Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

GLB: sedm míst na základech malých mercedesů s pohonem předních kol

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Po vlažném přijetí někdejšího GLK to vypadalo, že se hranám u Mercedesu na dlouho odzvonilo. Nakonec se vracejí jen po čtyřleté pauze, a to díky krabicovitému SUV GLB. To může být i sedmimístné a ve verzi AMG nabídne přes tři sta koní.

Slovní spojení kompaktní sedmimístný mercedes navádí k představě, že by snad mohla vzniknout zvětšená verze MPV třídy B. Praktický interiér se dnes ale mnohem lépe prodá v kabátu SUV, a tak se nové auto těchto charakteristik jmenuje GLB – aby zapadlo mezi crossover GLA a reálně jen o chlup větší GLC na základech třídy C.

S roztomilým vzhledem, který je daný kombinací velkých kol, hladkých ploch, zaoblených rohů a „usměvavé přídě“, dokáže rozhodně zaujmout. Leckdo také ocení velká hranatá okna, která prosvětlují interiér a usnadňují výhled ven. GLB se vlastně ani nestydí za to, že je docela velkým autem – s délkou 4634 milimetrů jen o čtyři milimetry zaostává za prvním Mercedesem ML. A typ GLK, který byl posledním hranatým SUV od Mercedesu, dokonce překonává.

Uvnitř GLB nezapře příslušnost k rodině kompaktních mercedesů. Vše je tak trochu podobné třídě A a spol., pár důležitých věcí je však jinak. Sedí se poměrně vysoko – díky tomu a díky velkým oknům je z místa řidiče dobrý výhled. Hranatá karoserie má navíc snadno odhadnutelný tvar, což především řidičky ocení.

S využitelností tří řad sedadel najednou to však není tak veselé, jak by se dalo očekávat. Kabina působí jako navržená přesně podle tabulek. Na všechna místa s výjimkou prostředního ve druhé řadě se dá s trochou skromnosti usadit a objektivně nic nepřekáží. Jenže se nemůžete zbavit pocitu, jak moc by pomohlo, kdyby kabina byla aspoň o pár procent větší. Tady se německá preciznost předvádí v plné parádě, protože při srovnávání naměřených rozměrů interiéru bude GLB ve své třídě nepochybně patřit k nejlepším.

Nabídka motorů je vcelku přehledná. Prim hrají dvoulitrové turbodiesely, které mají výkon 85, 110 nebo 140 kW. Nejslabší verzi pohání přední kola, nejsilnější všechna čtyři a u prostřední je na výběr. Standardem je osmistupňový dvouspojkový automat.

Na straně benzinových motorů je situace pestřejší. Pod označením GLB 200 se skrývá jediný motor, který není dvoulitrem – je to třináctistovka od Renaultu, která dává 120 kW a pohání přední kola přes sedmistupňový automat. GLB 250 4Matic je dvoulitr od Mercedesu s výkonem 165 kW a pohonem všech kol. AMG verze pak nese číselné označení 35, má 225 kW a sedmimístnou krabici rozjede na stovku za pouhých 5,2 sekundy.

Nejlevnějším provedením je nejslabší motor v nabídce, základní diesel GLB 180 d, jehož cena činí 911 130 korun. Do milionu se ještě vejdou varianty s číselným označením 200, tedy diesel o výkonu 110 kW a benzin se 120 kW – oba stojí od 949 850 korun. Nejlevnější čtyřkolkou je GLB 200 d, která o sedm tisíc přesahuje milion korun.

Kompaktní mercedesy jsou úspěšná rodina

Na začátku bylo áčko, později se přidalo béčko. Opravdový boom ale přišel až s minulou generací třídy A, která se stala klasickým hatchbackem a přinesla modulární platformu MFA. Na stejném základu vzniklo kromě velkoprostorové třídy B také čtyřdveřové kupé a sportovně střižené kombi spadající do třídy CLA a crossover GLA.

Nejmenším mercedesům se velmi daří. Čtyři modelové řady loni dosáhly v součtu odbytu 609 tisíc kusů, což je 26 procent celkových prodejů značky. Proto nepřekvapí, že automobilka rozšiřuje svoji nabídku právě tímto směrem. Kromě nové třídy GLB přišla v nedávné době také se sedanem třídy A, a to ve dvou délkách rozvoru (prodloužený se prodává v Číně). Počet karosářských variant na kompaktní platformě s motorem napříč tak aktuálně dosahuje osmi, přičemž se spekuluje ještě o dvoudveřovém kupé nebo roadsteru jako náhradě za někdejší SLK (dnes odcházející SLC).

Fotogalerie

Rozšiřování nabídky také klade velké nároky na výrobní kapacity. Z tradičních německých továren se zapojuje jen ta v Rastattu u francouzských hranic. Zde se vyrábí evropské GLA, dále tu vzniká většina exemplářů třídy B a některé kusy třídy A. „Áčko“ vyrábí také Valmet, externí dodavatel z Finska, a za tímto účelem vybudovaná továrna v maďarském Kecskemétu. Maďarský původ mají i všechna CLA a CLA Shooting Brake a některé kusy třídy B.

Poslední dvě novinky se do žádné ze zmíněných továren „nevešly“, proto se GLB a třída A sedan vyrábějí v továrně v Mexiku, kterou Mercedes nově provozuje společně s Nissanem. Motory se vyrábí v bývalém východním Německu a ve Španělsku, dvouspojkové převodovky v Rumunsku. Samostatnou kapitolou je pak Čína: auta i motory pro mercedesy zde prodávané se v naprosté většině vyrábí lokálně.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

ANALÝZA: Toyota převálcovala GM na jeho vlastním hřišti. I díky tsunami

Premium Automobilka Toyota definitivně dobyla americký trh, když dostala po 90 let vedoucí koncern General Motors na lopatky....

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

Hondu Jazz jen koupit a jezdit: ojeté mini-MPV je vzor spolehlivosti

Premium Ještě než se trh zbláznil do malých nepraktických SUV a crossoverů, uměly automobilky nabídnout opravdu praktická...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...