Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konkurence čínské láci bude z Trnavy. Citroën řeší elektromobilitu chudých

O francouzské autoprodukci si můžeme myslet, co chceme. Ale snahu inovovat, dělat věci jinak, dívat se na ně z jiného úhlu a pak to zkusit s elegancí provést, tu značkám ze země, která je jednou z kolébek automobilismu, upřít nelze. Jednou z ikon, jež se zapsala do historie mnoha vynálezy, přelomovými řešeními a pozoruhodnými modely, je Citroën.

Výrobce jako by se už nemohl dívat na bezradnost, se kterou evropská konkurence – v tomto případě řekněme spíš kolegové – jen bezradně krčí rameny v odpovědi na otázku, jak nabídnout plnohodnotný dostupný elektromobil, který by se mohl pokusit odlákat motoristy od spalovacích motorů, Tesly a čínských značek. Americká elektromobilka nabízí smířlivým okem (ne)motoristy optimisty plnohodnotné bateriové auto, Číňané zas umí nabídnout rozumnou cenu. A pak je tu Dacia Spring (dovezená z Číny), která sice stojí půlmilion (od 538 400 korun), ale k plnohodnotnému autu má daleko.

Elektrický Citroën Ë-C3

Citroën se už od dob kachny (modelu 2CV) zamýšlí nad jednoduchou „všelidovou“ mobilitou. V roce 2022 si nad tímto tématem zafilozofoval konceptem Oli. A teď je tu na něj odkazující reálné elektroauto, které se snaží myšlenky jednoduchosti, lehkosti a dostupnosti přivést do praxe. Aspoň se o to chce pokusit.

Autofotka týdne: Filozofující génius připravuje Evropu na hubené roky

O nové bateriové C3, označené Ë-C3, tvrdí, že bude prvním cenově dostupným elektromobilem vyráběným v Evropě. To je po všech stránkách odvážný plán. Právě cena je totiž u elektroaut problémem – v Evropě ji moc srazit nejde, protože je drahá právě výroba. Právě proto vyrábí Dacia bateriový Spring v Číně a koncern Volkswagen už dva roky dumá, jak postavit elektromobil – aspoň malý, ale plnohodnotný, s cenovkou pod pětadvacet tisíc eur; zatím to podle všeho nevymyslel. V Evropě jsou drahé ruce a energie na výrobu a baterie (nebo materiál na ně) je třeba za dlouhé peníze nakoupit od Číňanů.

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Na míru dotacím

Jak to má vymyšlené Citroën zatím tato francouzská značka, patřící do globální galaxie koncernu Stellantis, neprozradila. Každopádně se ví, že bude elektrickou C3 vyrábět na Slovensku v Trnavě. A startovací cenou se slibuje dostat pod dvacet tisíc eur.

První ovšem vyrazí do prodeje dražší verze s větší baterií o kapacitě 44 kWh a dojezdem 320 km s cenovkou od 23 300 eur, tedy 575 tisíc korun. Lacinější verzi s menší baterií za 19 900 eur (490 tisíc Kč) Citroën slibuje představit do roku 2025, ta má mít dojezd 200 km. „Novinka má být také jedním z trumfů Macronova chystaného sociálního leasingu pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. V obou případech přitom ostrouhá Dacia Spring i některé superlaciné čínské modely.“ komentuje magazín Aktuálně. Tím vším automobilka jednoznačně odkazuje na nově upravený systém francouzských dotací na podporu elektromobility, které mohou dostat jen vozy vyrobené v Evropě. Šéf Stellantisu Carlos Tavares totiž našel stejně jako jeho kolega od Renaultu Luca de Meo ve francouzském prezidentovi spojence, který domácím autoprůmyslníkům naslouchá.

Zajímavá je douška pod čarou v tiskové zprávě: Nový ë-C3 bude nabízen za cenu od 23 300 eur ve Francii, Německu, Belgii, Nizozemsku, Rakousku, Portugalsku, za přepočtenou cenu ve zlotých pro Polsko a za 23 300 eur plus případné registrační poplatky v Itálii a Španělsku.

Uvedené ceny jsou navíc podle všeho před odečtením případných národních dotací.

Elektrický Citroën Ë-C3

Stojí za to zdůraznit, že není vůbec obvyklé, aby mainstreamová automobilka při prvním představení modelu společně se snímky a technickými informacemi uveřejňovala a tak moc zdůrazňovala cenu. Tu takto uveřejňuje nejvýš snad jen Ferrari, jehož klientele je částka, kterou zaplatí, víceméně lhostejná.

Citroën na elektrické C3 ovšem tímto ukazuje, v jak svízelné situaci dnes automobilky jsou – právě cena je jednou z bolavých pat celého přechodu na elektrickou trakci. A šest set tisíc za čtyřmetrové auto do města a okolí je prostě stále hodně, notabene když se za tolik prodávala před pěti lety vlajková loď Citroënu, charismatický koráb C5. A pozor, takový elektrocitroën nebude mít dělené zadní opěradlo (sklápět se bude pro zvětšení kufru celé), výškově stavitelné sedadlo řidiče dostane žárovková zadní světla (vpředu vždy LED) nebo tónovaná zadní okna. V základu bude samočinné rozsvěcování světel, zadní parkovací asistent, tempomat/omezovač rychlosti, manuální klimatizace, šest airbagů a 16palcová plechová kola (hliníkové sedmnáctky jsou pro vyšší ze dvou verzí výbavy).

Generální ředitel Citroënu Thierry Koskas přiznává, že pro evropské výrobce je stále složitější očekávání zákazníků aut kategorie malých vozů naplnit. „Naším úkolem je posílit přítomnost značky Citroën v Evropě a dosáhnout alespoň 5% podílu na trhu. Příchod nového elektrického a cenově dostupného modelu ë-C3 do našeho portfolia na začátku roku 2024 je rozhodujícím krokem k dosažení tohoto plánu,“ říká Thierry Koskas. Jestli se to s novou bateriovou C3 povede, je velká otázka, chce se dodat...

Platforma pro rozvojové trhy

„Vůz ë-C3, postavený na platformě „Smart Car“, která je od počátku určena pro elektromobily, představuje nový designový styl a nový podpis značky Citroën,“ představuje novinku značky Benjamin Demozay, mluvčí Citroënu.

„Stellantis plánuje na této nové nízkonákladové platformě založit sedm modelů aby jeho evropské značky čelily očekávané „záplavě“ levných čínských elektrických aut do Evropy,“ dodává magazín Autoweek.

Čtvrtá generace modelu, kterého se od roku 2002 prodalo více než 5,6 milionu kusů, bude tedy elektrická. Citroën C3 je nejprodávanějším modelem značky a tvoří 29 % objemu prodejů vozů automobilky v Evropě. V roce 2022 tvořil tento model v segmentu městských vozů v Evropě 11 %. Od první generace to byl typický „Francouz“, pohodlný, šmrncovní, padnoucí do ruky.

Elektrický Citroën Ë-C3

„Nová C3, která je poprvé k dispozici v elektrické verzi, nabízí bezkonkurenční komfort na palubě, snadnější zážitek s elektrickým pohonem a rozsáhlou kolekci výbavy za mimořádně konkurenceschopnou cenu, vůz se přitom vyrábí v Trnavě,“ shrnuje Demozay. „Zcela nový model ë-C3 představuje začátek nové kapitoly značky Citroën. Oblíbená a odvážná značka prochází přeměnou, aby se agresivně chopila výzvy elektrické mobility dostupné všem. Odpovědí je všestranný městský vůz se 100% elektrickým pohonem, navržený a vyráběný v Evropě, pro zákazníky, kteří chtějí využívat výhod mobility s nulovými emisemi, aniž by museli platit vysokou cenu.“

„Podařilo se nám dosáhnout mimořádnou úroveň efektivity tím, že se vše vždy hodnotilo z hlediska nákladů. Všechna oddělení musela plně spolupracovat na optimalizaci výroby, což se samozřejmě neobešlo bez sporů. Neděláme proto nic, co by nebylo naprosto nezbytné. Stejné cíle přitom museli splnit i všichni naši dodavatelé, což bylo úplně nejtěžší. Výsledkem je, že se nová generace C3 vyrábí o 22 % rychleji než ta současná,“ uvedl pro magazín Autoweek prodejní šéf projektu Laurent Diot. Jedním z kroků k úsporám bylo též zredukování variability výbav, to zjednoduší, zefektivní a urychlí výrobu.

Na délku měří nová C3 401 cm a na šířku 176 cm, kufr je 310litrový, hmotnos má být kolem 1,4 tuny. „Vůz má sice podobný půdorys na délku a šířku jako předchozí model, ale zvýšili jsme ho, aby působil na silnici silněji, výrazněji a sebevědoměji, a navíc jsme mu přidali výhody v podobě vyšší světlé výšky a vyšší polohy sedadel, aby se řidiči i cestující cítili lépe,“ komentuje Pierre Leclercq, šéfdesignér Citroënu.

Módou malých aut je vyhánět je do výšky, s C3 je tak v elektrické generaci skoro crossover, taky má zvýšený podvozek (světlá výška vozu ë-C3 je 163 mm oproti 135 mm u předchozího modelu) a drsňácké oplastování. S výškou 157 cm je na předních sedadlech o deset centimetrů do výšky vzdušněji, sedí se výš, takže má posádka lepší výhled. „Přestože je nový ë-C3 jen o 19 mm delší a o 6 mm širší než jeho předchůdce, nabízí mnohem prostornější kabinu,“ uvádí Citroën. To „zcrossoverovatění“ není jen tak, sedadla jsou výš hlavně proto, aby mohli vývojáři pohonu do podlahy uložit akumulátory.

„Naše globální platforma Smart Car je mimořádně efektivní a její možnosti již využíváme mimo Evropu u nových modelů Citroën vyvinutých lokálně pro trhy, jako je Indie a Jižní Amerika. Šlo o ideální výchozí bod pro nový evropský model ë-C3, a přestože byla od počátku zkoncipována pro plně elektrické využití, je dostatečně flexibilní, aby na ni bylo možné umístit i pohonné jednotky se spalovacím motorem, a je vhodná i pro větší či menší vozidla včetně SUV,“ uvedla Laurence Hansenová, ředitelka produktové strategie Citroënu.

Platforma, která je podle tiskové zprávy značky „jako první ve skupině Stellantis orientovaná na elektromobily a umožňuje snížit náklady“, využívá akumulátor LFP (lithium-železo-fosfát) s kapacitou 44 kWh, který zajišťuje dojezd téměř 320 km (v cyklu WLTP). Na stejné architektuře by měl dorazit příští rok také nový Fiat Panda.

Podle informací magazínu Autoweek akumulátory dodá německá společnost SVOLT Energy a jsou z čínské produkce.

Rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu 100 kW umožňuje dobít baterii z 20 % na 80 % kapacity za 26 minut. Dobití z 20 % na 80 % při standardním střídavém proudu trvá při použití výkonu 7 kW přibližně 4 hodiny 10 minut, respektive 2 hodiny 50 minut, pokud je k dispozici 11 kW.

Mezi řádky lze tedy vyčíst, že platforma určená pro modely pro rozvojové trhy umožňuje tedy i zástavbu pohonného ústrojí se spalovacím motorem. „Kromě elektrické ë-C3 budou následovat i varianty se zážehovými motory a užitková verze,“ píše Autoweek. To se v koncernu Stellantis stává skoro pravidlem, novinku odprezentovanou s výhradně elektrickým pohonem časem potichu doplní spalovací provedení.

Žádné spěchání

Elektromotor o výkonu 83 kW/113 k rozjede C3 z 0 na 100 km/h za přibližně 11 sekund (tak to uvádí Citroën) a dosahuje maximální rychlosti 135 km/h (Dacia Spring: 125 km/h, 13,7 s). To je další rozměr elekromobility, na vysokorychlostní cestování zapomeňte. Ti chudší se svezou maximálně na aktuálním českém dálničním rychlostním limitu, ti bohatší pak pojedou rychleji na úsecích, kde se připravuje možnost jezdit až stopadesátkou. Obecně se dnes běžným elektroautům (vyjma tesel) instaluje elektronický omezovač na 160 km/h.

Sociální rozvrstvení bude tedy v budoucnu čitelnější, stejně jako kdysi na německých dálnicích – lidové vrstvy se plahočily pravým pruhem brouky, do levého pruhu, v němž svištěla honorace v mercedesech, se vydali na zkušenou jen ti nejodvážnější ...a brzy zase zpátky „mezi své“.

Elektrický Citroën Ë-C3

Podle automobilky ovšem vyšší maximální rychlost není pro auto formátu C3 potřeba. „Když se podíváte na průměrného zákazníka segmentu B, většina jejich cest se odehrává mezi 30 a 60 km/h. Proč jim dávat maximální rychlost, kterou nikdy nedosáhnou? To by mělo dopad na cenu a hmotnost,“ vysvětluje pro magazín Quattroruote Laurence Hansenová, šéfka strategie značky. Základem je podle manažerky jiná vize automobilového světa: „Všichni potřebujeme změnit způsob, jakým řídíme. V příštích pěti nebo šesti letech budeme muset pojmout cestování jiným způsobem. Když jedeme například na dovolenou, budeme si muset zvyknout na pravidelné zastavování. Musíme zákazníkům s touto změnou pomoci, a proto potřebujeme mít efektivní plánovač cest, jako je naše aplikace e-Routes,“ vysvětlila Hansenová. „V tuto chvíli lidé přeceňují svou potřebu autonomie v elektromobilech, protože se bojí. Protože nevědí, co je čeká. Ale pokud správně řídíte dojezd, pravidelně nabíjíte a máte konstantní nabíjecí výkon, můžete začít. A nemusíte utrácet více za nákup auta.“

Jednoduchý interiér, vychytaný podvozek

Řidiče v elektrické novince překvapí absence tradičního přístrojového panelu. Ë-C3 jej nahrazuje head-up displejem, který zobrazuje informace o vozidle na lesklé černé části mezi horním prostorem palubní desky a spodní částí čelního skla. Uprostřed palubní desky se „vznáší“ barevná obrazovka infotainmentu o úhlopříčce 10,25 palců, která je mírně natočená směrem k řidiči, to platí pro vyšší verzi vozu označenou „Max“, základní provedení „You“ bude mít uprostřed přístrojovky držák na smartphone, který nahradí multimediální centrum, podobné řešení už dobře funguje v daciích. Se staženou aplikací „My Citroën Play with Smartphone Station“ se po spárování s autem nabídne přístup k navigaci, hudbě a telefonování a systému bude možné ovládat tlačítky na volantu.

Elektrický Citroën Ë-C3

Citroën standardně vybaví všechny verze ë-C3 systémem odpružení s dvojitými progresivními hydraulickými dorazy, to je v této kategorii aut výjimečné (místo mechanických dorazů jsou v každém rohu vozidla ve spojení s tlumičem a pružinou použity dva dorazy – jeden pro kompresi a druhý pro odskok). „Systém pracuje ve dvou stupních. Při lehké kompresi a dekompresi kontroluje pružina a tlumič společně svislé pohyby bez pomoci hydraulických dorazů. V případě velkých nárazů pružina a tlumič ve spojení s dorazy postupně zpomalují pohyb a zabraňují otřesům na konci zdvihu. Na rozdíl od mechanického dorazu, který absorbuje energii a část z ní uvolní v podobě nárazu, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí,“ popisují inženýři značky v tiché vzpomínce na bájné hydropneumatické podvozky, které Citroën proslavily. Třeba ji teď proslaví elektromobil odraný na dřeň, jako to kdysi udělala kachna.

S Citroënem C5 a jeho zázračným podvozkem je amen


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Poptávka po elektromobilech minulý týden stoupla, firmy lákají dotace

Výrok, že za každý elektromobil, který nebudete dobíjet, může provozovatel...

Prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v Česku...

Čínský elektrovůz vytlačí z Polska fiátky. Bateriovou pětistovku přestaví na benzin

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Malé fiaty často skvěle ilustrují vývoj automobilismu v Evropě. A i nyní bestseller značky – slavná...

Čína si stěžuje na Spojené státy, vadí jí dotace na elektromobily

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

Čína podala ke Světové obchodní organizaci (WTO) stížnost na Spojené státy. Vadí jí americké dotace...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...