Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: První čínské auto postavili před 65 lety pro Mao Ce-tunga

Sedan Dongfeng CA71 byl postaven v roce 1958 na přání čínského vůdce, který po konstruktérech požadoval státní limuzínu. Design připomíná Simcu Vedette Versailles, ale podvozek a motor mají vzor v mercedesu. Auto se ale nakonec „velkému kormidelníkovi“ zdálo příliš malé.
Fotografie z roku 1958, kdy zástupci státní automobilky FAW Mao Ce-tungovi...

Fotografie z roku 1958, kdy zástupci státní automobilky FAW Mao Ce-tungovi poprvé ukázali sedan CA71. | foto: First Automobile Works

Čínský automobilový průmysl se zrodil v roce 1956 a první osobní automobil se představil o dva roky později. Zpočátku byla výroba velmi malá, většinou se jednalo jen o jednotky kusů aut vyrobených vyloženě na koleně. Sovětský svaz Číně pomáhal při výstavbě továren a dodával konstrukci a motory pro první generace čínských nákladních automobilů.

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

S technickou a finanční podporou Sovětského svazu vznikla i společnost FAW (First Automobile Works) s továrnou v Čchang-čchunu. V roce 1958, kdy Čína zahájila politiku Velkého skoku, jejímž cílem bylo dohnat západní průmyslové země, se objevilo i první čínské osobní auto.

Sedan Dongfeng CA71 byl postaven na zvláštní přání čínského vůdce Mao Ce-tunga, který si přál čínskou státní limuzínu. Vůz posloužil pro propagandistické kampaně, v nichž účinkoval přímo i sám „velký kormidelník“.

Autofotka týdne: Supermercedes se záhadnou čínskou historií je na prodej

První prototyp byl dokončen v květnu 1958, v létě následovaly zkušební jízdy, a ještě během téhož roku vzniklo několik dalších exemplářů. Číňané v podstatě okopírovali francouzskou Simcu Vedette Versailles. Nejméně jedna údajně putovala do Číny, aby sloužila jako vzor během vývojového procesu. Pro podvozek a čtyřválcový motor o objemu 1,9 l si ale Číňané vzali pro změnu za vzor Mercedes-Benz W120 přezdívaný Ponton. Vůz disponoval výkonem 52 kW a dosáhl nejvyšší rychlosti 130 km/h.

Sedan CA71 se ale nakonec jevil čínskému vedení jako státní limuzína malý. Tuto roli proto ještě téhož roku převzala limuzína Hongqi CA72. Střední úředníci zase od roku 1959 používali v Šanghaji vyráběný automobil Fenghuang (od roku 1964 došlo k přejmenování na Shanghai SH760), jehož vzorem byl po stránce techniky i vnějšího vzhledu rovněž Mercedes W120. Příď a záď ale byla pojata ve stylu amerického sedanu Packard Clipper z 50. let. Pod kapotou se podobně jako u vozu ze Stuttgartu nacházel řadový šestiválec o objemu 2,2 litru.

Evropě nic nehraje do karet. Valí se do ní čínské elektromobily

Východní vítr s drakem na kapotě

Označení Dongfeng znamená východní vítr a odkazuje na tehdy populární rčení, že východní vítr převládá nad západním, což znamenalo, že východní komunistické státy byly silnější než Západ. Jméno Dongfeng je na autě znázorněné ve znacích na kapotě, a je završené tradičním čínským drakem, který je tradičně symbolem síly, štěstí a moci. Tento ornament se stal dokonce tak slavným, že se jeho jméno stalo synonymem pro označení vozu a z Dongfengu CA71 se stal Dongfeng Jinlong. Koncová světla zase připomínají tradiční čínskou lucernu.

Přes podobnost jména prvního čínského auta nemá přímou souvislost se současnou značkou Dongfeng Motors, která byla založena teprve v roce 1992 přejmenováním Second Automobile Works. Ale nepochybně došlo k jisté inspiraci.

Kolik kusů Dongfengu CA71 vlastně vzniklo, je podobně jako u dalších raných čínských modelů záhadou. Nejčastěji se mluví o 20 vozech, přičemž každý exemplář byl kvůli ruční výrobě mírně odlišný.

VIDEO: Posaďte se do limuzíny pro čínské papaláše za 15 milionů

Dnes je jediný originál tohoto vozu k vidění ve firemním muzeu značky FAW Hongqi v Čchang-čchunu, které ale není volně přístupné, zatímco ve veřejném Pekingském muzeu klasických automobilů je vystavena jen replika na podvozku sovětského modelu GAZ-21 Volha.

V 50. letech v Číně neexistovalo soukromé vlastnictví automobilů. Velké limuzíny sloužily pekingské vládě, zatímco o něco menší sedany využívali správci provincií a velké státní společnosti. Nižší úřady si musely vystačit s terénními vozy.

Dodavatelé automobilek sledují úpadek Evropy. Čína má přednost a drajv

Změna nastala teprve ve druhé polovině 80. let, kdy se v čínských ulicích objevila první soukromá auta. Vznikly dnes nejznámější značky jako Chery, Great Wall či Geely. Následoval strmý růst výroby, a v roce 2009 dokonce Čína vystřídala na postu největšího automobilového trhu světa Spojené státy americké.

Před 65 lety, kdy Mao zvědavě obhlížel okopírovaný dongfeng, tomu ale vůbec nic nenasvědčovalo.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...