Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na viníky pomalé elektrifikace vozidel – výrobce, firmy a leasingové společnosti. Když to nejde přirozeně, volají ekologové po regulaci trhu a povinném nákupu elektromobilů pro firmy už za šest let.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Transport and Environment (T&E)

Ceny elektromobilů vzrostly v Evropě za 8 let o 39 %, v Číně klesly o 53 %, spočítali ekologové.

„Pouze 17 % elektromobilů prodaných v Evropě tvoří kompaktní vozy levnějšího segmentu B, zatímco v případě vozů se spalovacími motory je to 37 %,“ vyplývá z nové analýzy společnosti Transport & Environment (T&E). Podle ní výrobci automobilů zpomalují proces zavádění elektromobilů tím, že upřednostňují prodej větších a dražších elektromobilů. Podle zprávy bylo v letech 2018 až 2023 uvedeno na trh pouze 40 plně elektrických modelů v kompaktních segmentech (A a B) ve srovnání s 66 velkými a luxusními modely (segmenty D a E).

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

V Evropě připadá 28 % prodejů elektrických vozů na segment velkých vozů D ve srovnání s pouhými 13 % u nových spalovacích vozů, uvádí analýza na základě údajů o prodejích v roce 2023 od společnosti Dataforce. Ekologové ignorují fakt, že technologie, zejména baterie, jsou drahou záležitostí a cenu baterie zaplatí spíš zájemci o luxusní vůz než malé městské auto. Transport & Environment pouze konstatuje, že průměrná cena bateriového elektromobilu v Evropě od roku 2015 vzrostla o 39 %, zatímco v Číně klesla o 53 %. Důvodem je údajně právě neúměrné zaměření evropských výrobců na velké vozy a SUV.

Levný elektromobil bude, tvrdí ekologové. Čísla ale věští z koule

Anna Krajinská, manažerka pro emise vozidel ve společnosti T&E, uvedla: „Evropští výrobci automobilů brzdí masové rozšíření elektromobilů tím, že nepřinášejí spotřebitelům cenově dostupné modely rychleji a ve velkém. Neúměrné zaměření výrobců na velká SUV a prémiové modely znamená, že máme příliš málo automobilů pro masový trh a příliš vysoké ceny.“

Konkurence čínské láci bude z Trnavy. Citroën řeší elektromobilitu chudých

Z plánovaných modelů s cenou pod 25 000 eur vyrobí automobilky pro evropský trh v letošním roce pravděpodobně pouze 42 000 vozů, vyplývá z analýzy údajů o výrobě od společnosti GlobalData, kterou provedla společnost T&E.

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Další, kdo se má postarat o vyšší prodeje elektromobilů, jsou podle ekologů firmy. Tržní podíl bateriových elektromobilů v EU byl loni v případě nových aut 14,6 %, ale mohl by být již 22 %, pokud by se do elektrifikace víc zapojil segment firemních vozů. Do něj spadá většina všech prodaných nových aut, ale u elektromobilů je to jen 14 % proti 15 % soukromých zákazníků.

Elektromobily jsou drahé? Ať to dotují firmy a leasingovky, tvrdí ekologové

T&E také kritizuje, že země jako Německo odmítlo zvýšit daňové zatížení benzinových a naftových vozů. Klíčové pro urychlení elektrifikace v Evropě je podle nich stanovení závazných cílů právě pro firemní vozové parky. T&E vyzývá EU, aby firmy měly povinnost kupovat pouze elektromobily už od roku 2030. „Firmy mají dostatek finančních prostředků na investice do elektromobilů. Proto musí EU přijít se zákonem, který pokryje velkou část trhu s firemními automobily, a to regulací leasingových gigantů a společností s velkými vozovými parky,“ dodala Anna Krajinská.

KOMENTÁŘ: Elektropokrytectví, centrální plány a hraběcí rady zelené fúrie


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...