Čínský autoprůmysl jede jako dobře promazaný stroj. Zatímco Evropa a USA stagnují, asijská velmoc zvyšuje tempo a je hnací silou na globálním automobilovém trhu. V posledních letech tamní trh prošel zásadní proměnou. Domácí výrobci se emancipovali a po technologické stránce mnohdy začínají zahraniční značky v řadě směrů přerůstat. Je to zejména v oblasti baterií, palubní elektroniky a softwaru.
Inovačnímu potenciálu výrobců z Říše středu, podporovaných domácími institucemi z jejich přímé konkurence již není nikdo schopný čelit. V tomto směru stačí jejich tempu mnohdy již jen prémiové značky z Evropy a USA. A to dosti často s využití čínských technologií a Číny, jakožto své exportní základny. Na starý kontinent směřují vozy západních značek, jako např. BMW iX3, Dacia Spring, DS 9 či Tesly Model 3 a Model Y. Následovat bude nový Smart, nové modely od Mini atd.
Velký čínský úklid
Podíl domácích značek na čínském trhu raketově roste. V září letošního roku již přesáhl 50 %, a vypadá to, že bude nejspíš dále stoupat, zatímco některé dříve úspěšné západní značky naopak vyklízejí pozice a mnohé nejspíš z trhu zcela zmizí, což s velkou pravděpodobností čeká i Škodu Auto. Zatímco před čtyřmi lety mladoboleslavská značka prodala v Číně 341 tisíc aut, letos to bude více než šestkrát méně.
Čína se stala největším trhem s elektrickými vozidly díky značné státní podpoře a napomohli jim v tom i místní výrobci baterií, jako je CATL či BYD. Elektromobily a plug-in hybridy tvoří třetinu čínského trhu a domácí výrobci se na ně stále více zaměřují. Vzhledem k tomu, že poptávka po elektromobilech celosvětově rychle roste, mají čínské automobilky ekonomickou motivaci expandovat. Čínský automobilový a elektromobilní sektor již totiž trpí vážnou nadprodukcí, což vyvíjí tlak na výrobce, aby své vozy vyváželi a dosáhli tak úspor z rozsahu.
Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza |
Čínští výrobci elektromobilů se nyní snaží zopakovat domácí úspěch v Evropě, kde ambiciózní zelená agenda tlačí na vytvoření masové elektromobility. Starý kontinent se tak pomalu, ale jistě stává oblíbeným „externím“ automobilovým trhem Číny. Evropské země nyní nabízejí vysoké dotace na nákup elektromobilů.
Kromě Číny má Evropa také nejpokročilejší nabíjecí infrastrukturu. Zdejší zákazníci platí za srovnatelná auta mnohem víc než jinde, což asijským značkám i přes dopravní náklady a zatížení clem přináší zajímavé zhodnocení. Čínské ceny jsou totiž u porovnatelně velkých aut prakticky poloviční. Není tedy divu, že Asijci mají velké oči a hromadně sem směřují.
ANALÝZA: Čínská auta jsou v Česku. Budou to mít těžké, míní experti |
Aby si usnadnili vstup na evropské trhy, tak čínští výrobci automobilů zřídili v Evropě vývojová a designérská centra., Díky tomu se mohou lépe připravit na evropské předpisy a přizpůsobit je evropským zákazníkům. Výzkumná a vývojová centra fungují také jako zpětná vazba do Číny.
Cílevědomá strategie nese ovoce
Čína se tak stala i jakýmsi „vysavačem“ zkušených zahraničních matadorů i mladých talentů. Firmy si postavily velké „dream teamy“ plné konstruktérských es, velkých jmen designu i špičkových manažerů. Kromě továren na baterie spřádají plány i na výrobu přímo na starém kontinentu. Například v Itálii čínská obří automobilka FAW Group staví továrnu pro luxusní supersport, který bude exportovat do Číny.
Čína už ve vývoji aut všechny dohnala. Vyzkoušeli jsme MG a funguje skvěle |
Čínská vláda se navíc poučila z počátečních exportních neúspěchů na začátku milénia a kromě finanční podpory pomáhá tamním automobilkám i tím, že pro ně vytvořilo podmínky pro testy vozidel podle evropských regulí. V roce 2019 zřídil čínský konstrukční a výzkumný institut CAERI první zkušební zařízení schválené Euro NCAP mimo Evropu. Testovací zařízení v Chongqingu umožňuje čínským výrobcům vyladit svá vozidla před exportem do Evropy, čímž se vyhne katastrofálnímu hodnocení bezpečnosti. A toto řešení nese své plody, o čemž svědčí velmi dobrý výsledek vozů Ora Funky Cat a Wey Coffee 01 v letošní sérii crash-testů Euro NCAP, když získaly pět hvězd.
Čínské značky je třeba brát vážně. Umějí supersport i drsňáka do terénu |
Oprávněný strach tradičních hráčů
Zachránit zavedené hráče před čínským tsunami by v Evropě mohla jen protekcionistická opatření. Podobná těm, která prosadil v USA prezident Biden. Zvýhodňují modely vyrobené včetně baterií v USA.
Evropské značky mají nahnáno. Elektromobilita mění pravidla, Čína útočí |
K podobnému protekcionismu vyzval na nedávném pařížském autosalonu i generální ředitel koncernu Stellantis Carlos Tavares. Podle něj by Evropská unie měla zavést vyšší než 10% cla na čínská auta dovážená do Evropy. Reakce Číňanů se ovšem bojí německé prémiové značky, které v této asijské zemi masivně investují a mají skvělý odbyt. Kupříkladu Mercedes-Benz v Číně prodává třikrát více aut než v USA a jeho největší akcionář také pochází z Číny. Velké plány s Čínou má i koncern BMW a svou pozici si chce udržet i Volkswagen, který to tam „rozjel“ jako první.
Zápisky z Paříže: Večeře u prezidenta a plán Číny na vyhladovění Evropy |
Jako předmostí do Evropy čínští výrobci elektromobilů používají Norsko, protože tam je elektromobilita kvůli masivní státní podpoře nejrozvinutější, když 80 % z nových vozidel tankuje ze zásuvky. Rychle ale Číňané expandují i do Nizozemska, Belgie, Německa, Francie ale i dalších zemí. Zatím jen nesmělé pokusy zaznamenáváme i v České republice, kde asi ten zatím nejvážnější představuje značka MG, původem britská, ale nyní plně v čínských rukou a s výrobou v Číně.
O jaké všechny značky a modely se jedná? A kudy se valí do Evropy? Není výjimkou, že modely nabízené na starém kontinentě mají oproti čínskému trhu jiné názvy.
Moskvič vstane z mrtvých už letos. Základem budou auta z Číny |