Čtvrtek 25. února 2021, svátek má Liliana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 25. února 2021 Liliana

Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta podraží o 13 korun

Litr nafty bude brzy stát v Německu 1,80 eur, tedy nějakých 47 korun. Příčinou zdražení má být daň z oxidu uhličitého. Podporovatelé tohoto opatření rovněž požadují, aby se snížily ceny elektrického proudu pro nabíjení elektromobilů. Právě k jejich používání má nová taxa motoristy přinutit.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Nová uhlíková daň se může stát velmi efektivním nástrojem pro omezení silničního provozu a také k donucení motoristů přepřáhnout na elektrický pohon. Dá se čekat, že německý nápad bude inspirovat nátlakové skupiny prosazující elektromobilitu i v dalších zemích. Bez podobné radikální akce se prodeje aut do zásuvky samy od sebe nerozjedou.

Kvůli nové emisní dani (v Německu ji označují také jako daň z emisí CO2, uhlíkovou daň neboli daň z oxidu uhličitého) podraží tankování i topení. Nejstarší německý autoklub Automobilclub von Deutschland (AvD) varuje před sociálním rozštěpením: podobně jako u ekologické daně bude nová daň představovat velkou zátěž především pro lidi s nízkými příjmy a příslušníky německé střední třídy. 

„Takové opatření lze považovat za darebáctví, za nímž stojí politici bojující za ochranu životního prostředí. Jsme toho názoru, že zavedení nové daně poslouží především k fiskálnímu kasírování řidičů. Už dnes jsou pohonné hmoty zatíženy několika typy spotřební daně, jako je daň z minerálních olejů či ekologická daň. Právě kvůli těmto daním je cena pohonných hmot pro koncové zákazníky víc než dvojnásobná. Údajné omezení provozu, které mělo být slibovaným důsledkem zdražení, se bohužel nekonalo. A stejné to bude u přirážky za emise CO2,“ tvrdí zástupci Automobilclubu.

Nafta v budoucnu podraží o 50 centů na litr

Daň z emisí CO2, kterou právě připravuje německá spolková vláda, se oficiálně jmenuje „cena za CO2“. Jejím cílem je zvýšení ceny u běžných pohonných hmot, jako je benzin, nafta nebo zemní plyn. Jak informoval německý deník Süddeutsche Zeitung, má litr nafty podražit přibližně o 50 centů, nejpozději v roce 2030 tak bude stát 1,80 eur místo aktuálních 1,30 eur. Další způsoby pohonu, které produkují méně CO2 – v oblasti mobility jde především o elektromobily – budou naopak podporovány. Tímto způsobem hodlá spolková vláda dosáhnout naplnění cílů v oblasti redukce emisí CO2 a podpory solární a větrné energie.

Německé spolkové ministerstvo životního prostředí není jediným zastáncem daně z oxidu uhličitého. Nový plánovaný zdroj příjmů má dostatek podporovatelů i na zemské úrovni. „Za CO2 se musí platit. Náš klimatický cíl musí být podle mého názoru ambicióznější. Bavorsko by mělo být do roku 2050 klimaticky neutrální,“ vyjádřil se například bavorský ministr životního prostředí Thorsten Glauber (ze strany Freie Wähler) v rozhovoru pro německou tiskovou agenturu v Mnichově. Podporovatelé daně z oxidu uhličitého rovněž požadují, aby se snížily ceny elektrického proudu pro nabíjení elektromobilů.

Příspěvek na energie ve výši 100 eur

V Německu se pořízení elektromobilu v porovnání s dalšími evropskými zeměmi nevyplatí i z toho důvodu, že tu jsou v současnosti nejvyšší ceny za elektrickou energii v celé Evropě. Zástupci Strany zelených, která rovněž požaduje zavedení daně z oxidu uhličitého, navrhují, aby byl všem občanům Německa vyplácen – jako kompenzace k zavedení daně z CO2 – „příspěvek na energie“ ve výši 100 eur. Otázkou ovšem zatím zůstává, od jakého okamžiku by zvýšení ceny způsobené zavedením diskutované daně tento příspěvek zase „spolklo“.

Jízdní kolo není alternativa

Německý autoklub Automobilclub von Deutschland se obává, že zatížení uškodí především rodinám a lidem s nízkými a středními příjmy, kteří si nemohou dovolit pořízení bytu v centrech měst a jsou odkázáni na dojíždění do zaměstnání autem. 

„Vzdálenosti mezi bydlištěm a pracovištěm v mnoha případech výrazně narůstají. Pro lidi, kteří dojíždějí na delší vzdálenosti, není jízdní kolo alternativou. Ani přechod na využívání veřejné hromadné dopravy pro ně není praktickým řešením, jelikož nabídka je nedostatečná a ve špičkách, kdy se lidé dopravují do práce a z práce, často naráží na strop možné kapacity,“ vyjádřil se v rozhovoru pro německý zpravodajský portál Focus Online zástupce německého autoklubu.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

EU a Čína uzavřely investiční dohodu, vyjednávaly téměř sedm let

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová

Evropská unie a Čína dnes dojednaly úvodní dohodu o investicích, která usnadní investorům z obou...

Infrastruktura se zlepšuje, podpora elektromobilů je však v Česku slabá

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Infrastruktura pro provoz elektromobilů se v Česku zlepšuje a jízda elektromobilem už není tak...

Fiat Chrysler investuje miliardy do továrny na elektromobily v Polsku

Fiat Chrysler Automobiles (logo)

Automobilka Fiat Chrysler investuje v Polsku 755 milionů zlotých (4,4 miliardy korun), uvedl polský...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

ilustrační snímek

Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Sítě na dobití elektromobilů nestačí, vypomůžou kontejnery plné setrvačníků

To hlavní pro nabíjení elektromobilů je v Letňanech ukryté za nabíjecí stanicí...

Kapacita rozvodné sítě často nestačí na rychlodobití elektromobilů. Podle odborníku je takové...

Automobilky syslí peníze na emisní pokuty. Škoda letošní limit nesplní

Emisní laboratoř Škody Auto

Koncern VW se nejspíše nevyhne pokutám za překročení emisních limitů za tento rok. Důvodem je...

  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Vozítka, co mají o kolo méně. Fenomenální Velorex byl nejlepším z nejhorších

Premium Velorex není jedinou československou tříkolkou. Už ve 20. letech s ubráním jednoho kola koketovaly automobilky Aero i...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

Rok se „starým“ lvem: cenový trhák loňského roku má jen pár much

Zhruba před rokem nabídl český Seat extrémní slevy na dosluhující generaci kombíku Leon. Španělský sourozenec Golfu a...

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Mohlo by vás zajímat