Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová společnost automaticky nabídne jako první, nejlepší a jedinou volbu elektromobil. V rámci svého „tajného“ průzkumu se přesvědčili o opaku. A půjčovny aut nyní obviňují z pokrytectví.
Fotogalerie3

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale nevyužívají ho. | foto: Transport and Environment (T&E)

Každé drama si zaslouží aspoň krátké představení hlavních postav. V tomto případě se titulní role zhostila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí, v krátkosti nazývaná Transport and Environment (T&E). Co jsou zač?

Nadnárodní nevládní neziskovka, která od roku 1989 zastřešuje agendu šesti tuctů dalších environmentálních neziskovek. Kdekoli se v Evropě bude řešit znečištění ovzduší dopravou, překročení hlukových limitů vozidel, biopaliva, pravidla pro vjezd dodávek do center měst, regulace silničního provozu, emise nebo Dieselgate, narazíte dřív nebo později na T&E. Že vám přitom svými postoji a argumentací budou připomínat aktivisty z Greenpeace, není náhoda – většina jejich manažerů odtud skutečně vzešla.

T&E je na své rebelské kořeny náležitě hrdá, byť se tedy sama soustředí na trochu jinou formu ekologického aktivismu. Prezentuje pozitivní příklady dobré praxe, diskutuje aktuální situaci, produkuje studie proveditelnosti a vede též podpůrné informační kampaně. A taky všestranně lobbuje. Třeba za prosazení evropské elektromobility a bezuhlíkového silničního provozu.

Hlavní město Skotska nasadilo do boje proti SUV tanky

Když už známe hlavního hrdinu, můžeme si posvítit i na zápletku. Tu vytváří situace kolem velkých leasingových firem v Německu, Itálii a ve Francii. Podle T&E zaujaly k elektromobilitě rozpačitá stanoviska. Kvůli tlaku kampaní v posledních letech sice navenek deklarovaly, že k ní do roku 2030 přistoupí a začnou téměř výhradně nabízet svým klientům auta na baterky, ale v praxi prý dosud učinily jen málo pro to, aby se k tomuto cíli přiblížily.

Pronájem vozů má být eko

Leasingové společnosti jako Arval, ALD-LeasePlan, Athlon, Mobilize Financial Services, Volkswagen Financial Services, Leasys a Alphabet – které dohromady drží kolem deseti milionů vozů – prý nedostatečně referují o ekologizaci svého podnikání.

Pokud se chcete dozvědět, jakým tempem přesně ta která firma odstavuje z provozu své vozy se spalovacími motory nebo jaký je jejich současný početní poměr mezi elektromobily a konvenčními vozy v jejich flotile, většinou se to z veřejně dostupných informací nedozvíte.

„Nedostatečná transparentnost, slabě nastavené klimatické cíle, poměrně nízké rozšíření bateriových elektromobilů, to jsou velmi chabé výsledky,“ komentuje to Stef Cornelis, ředitel sekce T&E pro elektrické vozové parky.

„Automobiloví giganti by se měli mnohem rychleji odklonit od fosilní éry a plně se věnovat éře elektrické. Teprve pak se stanou těmi zelenými lídry, za které se vydávají.“

„Svět se postupně zbavuje fosilních paliv,“ pokračuje Cornelis. „Proč ne tedy leasingové společnosti? S takovou silou a zdroji mají možnost přejít na elektromobilitu mnohem rychleji, než se to zatím daří zbytku Evropské unie. Pokud do roku 2028 přestanou pronajímat auta na fosilní paliva, mají skvělou šanci. Proč by ji chtěly propásnout?“

Ilustrace Evropské federace pro dopravu a životní prostředí znázorňující minerály obsažené lithium-iontové baterii elektromobilu s kapacitou 65 kilowattů. Lobbisté z T&E se netají tím, že ani přechodem na elektromobilitu pro ně boj neskončí.

Lidé z T&E zkrátka pojali důvodné podezření, že to největší evropské leasingové společnosti „hrají“ na obě strany. Slibují jim změnu, ale nepracují na ní. A v T&E se rozhodli to prokázat.

Práce pro zelenou rozvědku

Proto těm sedmi největším evropským leasingovým společnostem, na dvou klíčových trzích – ve Francii a Německu – zavolali.

Vydávali se přitom za manažery fiktivních firem, shánějících se po nových autech. Uvedli svou představu o výkonu, dojezdu, celkových zajetých kilometrech, cenách. A pochopitelně přitom očekávali – v souladu s tím, co leasingové společnosti veřejně deklarují – že jim budou jako první a nejlepší možné řešení automaticky nabídnuty elektromobily.

Jenže – to už se konečně dostáváme k pointě – zrovna toto nenastalo.

Téměř ve všech hovorech realizovaných ve Francii prodejci leasingových společností propagovali potenciálním zákazníkům spíš znečišťující technologie, jako jsou plug-in hybridy nebo spalovací motory.

Francouzští reprezentanti leasingových společností až na výjimky těm fiktivním klientům elektromobily výslovně nedoporučovali. V Německu to bylo podle T&E lepší – dealeři elektromobily klientům jako možnou variantu představili – ale pořád velmi neutrální, chladnou formou.

Však jim to také ve zprávě Stuck in the fossil age, kterou k tomu T&E publikovala, spočítali.

„Polovina nových automobilů v EU se dnes nekupuje, ale pronajímá. Leasingové společnosti, spoluvlastněné bankami nebo výrobci automobilů, jsou tajnými giganty automobilového světa,“ píše se ve zprávě. „Přesto leasingový sektor není hnací silou přechodu na elektromobilitu. Na rozdíl od jejich tvrzení zaostávají, i když mohou rozhodnout o dekarbonizaci celého odvětví osobní dopravy.“

Vždycky to jde ještě lépe. O bezemisním provozu by se evropské leasingové společnosti měly nejspíš podle neziskovky T&E poučit v Pekingu.

A to je vlastně celé. Na jednačtyřiceti stránkách zprávy lobbistů z Evropské federace pro dopravu a životní prostředí – doufejme, že tištěné na recyklovaném papíru – toho vlastně víc není.

T&E konstatuje, že jim ty největší evropské leasingové společnosti doporučily často jiné vozy než elektromobily. A že ty samé leasingové společnosti, které se zavázaly přejít na elektromobilitu v roce 2030, k ní nechtějí přistoupit už o dvě léta dřív. Což má být podle T&E jasným dokladem pokrytectví a nezájmu o řešení klimatické krize.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou

Vozový park Městské policie Tábor se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y.

Výrobci automobilů, kteří v letošním roce čelí v Evropské unii přísnějším emisním pravidlům,...

Prodej nových aut v Česku loni stoupl, téměř každé dvacáté byl elektromobil

Výroba auta

Prodej nových aut loni vzrostl o 4,6 procenta na 231 600 vozů. Nejvíc prodala Škoda, dále Hyundai a...

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Zaměstnanci Fordu protestující proti propouštění při návštěvě německého...

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

První elektromobil Škoda vyráběla rok. Citigo byl hit, dodnes na trhu chybí

Škoda Citigoe iV

VIDEO Pohříchu jeden z nejlepších elektromobilů vyráběla mladoboleslavská automobilka jen rok. Škoda...

Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

Škoda Enyaq iV

VIDEO Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného...

Nejčtenější

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují....

Konec velkých jmen. V roce 2024 dostala stopku celá řada známých aut

V loňském roce jsme se rozloučili s celou řadou zajímavých automobilů, z nichž mnohé psaly historii. Stopku jim vystavil nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti, přísnější emisní normy, ale...

24. ledna 2025,  aktualizováno  15:05

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

24. ledna 2025,  aktualizováno  12:16

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

EU vymýšlí, jak poznat auto, které už nemá smysl opravovat

Auto, které potřebuje výměnu převodovky, je podle platné evropské legislativy auto s ukončenou životností, určené k recyklaci. Ovšem neznamená to, že takové auto nemůžete opravit, jak se mylně začalo...

23. ledna 2025

Neodstatek vitamínu D způsobuje křivici, doplňujte ho.
Neodstatek vitamínu D způsobuje křivici, doplňujte ho.

Vitamínu D se říká sluneční vitamín, protože je úzce spojen s UV zářením. Je nepostradatelný pro náš organismus, který si ho sice umí vyrobit, ale...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Sedmnáctiletá hvězda z Ulice si pořídila fajn byt na pražském Smíchově

Kousek od bývalého bydliště samotného Karla Gotta našel svůj domov i mladý sedmnáctiletý herec Petr Komínek. Byt s...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti...