Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Wartburg byl průkopník. Budoucnost motorů je totiž tříválcová

Tříválcové motory znovu přicházejí do módy. Nejnověji představil zbrusu nový tříválec třeba koncern PSA, litrový tříválec se chystá pod kapotu Fordu Focus a tříválcový motor má připravené i BMW. Náhlá popularita tříválců není náhodná.

Kompresore přeplňovaný tříválec DIG-S, který letos dostal do nabídky Nissan Micra, má objem 1,2 litru využívá Millerův cyklus při vysokém kompresním poměru. Přímovstřikový motor má výkon 72 kW (98 koní). | foto: Nissan Europe

Tříválce doprovázejí české řidiče desítky let. Možná jsou Češi díky dvoutaktním tříválcovým wartburgům a škodovkám s tříválci 1,4 TDI a 1,2 HTP v tomto ohledu nejzkušenější. Tři válce ale nejsou jen řešením z nouze.

Zjednodušeně řečeno, zavádět tříválcové motory ve velkém nutí automobilky okolnosti, především tlak na neustálé snižování spotřeby a emisí. Tříválce jsou totiž dnešní požadavky schopny snáze splnit a tím umožňují výrobcům poprat se s nepříznivými předpisy.

Až donedávna byly méně než čtyřválcové motory vyhrazeny pouze malým městským vozům, dnes se však derou v nabídce podstatně výše. A třeba BMW připravuje tříválec, který by se měl dostat pod kapotu nového modelu trojkové řady. I Porsche uvažuje o tříválci jako o základní pohonné jednotce pro budoucí generaci svého boxsteru. To by bylo ještě před několika lety naprosto nepředstavitelné.

Tříválec našich dědů

Tři válce měl i wartburg - čtěte ZDE

Výčet nových tříválců začíná být v poslední době pěkně široký. Krom připravovaných jednotek BMW a možná i Porsche jsme se v nedávné minulosti dočkali nového tříválce od Volkswagenu (zatím jen pro řadu Up!), Ford svůj litrový přeplňovaný tříválec EcoBoost nacpe do focusu a následně i řady dalších aut (B-Mac, C-Max, Fiesta i další), GM připravuje nový tříválec, který bude vyrábět a prodávat především v Číně. Volvo připravuje tříválec 1,5 litru (stejný objem jako u BMW), Hyundai a Kia mají od letoška nový tříválec Kappa, prozatím v atmosférické verzi určený pro nejmenší modely. Nissan má nový tříválec neobvyklé konstrukce v nové generaci modelu Micra.

Nejnověji se zbrusu novou tříválcovou jednotkou pochlubil koncern PSA. Motor řady EB bude k mání v několika variantách o objemu 1,0 nebo 1,2 litru o výkonu od 68 do 82 koní. Prozatím bez přeplňování, příchod turbem dopované varianty lze ale očekávat. Korunu všemu nasazuje Fiat, který se rozhodl tříválce vynechat a nabízí rovnou dvouválec, opět v několika variantách.

A to jsou jen malé motory, o jejichž existenci nebo přípravě dnes víme. Různé automobilky ale jistě na vývoji tříválcových jednotek pracují a zatím o tom jenom nemáme zprávy. Proč právě teď, když spalovací motory jsou tu s námi už podstatně déle než 100 let?

Doposud nebyl důvod

Příčina náhlé popularity tříválců není jen jedna, jd to kombinace řady faktorů. Zjednodušeně řečeno ale automobilky dosud neměly k výrobě tříválců mnoho důvodů. V našich končinách zdaleka nejpopulárnější čtyřválcové motory plně dostačovaly pro pohon velmi širokého spektra vozů a automobilky raději používaly osvědčenou a prověřenou koncepci, kterou mohly vyvíjet jen v drobných evolučních krocích.

Jenže v posledních letech automobilky narazily na limity vývoje stávajících motorů. Může za to především Evropská unie a vlastně celosvětový hon za snižováním emisí CO2 a nižší spotřebou paliva. Tříválce jsou jasnou cestou, jak poměrně snadno snížit spotřebu (alespoň tu normovanou). V kombinaci s přeplňováním jsou tak prakticky mantrou současného downsizingu, tedy snižování objemů.

Může za to fyzika

Proč automobilky nejdou cestou maloobjemých čtyřválců s přeplňováním, je celkem jasné. Důvody jsou fyzikální. Tříválce jsou ze své podstaty oproti stejně velkým čtyřválcům úspornější a to především právě v normovaných cyklech, které mají úředníci tak rádi a dovedou přinést snížení spotřeby i v řadě běžných jízdních režimů.

Hlavním důvodem, proč jsou tříválce úspornější, jsou oproti čtyřválcovým motorům nižší třecí ztráty. Pokud ponecháme konstantní zdvih, bude mít čtyřválec oproti tříválci o 16 % větší obvod třecích ploch (součet obvodů všech pístních kroužků) ve válci. Tříválcový motor musí také vynakládat méně energie na pohon rozvodů a dalších částí motoru, což opět přináší určitou úsporu. A třeba Fiat u svého dvouválce tímto způsobem ušetří ještě víc energie. Konstruktéry Fiatu ale ke stavbě dvouválce přiměl i drahý rozvod Multi-Air, který používají. U dvouválcového motoru jednoduše použijí rozvodovou soustavu dvakrát a šetří tím nezanedbatelné částky.

U maloobjemového tříválcového motoru mohou konstruktéři lépe ladit samotný tvar spalovacího prostoru a tím optimalizovat hoření. Dlouholeté zkušenosti říkají, že ideální objem spalovací komory se pohybuje kolem 400 až 500 kubických centimetrů na válec, tolerance je vyšší, takže najdeme čtyřválce s objemem zhruba od 1,2 do 2,4 litru - tedy s 300 – 600 ccm na válec. Motory mimo tuto toleranci bývají ale velkou výjimkou a většinou nevznikly za účelem co nejnižší spotřeby. Mimochodem, z tohoto důvodu bude poměrně zajímavé pozorovat, jak se s konstrukcí nový motorů V6 1,6 litru poperou vývojáři týmů Formule 1.

Motory s méně válci také ztrácejí méně energie přestupem tepla do stěny válců. Celková přestupná plocha je menší než u odpovídajícího čtyřválce. U modelového případu se shodným zdvihem a objemem obou motorů to je tentokrát o 7 % v neprospěch čtyřválce. I to je jeden důvod úspor.

Další nepopiratelnou výhodou tříválců je fakt, že jsou lehčí, a to i přes případnou zástavbu turbodmychadla a vyvažovacího hřídele, který je u tříválce (ale i dvouválce) prakticky nezbytný. I přesto, že má litinový blok, je dvouválcový motor Fiat TwinAir o sedm nebo třináct kilogramů lehčí než čtyřválce 1,2 a 1,4 z řady Fire.

Mají i nevýhody

Tříválcové motory mají i své neduhy, ty se ale většinou konstruktérům daří překonávat, takže výhody převažují. Již jsme zmiňovali nutnost montáže vyvažovacího hřídele, bez kterého by měl tříválec velmi hrubý chod. Na jeho pohon se spotřebuje nějaká energie, kterou motor předtím někde ušetřil. I když třeba Ford u nového tříválec eliminuje vibrace setrvačníkem a Nissan zvolil řešení se závažím na řemenici.

Při srovnání tříválců s přeplňováním s většími atmosférickými čtyřválci o stejném výkonu je zřejmé, že v takovém případě bude potřeba tříválec pro dosažení stejných výkonů více vytáčet. To ale znamená častější zvýšení spotřeby.

Proto jsou tříválce náchylnější na jízdní styl. Majitelé tříválcových benzinových škodovek mohou vyprávět, jak žravý dovede být motor 1,2 HTP ve fabii, obzvláště když ho honí po dálnici. On v ní dovede být žravý vlastně každý motor, ale právě HTP je potřeba pro dosažení alespoň obstojné dynamiky hodně vytáčet a trápit, takže se spotřeba často šplhá do výšin, které by překvapily i majitele atmosférických dvoulitrových čtyřválců.

Jenže v případě HTP a fabie jde spíš o typickou ukázku nevhodné zástavby motoru do auta. HTP je prostě na cokoli jiného než klidné městské popojíždění prostě slabý a fabia příliš těžká. Majitelé přitom auta používají jako univerzální dopravní prostředek a na specifika dané kombinace nedbají.

Že za žravost HTP může hmotnost, dokazuje srovnání průměrné spotřeby fabie s tímto motorem a nové Škody Citigo se zbrusu novým litrovým tříválcem. Základní varianty obou motorů mají výkon 44 kW, ale zatímco fabia váží 1 095 kg, citigo jen 929 kg (854 je oficiální udávaná hodnota bez řidiče). Rozdíl ohromných 166 kilogramů se musí ve spotřebě projevit a zatímco základní citigo jezdí s průměrem 4,5 litru, fabia má průměr papírově na hodnotě 5,5 litru.

Důkazem toho, jak se malý motor s relativně těžkou fabií trápí, je i fakt, že spotřeba silnější 51 kW verze 1,2 HTP zůstává na naprosto shodných hodnotách. Nárůst výkonu je kompenzován tím, že motor nemá s autem tolik práce. To u citigo se nárůst výkonu na spotřebě projeví, 55 kW verze si řekne v průměru o 4,7 litru na 100 kilometrů. Jisté ale je, že u citigo se papírovému údaji půjde přiblížit snáze než u fabie.

Motory pro široké spektrum vozů

Na začátku jsme řekli, že čtyřválce jsou vhodné pro velmi široké spektrum vozů a že výrobci je vlastně chrlili tak nějak ze setrvačnosti. Zcela nově vyvíjené tříválce už ale nejsou často jen zmenšenou verzí svých dospělejších tříválcových motorů, vznikají jako samostatné řady nebo jsou právě součástí širšího spektra nově vznikajících motorů výrobce. Tak je tomu například v případě motorů připravované řady Volvo Environmental Architecture. U ní by měly hrát prim tříválcové jednotky 1,5 litru a čtyřválce 2,0 litru podobného konstrukčního základu.

Je jasné, že maloobjemové atmosférické tříválcové jednotky budou pořád určeny jen k pohonu malých městských vozů a už v autech velikosti fabie budou mít s rozhýbáním vozu co dělat. Ale přeplňované varianty prošpikované další moderní technikou se budou hodit pro pohon velmi širokého spektra vozů. Například zamýšlený tříválec Porsche by měl mít výkon zhruba 200 koní, k podobným hodnotám by se mohly ve špičkových variantách dostat i tříválcové 1,5 litry od BMW.

Motor EcoBoost od Fordu má objem pouhý jeden litr a díky přeplňování dosahuje základního výkonu 74 kW, tedy 100 koní. Tím nahradí dosavadní atmosférickou jedna-šestku. Litrový tříválec ale umí i víc, jeho druhá výkonová varianta nabídne 92 kW, tedy 125 koní a navíc velmi slušných 170 Nm točivého momentu (krátkodobě až 200 Nm s funkcí Overboost). To může bez problémů stačit na slušné rozpohybování i velkého sedanu jakým je mondeo. Není přitom pochyb, že Ford připraví i slabší varianty, které budou vhodné pro aplikace v menších modelech.

Z tříválců (a v případě Fiatu dvouválců) se tak stávají motory pro poměrně široké spektrum vozů. Nepřeplňované verze mohou pohánět základní provedení městských modelů, špičkové přeplňované varianty si bez problémů poradí s autem nižší střední třídy a jako základní pohonné jednotky si mohou troufnout i na třídu střední. Z tříválců se tak šíří svého použití vlastně stávají novodobé čtyřválce.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Portugalský prezident chtěl vidět v Praze renault, který vezl Havla na Hrad

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa při své návštěvě České republiky zavítal do pražského Národního technického muzea (NTM), kde si prohlédl a vyzkoušel vůz Renault 21 TSE, který daroval...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Miliarda nestačila. Automobilový Da Vinci z Vatikánu rychlosti změnil majitele

Závodní dráha v Indianapolisu je považována za jakýsi americký Vatikán rychlosti. A jeho věhlasné muzeum zase za jakousi Sixtinskou kapli motorsportu. Tamní svatou relikvii jménem Mercedes-Benz W 196...

9. února 2025

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

„Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ prohlásil šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat,...

8. února 2025

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Uvařeno, ochutnáno: Jak si v testu vedlo Nowaco Filé s bylinkovým máslem?
Uvařeno, ochutnáno: Jak si v testu vedlo Nowaco Filé s bylinkovým máslem?

Filé s bylinkovým máslem od Nowaca přináší lahodný zážitek bez námahy. Stačí pár minut ve vroucí vodě a na talíři máte šťavnaté a dokonale ochucené...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...