Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta podraží o 13 korun

Litr nafty bude brzy stát v Německu 1,80 eur, tedy nějakých 47 korun. Příčinou zdražení má být daň z oxidu uhličitého. Podporovatelé tohoto opatření rovněž požadují, aby se snížily ceny elektrického proudu pro nabíjení elektromobilů. Právě k jejich používání má nová taxa motoristy přinutit.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Nová uhlíková daň se může stát velmi efektivním nástrojem pro omezení silničního provozu a také k donucení motoristů přepřáhnout na elektrický pohon. Dá se čekat, že německý nápad bude inspirovat nátlakové skupiny prosazující elektromobilitu i v dalších zemích. Bez podobné radikální akce se prodeje aut do zásuvky samy od sebe nerozjedou.

Kvůli nové emisní dani (v Německu ji označují také jako daň z emisí CO2, uhlíkovou daň neboli daň z oxidu uhličitého) podraží tankování i topení. Nejstarší německý autoklub Automobilclub von Deutschland (AvD) varuje před sociálním rozštěpením: podobně jako u ekologické daně bude nová daň představovat velkou zátěž především pro lidi s nízkými příjmy a příslušníky německé střední třídy. 

„Takové opatření lze považovat za darebáctví, za nímž stojí politici bojující za ochranu životního prostředí. Jsme toho názoru, že zavedení nové daně poslouží především k fiskálnímu kasírování řidičů. Už dnes jsou pohonné hmoty zatíženy několika typy spotřební daně, jako je daň z minerálních olejů či ekologická daň. Právě kvůli těmto daním je cena pohonných hmot pro koncové zákazníky víc než dvojnásobná. Údajné omezení provozu, které mělo být slibovaným důsledkem zdražení, se bohužel nekonalo. A stejné to bude u přirážky za emise CO2,“ tvrdí zástupci Automobilclubu.

Nafta v budoucnu podraží o 50 centů na litr

Daň z emisí CO2, kterou právě připravuje německá spolková vláda, se oficiálně jmenuje „cena za CO2“. Jejím cílem je zvýšení ceny u běžných pohonných hmot, jako je benzin, nafta nebo zemní plyn. Jak informoval německý deník Süddeutsche Zeitung, má litr nafty podražit přibližně o 50 centů, nejpozději v roce 2030 tak bude stát 1,80 eur místo aktuálních 1,30 eur. Další způsoby pohonu, které produkují méně CO2 – v oblasti mobility jde především o elektromobily – budou naopak podporovány. Tímto způsobem hodlá spolková vláda dosáhnout naplnění cílů v oblasti redukce emisí CO2 a podpory solární a větrné energie.

Německé spolkové ministerstvo životního prostředí není jediným zastáncem daně z oxidu uhličitého. Nový plánovaný zdroj příjmů má dostatek podporovatelů i na zemské úrovni. „Za CO2 se musí platit. Náš klimatický cíl musí být podle mého názoru ambicióznější. Bavorsko by mělo být do roku 2050 klimaticky neutrální,“ vyjádřil se například bavorský ministr životního prostředí Thorsten Glauber (ze strany Freie Wähler) v rozhovoru pro německou tiskovou agenturu v Mnichově. Podporovatelé daně z oxidu uhličitého rovněž požadují, aby se snížily ceny elektrického proudu pro nabíjení elektromobilů.

Příspěvek na energie ve výši 100 eur

V Německu se pořízení elektromobilu v porovnání s dalšími evropskými zeměmi nevyplatí i z toho důvodu, že tu jsou v současnosti nejvyšší ceny za elektrickou energii v celé Evropě. Zástupci Strany zelených, která rovněž požaduje zavedení daně z oxidu uhličitého, navrhují, aby byl všem občanům Německa vyplácen – jako kompenzace k zavedení daně z CO2 – „příspěvek na energie“ ve výši 100 eur. Otázkou ovšem zatím zůstává, od jakého okamžiku by zvýšení ceny způsobené zavedením diskutované daně tento příspěvek zase „spolklo“.

Jízdní kolo není alternativa

Německý autoklub Automobilclub von Deutschland se obává, že zatížení uškodí především rodinám a lidem s nízkými a středními příjmy, kteří si nemohou dovolit pořízení bytu v centrech měst a jsou odkázáni na dojíždění do zaměstnání autem. 

„Vzdálenosti mezi bydlištěm a pracovištěm v mnoha případech výrazně narůstají. Pro lidi, kteří dojíždějí na delší vzdálenosti, není jízdní kolo alternativou. Ani přechod na využívání veřejné hromadné dopravy pro ně není praktickým řešením, jelikož nabídka je nedostatečná a ve špičkách, kdy se lidé dopravují do práce a z práce, často naráží na strop možné kapacity,“ vyjádřil se v rozhovoru pro německý zpravodajský portál Focus Online zástupce německého autoklubu.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...