Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová zbytečnost eurobyrokratů: elektromobilita má povinné jednotné samolepky

Konektory a zásuvky nabíjecích stanic i elektromobilů dostanou nové jednotné evropské identifikátory. Zda to elektromobilistům usnadní život, si nejsme jistí. Spíš by asi ocenili úplně jiné značení. Nařízení začíná na území Evropské unie platit 20. března. Označené tak budou všechny veřejné dobíjecí stanice a všechna nově registrovaná vozidla.

Ilustrační koláž: Takto by mohla vypadat nová identifikace u konektoru CCS2 vozidla Audi eTron Sportback. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Na jednotné evropské identifikační štítky na čerpacích stanicích si již řidiči zvykli. Benzinová paliva značí nápisy E5, E10 nebo E85 v kroužku, naftová paliva nápisy B7, B10 a XTL ve čtverečku a plnicí plynové stanice pak H2, CNG, LPG a LNG v kosočtvercích.

Nově se značení dostane i na nabíjecí stanice, konektory a zásuvky vozidel s elektrickým pohonem. Připravena je řada písmen značící různé konektory, nabíjecí napětí, rozlišují i střídavý a stejnosměrný proud. Písmena jsou umístěna uvnitř šestiúhelníku, na straně vozidla jde o bílé/stříbrné písmeno na černém pozadí s bílým/stříbrným obrysem, na straně nabíjecí stanice o černé písmeno na bílém/stříbrném pozadí s černým obrysem.

„Štítek je vizuální pomůckou pro spotřebitele, sloužící k ověření, že si pro svůj vůz zvolí vhodnou variantu dobíjení. Spotřebiteli postačí pouze zvolit štítek na dobíjecí stanici, který odpovídá štítku na jejich vozidle,“ uvádí se v oficiálním průvodním letáku a my jen doplňujeme: Pokud spotřebitel nevynaloží vysloveně chucknorrisovskou sílu či macgyverovskou dovednost, konektory stejně špatně zapojit nemůže.

Pomalejší AC nabíjení

Nabíjení střídavým proudem potkáte nejčastěji jako „destinační“ nabíjení v hotelech, firmách, na parkovištích supermarketů, na lampách veřejného osvětlení – a samozřejmě doma, ale tam si štítky lepit nemusíte. 

Nové značení AC nabíjení

Typ 1 je staré japonské Yazaki, najdete je zejména na starších Kia e-Soul, Nissan Leaf a Nissan e-NV200. Dnes jde o konektor spíše opuštěný, jak nový e-Soul, tak Leaf již mají Typ 2. Na nabíjecích stanicích jej nenajdete, k připojení se používá kabel s konektorem Typ 2 na straně nabíječky a Typ 1 na straně vozidla. Yazaki má vyhrazené písmeno B.

Typ 2 se nazývá Mennekes a dnes je prakticky výhradním standardem pro AC nabíjení elektromobilů. U některých stanic je konektor napevno na kabelu, u jiných je pro to připravena pouze zásuvka – každopádně čekejte písmeno C. 

S konektorem Typ 3 se v české nabíjecí síti nesetkáte, větší štěstí můžete mít na pomalých nabíječkách ve Francii nebo Itálii – mimo po dvou stranách zkoseného (3A) nebo oválného (3C) tvaru konektoru je nově poznáte podle písmena D a E. K nabíjení je potřeba kabel s Typ 3 na straně nabíječky a Typ 2 / Typ 1 na straně vozidla.

Rychlé DC nabíjení

U rychlého DC nabíjení je to ještě jednodušší. Proč tvůrci infografiky „pro spotřebitele“ zvolili označení „FF“ a „AA“ podle normy IEC 62195-3, které nikdo nezná, a nikoli „CCS2/Combo2“ a „Chademo“, která se běžně používá a je i uvedeno na nabíjecích stanicicích, to vědí asi jen oni. 

Nové značení DC nabíjení

Konektor CCS2 (též nazývaný Combo 2) je naprosto dominujícím evropským standardem pro DC nabíjení. „Combo“ se mu říká proto, že je tvořen konektorem Type 2 (AC nabíjení a komunikace) a dvojicí pinů pro DC nabíjení. Mimo starších vozidel Kia a Nissan s Yazaki a některých vozidel Tesla jej mají prakticky všechna vozidla s DC nabíjením. Písmeno K je pro systémy do 500 Voltů (drtivá většina dnešních elektromobilů) písmeno L pro systémy do 920 Voltů (dnes jen Porsche Taycan, v budoucnu třeba Ioniq 5, nebo Kia EV6). 

Značení může uživateli napovědět o rychlosti nabíjení. Příklad – nabiječka Hypercharger může po připojení vozidla se 400V systémem poskytnout s pasivně chlazeným kabelem jen cca 75 kW, zatímco s 900V systémem 150 kW (vyrostlo napětí, nikoli proud). S aktivně chlazeným kabelem ale umí 150 kW i do vozidla se 400V systémem, protože kabel zatížený vyšším proudem stihne uchladit. V jakékoli kombinaci se nemůže poškodit ani vozidlo ani nabíječka, ale zákazníkovi bude zřetelnější, jakou rychlost má očekávat. 

Tento případ je asi jediný, kde vidíme v novém značení smysl. U 800V nabíječek bez chlazeného kabelu uživatel snadněji pochopí, proč se jim vozidlo se 400V systémem nabíji pomaleji, než uvádí nabíječka na štítku.

Konektor „Typ 2“ neboli Mennekes je evropským standardem pro AC dobíjení elektromobilů. Vedle pětice notoricky známých vodičů – 3 fáze, nulák, zem má dva speciální piny, takzvaný control pilot a proximity pilot. První jmenovaný nese PWM signál z elektroniky kabelu, který palubní nabíječku informuje o tom, jaký proud může využít. Druhý pin slouží pro kontrolu, zda je konektor správně připojen a „dozasunut“ do konektoru. Pokud se nespojí s pinem ve vozidlu, nabíjení nezačne.

Ve stejné logice to platí i u konektoru Chademo, který využívají některé starší asijské elektromobily (tj. ty, které mají AC konektor Yazaki) a také řidiči některých elektromobilů Tesla (zejména S a X), kteří tak s pomocí redukce mohou vozidlo nabíjet i mimo síť firemních nabíječek Supercharger s proprietární variantou konektoru Typ 2 (Typ 2a, poslední položka v tabulce, písmeno O, nelze omylem zapojit do ostatních Type2 zásuvek).

Standard Chademo je postupně opouštěn, i evropská verze Tesla Model 3 již má konektor CCS2 (a ten je i na novějších nabíječkách Supercharger). Pro Chademo jsou rezervovány písmena M a N.  

U DC nabíjení je kabel vždy součástí nabíječky, proto identifikátory řeší jen zásuvku na straně vozidla a konektor na konci kabelu u nabíječky.

Lepení začíná

Označení začne na území EU platit 20. března 2021. Označené tak budou všechny veřejné dobíjecí stanice a všechny nově registrovaná vozidla. Týká se to všech vozidel nabíjených z rozvodné sítě (tedy bateriová a plug-in hybridní) ve všech kategoriích, tedy osobní, nákladní, motocykly, čtyřkolky a další. 

Starší vozidla ani domácí nabíjecí stanice být těmito identifikátory označeny nemusí.

Nakolik to může řidičům elektromobilů pomoci při nabíjení vozidel si nejsme jistí. Z jejich pohledu by určitě byla přínosnější standardizace vodorovného i svislého dopravního značení dobíjecích stanic a související osvěta veřejnosti. Největší komplikací při provozu elektromobilů jsou totiž řidiči zbytečně blokující nabíjecí stanice – ať již pouze odstaveným elektromobilem, nebo vozidlem se spalovacím motorem.  

Jaký vidíte uživatelský smysl nových identifikátorů?

celkem hlasů: 854
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 26. března 2021. Anketa je uzavřena.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

Autopůjčovna Hertz

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

2. června 2024

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955,...

Sraz automobilových pokladů oživily traktory a rozzářily bugattky

2. června 2024

Už pošesté se v Dobřichovicích sešla pestrá směsice zástupců automobilové historie. Konal se zde...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...