluje pro magazín Škoda Mobil.

Měří se tedy auto v nejlehčí konfiguraci a pak v nejtěžší. Měřit zvlášť se navíc musí všechny nabízené varianty - kombinace motorů a převodovek, počtu poháněných náprav, ale také rozměrů pneumatik a variant karoserie. Do měření vstupují také jednotlivé výbavy, které ovlivňují hmotnost a ta má přímý vliv na emisní bilanci vozu. Díky tomu dostane každé registrované vozidlo své vlastní výsledky emisí CO2 a spotřeby paliva. 

„Jen v rámci značky VW musíme ve velmi krátkém čase prověřit více než 200 modelových variant. Procedura je mnohem složitější, trvá mnohem déle a objem prací je třikrát až čtyřikrát větší než dříve,“ prohlásil Herbert Diess, šéf Volkswagenu.

Nové měřící procedury mají i další vedlejší účinky: aby se do požadovaných limitů vývojáři vešli (pokud se to nepovede, platí automobilka za každý gram vypouštěných emisí tučné pokuty), musí techniku vozidel různě upravovat, nejčerstvějším příkladem je Seat Leon Cupra, u kterého španělská značka patřící do koncernu Volkswagen snížila s přechodem na novou ekonormu výkon (pravda, jde o okrajový model, namísto tří set má teď nově 290 koní).

Právě německý koncern má z evropských výrobců podle německého autoklubu ADAC největší zpoždění ve schvalování modelů podle nové metodiky. „Nový způsob testování emisí a spotřeby paliva je časově náročný, měřicí zařízení firmy jedou prakticky nepřetržitě a hromadí se vyrobené a nepřezkoušené vozy,“ uvedl letos v červnu předseda představenstva koncernu Herbert Diess na setkání se zaměstnanci. Kromě Volkswagenu je pozadu se schvalováním třeba také Daimler, výrobce Mercedesů. Kompletně odměřeno podle nové metodiky má už francouzský koncern PSA, kterému kromě Citroënu a Peugeotu od loňska patří také značka Opel. „Pracujeme na tom, do podzimu vše zvládneme zhomologovat,“ řekl letos v květnu pro iDNES.cz prezident evropského Fordu Steven Armstrong. Stejně mluví zástupci Toyoty nebo Suzuki.

Volkswagen tedy plánuje auta vyrábět i nadále a uskladnit je, dokud nebudou mít homologaci. Kromě berlínského letiště prý ještě uvažuje o tom že využije další prostory, například nevyužité vojenské sklady, celkem hledá podle německého deníku Handelsblatt prostor až pro čtvrt milionu aut. Volkswagen má kromě toho ještě v plánu opakovaně přerušovat výrobu ve svých německých továrnách ve Wolfsburgu, Zwickau a Emdenu. Vypínat linky chce vždy na několik dnů v týdnu v srpnu a září.

Parkoviště s nově vyrobenými škodovkami

Parkoviště s nově vyrobenými škodovkami

Volné prostory na uložení aut vyrobených na sklad a také těch, která budou čekat na homologaci, hledá i značka Škoda, která také patří do koncernu Volkswagen. Podle zdroje iDNES.cz zevnitř automobilky to bude až 45 tisíc aut, Škoda podle něj našla prostor na uskladnění aut ve Vrchlabí a spekuluje se také o milovickém letišti.

„Celý automobilový průmysl čelí velkým výzvám v důsledku krátkého období mezi přijetím relevantní legislativy a zavedením normy WLTP. Škoda využívá všech dostupných opatření, aby zajistila maximální možnou dostupnost svých vozů pro zákazníky. Jedním z těchto přechodných opatření je i krátkodobé umístění vozů na vybrané odstavné plochy předtím, než budou homologovány podle nové normy a expedovány zákazníkům,“ uvedl pro iDNES.cz Zdeněk Štěpánek z tiskového oddělení české značky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Kouzla s čísly. Evropa v září poprvé registrovala víc elektroaut než dieselů

Tesla Model 3

Registrace nových osobních vozů v Evropě se za prvních devět měsíců letošního roku propadly...

Poslední sloupnutí. Elektronické dálniční známky jdou brzy do prodeje

ilustrační snímek

VIDEO Začátkem prosince čeká řidiče doposud nejviditelnější změna směrem k digitalizaci státní správy....

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Mini Electric

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste....

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Dacia Spring

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou...

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Škoda Enyaq iV

VIDEO Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví....

  • Nejčtenější

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Při předjíždění pozor na přehlédnuté značky. S výmluvou v Česku neuspějete

Celkem častá situace: předjíždíte nákladní auto nebo kamion, nevidíte značku, kterou návěs zastíní, a dopustíte se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němci ohlásili šrotovné na náklaďáky, jež nejsou, a dodávky, co nic neujedou

Německo vyčlení tři miliardy eur (zhruba 80 miliard Kč) na podporu vývoje a výroby automobilů šetrných k životnímu...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Šlapací laurinka se škodovkou: kovářské umění proti karbonové moderně

Firma dvou Václavů, zapálených cyklistů Laurina s Klementem, začínala před jeden a čtvrt stoletím s velocipedy. Z muzea...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Český „pan Suzuki“: pro značku ho ulovili, byl u jejího přerodu

Václav Lula byl tváří Suzuki v Česku dvacet dva let, v exkluzivním rozhovoru vzpomíná na modely, které byly milníky pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Svatební cesta byla fiasko, vztah zachránila Milešovka, tvrdí novomanželé

Poslední dvojicí, kterou dala dohromady věda pomocí testů připravenosti na vztah, atraktivity vzhledové i čichové a...

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...

Žena nemá ráda oblečení. Nudismus praktikuje všude, kde to je možné

Dvaatřicetiletá Molly Spocková z Los Angeles od mala nesnesla mít cokoli na kůži. V pubertě už začala chodit doma nahá...