Paříž zavede pravidla pro elektrokoloběžky, vytvoří jim parkovací místa

aktualizováno 
Zástupci pařížské radnice a provozovatelů sdílených elektrických koloběžek ve francouzské metropoli se dohodli na kodexu slušného chování, který by měl ve městě platit. Jeho cílem je zabránit nehodám populárních strojů a zamezit divokému parkování v ulicích.

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách. (12. října 2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

Podle listu Le Parisien se obě strany zavázaly, že pro koloběžky vytvoří speciální parkovací místa tam, kde vozítka nebudou překážet chodcům ani autům.

Pravidla, která zahrnují mimo jiné používání helem, budou firmy uživatelům systematicky připomínat. Radnice si vyhradila právo překážející stroje zaprotokolovat a odvézt do skladu. Poškozené nebo špatně zaparkované koloběžky také bude možné hlásit přes speciální aplikaci.

Ve francouzské metropoli je nyní podle radnice k dispozici asi 14 000 elektrických koloběžek, které si lidé podobně jako v Praze mohou za poplatek zapůjčit. Stroje odstavené po skončení jízdy však často brání provozu a jejich uživatelé jezdí po chodnících, což je stejně jako v hlavním městě Česka terčem kritiky.

Lékaři také hlásí rostoucí počet úrazů po pádech z koloběžek, které mohou jet rychlostí 20 až 30 kilometrů v hodině. Koloběžky mají podle deníku Le Figaro od roku 2017 ve Francii na svědomí 286 zraněných a pět mrtvých. Novější statistika není k dispozici.

Kodex má zaplnit současné právní vakuum, než začnou od podzimu platit nová pravidla. Ta například počítají s pokutou 135 eur (téměř 3500 Kč) za jízdu po chodníku, která je sice oficiálně v Paříži zakázána už nyní, ale lidé to často nerespektují.

Po Evropě už se začíná chystat na lokální úrovni legislativa, která dá koloběžkářům určité mantinely. „Někde požadují, aby měla koloběžka dvě brzdy, jinde mohou jezdit jen v cyklopruzích, některé země dokonce plánují povinnou helmu, registraci koloběžky a pojištění,“ popisuje pro iDNES.cz Pedro Fondevilla, který má projekty mikromobility na starosti u automobilky Seat, jež nedávno do své nabídky přidala elektrokoloběžku eXS

Autoři: ,

Nejčtenější

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Další z rubriky

BMW poháněné elektřinou, nebo svaly pro nejmenší i hipstery

Dětské odrážedlo BMW

Celou flotilu koloběžek zařazuje do nabídky BMW. Pro nejmladší účastníky provozu představila německá automobilka...

Autohádanka: Legenda se vrací, svět dobývá z Rakouska

auto kvíz

Patří k nejzářivějším novinkám letošního roku, a nejen výrazným žlutým lakem. V záplavě neohrabaných SUV je ten...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz