Pátek 23. října 2020, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. října 2020 Teodor, Theodor

GLB: sedm míst na základech malých mercedesů s pohonem předních kol

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Po vlažném přijetí někdejšího GLK to vypadalo, že se hranám u Mercedesu na dlouho odzvonilo. Nakonec se vracejí jen po čtyřleté pauze, a to díky krabicovitému SUV GLB. To může být i sedmimístné a ve verzi AMG nabídne přes tři sta koní.

Slovní spojení kompaktní sedmimístný mercedes navádí k představě, že by snad mohla vzniknout zvětšená verze MPV třídy B. Praktický interiér se dnes ale mnohem lépe prodá v kabátu SUV, a tak se nové auto těchto charakteristik jmenuje GLB – aby zapadlo mezi crossover GLA a reálně jen o chlup větší GLC na základech třídy C.

S roztomilým vzhledem, který je daný kombinací velkých kol, hladkých ploch, zaoblených rohů a „usměvavé přídě“, dokáže rozhodně zaujmout. Leckdo také ocení velká hranatá okna, která prosvětlují interiér a usnadňují výhled ven. GLB se vlastně ani nestydí za to, že je docela velkým autem – s délkou 4634 milimetrů jen o čtyři milimetry zaostává za prvním Mercedesem ML. A typ GLK, který byl posledním hranatým SUV od Mercedesu, dokonce překonává.

Uvnitř GLB nezapře příslušnost k rodině kompaktních mercedesů. Vše je tak trochu podobné třídě A a spol., pár důležitých věcí je však jinak. Sedí se poměrně vysoko – díky tomu a díky velkým oknům je z místa řidiče dobrý výhled. Hranatá karoserie má navíc snadno odhadnutelný tvar, což především řidičky ocení.

S využitelností tří řad sedadel najednou to však není tak veselé, jak by se dalo očekávat. Kabina působí jako navržená přesně podle tabulek. Na všechna místa s výjimkou prostředního ve druhé řadě se dá s trochou skromnosti usadit a objektivně nic nepřekáží. Jenže se nemůžete zbavit pocitu, jak moc by pomohlo, kdyby kabina byla aspoň o pár procent větší. Tady se německá preciznost předvádí v plné parádě, protože při srovnávání naměřených rozměrů interiéru bude GLB ve své třídě nepochybně patřit k nejlepším.

Nabídka motorů je vcelku přehledná. Prim hrají dvoulitrové turbodiesely, které mají výkon 85, 110 nebo 140 kW. Nejslabší verzi pohání přední kola, nejsilnější všechna čtyři a u prostřední je na výběr. Standardem je osmistupňový dvouspojkový automat.

Na straně benzinových motorů je situace pestřejší. Pod označením GLB 200 se skrývá jediný motor, který není dvoulitrem – je to třináctistovka od Renaultu, která dává 120 kW a pohání přední kola přes sedmistupňový automat. GLB 250 4Matic je dvoulitr od Mercedesu s výkonem 165 kW a pohonem všech kol. AMG verze pak nese číselné označení 35, má 225 kW a sedmimístnou krabici rozjede na stovku za pouhých 5,2 sekundy.

Nejlevnějším provedením je nejslabší motor v nabídce, základní diesel GLB 180 d, jehož cena činí 911 130 korun. Do milionu se ještě vejdou varianty s číselným označením 200, tedy diesel o výkonu 110 kW a benzin se 120 kW – oba stojí od 949 850 korun. Nejlevnější čtyřkolkou je GLB 200 d, která o sedm tisíc přesahuje milion korun.

Kompaktní mercedesy jsou úspěšná rodina

Na začátku bylo áčko, později se přidalo béčko. Opravdový boom ale přišel až s minulou generací třídy A, která se stala klasickým hatchbackem a přinesla modulární platformu MFA. Na stejném základu vzniklo kromě velkoprostorové třídy B také čtyřdveřové kupé a sportovně střižené kombi spadající do třídy CLA a crossover GLA.

Nejmenším mercedesům se velmi daří. Čtyři modelové řady loni dosáhly v součtu odbytu 609 tisíc kusů, což je 26 procent celkových prodejů značky. Proto nepřekvapí, že automobilka rozšiřuje svoji nabídku právě tímto směrem. Kromě nové třídy GLB přišla v nedávné době také se sedanem třídy A, a to ve dvou délkách rozvoru (prodloužený se prodává v Číně). Počet karosářských variant na kompaktní platformě s motorem napříč tak aktuálně dosahuje osmi, přičemž se spekuluje ještě o dvoudveřovém kupé nebo roadsteru jako náhradě za někdejší SLK (dnes odcházející SLC).

Fotogalerie

Rozšiřování nabídky také klade velké nároky na výrobní kapacity. Z tradičních německých továren se zapojuje jen ta v Rastattu u francouzských hranic. Zde se vyrábí evropské GLA, dále tu vzniká většina exemplářů třídy B a některé kusy třídy A. „Áčko“ vyrábí také Valmet, externí dodavatel z Finska, a za tímto účelem vybudovaná továrna v maďarském Kecskemétu. Maďarský původ mají i všechna CLA a CLA Shooting Brake a některé kusy třídy B.

Poslední dvě novinky se do žádné ze zmíněných továren „nevešly“, proto se GLB a třída A sedan vyrábějí v továrně v Mexiku, kterou Mercedes nově provozuje společně s Nissanem. Motory se vyrábí v bývalém východním Německu a ve Španělsku, dvouspojkové převodovky v Rumunsku. Samostatnou kapitolou je pak Čína: auta i motory pro mercedesy zde prodávané se v naprosté většině vyrábí lokálně.

Autoři:
  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na nových autech se nevydělává, prodejci se proto vrhli na ojetiny

Počty nově prodaných aut klesají, s nimi i jejich marže pro dealery. Čím dál víc zákazníků platí hotově nebo si seženou...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Výroba Škodovek v Indii začínala ve vypůjčené hale

Automobilka Škoda Auto má velké plány s indickým trhem, loni dostala na starost výrobu i prodej osobních vozů všech...

Hummer je zpátky. Je to elektrické monstrum s krabím chodem

Hummer milovali nejen jeho majitelé, ale i čerpadláři. Jenže dnes už si snad nikdo jen tak nedovolí představit auto,...

Autofotka týdne: Rollsy budoucnosti budou létat a vypadat jako želva

Rolls-Royce vyhlásil vítěze soutěže mladých designérů. Děti měly za úkol navrhnout svůj „vysněný Rolls-Royce...

Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy
Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy

Chvíle strávené nad knížkou jsou pro děti velmi důležité. Pořiďte dětem adventní kalendář plný kouzelných vánočních příběhů. Zkraťte si čekání na...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...