Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Supermercedes se záhadnou čínskou historií je na prodej

Vyráběl se plných 18 let a uzavřel kapitolu reprezentativních limuzín značky Mercedes-Benz, trvající od roku 1903. Po něm už nic šestiačtvrtmetrového s hvězdou na kapotě, co by přímo konkurovalo velkým rollsům a bentleyům, nevzniklo.
Mercedes-Benz 600

Mercedes-Benz 600 | foto: LBI Limited

Jezdili v něm papežové, zločinci, herci, závodníci, vládci a prakticky všichni diktátoři od Brežněva po Živkova. Kim Čong-un má rovnou dva. I přes své ultrakonzervativní tvary patří k nejpopulárnějším veteránům, zná jej prakticky každý a stal se symbolem automobilismu i renomé stuttgartské značky. Mercedes-Benz 600, v anglosaských zemích nazývaný přiléhavě Grosser.

Byl tak těžký, že pro něj museli vymyslet nový motor; osmiválec 6.3 s více než dvojnásobným objemem proti dosavadnímu vrcholnému šestiválci. Důležité zadnice na palubě rozmazloval spoustou hejblátek; hydraulika ovládala nejen okna, sedadla, střešní okno či víko kufru, ale také zavírala dveře. 

Vytahování oken bylo dvourychlostní, přičemž dvojka dokázala při neopatrné manipulaci useknout ruku. Nikdy nikdo předtím ani potom už podobně složitý systém do auta nenavrhl. Proč jej Mercedes použil? Přece proto, že elektromotory jsou moc hlučné.

Aby se z pomazaných hlav nevytřásly vznešené myšlenky, o to se staralo vzduchové pérování. Samozřejmě nechyběla klimatizace. To vše v roce 1963, kdy běžné evropské rodinné auto mnohdy nemělo ani zadní stahovací okénka. Když jej navrhovali, museli zvětšit hvězdu na kapotě o dvacet procent, aby nevypadala proti zbytku auta moc malá. A ve výbavě nechyběly věci dnes už těžko představitelné. Například standardní klakson bylo možno nenápadným spínačem přepnout na malou lodní sirénu.

Vzniklo jich 2 677 v různých verzích, řada z nich prožila velmi pestrý život, občas i s hořkým koncem; jedna z prodloužených šestidveřových, tedy nejvzácnějších limuzín Pullman (vzniklo jich jen 124) například nepřežila neúspěšný bombový útok na svého majitele, drogového bosse Escobara v Medellínu. Bohužel si nevybral jeden ze 41 pancéřových kusů. 

I to se podepsalo na faktu, že je o největší sériový mercedes extrémní zájem a stal se ceněnou investiční komoditou. Nejvzácnější kousky už se draží za miliony dolarů, tedy za nominální stonásobky původní ceny.

Mercedes-Benz 600

Aktuálně se objevil na prodej velice zajímavý exemplář, a to za zlomek výše uvedených sum; stojí pouhých 295 tisíc dolarů, to je asi šest a půl milionu korun. Jde o čtyřdveřový Pullman, sice trochu méně vzácný než výše zmíněný šestidveřák, ale s celkem 304 vyrobenými kusy pořád slušná rarita. Solidně zachovalý kus je v originálním stavu s lehkou patinou interiéru a najeto má pouhých 21 196 kilometrů. Už to samo o sobě je velkým lákadlem.

Mnohem zajímavější ovšem je, odkud vůz pochází, proč má tak málo najeto a co všechno prožil. Pořídil si jej v roce 1965 maršál Čchen I, druhý muž maoistické Číny, ministr zahraničí a poradce Mao Ce-tunga, který sám jednu šestistovku rovněž vlastnil. 

Jenže není tak docela jasné, jak se obří vůz do Číny vlastně dostal. Oficiální cestou přes neprodyšně uzavřené hranice to jistě nebylo; jisté je jen to, že z Hongkongu, který byl čínským obchodním kanálem pro zbytek světa, přijel do Čchenova sídelního Šanghaje vlakem a že jej tam při svých návštěvách rovněž používal osobně sám Mao. 

Jedna z domněnek praví, že šlo o dar německé vlády při příležitosti zahájení obchodních vztahů, další zase, že byl vůz dovezen tajně jako vzor pro konstrukci vlastní vládní limuzíny Rudá vlajka  (Chung-čchi, anglickým přepisem Hongqi).

Mercedes-Benz 600

Jisté každopádně je, že si pohodlí v kožené lavici Čcheng I moc neužil. Pouhý rok nato totiž vypukla kulturní revoluce, která mohutnou rudou vlnou smetla všechno krásné, hodnotné a prozápadní do zapomnění. Od těch dob už nebylo moc chytré se veřejně ukazovat v limuzíně kapitalistického původu, jenže Čcheng I se cítil natolik silný, že si dál užíval nejen svůj mercedes, ale dokonce i elegantní bílé obleky se slunečními brýlemi místo obligátních revolučních šedých mundúrů.

Trest na sebe nenechal dlouho čekat; v lednu 1967 byl Čcheng obviněn z nedostatku loajality a dva roky vyšetřován. Na konci kulturní revoluce v roce 1969 byl sice očištěn, rehabilitován a navrácen do úřadu, avšak 68letý politik s podlomeným zdravím tři roky nato zemřel.

Vzácný vůz tou dobou už ležel kdesi v bezedných garážích, kde se na něj čtvrt století prášilo a skoro všichni zapomněli. Jenže v roce 1993 jej objevil Hans Luwich, zaměstnanec společnosti Volkswagen Shanghai, lacino jej odkoupil a vyvezl zpět do rodné země za velké pozornosti médií, zejména časopisu Auto Bild. 

Luwich vůz po čase s obrovským ziskem podal nizozemskému sběrateli, který jej, opět s tučnou přirážkou, prodal současnému majiteli. Ten nelenil a již podruhé jej vyvezl z Evropy do Hongkongu. Aby těch transkontinentálních cest nebylo dost, skvost následně vyrazil do Los Angeles, aby se v tamějším Mercedes-Benz Classic centru podrobil velkému servisu v roce 2018. No a nyní, kdy nastupující krize opět otevírá léta zapečetěné depozitáře bohatých sběratelů, je vůz opět k mání. Dostane se na stará kolena, 55 let po svém vyrobení, potřetí do Evropy? Zasloužil by si to.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...