Středa 2. prosince 2020, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 2. prosince 2020 Blanka

Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou fabriku tam má také Nissan.

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24. března 2017) | foto: Reuters

Autoprůmysl představuje velmi silný pilíř katalánské ekonomiky, která tvoří pětinu hrubého domácího produktu Španělska. To je druhým největším producentem aut v Evropě, první je Německo. V žebříčku největších výrobců světa patří jihoevropské zemi osmé místo. V roce 2016 se ve Španělsku vyrobilo 2 885 922 aut (2 354 117 osobních plus 531 805 nákladních), oproti roku 2015 to znamená 5,6procentní nárůst. Z toho šlo 84 procent na export, v penězích to dělá 37,7 miliardy eur.

Podle španělské asociace autoprůmyslu Anfac se v Katalánsku vyrobí asi pětina z nich, v loňském roce to bylo přesně 19,17 procenta, na kusy to bylo přes 550 tisíc aut. Nutno uznat, že Španělsko má ještě oblast Kastilie a León (největší ze 17 autonomních společenství Španělska), kde loni vyrobili ještě více aut (21,32 procenta). Region na západě Španělska svrhl Katalánsko z pozice automobilové jedničky po třinácti letech.

Nejistota, ve které se nyní východošpanělský region nachází, ovšem samozřejmě znervózňuje investory i průmyslníky, které dosud lákaly vládní pobídky. Některé firmy (například banky CaixaBank a Banco Sabadell) už uvažují o přesunu sídla jinam.

Ve Španělsku je nyní 17 automobilových fabrik, ve kterých kromě Seatu, který má i přesto, že ho vlastní koncern Volkswagen, status domácího výrobce zaměstnávajícího 11,5 tisíce lidí, vyrábí dalších devět značek: Mercedes, Nissan, Renault, Peugeot, Citroën, Iveco, Ford, Audi a Volkswagen.

Fotogalerie

Seat tradičně pojmenovává své modely po španělských zeměpisných názvech a neomezuje výběr jen na domácí Katalánsko. Teď však ztratil kuráž. Automobilka před několika týdny slíbila, že jméno, které vybrala pro chystaný nový model kategorie SUV, oznámí v říjnu. Kvůli politické situaci ovšem nyní Seat oznámil, že prozrazení zatím odkládá.

Nové až sedmimístné SUV má být příbuzným modelem Škody Kodiaq vyráběné v Kvasinách. Seat v září spustil hlasování, ve kterém veřejnost vybírala ze čtyř jmen: Alboran, Aranda, Avila a Tarraco. Všechno jsou to zeměpisné názvy, ovšem jen Tarraco (dnes Tarragona) leží v Katalánsku, je to starověký přístav. Seat ovšem zdůrazňuje, že odklad rozhodnutí (nebo jen oznámení?) o názvu nového modelu neznamená zpoždění uvedení na trh.

Napětí, které nastalo po referendu o odtržení Katalánska, už Seat poznamenalo. Automobilka měla podle informací italského magazínu Quattroruote v uplynulých týdnech problémy s dodávkami komponent od svých partnerů, což zapříčinilo výpadky ve výrobě v továrně v Martorellu. To je hlavní fabrika Seatu ležící jen pár kilometrů od Barcelony. Seat v ní vyrábí modely Arona (nově uvedené malé SUV), Leon a Ibiza. Další značka německého koncernu, prémiové Audi, tam od příštího roku bude vyrábět novou generaci modelu A1 (dosud se vyrábí v Bruselu), která tam vystřídá SUV Q3, jehož příští generaci naopak přestěhuje z Martorellu do maďarského Györu.

Podle informací Quattroruote Seat také odložil oznámení dohody o digitalizaci a inovacích s nejmenovanou španělskou asociací. Nejistota přichází v ten nejnevhodnější okamžik, protože Seat se po letech strádání odrazil ode dna, zažívá v největší vzestup v historií a začíná mateřskému koncernu vydělávat.

Seat má v Katalánsku kromě výrobního komplexu v Martorellu, který otevřel v roce 1993 a kde vyrobí přes dva tisíce aut denně (loni celkem 450 tisíc), ještě další fabriky specializované na komponenty. Jedna je v El Prat de Llobregat (vyrábějí se tam převodovky i pro další značky koncernu VW) a druhá v industriální zóně Barcelony jménem Zona Franca. Seat má navíc přímo v centru Barcelony otevřít své ústředí Casa Seat, reprezentativní palác má být také významným kulturním centrem. Seat exportuje 83 procent své produkce, což jsou tři procenta celého španělského exportu.

Další velkou „katalánskou“ automobilkou je Nissan, který má právě v barcelonské čtvrti Zona Franca jeden ze svých tří španělských závodů. Další jsou v severošpanělských regionech Avila a Kantábrie. Barcelonskou fabriku založili Japonci v roce 1980 a začali v ní vyrábět evropské modely japonské značky v roce 1983. Má kapacitu 200 tisíc aut ročně, dnes tam vyrábějí modely Pulsar (konkurent VW Golf) a dodávku NV200. Třetím modelem je pick-up Navara, který v Barceloně vzniká také v provedeních pro Mercedes (nově uvedená třída X) a Renault (model Alaskan).

Katalánsko by po vyhlášení nezávislosti přestalo být součástí Evropské unie, což by pro tam působící firmy znamenalo obrovský problém. Volný obchod v rámci jednotné Evropy jim totiž nahrává, obrovsky z toho těží právě Seat a potažmo jeho mateřský koncern Volkswagen. Pro něj je obrovská továrna v Martorellu jednou z mála v Evropě, která je schopna navýšit objem výroby (volné kapacity například akutně chybí Škodě).

Renomovaný španělský motoristický magazín Motor přirovnává rozvod Španělska s Katalánskem k brexitu, což by zvlášť pro automobilky znamenalo zvýšení nákladů, snížení konkurenceschopnosti a potíže s exportem vyrobených aut do zemí EU.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Nejvíc elektromobilů je v Praze. Na severu Moravy vedou auta na plyn

Nejvíc aut jezdících na elektřinu je zaregistrováno v Praze. Auta na plyn zase vítězí v Moravskoslezském kraji. Vyplývá...

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

Porsche Panamera: Komu sedne Turbo S a kdo ocení GTS?

Premium Na dně Myší díry jde Panamera Turbo S skoro až do dorazů tlumičů. Komprese auta přidá grip pneumatikám a my se tak bez...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Tři nemoci, které ohrožují mladé lidi s hektickým životem

Začínají často nenápadně, ale jejich následky mohou být fatální. Nemoci, které mladým lidem mohou vzít i život. Prvotní...