Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Levný elektromobil bude, tvrdí ekologové. Čísla ale věští z koule

Slovo „levný“ je ve světě elektromobilů poněkud relativní pojem, ale většinou je tam vnímána hranice zhruba 25 tisíc euro či dolarů. Ekologové tvrdí, že taková auta můžou vyrábět i evropské automobilky a dosáhnout přitom i zisku. Problém je, že počítají z čísly, které neodpovídají realitě.

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii. | foto: Leapmotor

Evropa se děsí či radostně vyhlíží (záleží na tom, kdo se dívá) masivního přílivu levných čínských elektromobilů na evropský trh. Ceny tam jsou opravdu někde jinde. Jen namátkou – Volkswagen spustil začátkem září v Říši středu velkou slevovou akci, v rámci které lze elektrický Volkswagen ID.4, který se v Číně jmenuje ID.4 CROZZ, koupit už od 145 900 jüanů (cca 450 tisíc korun). V Česku VW ID.4 začíná na částce 1 390 900 Kč. Podobně nedávno Volkswagen snížil cenu modelu ID.3 v Číně na 119 900 jüanů (cca 370 tisíc korun), v Česku se prodává s cenovkou těsně pod milionem korun. A to nemluvíme o ryze čínských modelech.

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

Hranicí, která je vnímána jako levný elektromobil v Evropě, je zhruba 25 tisíc eur. Volkswagen například slibuje, že se na ni dostane s modelem ID.2. Podle studie ekologické lobbistické organizace Transport & Environment (T&E), která vychází z analýzy poradenské společnosti Syndex, by klesající výrobní náklady a ceny baterií měly do roku 2025 umožnit prodávat mnohem více elektromobilů s touto cenou.

T&E uvedla, že dostupnost menších a cenově dostupnějších elektromobilů by mohla změnit pravidla hry pro masové zavádění elektromobilů a bude mít zásadní význam, pokud chtějí evropské automobilky odolat výzvě čínských společností, které se derou do Evropy.

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Podle scénáře „příznivých tržních podmínek“ uvedeného ve zprávě mohou evropští výrobci v roce 2025 dosáhnout na malý bateriový elektromobil vyrobený v Evropě 4% ziskové marže. Vozidlo segmentu B by mělo baterii o kapacitě 40 kWh a dojezd 250-300 km.

Julia Poliscanova, vrchní ředitelka pro vozidla a dodavatelské řetězce emobility ve společnosti T&E, uvedla: „Průzkum za průzkumem ukazuje, že ceny jsou jednou z největších překážek, které brání řidičům v tom, aby se rozhodli pro elektrický pohon. Malý elektromobil BEV v ceně 25 tisíc eur bude pro veřejnost znamenat převrat v zavádění elektromobilů. Rychlé a masové uvedení těchto modelů na trh je pro evropské výrobce klíčové, aby mohli konkurovat čínským rivalům, kteří zde již nabízejí levné malé elektromobily.“

KOMENTÁŘ: Elektropokrytectví, centrální plány a hraběcí rady zelené fúrie

Podle průzkumu YouGov pro T&E ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Polsku a Velké Británii si již čtvrtina (25 %) kupujících nových automobilů hodlá v příštím roce koupit elektromobil. Když však dostanou na výběr malý elektromobil za 25 000 eur, podíl kupujících nových vozů, kteří jsou ochotni si koupit bateriový elektrický model, se zvýší na 35 %. To by znamenalo, že se v Evropě ročně prodá další milion elektromobilů.

Šest velkých evropských výrobců automobilů však podle T&E v „honbě za zisky, které rostou mnohem rychleji než inflace“, upustilo od malých cenově dostupných vozů. Mezi lety 2019 a 2022 jejich čistý zisk na jedno vozidlo vyskočil z –40 až 1 920 eur na 510 až 8 940 eur, po zohlednění inflace, uvádí zpráva. Toho bylo dosaženo upřednostněním prodeje větších a lukrativnějších SUV, které dnes tvoří více než polovinu (53 %) všech vozidel prodaných v Evropě. Elektrická SUV, která spotřebovávají více elektřiny a surovin, se v roce 2022 podílela na prodeji elektromobilů 51 %.

Ekologové mají samozřejmě pravdu v tom, že manažeři v ústředí automobilek často při pohledu do excelových tabulek upřednostňují aktuální zisk, aby dosáhli co nejlepších výsledků, než půjdou v rámci rotace kádrů o štaci dál. Ale zapomínají na to, že jsou to v první řadě zákazníci, kteří chtějí SUV a pokud možno velká. Buď proto, že jsou v módě, nebo se jim prostě líbí. Část zákazníků si ovšem nemůže dovolit vlastnit víc aut a střídat je podle aktuální situace. Pořídí si zkrátka auto, kterým zvládnou ten „největší“ úkol, tedy například odvést celou rodinu na dovolenou na lyžích. Malá auta rovněž procentuálně zdražila nejvíc, protože jsou vázána stále přísnějšími ekologickými a bezpečnostními předpisy a na jejich ceně se nárůst projeví výrazněji, než u velkého dražšího auta, do jehož ceny se zdražení lépe „schová“.

Ziskovost automobilek se snižuje, je třeba škrtit náklady

Hlavní problém studie T&E je v tom, že věští z křišťálové koule čísla, která zatím neodpovídají realitě. To se týká hlavně baterií, které jsou nejdražší součástí elektromobilů. Studie počítá s poklesem nákladů na baterie na 100 dolarů za kWh. K tomu počítá s blíže nespecifikovaným „dalším snížením přímých nákladů“. Pokud jde o samotné baterie, tak podle portálu Statista cena za kWh klesla ze 732 dolarů v roce 2013 až na 141 dolarů v roce 2021, ovšem loni se trend otočil a cena poprvé stoupla na průměrných 151 dolarů. A to ještě agentura Bloomberg v komentáři k tomuto vývoji dodala, že v Číně je průměrná cena 127 dolarů, kdežto v Evropě až o 33 procent vyšší.

Elektromobily jsou drahé? Ať to dotují firmy a leasingovky, tvrdí ekologové

Ohnutá matematika

KOMENTÁŘ

Nic proti elektromobilům, snížení cen uvítají zákazníci u každého výrobku a v následujících letech se může stát cokoli včetně objevů ložisek snadno těžitelných vzácných kovů v Evropě nebo významného objevu v technologii baterií, ale snaha ekologických organizací typu T&E slibovat něco na základě nereálných údajů k tomu určitě nepovede.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...