Řidiči si světla moderních aut chválí, právě v tomto oboru udělali výrobci za poslední dekády obrovský skok kupředu. Ještě v polovině té uplynulé některá auta doslova mžourala a řidič jel tak trochu „poslepu“. Taková jízda byla velmi stresující, řidič musel výrazně zpomalit.
Dnešní auta svítí mnohem lépe, je to obrovský rozdíl, stále častěji umožňují jezdit se stále zapnutými dálkovkami, chytré řízení lampy zacloňuje jednotlivé segmenty (diody) tak, aby neoslňovaly protijedoucí řidiče.
Jenže Hynek Medřický, která se dlouhodobě zabývá vlivem světla na lidské tělo, z bíle zářících lamp moderních aut nadšený není.
Na měření spektrometrem ukazuje, v čem je potíž: klasické žluté světlo halogenové žárovky je pro lidské oko příjemnější než ostře bílá nebo až namodralá LEDová zář, která oslňuje a způsobuje takzvané závojové oslnění. „Čím starší řidič je, tím víc mu takové oslnění vadí,“ vysvětluje Medřický. Řešením by podle něj bylo teplotu světel vozů lehce upravit, aby nebyly tak agresivně bílé a svítily víc do žluta.
Hynek Medřický bude hostem diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.cz v pátek 24. ledna od 12:30. Mluvit bude o světelném znečištění, které představuje zdravotní, bezpečnostní a ekologické riziko. „Přirozená tma je pro život většiny organismů stejně důležitá jako přirozené světlo,“ vysvětluje.