Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. března 2023 Ivona

Pět let dieselgate. Za cinknutá TDI padly miliardové pokuty i tresty vězení

  10:00
Před pěti lety, 18. září 2015, vypukl skandál kolem falšování údajů o emisích naftových motorů automobilky Volkswagen. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí obvinila německý koncern, že do svých vozidel instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu emisí, čímž porušil zákony na ochranu ovzduší.

ilustrační snímek | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Software naftových motorů pod označením EA 189 ve verzi Euro 5 uměl rozpoznat, že motor pracuje v režimu odpovídajícím požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku, aby auta splnila zákonný limit.

VW následně přiznal, že tento software po celém světě nainstaloval zhruba do jedenácti milionů naftových aut. Z toho připadá asi pět milionů aut na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na značku Škoda a 700 000 na Seat. Skandál zasáhl v menší míře i další automobilky. V Česku se prodalo zhruba 165 000 z dotčených vozidel.

Problematický motor TDI od VW

Koncern VW i manažeři kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování. Volkswagen podle agentury Reuters dosud vynaložil v souvislosti se skandálem přes třicet miliard eur (přes 817 miliard korun). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.

Americká vláda uzavřela 11. ledna 2017 s Volkswagenem dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (dnes 105,5 miliardy korun). V USA se VW téměř s půl milionem majitelů naftových vozů také dohodl na vyrovnání v celkovém objemu 9,8 miliardy dolarů (218,8 miliard korun). Samotná automobilka vyplatila 9,5 miliardy dolarů. Zbývajících 300 milionů dolarů vyplatil dodavatel komponentů Robert Bosch.

Koncern VW v rámci dohody také souhlasil, že majitelům dotčených vozů vyplatí odškodné 5 100 až 10 000 dolarů (127 000 až 250 000 korun). Zavázal se také, že jim nabídne opravu nebo odkup jejich vozu. V červnu ale americký odvolací soud rozhodl, že dva americké okresy mohou kvůli manipulaci s emisemi vymáhat na Volkswagenu další pokuty, což může pro automobilku znamenat další vysoké náklady.

V Německu, kde čelí koncern tisícům žalob, Volkswagen akceptoval pokutu jednu miliardu eur (přes 27 miliard korun). Většinu soudních verdiktů automobilka nebo její přidružené firmy vyhrály, letos v květnu ale Nejvyšší soud v Karlsruhe rozhodl, že Volkswagen musí zákazníkům, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi, vyplatit za jejich vůz náhradu. Volkswagen v reakci na verdikt uvedl, že automobilka chce soudní spory s majiteli vozů ukončit a nabídne jim odškodnění.

Volkswagen se v Německu již letos v únoru dohodl s majiteli dieselových aut, že jim kvůli skandálu s měřením emisí vyplatí celkem 830 milionů eur (asi 22,6 miliardy korun). Odškodné bude odstupňováno podle typu a stáří vozu, a to od 1 350 do 6 257 eur (zhruba 36 800 až 170 000 korun).

V červnu 2019 Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění vevýši 636 milionů korun pro majitele aut koncernu Volkswagen v Česku. Vyhověl tak 2 435 lidem, které zastupovala společnost Safe Diesel. VW ale spor prohrál proto, že se v požadované lhůtě k žalobě nevyjádřil.

Turbodiesel řady EA 189

Odvolací soud poté rozsudek pro několik pochybení zrušil. Safe Diesel podala proti rozhodnutí odvolacího soudu dovolání. Společnost aktuálně zastupuje téměř 7 000 Čechů. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220 000 korun, žalovaná částka je tak více než 1,5 miliardy korun. Návrhy firmy na mimisoudní vyrovnání automobilky Škoda Auto a Volkswagen podle údajů Safe Diesel odmítly.

Prvním odsouzeným kvůli skandálu se stal inženýr Volkswagenu James Robert Lian, který byl v srpnu 2017 v USA odsouzen ke 40 měsícům vězení a k pokutě. Dosud nejvyšší trest, a to sedm let vězení, dostal v prosinci téhož roku manažer VW Oliver Schmidt.

Německá prokuratura v září 2019 obvinila šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse a předsedu dozorčí rady a šéfa holdingové společnosti Porsche SE Hanse Dietera Pötsche, že záměrně neposkytli investorům včasné informace o finančních důsledcích emisního skandálu, a tím protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku. 

Volkswagen obvinění obou představitelů automobilky odmítal a označil je za nepodložená. Oba vedoucí manažeři VW se letos dohodli na ukončení trestního řízení výměnou za platbu 4,5 milionu eur každý. Částky tehdy uhradila automobilka Volkswagen. Také stuttgartská prokuratura výměnou za platbu 1,5 milionu eur ukončila vyšetřování Pötsche. V případu byl obviněn i bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn, kterého čeká veřejný soudní proces kvůli obvinění z podvodu.

Žalobě také čelí bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler a další lidé. Stadler se v červnu 2018 stal nejvyšším vedoucím představitelem koncernu VW, který byl ve funkci kvůli skandálu zatčen. Ve vyšetřovací vazbě strávil zhruba čtyři měsíce, během kterých s ním koncern Volkswagen po vzájemné dohodě rozvázal pracovní poměr.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Květinová víla slibuje zázrak. Obejde se bez lithia, baterkám stačí sodík

Lithium-iontové baterie dnes udávají rytmus plánům o globálním nástupu elektromobility. Do budoucna by tomu tak být...

Slovensko přitvrdí proti opilým řidičům. Za dvě promile pět let vězení

Slovensko připravuje přísnější tresty pro silně opilé řidiče. Podle předlohy, kterou posoudí parlament, by nově za...

Policie vás vidí ze vzduchu. Drony sledují řidiče a vyšetřují nehody

Policejní drony pomáhají s vyšetřováním nehod i monitoringem některých přestupků. Bezpečnou vzdálenost ale měřit...

Premiéra elektrického fordu pro Evropu. Influencerka s ním objede svět

Seznamte se: toto má být budoucnost Fordu. Elektrická, jak jinak. Nové kompaktní auto pro Evropu má mít cenu pod 1,1...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...