Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Motoráři Nissanu čarují. Unikátní tříválec je silný a jednoduchý

Pod kapotu Nissanu Micra míří nový a velmi neobvyklý motor. Zážehový tříválec 1,2 litru má totiž přeplňování kompresorem a běží v takzvaném Millerově cyklu. Výsledkem je spotřeba na úrovní malých dieselů a neobvykle vysoký výkon.
Nissan Micra DIG-S

Nissan Micra DIG-S | foto: Nissan Europe

Tříválec 1,2 DIG-S, který se zanedlouho začne prodávat v novém Nissanu Micra, je technicky velmi zajímavý motor. A to nejen tím, že z objemu 1,2 litru dává výkon 72 kW (98 koní), točivý moment 142 Nm a přitom slibuje průměrnou spotřebu pouze 4,1 litru benzínu na 100 kilometrů.

Zajímavé je především to, jak motor těchto parametrů dosahuje. Je to technicky velmi pokročilý agregát, který zůstává výrobně relativně nenáročný. I proto jej Nissan chce používat jako alternativu k malým dieselovým motorům, které jsou výrobně podstatně dražší. Pro zákazníky by měl nový motor přinést tu výhodu, že jím vybavený vůz bude levnější než odpovídající vznětové modely.

A to i přesto, že motor s označením HR12DDR nemá v současné produkci obdoby. Vždyť přeplňovaných tříválců na trhu mnoho není, v podstatě takový motor najdeme jen pod kapotou smartů. Turbo tříválec chystá Ford a také BMW ve spolupráci s PSA. Žádný podobný motor ale nemá mechanický kompresor.

Nissan Micra DIG-S
Nissan Micra DIG-S

Na první pohled by se mohlo zdát, že k současnému atmosférickému tříválci HR12DE (59 kW a 110 Nm) přidal výrobce pouze právě onen kompresor. Ve skutečnosti je to trochu složitější. Motory jsou vlastně konstrukčně spřízněny jen částečně. Společný mají blok, řada dalších částí je odlišná. Nová je hlava válců včetně vačkových hřídelí s extrémně hladkým povrchem, zdvihátka ventilů byla potažena uhlíkem (technologie "Diamond like carbon") pro vyšší životnost a nižší tření, samotné ventily jsou duté a plněné sodíkem, což přispívá ke snižování teploty ve spalovacím prostoru.

Bonbon, který chutná

Test Nissanu Micra ČTĚTE ZDE

Teplotu snižuje i nově instalované přímé vstřikování paliva, to při vypařování ve válci odebírá teplo svému okolí. V pístu je chladící kanál, pístní kroužky mají opět kvůli snížení tření povrch potažený uhlíkem (Diamond like carbon). K dalšímu snižování ztrát přispívá olejové čerpadlo s proměnným objemem. To vždy pumpuje jen tolik oleje, kolik je právě potřeba.

Technologie ke snížení tření pomohly k až 30% snížení třecích ztrát, chladící technologie pak umožňují použít na první pohled velmi vysoký kompresní poměr 13:1.

Nissan Micra DIG-S

Pak je tu samotný kompresor. Jde o relativně nízkotlaké mechanické dmychadlo, které je k motoru připojeno přes spojku. V případě, že není práce dmychadla potřeba (v nízkých otáčkách, při nízkém zatížení motoru), spojka jej odpojí a dmychadlo tak neubírá motoru výkon, čímž opět šetří energii.

Mechanický kompresor je tu proto, aby umožnil práci v energeticky efektivním Millerově cyklu. Tento cyklus se podobá takzvanému Atkinsonově cyklu, který používá velká část hybridních automobilů. V podstatě jediným praktickým rozdílem mezi atkinsonem a millerem je právě přítomnost kompresoru u druhého jmenovaného.

Miller vs. atkinson

O rozdílech mezi Atkinsonovým a Millerovým cyklem se vedou dlouhé diskuse, jejichž výsledky jsou většinou nejasné. Dnes známe oba cykly v podstatě v totožném provedení, miller má navíc mechanický kompresor.

Původ cyklů je ale trochu jiný. Pan Atinson svůj motor vynalezl proto, aby obešel Ottovy patenty na klasický čtyřtaktní motor. Speciální klikový mechanismus tak způsoboval, že všechny pracovní cykly motoru se udály během jedné otáčky klikové hřídele namísto otáček dvou. Jakýmsi vedlejším efektem atkinsonova motoru bylo prodloužení expanze oproti kompresnímu zdvihu, mohl za to právě speciální klikový mechanismus.

Kratší komprese a delší expanze znamená větší termodynamickou účinnost motoru, ale také menší energetickou hustotu. Proto je motor pracující v Atkinsonově cyklu výrazně slabší než stejně objemný motor pracující v ottově cyklu, ale také výrazně úspornější.

Ve své původní podobě se ale Atkinsonův motor v moderním automobilovém průmyslu nepoužívá, k dosažení efektu kratší komprese a delší expanze se používá proměnné časování ventilů, které sací ventily zavírá až teprve během toho, co píst vykonal již část své cesty vzhůru během kompresního zdvihu.

Tento technický princip ale poprvé do praxe uvedla právě konstrukce pana Millera ve čtyřicátých letech. Ralph Miller se rozhodl kompenzovat nevýhodu atkinsonova cyklu tím, že vzduch do válce dodal kompresor. V podstatě tak lze zjednodušeně říci, že dnešní motory s Millerovým a Atkinsonovým cyklem využívají termodynamického principu původního atkinsonova motoru, ale technicky pracují s Millerovou konstrukcí.

Původ Atkinsonova cyklu je ale složitější a Atkinsonův motor původně vznikl proto, aby autor obešel patenty klasického Ottova cyklu. Díky speciálnímu klikovému mechanismu proběhly všechny fáze spalovacího cyklu v jedné otáčce klikové hřídele (u běžného Ottova cyklu jsou to dvě otáčky). Jakýmsi vedlejším efektem přitom byl fakt, že kompresní zdvih je kratší než expanze. Namísto klikového mechanismu se ale k dosažení tohoto efektu dnes používá běžné variabilní časování ventilů a stejně je tomu u Millerova cyklu.

Nový motor Nissanu Micra tedy funguje tak, že se sací ventily po dokončení fáze sání nezavřou. Zůstávají otevřené i ve chvíli, kdy už píst cestuje vzhůru a měl by vzduch stlačovat, namísto toho jej ale vytlačuje ven z válce. K zavření dojde, až když píst vykoná část své cesty vzhůru, zhruba její čtvrtinu. Teprve pak se zavřou sací ventily a nastává stlačování vzduchu. Aby ho ale ve válci nebylo málo a motor tak netrpěl nedostatkem výkonu, dodává po celou dobu otevření sacích ventilů do válce přebytek vzduchu právě mechanický kompresor. Ten dodává do válce právě tolik vzduchu navíc, kolik ho píst vytlačí před uzavřením sacích ventilů. Musí to být kompresor poháněný přímo klikovou hřídelí, běžné turbodmychadlo by nebylo technicky použitelné.

Klíčem k celkové efektivitě Millerova cyklu je fakt, že předstlačení vzduchu kompresorem je energeticky méně náročné než jeho stejné stlačení pístem ve válci. Navíc prodloužená expanze oproti kompresi umožní využít více energie expandujících plynů. Přebytečný tlak plynů přichází u běžných spalovacích motorů vniveč, u turbomotorů je částečně využíván k pohonu turbodmychadla.

Nissan Micra DIG-S

Vzhledem ke zkrácené fázi komprese je výrobcem udávaný kompresní poměr 13:1 na první pohled trochu nesprávný. Ve skutečnosti dochází k daleko menšímu stlačení směsi a 13:1 je vlastně expanzní poměr motoru. Jenže u nového nissaního motoru HR12DDR k dosažení kompresního poměru 13:1 přispívá právě kompresor. Jím stlačovaný vzduch přitom neprochází mezichladičem, tak jak to u jiných nuceně přeplňovaných motorů bývá. I proto je kompresní poměr 13:1 opravdu ojedinělý technický počin a jen dokazuje, jak dobře fungují chladící technologie přímo ve válci.

Sluší se dodat, že k nízké kombinované spotřebě 4,1 litru na 100 kilometrů přispívá kromě řady moderních technologií také systém stop-start a alternátor, který dobíjí baterie přednostně při brzdění motorem a při akceleraci se odpojuje.

Nový motor Nissanu Micra je technicky opravdu velmi zajímavým kouskem. Důležitý je fakt, že ani jedna z použitých technologií není kdovíjakým supermoderním výstřelkem dnešní doby. Všechny jsou už osvědčené a řadu let používané. To přispívá k tomu, že nový tříválec není výrobně příliš nákladný. Může tak být levnější než moderní vznětové motory, které prodražují speciální konstrukce bloků motorů, vysokotlaké okruhy vstřikování paliva a turbodmychadla.

Auta s motory s Millerovým a Atkinsonovým cyklem

Millerův cyklus:

Nissan Micra DIG-S (2011 - )
Mazda Demio ZJ-VEM (2007 - )
Subaru B5-TPH (2005, pouze koncept)
Mazda Xedos 9 2.3 (1993 - 2003)

Atkinsonův cyklus:

Toyota Prius (1997 - )
Toyota Camry hybrid (2006 - )
Lexus RX450h (2009 - )
Lexus CT200h (2011 - )
Lexus RX400h (2003 - 2009)
Lexus HS250h (2009 - )
Mercedes ML450 Hybrid (2009 - )
Mercedes S400 Blue Hybrid (2010 - )
Hyundai Sonata Hybrid (2011 - )
Kia Optima Hybrid (2011 - )
Infinity M35h (2011 - )
Chevrolet Tahoe Hybrid (2007 - )
Ford Escape Hybrid (2005 - )
Mercury Mariner Hybrid (2006 - )
Mazda Tribute (2007 - )
Ford Fusion Hybrid (2009 - )
Mercury Milan Hybrid (2009 - 2010)
Lincoln MKZ Hybrid (2011 - )

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?

40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....