VIDEO: Posaďte se do limuzíny pro čínské papaláše za 15 milionů

aktualizováno 
Peking (Od zpravodaje iDNES.cz) - Limuzína čínských papalášů si na autosalonu v Pekingu odbývá premiéru v provedení, které je určeno k volnému prodeji. Hongqi, alias Rudá vlajka L5 vyjde na patnáct milionů korun. Redaktor iDNES.cz v něm seděl jako asi jediný Čech.

Expozice značky Rudá vlajka je na pekingském autosalonu na čestném místě, hned v první hale za hlavním vchodem. Značka patřící společnosti FAW, která vyrábí auta i pod vlastním jménem, je nepřehlédnutelná. Huňatý černý koberec, tlumenější světlo a vážné tváře personálu podporují dojem důstojnosti. Na polooblečené modelky zapomeňte, tady jste v předpokoji čínského aparátčíka. Mám pocit, jako by se návštěvníci i trochu ostýchali na stánek zavítat. Přidrzle se jdu s francouzsky mluvícím kameramanem zeptat, jestli se můžu podívat dovnitř. 

Rudá vlajka

Letos v lednu čínský prezident Si Ťin-pching nařídil politiku zdrženlivosti, omezování plýtvání a rozmařilosti a také boje proti korupci na všech úrovních společnosti a jejího vedení (francouzští výrobci koňaku prý teď skuhrají, že jim výrazně padají prodeje, lahev koňaku byl prý v Číně klasický úplatek).

Prezidentská nařízení se týkají také aut. Funkcionáři mají místo oblíbeného audi a dalších prémiových značek kapitalistů raději upřednostnit čínský vůz, nejlépe značky Rudá vlajka (čínsky Hongqi). Ta se na papalášská auta specializuje. 

Rudá vlajka

V nabídce má zakulacený model H7, který vychází z Toyoty Crown, ale vrchnost se bude vozit ve vlajkové lodi L5. Vládní verzi uvedenou před rokem prý na vlastní zadek vyzkoušel i francouzský prezident François Hollande a byl nadšený. Holt, důstojnou limuzínu už mu dnes francouzské značky nabídnout neumí.

Teď přišlo na provedení pro bohatou privátní klientelu, a že jí je v Číně dost. "Veřejné" provedení rudé vlajky si právě odbývá v Pekingu premiéru. S cenovkou pět milionů jüanů (tedy přes patnáct milionů korun) je to nejdražší auto Made in China. Britští aristokrati Rolls-Royce Phantom a Bentley Mulsanne jsou technicky určitě o desetiletí dál než rudá vlajka, jakýsi zvrhlý šarm ale tomu bizarnímu autu upřít nelze. Podle magazínu Autoweek se už taky jeden kousek prodal rovnou na výstavišti hned první dny autosalonu.

Fotogalerie

Někomu může připadat hongqi směšná, jinému připomene čajky, které vozily sovětské komunistické státníky, ale majestát a schopnost navodit atmosféru výjimečnosti tomuto vozu upřít nelze.

Je to zvláštní směsice retrodesignu a opulentnosti. Ale prý L5 vyvíjeli čtyři roky, včetně dvanáctiválce pod kapotou.

Příď s chromovou mříží a zářivým pohledem kruhových světel stále připomíná šedesát let starého chryslera, nebo slavnou Volhu 21 Carevnu, chcete-li. Svislá světla na hranaté zádi má dnes jen málo moderních aut. Vypadá to zastarale, ale k hranatým tvarům a těžkopádným proporcím to pasuje. Z boku je to spíš pevnost na kolech než auto. Na fotkách vypadá možná trochu směšně, ale při osobním setkání se smát ostýcháte.

Vnitřek maskuje zastaralost retropojetím přístrojovky. Na moderní vychytávky začínající všemožnými hlídači a končící průhledovými displeji a kamerami pro noční vidění zapomeňte. Tady je luxus definován jemnou béžovou kůží, kam se podíváte, obřím místem pro vrchnost hovící si v křesle zadního sedadla a dveřmi zdobenými jantarem. Zábleskem moderny je tablet v loketní opěrce a vepředu na spodku přístrojovky.

Že to je auto pro promenádu po náměstí Nebeského klidu a ne stroj pro prostocviky v zatáčkách, naznačují tři tuny hmotnosti a pět a půl metrů délky (délka × šířka × výška × rozvor: 5 555 × 2 018 × 1 578 × 3 435 mm). Šestilitrový dvanáctiválec si prý FAW vyvinul vlastními silami. Má  čtyři stovky koní výkonu (296 kW) a 550 Nm, které přenáší na všechna čtyři vzduchem odpružená kola šestistupňový automat.

Auta kapitalistů pro rudou Čínu

První čínská luxusní limuzína měla podvozek a motor z mercedesu a rám karoserie a interiér simky. Jmenovala se Dongfeng CA71 a státní čínská automobilka FAW jich v roce 1958 vyrobila jen třicet.

Pak už přišel čas rudých vlajek Hongqi CA72, majestátní černé limuzíny zářící chromem s tvary inspirovanými americkými bouráky (přesněji chrysleru z roku 1955) s osmiválci pod kapotou. Čínské funkcionáře vozily samozřejmě i obrněné verze. V devadesátých letech ovšem vznikly také modely vycházející z Lincolnu Town Car nebo Audi 100 se čtyřválcovou 1,8 pod kapotou.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Za volantem v kůži seniora: špatně vidím, neslyším a nemohu se hýbat

Redaktor Roman Švidrnoch si vyzkoušel, jaké je to řídit v kůži seniora.

Auuuu, vždyť se tam ani neposkládám! Pořádně neohnu nohu v koleni, asi artróza; ruce jsou na tom podobně. Ta pravá se...

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Další z rubriky

V Indii je krize autoprůmyslu, Škoda tam bojuje za celý koncern VW

Indické provedení Škody Rapid

Do Číny se jezdí za odměnu a sbírat zkušenosti, do Indie za trest. Tak nějak vyznívají reakce Škodováků, když přijde...

Dřevěné modely aut ze Vsetínska putují do celého světa

Petr Marek z Liptálu na Vsetínsku se zabývá výrobou dřevěných modelů automobilů.

Až přes dva metry velký model auta složený ze stovek dílů umí ze dřeva vyrobit Petr Marek z Liptálu na Vsetínsku. V...

Za deset let by mohlo v Česku jezdit až devadesát tisíc aut na vodík

Toyota Mirai

V České republice by v roce 2030 mohlo jezdit šedesát až devadesát tisíc aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli...

Najdete na iDNES.cz