Ford se spojil s výrobcem kečupu, chtějí vyrábět plasty z rajčat

  11:44aktualizováno  11:44
Vývojáři Fordu a kečupáři od Heinze začali společně pracovat na vývoji materiálů pro autoprůmysl. Firmy zkoumají, jak vyrábět z rajčat bioplast použitelný v automobilech.

Ford a Heinz hledají inovativní způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které Heinz každoročně potřebuje k výrobě kečupu. | foto: Profimedia.cz

S automobily bývá v Čechách nejčastěji spojována silně páchnoucí rostlina. Žluté lány řepky olejné jsou ale drtivé většině motoristů proti srsti a pochvalují si ji maximálně zemědělci.

V blízkých letech by řepku možná mohli vyměnit za další plodinu, a sice rajčata.
Výzkumníci Fordu nedávno začali spolupracovat s výrobcem kečupů H. J. Heinz Company. Cílem jejich výzkumu je vývoj kompozitů, které by se daly použít v automobilovém průmyslu. Konkrétně chtějí sušené rajčatové slupky používat například pro výrobu svorek kabeláže či držáků na mince.

"Zjišťujeme, zda se tento vedlejší produkt potravinářského průmyslu hodí pro automobilový průmysl," říká Ellen Lee, technická specialistka Fordu na výzkum plastů. "Naším cílem je vyvinout pevný a lehký materiál, jenž by splňoval naše požadavky, ale současně zmenšil naši ekologickou stopu."

Asi před dvěma lety začal Ford spolupracovat s Heinzem, Coca-Colou a společnostmi Nike a Procter & Gamble na vývoji stoprocentního rostlinného plastu, ze kterého by šlo vyrábět všechno od tkanin až po obaly. Konkrétně obaly se dnes vyrábějí převážně z ropných látek.

Výzkumníci společnosti Heinz hledali nové způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které firma každoročně potřebuje k výrobě svého nejprodávanějšího produktu, kečupu.

"Jsme rádi, že technologie prokázala svůj potenciál," řekl Vidhu Nagpal, zástupce ředitele vývoje obalů kečupářské společnosti. "Nacházíme se sice ve velmi rané fázi výzkumu a stále zůstává nezodpovězena řada otázek, ale jsme nadšeni možnostmi, jež se zde otevírají."

Automobilky se snaží neustále zvyšovat podíl recyklovaných materiálů. Ford tak od loňska například používá součásti zpevněné celulózovými vlákny nebo vyplněné rýžovými slupkami. Jako další příklady uvádí automobilka kompozity z kokosu, koberce a tkaniny z recyklované bavlny či hlavové opěrky a výplně sedadel ze sójové pěny.

Pneumatiky z pampelišek

A ještě jedna rostlina známá v Čechách a na Moravě by se mohla pěstovat pro účely automobilového průmyslu. Přední výrobce pneumatik Continental a Fraunhoferův institut pro molekulární biologii a aplikovanou ekologii (IME) v Cáchách prý stojí na prahu objevu v oblasti výroby kaučuku, který bude možné pro účely výroby pneumatik průmyslově získávat z pampelišek.

V posledních letech bylo totiž možné díky nejmodernějším metodám pěstování a optimalizovaným systémem kultivace vyprodukovat v laboratoři velmi kvalitní přírodní kaučuk z kořenů pampelišek.

Ilustrační snímek

Nedávno začala v areálu IME v Münsteru výstavba pilotního zařízení, které dokáže vyprodukovat tuny přírodního kaučuku.

"Důvodem investice do projektu je fakt, že výroba kaučuku z kořenů pampelišek je mnohem méně závislá na počasí než výroba z kaučukovníků. Navíc je nový systém natolik nenáročný, pokud jde o agrotechnické požadavky, že otevírá zcela nové možnosti - zejména pro půdu, která momentálně není obdělávána," popisuje Continental.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Najdete na iDNES.cz