Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

První jízda v Seatu Arona: katalánská novinka se povedla

Martorell je pupkem španělského autoprůmyslu, ve městě čtyřicet kilometrů vzdáleném od Barcelony sídlí Seat. Značka založená v roce 1950 v bezcelní zóně přístavu katalánské metropole (Zona Franca) teď uvádí na trh nový důležitý model. Malé SUV, nebo dnes módně „crossover“, se jmenuje Arona, už jsme ho řídili.

Seat Arona | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Seat Arona vytlačil z nabídky kombíkovou ibizu, to symbolizuje dnešní módní vlnu SUV a z nich odvozených kříženců. Do opravdového terénu si netroufne, nemá pohon všech kol. Ale světlá výška 19 cm dělá z arony krále polních a šotolinových cest. A za rok z ní bude malá SUV škodovka.

Vypadá to jako nafouklá bublina vezoucí se na módní vlně. Všichni teď najednou chtějí malá SUV, která ovšem s terénními auty mají společný jen drsnější (čti oplastovaný) vzhled a o něco vyšší světlou výšku.

Jenže ono za tím možná bude něco víc. Evropa totiž pomalu vymírá, rodí se o miliony dětí méně, než by mohlo, tvrdí to alespoň statistický úřad Eurostat. A malé bezdětné rodiny se spokojí s „cool“ autem, jehož kufr je jen o trochu větší než u hatchbacku. Stejně jako stárnoucí populace řidičů, jimž vyhovuje vyšší posaz za volantem. U arony je o pět centimetrů výše oproti ibize, ale divili byste se, oč lépe se nastupuje!

Seat Arona
Seat Arona

Takže zatímco v roce 2010 se malých SUV prodalo v Evropě jen 180 tisíc kusů, letos je to o milion víc. A kdo takové auto v nabídce nemá, posílá své zákazníky ke konkurenci. Na druhou stranu dnes automobilky často klasické modely vypouštějí z nabídky právě na úkor SUV. Takže když nenabídnou zákazníkům nic jiného, nelze se divit, že SUV kupují...

Seat do tohoto proudu vplouvá naplno. Před rokem uvedenou větší atecu (teď dostala dvojče v podobě Škody Karoq) teď doplňuje malá arona, která ještě ke všemu vytlačila z nabídky kombíkovou ibizu. Navíc je na příští rok v plánu uvedení ještě velkého SUV, které bude dvojčetem Škody Kodiaq.

A aby těch dvojčat u Seatu a Škody, které patří do koncernu Volkswagen, nebylo málo, představí Mladoboleslavští na základech arony ještě malý crossover značky Škoda. Proto nás budoucí český bestseller tak moc zajímá.

Pohodlí především

Na první testy jsme zaletěli do vzbouřené Barcelony oblepené plakáty „Vote Sí“, tedy ano pro katalánskou autonomii. V hlavní fabrice značky v Martorellu, která s Barcelonou sousedí, se také nový důležitý model značky bude vyrábět.

S politikou nechceme mít nic společného, ale „sí“ bychom v případě arony volili také. A to přesto, že čistě papírovými argumenty by nás nepřesvědčila. Kabina je prostorově na úrovni malého hatchbacku ibiza, kufr je jen o 45 litrů větší. Navíc nás mrzí, že arona nahrazuje ibizu combi, jejíchž 530 kufrových litrů vyhovělo mnohé rodině. To novinka naloží 400 litrů, mezi konkurenty ve třídě je to ovšem číslo skoro rekordní.

Ke koupi by nás ovšem zlákal fakt, že arona je velmi dobře postavené auto, které výborně jezdí. A popravdě řečeno vypadá prostě líp než sesterská ibiza, byť ji přední maskou, denními LED světlomety a designem interiéru nezapře. Vnitřek arony je spíš strohý, umějí ho ale oživit barevné panely. Ergonomie je bez výhrad, jedna přesto míří k nepřehledně (příliš natěsno) cejchovanému tachometru i otáčkoměru. Osmipalcový dotykový displej má velmi pěkné rozlišení a ostrý obraz kamery. Příští rok dorazí do arony i plně digitální přístrojový štít.

Seat Arona
Seat Arona

Díky podvozkové platformě koncernu VW vyčaruje arona na malém půdorysu (délka 4,13 metru) dost místa uvnitř pro pětici pasažérů. Od dražších volkswagenů dostala arona (k výbavě FR s 18“ koly) i nastavitelné tlumiče. Podle nás nejsou potřeba – i se standardním podvozkem jezdí arona výtečně. Tady je rukopis Volkswagenu znát nejvíc.

Podvozek je velmi příjemný a nesmírně pohodlný – jestliže jsme si u větší atecy stěžovali na tvrdost, zde výhrady nemáme. Ani k přilnavosti. Arona se pere se zatáčkami velmi srdnatě, umí jet velmi svižně za doprovodu pískajících pneumatik ale neuhne. Až na limitu je trochu nedotáčivá, ale systém XDS, přibrzďující vnitřní kolo, ji udrží v mezích slušného chování. Přestože většina lidí by od SUV dravou jízdu nečekala, tady to vůbec není problém.

Při prvních jízdách jsme zatím sbírali zkušenosti se dvěma motory: dieselem 1.6 TDI a benzinovým čtyřválcem 1.5 TSI.

Seat Arona
Seat Arona

Aby splnil přísné emisní normy, musí být diesel 1.6 TDI (70 kW) vybaven systémem selektivní katalytické redukce SCR, k níž využívá močovinu. Výhodou by měla být kromě čistších výfukových plynů i nižší spotřeba paliva. To nám ovšem testovací jízdy tak úplně nepotvrdily: jezdili jsme za 6,1 litru na 100, přičemž v palubním počítači figuroval dlouhodobý průměr 6,3 litru. Systém SCR má navíc několik složitých komponentů, s jejichž dlouhodobým provozem nejsou zatím zkušenosti (trysky, čerpadla, sondy). Z praktických důvodů bychom raději sáhli po benzinové motorizaci. Krom toho je 1.6 hlučnější než benziňák – ne že by hrubší zvuk vysloveně rušil, ale tichošlápek to není.

Fotogalerie

Druhý z testovaných agregátů, benzin 1.5 TSI, miluje otáčky. Ožívá nad 2,5 tisíci, do té doby má řidič pocit, že se nic moc neděje. Nad pěti tisíci otáčkami pak jede jako divý, pokud vám nevadí spotřeba kolem 9 litrů, svezete se báječně, však taky výkon činí celých 110 kW.

Druhou tvář motor nastaví při klidné jízdě. Když už není dravý, je alespoň pružný, nechá se ochotně podtáčet a ve chvílích ustáleného chodu umí vypnout dva válce; to kvůli spotřebě paliva. A funguje to – když jsme se snažili, dokázali jsme se dostat na 4,7 litru; tedy o čtyři desetiny níže, než uvádí výrobce!

Arona začíná s cenou na 365 900 Kč (1.0 TSI 70 kW, Reference), což je o 50 tisíc víc než u ibizy. A je to také o dost víc, než stojí konkurence v podobě Renaultu Captur, Citroënu C3 Aircross, Opelu Crossland X či Kie Stonic.

27. června 2017

  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Subaru Outback: zábavný staromilec to na půl roku v Evropě balí

Outbacku je pětadvacet let. Aktuální pátá generace se s českým trhem loučí. Neskutečně příjemné auto už se nevyrábí, na...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Ignorovat cukání auta se nevyplácí. Nepravidelnost motoru se přitom dá odstranit

Premium V zimě a vlhku mají zejména starší auta časté problémy s nepravidelným během motoru, což se kromě jiného projevuje...

Jedny gumy na léto i zimu. Test celoročních pneu potvrdil, že ideál to není

Celoroční pneumatiky sice šetří peníze, čas a prostor, ale jsou opravdu tou správnou volbou pro bezpečnou jízdu v létě...

Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu
Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu

Když se řekne Sunar, co se vám jako první vybaví? Chutné sušené mléko? Není se čemu divit. Sunar a jeho kojenecká výživa tu je pro naše miminka už...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...