Dobře vidět něco stojí: lepší světla jsou až třikrát dražší

aktualizováno 
Mnohem lépe svítí, to je jedna ze zásadních výhod moderních aut. Výrobci dokázali za posledních několik málo let udělat obrovský krok kupředu. Jenže to také něco stojí.

Detail nové Škody Superb | foto: Škoda Auto

Milovník jízdy v terénu Roman občas svůj offroad pochroumá. Když si na Nissanu Terrano z devadesátých let rozbije světlo, stojí ho nové od renomovaného výrobce autodílů zhruba dva tisíce. Je tedy sice levné, nicméně také svítí jako bludička. A to jsou halogenová světla z devadesátých let ještě skvělá, oproti osvětlení vozovky, které poskytovala auta v dobách reálného socialismu.

Dnes vidíme v nočním provozu mnohem lépe. Nejen že se výrazně zlepšily klasické žárovky, jimiž je stále osazena většina prodávaných aut především v menších třídách, ale hlavně nástup moderních technologií jako xenonové výbojky, LED a laserová světla přinesl opravdu razantní zlepšení snad všech myslitelných parametrů osvětlení vozovky. 

Moderní světlomety nabízejí nejen delší dosvit a rovnoměrnější osvit vozovky, ale mají i jasnější barvu světla, dále například systémy automatického tlumení dálkových světel a vykrývání světelného kužele pro maximální viditelnost bez oslnění protijedoucích řidičů. 

Lepší světla moderních auta se, samozřejmě bok po boku jejich celkově vyšší bezpečnosti, nepochybně podílejí na snížení počtu usmrcených při dopravních nehodách. Jízda v noci je totiž vzhledem k nižší hustotě provozu statisticky významně nebezpečnější než přes den. O tom, že za vyšší nehodovostí v noci stojí prostý fakt snížené viditelnosti, není třeba polemizovat. Jsou tedy LED nebo xenonová světla jasnou volbou? Ne tak docela, ono totiž hezky si posvítit také něco stojí.

Desetitisícové příplatky

Pohled do ceníků dává jasný přehled, kolik si za lepší světla připlatíte při koupi nového vozu. Některé automobilky jsou poměrně skromné, některé naopak požadují za špičkovou světelnou techniku nemalé sumy. Škodovka si u modelu Rapid řekne za tzv. low bi-xenony 12 600 Kč, Volkswagen Passat se s LED prodraží při nákupu o 25 400 Kč a třeba u trojkového BMW připlatíte za nejmodernější adaptivní LED světlomety 32 tisíc a další tři a půl tisíce za asistenta dálkových světel.

Někdy jsou lepší světla součástí vyšších výbav, například u Škody Superb nejsou bi-xenony standardem jen v nejnižší výbavě. Příplatek při koupi vozu je ale jen jednou z nákladových položek.

Když jsme koncem loňského roku sestavovali přehled cen náhradních dílů na nejprodávanější auta na českém trhu (velké srovnání čtěte zde), ukázalo se, že s cenou, vyšší třídou vozu a bohatostí výbavy hrají ve srovnání cen opravy po nehodě stále významnější roli světla. V témže článku jsme také vysvětlovali, proč ceny dílů k opravě po nehodě hrají významnou roli i přesto, že vůz je havarijně pojištěn.

Pojišťovny si samozřejmě ceny dílů pro jednotlivé modely hlídají a podle toho nastavují ceny pojištění, pojistné plnění atd. A jelikož u aut od nějakých sedmi set tisíc korun výš se jen málokterý zákazník spokojí s halogeny, výbojkové (xenonové) nebo LED světlomety jsou tak v podstatě standardem. 

Lepší = 3x dražší

Rozhodli jsme se proto ke srovnání vrátit a podívat se na ceny světel coby náhradních dílů u vozů střední třídy (Ford Mondeo, VW Passat, Škoda Superb, Opel Insignia, Hyundai i40). Zjišťovali jsme ceny pro dva typy světel, tedy základních halogenů a za lepší světlomety s technologií xenon nebo LED (podle toho, co výrobce pro vůz nabízí). Zatímco u i40 a Superb nabízejí mimo halogenů světlomety xenonové, Mondeo, Insignia a Passat jsou osazovány příplatkovými světly s technologií LED. Rozdíly v cenách náhradních dílů jsou obrovské. A to nejen mezi technologiemi, ale především jednotlivými modely.

Srovnání cen náhradních dílů

  • Halogeny
  • Škoda Superb 6 049 Kč
  • VW Passat 8 415 Kč
  • Ford Mondeo 8 417 Kč
  • Opel Insignia 11 197 Kč
  • Hyundai i40 15 982 Kč

„Lepší“ světlomety

  • Škoda Superb (bi-xenon) 17 186 Kč
  • VW Passat (LED) 21 508 Kč
  • Hyundai i40 (xenon) 23 381 Kč
  • Ford Mondeo (LED) 30 928 Kč
  •  Opel Insignia (LED) 37 787 Kč

Nejlevnějším světlem v přehledu je halogenový světlomet na Škodu Superb s cenou 6 049 Kč. Na druhé a třetí příčce jsou s takřka neznatelným rozdílem halogeny pro VW Passat (8 415 Kč) a Ford Mondeo (8 417 Kč). Pokud rozbijete halogenové přední světlo nového Opelu Insignia, řekne si servis za díl 11 197 Kč. Suverénně nejdražší halogen je na Hyundai i40 s cenou atakující 16 tisíc korun (15 982 Kč).

To je již skoro cena bi-xenonu na Superb, který stojí 17 186 Kč. Jakkoli je tak téměř třikrát dražší než halogen na tentýž model škodovky, jde opět o suverénně nejlevnější z „lepších“ světel ve srovnání. Druhou příčku si opět odnáší VW, když za LED světlomet na Passat požaduje 21 508 Kč, třetí je Hyundai, požadující za xenon na model i40 oproti drahému halogenu přijatelných 23 381 Kč. 

LED světlo na Ford Mondeo si servis cení na 30 928 Kč, což je stále o skoro sedm tisíc méně, než kolik si za LED na Insignii řekne nejdražší Opel – 37 787 Kč.

Jakkoli zdaleka nejde o komplexní přehled, ukazuje naše srovnání jistý trend. „Lepší“ světla jsou na výměnu po nehodě cca třikrát dražší než základní halogeny. Na ceně dílů se projevují nejen vyšší výrobní náklady technologicky náročnějších světelných zdrojů, ale především výzkum a vývoj, který si výrobci musí nechat někde zaplatit. A to se bavíme čistě o ceně dílu, tedy výlisku parabol, krycího skla a okolního příslušenství. Zatímco u halogenu je toto již v podstatě kompletní světlomet, u něhož stačí do patice osadit žárovku za pár desetikorun až stokorun a zase se svítí, jsou moderní světla mnohem komplexnější. 

Mimo zdrojů (výbojek, LED), které jsou samozřejmě o několik řádů dražší než běžná halogenem plněná žárovka, potřebují ke své funkci i řídicí jednotky, motorky nastavování a u výkonných LED i poměrně složité chlazení. Pokud máte smůlu, poškodíte nárazem i tyto komponenty, dostává se cena opravy do ještě vyšších sfér. Na druhou stranu moderní světlomety u většiny aut svítí citelně lépe, takže je solidní šance, že je nebudete muset měnit, protože srnku čekající v příkopě na svoji příležitost skočit vám před auto prostě uvidíte lépe a z větší dálky a střetu budete lépe připraveni zabránit.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Rychlokurz jízdy s automatem: Stále saháte po řadící páce? Už nebudete

Před osmdesáti lety, v říjnu 1939, se začala do vozů americké značky Oldsmobile montovat první sériově vyráběná...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

VIDEO: Jak zvládnout smyk. V autoškole to učí špatně, myslí si instruktor

Kdo skládal zkoušku z autoškoly, nejspíš si vzpomene na otázky týkající se smyku. V testu rozlišují přetáčivý a...

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

Najdete na iDNES.cz