Ford se spojil s výrobcem kečupu, chtějí vyrábět plasty z rajčat

  11:44aktualizováno  11:44
Vývojáři Fordu a kečupáři od Heinze začali společně pracovat na vývoji materiálů pro autoprůmysl. Firmy zkoumají, jak vyrábět z rajčat bioplast použitelný v automobilech.

Ford a Heinz hledají inovativní způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které Heinz každoročně potřebuje k výrobě kečupu. | foto: Profimedia.cz

S automobily bývá v Čechách nejčastěji spojována silně páchnoucí rostlina. Žluté lány řepky olejné jsou ale drtivé většině motoristů proti srsti a pochvalují si ji maximálně zemědělci.

V blízkých letech by řepku možná mohli vyměnit za další plodinu, a sice rajčata.
Výzkumníci Fordu nedávno začali spolupracovat s výrobcem kečupů H. J. Heinz Company. Cílem jejich výzkumu je vývoj kompozitů, které by se daly použít v automobilovém průmyslu. Konkrétně chtějí sušené rajčatové slupky používat například pro výrobu svorek kabeláže či držáků na mince.

"Zjišťujeme, zda se tento vedlejší produkt potravinářského průmyslu hodí pro automobilový průmysl," říká Ellen Lee, technická specialistka Fordu na výzkum plastů. "Naším cílem je vyvinout pevný a lehký materiál, jenž by splňoval naše požadavky, ale současně zmenšil naši ekologickou stopu."

Asi před dvěma lety začal Ford spolupracovat s Heinzem, Coca-Colou a společnostmi Nike a Procter & Gamble na vývoji stoprocentního rostlinného plastu, ze kterého by šlo vyrábět všechno od tkanin až po obaly. Konkrétně obaly se dnes vyrábějí převážně z ropných látek.

Výzkumníci společnosti Heinz hledali nové způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které firma každoročně potřebuje k výrobě svého nejprodávanějšího produktu, kečupu.

"Jsme rádi, že technologie prokázala svůj potenciál," řekl Vidhu Nagpal, zástupce ředitele vývoje obalů kečupářské společnosti. "Nacházíme se sice ve velmi rané fázi výzkumu a stále zůstává nezodpovězena řada otázek, ale jsme nadšeni možnostmi, jež se zde otevírají."

Automobilky se snaží neustále zvyšovat podíl recyklovaných materiálů. Ford tak od loňska například používá součásti zpevněné celulózovými vlákny nebo vyplněné rýžovými slupkami. Jako další příklady uvádí automobilka kompozity z kokosu, koberce a tkaniny z recyklované bavlny či hlavové opěrky a výplně sedadel ze sójové pěny.

Pneumatiky z pampelišek

A ještě jedna rostlina známá v Čechách a na Moravě by se mohla pěstovat pro účely automobilového průmyslu. Přední výrobce pneumatik Continental a Fraunhoferův institut pro molekulární biologii a aplikovanou ekologii (IME) v Cáchách prý stojí na prahu objevu v oblasti výroby kaučuku, který bude možné pro účely výroby pneumatik průmyslově získávat z pampelišek.

V posledních letech bylo totiž možné díky nejmodernějším metodám pěstování a optimalizovaným systémem kultivace vyprodukovat v laboratoři velmi kvalitní přírodní kaučuk z kořenů pampelišek.

Ilustrační snímek

Nedávno začala v areálu IME v Münsteru výstavba pilotního zařízení, které dokáže vyprodukovat tuny přírodního kaučuku.

"Důvodem investice do projektu je fakt, že výroba kaučuku z kořenů pampelišek je mnohem méně závislá na počasí než výroba z kaučukovníků. Navíc je nový systém natolik nenáročný, pokud jde o agrotechnické požadavky, že otevírá zcela nové možnosti - zejména pro půdu, která momentálně není obdělávána," popisuje Continental.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz