Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta podraží o 13 korun

aktualizováno 
Litr nafty bude brzy stát v Německu 1,80 eur, tedy nějakých 47 korun. Příčinou zdražení má být daň z oxidu uhličitého. Podporovatelé tohoto opatření rovněž požadují, aby se snížily ceny elektrického proudu pro nabíjení elektromobilů. Právě k jejich používání má nová taxa motoristy přinutit.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Nová uhlíková daň se může stát velmi efektivním nástrojem pro omezení silničního provozu a také k donucení motoristů přepřáhnout na elektrický pohon. Dá se čekat, že německý nápad bude inspirovat nátlakové skupiny prosazující elektromobilitu i v dalších zemích. Bez podobné radikální akce se prodeje aut do zásuvky samy od sebe nerozjedou.

Kvůli nové emisní dani (v Německu ji označují také jako daň z emisí CO2, uhlíkovou daň neboli daň z oxidu uhličitého) podraží tankování i topení. Nejstarší německý autoklub Automobilclub von Deutschland (AvD) varuje před sociálním rozštěpením: podobně jako u ekologické daně bude nová daň představovat velkou zátěž především pro lidi s nízkými příjmy a příslušníky německé střední třídy. 

„Takové opatření lze považovat za darebáctví, za nímž stojí politici bojující za ochranu životního prostředí. Jsme toho názoru, že zavedení nové daně poslouží především k fiskálnímu kasírování řidičů. Už dnes jsou pohonné hmoty zatíženy několika typy spotřební daně, jako je daň z minerálních olejů či ekologická daň. Právě kvůli těmto daním je cena pohonných hmot pro koncové zákazníky víc než dvojnásobná. Údajné omezení provozu, které mělo být slibovaným důsledkem zdražení, se bohužel nekonalo. A stejné to bude u přirážky za emise CO2,“ tvrdí zástupci Automobilclubu.

Nafta v budoucnu podraží o 50 centů na litr

Daň z emisí CO2, kterou právě připravuje německá spolková vláda, se oficiálně jmenuje „cena za CO2“. Jejím cílem je zvýšení ceny u běžných pohonných hmot, jako je benzin, nafta nebo zemní plyn. Jak informoval německý deník Süddeutsche Zeitung, má litr nafty podražit přibližně o 50 centů, nejpozději v roce 2030 tak bude stát 1,80 eur místo aktuálních 1,30 eur. Další způsoby pohonu, které produkují méně CO2 – v oblasti mobility jde především o elektromobily – budou naopak podporovány. Tímto způsobem hodlá spolková vláda dosáhnout naplnění cílů v oblasti redukce emisí CO2 a podpory solární a větrné energie.

Německé spolkové ministerstvo životního prostředí není jediným zastáncem daně z oxidu uhličitého. Nový plánovaný zdroj příjmů má dostatek podporovatelů i na zemské úrovni. „Za CO2 se musí platit. Náš klimatický cíl musí být podle mého názoru ambicióznější. Bavorsko by mělo být do roku 2050 klimaticky neutrální,“ vyjádřil se například bavorský ministr životního prostředí Thorsten Glauber (ze strany Freie Wähler) v rozhovoru pro německou tiskovou agenturu v Mnichově. Podporovatelé daně z oxidu uhličitého rovněž požadují, aby se snížily ceny elektrického proudu pro nabíjení elektromobilů.

Příspěvek na energie ve výši 100 eur

V Německu se pořízení elektromobilu v porovnání s dalšími evropskými zeměmi nevyplatí i z toho důvodu, že tu jsou v současnosti nejvyšší ceny za elektrickou energii v celé Evropě. Zástupci Strany zelených, která rovněž požaduje zavedení daně z oxidu uhličitého, navrhují, aby byl všem občanům Německa vyplácen – jako kompenzace k zavedení daně z CO2 – „příspěvek na energie“ ve výši 100 eur. Otázkou ovšem zatím zůstává, od jakého okamžiku by zvýšení ceny způsobené zavedením diskutované daně tento příspěvek zase „spolklo“.

Jízdní kolo není alternativa

Německý autoklub Automobilclub von Deutschland se obává, že zatížení uškodí především rodinám a lidem s nízkými a středními příjmy, kteří si nemohou dovolit pořízení bytu v centrech měst a jsou odkázáni na dojíždění do zaměstnání autem. 

„Vzdálenosti mezi bydlištěm a pracovištěm v mnoha případech výrazně narůstají. Pro lidi, kteří dojíždějí na delší vzdálenosti, není jízdní kolo alternativou. Ani přechod na využívání veřejné hromadné dopravy pro ně není praktickým řešením, jelikož nabídka je nedostatečná a ve špičkách, kdy se lidé dopravují do práce a z práce, často naráží na strop možné kapacity,“ vyjádřil se v rozhovoru pro německý zpravodajský portál Focus Online zástupce německého autoklubu.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

Walmart žaluje Teslu. Tvrdí, že její solární panely způsobují požáry

Ilustrační snímek

Americký maloobchodní gigant Walmart žaluje společnost Tesla kvůli požárům, které údajně způsobily...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

ČEZ postaví v Česku 125 dobíjecích stanic. V provozu budou za dva a půl roku

Kona Electric

Evropská unie, stát i soukromé firmy pumpují stovky milionů korun do výstavby nových dobíjecích...

Nové partnerství: BMW bude na dobu elektrickou zbrojit s Jaguarem

Elektrický pohon Jaguaru

Automobilky BMW a Jaguar Land Rover se dohodly na spolupráci při vývoji elektrických pohonů....

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

První kilometry se Škodou Kamiq. Ve všech verzích je to pohodář

Škoda Kamiq

Začátkem září se první zákazníci dočkají nových malých SUV Škoda Kamiq. My už jsme usedli za volant tohoto modelu,...

Němci mění pravidla silničního provozu. Pomohou cyklistům a zvýší pokuty

Policejní auto před centrálním nádražím ve Frankfurtu nad Mohanem (2. srpna...

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer nechal přepracovat pravidla silničního provozu. Všichni, kdo se jej účastní,...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat. Dojezd novějších...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Ekoalarmisté plánují konec aut a zásobování Prahy rikšami

Nákladní doprava „poslední míle“ v podání Fordu

Ekologická úzkost se u některých lidí dostala do stratosférických výšin. Už nevědí, jestli ještě mohou dýchat. Nad...

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Porsche vydalo zelené dluhopisy, bude s nimi financovat elektromobilitu

Porsche Taycan

Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobilové skupiny Volkswagen, vydal svou největší emisi...

Najdete na iDNES.cz