Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Čeští řidiči jsou nepoučitelní, stále ignorují bezpečnou vzdálenost

  10:49
Statistiky jsou tvrdé: jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod v České republice je nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi auty. Češi příliš velký pokrok neudělali, autům před sebou se stále lepí na zadek. Policie přitom nemá řidiče za malý odstup jak trestat.

Nedodržování bezpečného odstupu zmínil jako velký nešvar českých řidičů v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz také dopravní expert Roman Budský (celý pořad k vidění zde). Zvlášť v nastávajícím zimním období, kdy silnice kloužou, je dodržování odstupu stěžejní. 

Podle statistik je nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi auty druhou a třetí nejčastější příčinou dopravních nehod v České republice. V letech 2014 a 2015 zaujala tato příčina podle Policie ČR druhé místo. Loni sice ve statistice spadla na třetí místo, přesto však každým rokem nehod způsobeným malým odstupem mezi auty přibývá. Obecné pravidlo, že řidiči by si měli mezi sebou dodržet odstup minimálně dvě sekundy, Češi zažité nemají. Proč?

Podle zákona je třeba dodržet dostatečnou bezpečnostní vzdálenost tak, aby se řidič mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo brzdění. Jenže toto obecné tvrzení není jednoznačné a tedy dostatečně srozumitelné pro řidiče ani pro policii. Ti tak mohou bezpečnou vzdálenost mezi auty na silnici jen stěží kontrolovat, natož pak trestat. Trest hrozí až v případě, kdy dojde k dopravní nehodě.

„Nedodržení bezpečné vzdálenosti je nutné v zákoně vhodně definovat a do sazebníku pokut vytyčit rozmezí, kterým se může policie a správní úřad řídit,“ míní dopravní expert ze společnosti DEKRA Ondřej Rechner. Legislativní změny jsou však zatím v nedohlednu. Chybí vymahatelnost práva, ale i systém trestní represe, který by měl alespoň částečně preventivní efekt na české řidiče.

V Německu a v Rakousku se naopak porušení bezpečné vzdálenosti tvrdě trestá: Za bezpečnou vzdálenost považují jasně vymezené 2 sekundy jako u nás. Na porušování mohou dohlížet hned dvěma způsoby: z policejního vozidla nebo pomocí stacionárních kamer. Sazby pokut jsou jasně dané a měření hrozí zejména na rychlostních komunikacích.

Vzdálenost v metrech odpovídající 2 sekundám podle rychlostních limitů v České...

Vzdálenost v metrech odpovídající 2 sekundám podle rychlostních limitů v České republice

2 sekundy pro všechny nestačí

I když má o dvousekundové vzdálenosti většina řidičů povědomí, nedá se vlastně bezpečná vzdálenost sjednotit pro všechny typy aut - 2 sekundy jsou ideální pro řidiče osobních aut. U autobusů a nákladních aut, ale i u motorek, jsou 2 sekundy málo. Zde je vhodné dodržet odstup 2,5 až 3 sekundy.

Co říká zákon?

Vzdálenost mezi vozidly je popsána v Zákoně č. 361/2000 Sb., o silničním provozu: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“

Vzdálenost vyjádřená dvěma sekundami zohledňuje rychlost a dá se odhadnout velmi snadno. Dvousekundovou dobu experti vyvodili z běžné reakční doby řidiče,která se pohybuje mezi 0,7 až 1,5 sekundy. Pozornost však ovlivňuje mnoho faktorů (únava, bystrost člověka, hydratace organismu, denní doba apod.), proto se zaokrouhluje na 2 sekundy.

Vzhledem ke konstrukci osobních aut a prvkům pasivní bezpečnosti hrozí při zadním nárazu vyšší riziko zdravotních následků pro posádku sedící v předním autě.

„Větší nebezpečí připadá na vozidlo, které se stane obětí nerespektování bezpečné vzdálenosti, což se těžko ovlivňuje,“ říká Martin Bednář, šéf preventivního projektu Nehodou to začíná, ze společnosti DEKRA. „Řidičům doporučujeme aktivovat varovná světla a zdržet se agresivních impulsů. V případě, že řidič za vámi nezpomaluje a nevytváří větší odstup, je vhodné se nechat předjet,“ dodává.

Nárazem kvůli nedostatečné vzdálenosti může dojít k poranění krční páteře, tzv. whiplash syndromu, a to i při nízkých rychlostech (o syndromu jsme psali zde). Whiplash má za následek fyzické i psychické zdravotní problémy trvalého rázu nebo vyžadující dlouhodobé léčení.

„Každý řidič by si měl uvědomit, že nedodržení bezpečné vzdálenosti značně snižuje rozhled a zvyšuje psychickou zátěž. V případě zadního střetu policie velmi snadno označí viníka a zvláště při prokázání úmyslu či agresivity padají vysoké tresty. Řidič, který porušuje bezpečnou vzdálenost, riskuje mnoho, přitom si vůbec nepomůže, v cíli dříve nebude,“ vzkazují odborníci z DEKRY.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Česko plánuje vydat na podporu elektromobility až třicet miliard

Česko by v příštích letech mohlo vynaložit na podporu rozvoje ekologického automobilového sektoru, tedy tzv. čisté...

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak....

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který...

Bentley přelstí zácpy na hranicích po brexitu. Součástky dodá obřími letadly

Britský výrobce luxusních automobilů Bentley, který spadá pod koncern Volkswagen, si rezervoval pět nákladních letadel...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...