GLB: sedm míst na základech malých mercedesů s pohonem předních kol

aktualizováno 
Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Po vlažném přijetí někdejšího GLK to vypadalo, že se hranám u Mercedesu na dlouho odzvonilo. Nakonec se vracejí jen po čtyřleté pauze, a to díky krabicovitému SUV GLB. To může být i sedmimístné a ve verzi AMG nabídne přes tři sta koní.

Slovní spojení kompaktní sedmimístný mercedes navádí k představě, že by snad mohla vzniknout zvětšená verze MPV třídy B. Praktický interiér se dnes ale mnohem lépe prodá v kabátu SUV, a tak se nové auto těchto charakteristik jmenuje GLB – aby zapadlo mezi crossover GLA a reálně jen o chlup větší GLC na základech třídy C.

S roztomilým vzhledem, který je daný kombinací velkých kol, hladkých ploch, zaoblených rohů a „usměvavé přídě“, dokáže rozhodně zaujmout. Leckdo také ocení velká hranatá okna, která prosvětlují interiér a usnadňují výhled ven. GLB se vlastně ani nestydí za to, že je docela velkým autem – s délkou 4634 milimetrů jen o čtyři milimetry zaostává za prvním Mercedesem ML. A typ GLK, který byl posledním hranatým SUV od Mercedesu, dokonce překonává.

Uvnitř GLB nezapře příslušnost k rodině kompaktních mercedesů. Vše je tak trochu podobné třídě A a spol., pár důležitých věcí je však jinak. Sedí se poměrně vysoko – díky tomu a díky velkým oknům je z místa řidiče dobrý výhled. Hranatá karoserie má navíc snadno odhadnutelný tvar, což především řidičky ocení.

S využitelností tří řad sedadel najednou to však není tak veselé, jak by se dalo očekávat. Kabina působí jako navržená přesně podle tabulek. Na všechna místa s výjimkou prostředního ve druhé řadě se dá s trochou skromnosti usadit a objektivně nic nepřekáží. Jenže se nemůžete zbavit pocitu, jak moc by pomohlo, kdyby kabina byla aspoň o pár procent větší. Tady se německá preciznost předvádí v plné parádě, protože při srovnávání naměřených rozměrů interiéru bude GLB ve své třídě nepochybně patřit k nejlepším.

Nabídka motorů je vcelku přehledná. Prim hrají dvoulitrové turbodiesely, které mají výkon 85, 110 nebo 140 kW. Nejslabší verzi pohání přední kola, nejsilnější všechna čtyři a u prostřední je na výběr. Standardem je osmistupňový dvouspojkový automat.

Na straně benzinových motorů je situace pestřejší. Pod označením GLB 200 se skrývá jediný motor, který není dvoulitrem – je to třináctistovka od Renaultu, která dává 120 kW a pohání přední kola přes sedmistupňový automat. GLB 250 4Matic je dvoulitr od Mercedesu s výkonem 165 kW a pohonem všech kol. AMG verze pak nese číselné označení 35, má 225 kW a sedmimístnou krabici rozjede na stovku za pouhých 5,2 sekundy.

Nejlevnějším provedením je nejslabší motor v nabídce, základní diesel GLB 180 d, jehož cena činí 911 130 korun. Do milionu se ještě vejdou varianty s číselným označením 200, tedy diesel o výkonu 110 kW a benzin se 120 kW – oba stojí od 949 850 korun. Nejlevnější čtyřkolkou je GLB 200 d, která o sedm tisíc přesahuje milion korun.

Kompaktní mercedesy jsou úspěšná rodina

Na začátku bylo áčko, později se přidalo béčko. Opravdový boom ale přišel až s minulou generací třídy A, která se stala klasickým hatchbackem a přinesla modulární platformu MFA. Na stejném základu vzniklo kromě velkoprostorové třídy B také čtyřdveřové kupé a sportovně střižené kombi spadající do třídy CLA a crossover GLA.

Nejmenším mercedesům se velmi daří. Čtyři modelové řady loni dosáhly v součtu odbytu 609 tisíc kusů, což je 26 procent celkových prodejů značky. Proto nepřekvapí, že automobilka rozšiřuje svoji nabídku právě tímto směrem. Kromě nové třídy GLB přišla v nedávné době také se sedanem třídy A, a to ve dvou délkách rozvoru (prodloužený se prodává v Číně). Počet karosářských variant na kompaktní platformě s motorem napříč tak aktuálně dosahuje osmi, přičemž se spekuluje ještě o dvoudveřovém kupé nebo roadsteru jako náhradě za někdejší SLK (dnes odcházející SLC).

Fotogalerie

Rozšiřování nabídky také klade velké nároky na výrobní kapacity. Z tradičních německých továren se zapojuje jen ta v Rastattu u francouzských hranic. Zde se vyrábí evropské GLA, dále tu vzniká většina exemplářů třídy B a některé kusy třídy A. „Áčko“ vyrábí také Valmet, externí dodavatel z Finska, a za tímto účelem vybudovaná továrna v maďarském Kecskemétu. Maďarský původ mají i všechna CLA a CLA Shooting Brake a některé kusy třídy B.

Poslední dvě novinky se do žádné ze zmíněných továren „nevešly“, proto se GLB a třída A sedan vyrábějí v továrně v Mexiku, kterou Mercedes nově provozuje společně s Nissanem. Motory se vyrábí v bývalém východním Německu a ve Španělsku, dvouspojkové převodovky v Rumunsku. Samostatnou kapitolou je pak Čína: auta i motory pro mercedesy zde prodávané se v naprosté většině vyrábí lokálně.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Koučem hokejistek v Americe. Klení povoleno, vztahy přísně zakázány

Kluka z Ostravy očaroval New York, kde natrefil na pozoruhodnou práci. Ivo Mocek koučuje tým Metropolitan Riveters v...

  • Další z rubriky

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz