VIDEO: 20 let crashtestů ukazuje obrovský pokrok v bezpečnosti aut

  15:32aktualizováno  15:32
Před 20 lety zveřejnila nezávislá evropská organizace sdružující laboratoře testující bezpečnost aut první výsledky standardizovaných crashtestů EuroNCAP. Metodika se mnohokrát upravovala, ale i tak dokážou být výsledky dobrým vodítkem ke srovnání jednotlivých aut.

Na oslavu výročí srovnali v crashtestu dvě malá auta, která dělí několik generací. Rozdíly jsou už na pohled takřka galaktické.

Rover 100 nebyl ani ve své době výkřikem moderní techniky, Honda Jazz aktuální generace je dnes tři roky stará. Že budou výsledky čelního crashtestu s částečným překrytím odlišné, se dalo čekat. Jak moc, ukazuje video.

Crashtest ukazující progres v bezpečnosti automobilů provedl britský institut Thatcham, který je součástí konsorcia EuroNCAP (European New Car Assessment Programme - Program na hodnocení nových aut) a z jeho laboratoří často pocházejí snímky z nárazových testů. Pro rozbití vozidel použil dnešní metodiku, auta tedy bourala do deformovatelné překážky rychlostí 64 km/h.

Komisaři okomentovali crashtesty lapidárně: Ať sedíte v Roveru 100 kdekoliv, jde o život. Zato z nehody v Hondě Jazz si odnesete nejvýš pár modřin.

Světu se EuroNCAP naostro představilo 4. února 1997 s výsledky crashtestů malých aut. Tehdy byly ještě maximem čtyři hvězdičky, Ford Fiesta a Volkswagen Polo dosáhly na tři. Rover 100 tehdy dostal jednu hvězdičku a Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa a Renault Clio si odvezly dvě. EuroNCAP vzpomíná na mizernou ochranu chodců a také připomíná, že se tehdy automobilky bouřily a tvrdily, že jsou testy tak drsné, že je téměř nemožné dosáhnout na plný počet hvězd. Pět měsíců nato si je ovšem připsalo Volvo S40.

Renault Clio při crashtestu

Crashtest Renault Clio

Ford Fiesta při crashtestu

Crashtest Ford Fiesta

Dnes už si auta z laboratoří EuroNCAP mohou odvážet až pět hvězd a má je devět z deseti modelů nabízených v Evropě. Riziko úmrtí za volantem se za těch 20 let snížilo o 63 procent.

Auta jsou stále bytelnější a bezpečnější i díky crashtestům. Automobilky ladí vozy přímo na ně. Skelety karoserií s každou generací přidávají na tuhosti. Dnes EuroNCAP častými změnami ještě do hodnocení stále výrazněji zanáší požadavek na prvky aktivní bezpečnost, které mají střetu zabránit. K různým asistentům, které třeba samy brzdí nebo zabrání smyku, časem přibylo také hodnocení ochrany chodců při případném střetu a nově už se pracuje na metodice hodnocení ochrany cyklistů.

Velkou zásluhou EuroNCAP je, že z bezpečnosti a obzvlášť té pasivní, jejíž výraznou složkou je právě kvalita konstrukce karoserie zohledňující bezpečnost, se stalo všeobecně známé celospolečenské téma. Do té doby znali testy, při kterých se na reálných vozech fyzicky testuje pevnost a ochrana destruktivními zkouškami, jen zasvěcení. Z testovacích figurín (crash test dummies) se staly celebrity. Testy jsou pro všechny stejné a přesně standardizované.

Tvůrci EuroNCAP crashtestů tvrdí, že jejich zkoušky simulují nejčastější reálné střety. Má to však i svá ale: kritici tvrdí, že automobilky ladí karoserie svých vozů tak, aby přesně prošly crashtesty. Vzhledem k tomu, že díky simulačním počítačovým metodám se konstruktéři umí fyzickým testům přiblížit na 90 procent, dokážou navrhnout auto přesně tak, aby byli testovací komisaři spokojení.

Aktuálně je velkým tématem ochrana posádky při střetech s malým přesahem, zjednodušeně řečeno při nehodách na roh automobilu. Ukazuje se, že s tím má problém velké množství vozů. Crashtest, který zkoumá pevnost karoserie a ochranu posádky při střetu jdoucím jen na malou část přídě a koncentrující všechny síly jen do velmi úzkého prostoru obvykle málo chráněné partie vozu, po interních testech Volva převzala před nedávnem americká obdoba EuroNCAP.

Rover 100 při crashtestu

Crashtest Rover 100

První vlna testů ve druhé polovině devadesátých let vlastně hlavně odhalovala mezery v ochraně posádky, automobilky na veřejnou prezentaci těchto zkoušek nebyly připravené. Než mohli výrobci začít klást důraz na bezpečnost na první místa při vývoji aut, trvalo to půl „automobilové“ generace. Vzhledem k tomu, že vývoj vozu trvá průměrně šest let, první výsledky se dostavily kolem přelomu tisíciletí. „V roce 1997 přišly první nezávislé crashtesty EuroNCAP. Jejich veřejně prezentované výsledky byly pro značky impulzem k intenzivnímu vývoji. A protože takový vývoj trvá přibližně tři a půl roku, byly první výsledky vidět kolem roku 2000,“ vysvětluje Petr Kraus, který má ve Škodě Auto na starost vývoj bezpečnostních prvků (více čtěte zde).

Tento vývoj ovlivnil mnohé v konstrukci vozidel. Výrazně promluvil třeba do designu. Stylisté dnes mají při návrhu sériového auta jen velmi malý prostor ke kreativitě, předpisy přesně určují například vzdálenost jednotlivých komponent od povrchu vozu. Kvůli ochraně chodců tak dnes mají auta ty mohutné čumáky a jsou hlavně mnohem větší než kdysi, deformační zóny totiž potřebují prostor.

Fotogalerie

Program, ze kterého vychází dnes všeobecně známé hodnocení pomocí pětihvězdičkové škály, podle EuroNCAP za ta dvě desetiletí zachránil 78 tisíc životů. Za dvě dekády EuroNCAP vydal na 630 vysvědčení aut prodávaných na evropských trzích, rozbil při tom víc než 1800 vozů a stálo to 160 milionů eur.

Hodnocení se skládá ze zkoumání crashtestů (čelní s 40procentním překryvem do deformovatelné bariéry, přímý čelní do nedeformovatelné bariéry, boční, na sloup, test ochrany krční páteře), crashtest s chodcem (dospělý a dítě), crashtest hodnotící ochranu dítěte v dětské sedačce a stále větší důraz (s některými kritizovaným velkým vlivem na výsledky) je kladen na hodnocení přítomnosti asistenčních systémů zabraňujících nehodě nebo zranění posádky (přítomnost upozorňovačů nezapnutých bezpečnostních pásů, systémy automatického brzdění a další).

„Před EuroNCAP se museli zákazníci spolehnout jen na dobrozdání automobilky, dnes tu máme auta, která jsou absolutně bezpečná,“ říká Andrew Miller, šéf EuroNCAP a šéftechnik institutu Thatcham. EuroNCAP na to šlo chytře: „školením“ veřejnosti a prezentováním výsledků vytvořilo poptávku po bezpečnosti aut, na kterou musely automobilky rychle a důrazně reagovat.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Najdete na iDNES.cz