Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Benzinový motor čoudí víc než diesel, dostane problematický filtr

Moderní benzinové motory dostávají systém přímého vstřikování paliva. Je to lepší pro přesnější dávkování paliva, což se projeví hlavně snížením spotřeby. Jenže kvůli tomu pak mají problém s pevnými částicemi. To by měly vyřešit filtry, jenže ty vyžadují péči a po čase i ne zrovna levnou výměnu.
Filtr pevných částic zachycuje saze ve výfukových plynech, které vznikají nedokonalým spalováním.

Filtr pevných částic zachycuje saze ve výfukových plynech, které vznikají nedokonalým spalováním. | foto: Reuters

Za úhlavního nepřítele lidského zdraví byl v posledních letech označován hlavně dieselový motor, ale po zavedení filtru pevných částic se pozornost ekologických organizací přesouvá také k benzínu. Nejnovější test provedený německou zkušebnou TÜV Nord na zakázku společnosti Transport & Environment ukazuje, že úsporné benzinové motory s přímým vstřikováním vyprodukují mnohonásobně víc škodlivých částic než moderní diesel osazený filtrem.

Protože i při spalování benzinu vznikají škodliviny způsobující rakovinu, největší německý ekologický spolek Deutsche Umwelthilfe (DUH) volá po urychleném zavedení filtru také pro zážehové motory.

O filtru pevných částic pro benziňáky se šeptá mezi výrobci už několik let. S rozmachem moderních přímovstřikových motorů to začíná být aktuální. I laik pozná, že "něco nehraje": zatímco moderní turbodiesely mívají fešnou chromovanou koncovku výfuku čistou, benziňáky mají koncovky černě očouzené jako kdysi diesely.

Vše prý vyřeší 50 eur

Zatímco přísné limity pro vypouštění oxidu uhličitého nutily až dosud výrobce aut směřovat úsilí  ke snížení spotřeby paliva, tak právě honba za co nejnižší spotřebou přinesla i nepříjemný vedlejší efekt.

Motory, u nichž je benzin vstřikován přímo do válců, produkují podle studie TÜV Nord desetkrát až čtyřicetkrát více škodlivin než ty, u kterých je palivo vstřikováno do sacího potrubí. Protože však přímé vstřikování paliva přináší nezanedbatelnou úsporu benzinu, podíl takových motorů v autech neustále roste a podle odhadů mají do roku 2020 auta s nepřímým vstřikem zmizet v Evropě z nabídky automobilek úplně.

Testem německé zkušebny prošly Renault Mégane, Hyundai i40 a Ford Focus. Všechna tři auta neměla problém s emisemi při testech na válcích, nadlimitní hodnoty však vozy dosáhly v reálném provozu.

Podobnou zkušenost s motory s přímým vstřikem udělala nedávno i ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), když otestovala Volkswagen Golf 1,4 TSI a Hyundai i30 GDI. "Nefiltrované benzinové motory jsou mnohonásobně špinavější než filtrované diesely," cituje server Focus Online vyjádření obchodního ředitele DUH Jürgena Resche. "Proto budeme zkoumat právní kroky zaměřené proti typové homologaci těchto motorů bez filtru".

Za povinné nasazení filtrů  pro benzinové motory se přimlouvá také Greg Archer ze spolku pro čistou dopravu Transport & Environment. Na bruselské tiskové konferenci minulou středu prohlásil, že "pokud si výrobci nebudou účtovat luxusní přirážky, nemusí auta s filtrem vůbec podražit." Archer odhaduje, že cena takového filtru pro benzinový motor nepřekročí 50 eur, tedy v současnosti v přepočtu zhruba 1 370 korun.

Automobilka Volkswagen však už dala najevo, že téma použití výfukového filtru je zjednodušováno. "To všechno stojí mnohem více peněz než jen s oblibou citovaných padesát eur. A vývoj  filtru také vyžaduje nějakou dobu," řekl mluvčí Peter Weisheit deníku Die Welt.

Filtry jsou i dobrý byznys

Výrobci aut však mají  v ekologických organizacích mocného soupeře, jehož vliv není radno podceňovat. Právě Deutsche Umwelthilfe, která hrozí žalobami na nefiltrované benzinové motory, stojí mimo jiné za zavedením emisních zón v německých městech. Tam smějí vjíždět  jen  auta vybavená zelenou nálepkou, což v případě dieselových aut vyžaduje třeba i dodatečnou montáž filtru pevných částic.

Ačkoliv německá veřejnost  často vnímá DUH jako inkviziční organizaci, jejíž pracovníci chodí po ulicích a hlásí policii auta s nevylepenou ekologickou známkou, pokud jde o životní prostředí, má při tvorbě zákonů coby poradní orgán často rozhodující slovo. A to přesto, že kritici často poukazují na finanční propojení DUH a zájmových skupin, například právě s výrobci filtrů. Od těch DUH v minulých letech inkasovala každým rokem 100 tisíc eur jako příspěvek na provoz.

Další věc, která se může pokazit

Na straně ekologů je však tentokrát i německý autoklub ADAC, jenž nelze jednoduše označit za militantní zájmovou organizaci. "Ve srovnání s nejlepšími diesely jsou emise z benzinového motoru s přímým vstřikováním za jistých okolností až desettisíckrát vyšší," tvrdí vedoucí technického centra ADAC v Landsbergu Reinhard Kolke. Podle něj by zákonodárci měli sladit limity vypouštěných pevných částic pro benzinové a dieselové motory tak, aby vstoupily v platnost spolu s chystanou emisní normou Euro 6. Její zavedení je plánováno na září 2014.

Automobilisté by však měli zbystřit. Filtr pevných částic je dnes jednou z nejproblematičtějších komponent dieselového motoru. Vyžaduje péči poučeného řidiče a přesto časem přijde čas na výměnu, která může být pěkně drahá. Mnozí se tak uchylují k ne ideálnímu řešení demontáže filtru.

Benziňáky zatím nic takového netrápí. Jejich katalyzátor je mnohem méně náchylný. S instalací filtru pevných částic tak budou servisy asi zas o něco plnější a bohatší.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....