Úterý 29. listopadu 2022, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. listopadu 2022 Zina

VW chce ukončit spory. Majitele vozů s cinknutými TDI v Německu odškodní

  11:50aktualizováno  15:54
Německý automobilový koncern Volkswagen chce ukončit soudní spory s majiteli vozů, které mají upravený naftový motor. Automobilka to podle agentury DPA oznámila po aktuálním verdiktu německého nejvyššího soudu. Ten konstatoval, že výrobce musí vyplatit náhradu zákazníkům, s jejichž auty bylo záměrně manipulováno s cílem jednorázově snížit emise.

Volkswagen Sharan | foto: Volkswagen

Výše odškodnění, které bude Volkswagen vlastníkům aut přiznávat, bude zohledněna případ od případu. Volkswagen uvedl, že nabídne „pragmatické a jednoduché řešení“.

Přelomový soud

Německý koncern Volkswagen musí podle nejnovějšího rozhodnutí soudu  zákazníkům, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi, vyplatit za vůz náhradu. Výrobce však může výkupní částku snížit podle počtu kilometrů, které autem zákazníci ujeli. Rozhodl o tom německý nejvyšší soud v Karlsruhe.

Soud rozhodoval v případu německého důchodce Herberta Gilberta, který si v roce 2014 koupil použitý Volkswagen Sharan 2.0 TDl za 31 490 eur
(dnes 859 000 Kč). 

Vůz s motorem Typ EA 189 však, jak se později ukázalo, využíval software pro manipulaci s měřením emisí. Díky němu jich vůz výrazně méně produkoval při kontrolních testech než ve skutečném provozu.

Herbert Gilbert žaluje Volkswagen kvůli emisím dieselu svého VW Sharan 2,0 TDI.

Důchodce Gilbert se po tomto zjištění podle svého vyjádření cítil oklamaný, protože si chtěl koupit auto, které bude šetrné k životnímu prostředí. Kdyby už tehdy znal pravdu, vůz by si nekoupil. Automobilku, která emisemi manipulovala v milionech případů, se proto rozhodl zažalovat a domáhat se navrácení celé kupní ceny vozu.

Automobilka majiteli auta odmítala vyhovět, neboť vůz byl podle ní po odstranění závadného softwaru plně funkční. Navíc byl u vozu později aktualizován software, čímž byla manipulace s měřením emisí odstraněna. Více o případu čtěte zde.

„Rozsudek znamená právní jistotu pro miliony spotřebitelů v Německu a opět dokládá, že ani velké koncerny nestojí nad zákonem,“ prohlásil právník Claus Goldenstein, který kromě žalujícího zastupuje dalších 21 000 klientů.

Soud v Bad Kreuznachu v západoněmeckém Porýní-Falci jeho žalobu v říjnu 2018 odmítl. Odvolací soud v Koblenzi však v červnu 2019 rozhodl jinak. Automobilka podle něj ve snaze o maximalizaci zisku systematicky klamala úřady, konkurenci i spotřebitele.

Skandál s naftovými motory zasáhl desítky tisíc majitelů aut. Spolkový soudní dvůr, jak se německý nejvyšší soud oficiálně jmenuje, ale v případu upraveného softwaru rozhodoval poprvé - proto je dnešní verdikt považován za průlomový.  Výnosy dvoru také jako precedens při svém rozhodování využívají soudy nižší instance.

Precedens

Agentura DPA poznamenala, že postoj soudu posiluje pozici zákazníků, pro Volkswagen by naopak mohl vést k mimořádným nákladům. Automobilka totiž čelí několika tisícům soudních řízení.  Verdikt se zároveň vztahuje i na jiné výrobce aut, nejenom na koncern Volkswagen. 

Turbodiesel řady EA 189

Proces je velmi sledovaný, protože v podobném postavení jako Gilbert jsou v Německu desetitisíce lidí. Další stovky tisíc zřejmě od Volkswagenu dostanou odškodnění. V polovině února Volkswagen německým zákazníkům nabídl celkem 830 milionů eur (22,4 miliardy Kč). Na každého odškodněného klienta by tak mohlo připadnout 1 800 až 2 100 eur (zhruba 48 400 až 56 600 Kč).

„Výrobce se odmítl zabývat stížnostmi majitelů vozů, kteří neměli v době pořízení auta bydliště v Německu,“ uvedl dříve magazín Der Spiegel.

V Německu je pro emisní skandál klíčové datum 1. ledna 2016 – kdo si pořídil naftový koncernový vůz po něm, na odškodné nedosáhne.

Volkswagen podle DPA udává, že proti němu bylo v Německu vzneseno asi 60 000 žalob. Dnešní verdikt do kauzy podle médií přináší jasnější linii, neboť jednotlivé soudy dosud přicházely s odlišnými závěry. I tak ale komentátoři poukazují na to, že soudní dvůr dosud neodpověděl na všechny otázky. Například není jasné, jak by se mělo přistupovat k zákazníkům, kteří si vůz s upraveným naftovým motorem pořídili poté, co se informace o skandálu dostaly na veřejnost. Dvůr má proto ke kauze na léto naplánovaná další slyšení.

Odškodné mimo Německo

Volkswagen v souvislosti s falšováním emisí u naftových vozů čelí řadě žalob po celém světě. Skandál, nazývaný dieselgate, vypukl v září 2015. Doposud po celém světě vyplatila automobilka na odškodném kolem 30 miliard eur (přes 827 miliard korun).

Britští řidiči vyhráli letos v dubnu první kolo u soudu proti Volkswagenu, odškodné žádá zhruba 90 000 řidičů. Některé argumenty Volkswagenu, podle kterých auta odpojovací zařízení neměla, označil soudce David Waksman za naprosto irelevantní, zoufalá a zcela chybná. Londýnský soud však ještě musí stanovit, na co přesně budou mít majitelé dotčených aut nárok. Tento případ by mohl být největším spotřebitelským sporem v anglické právní historii.

„Ve Spojených státech se Volkswagen s téměř půl milionem majitelů naftových vozů dohodl na vyrovnání v celkovém objemu kolem deseti miliard dolarů (přes 230 miliard korun). Zavázal se také, že majitelům nabídne opravu či odkup jejich vozu,“ připomíná Česká televize.

V Česku majitelé vozidel s problematickým motorem zatím čekají na odpověď automobilky k mimosoudnímu vyrovnání. Společnost Safe Diesel, která v tuzemsku majitele problémových motorů VW shromažďuje a chce vymáhat za každého vlastníka vozu, který se připojí k žalobě, náhradu 220 000 korun, uvádí, že se kauza v Česku týká až 195 tisíc aut.

Safe Diesel celkem ve sporu zastupuje přes šest tisíc klientů. Celková vymáhaná částka v Česku dosahuje 1,4 miliardy korun. „Pokud k odškodnění dojde v Německu, neměla by Česká republika jako člen Evropské unie zůstat stranou a čeští zákazníci diskriminováni,“ uvedl František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která u soudu zastupuje české klienty.

Emisní skandál už VW stál přes 30 miliard eur

FAKTA

  • Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Koncern i jeho manažeři kvůli emisnímu skandálu, nazývanému dieselgate, čelí řadě žalob. Vyšetřování se vede v Německu i ve světě.
  • Volkswagen podle agentury Reuters dosud vynaložil v souvislosti se skandálem přes 30 miliard eur (přes 817 miliard Kč). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.
  • Americká vláda uzavřela 11. ledna 2017 s Volkswagenem dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (dnes 105,5 miliardy Kč). Ve Spojených státech se Volkswagen s téměř půl milionem majitelů naftových vozů také dohodl na vyrovnání v celkovém objemu kolem deseti miliard dolarů (asi 250 miliard Kč). Koncern v rámci dohody také souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5100 až 10 000 dolarů (127 000 až 250 000 Kč). Zavázal se také, že majitelům nabídne opravu nebo odkup jejich vozu.
  • V Německu, kde čelí koncern tisícům žalob, Volkswagen akceptoval pokutu jednu miliardu eur (přes 27 miliard Kč). Většinu soudních verdiktů automobilka nebo její přidružené firmy vyhrály, loni v květnu ale regionální odvolací soud v Karlsruhe poprvé podpořil zákazníky. Nejvyšší soud v Karlsruhe nově rozhodl, že Volkswagen musí zákazníkům, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi, vyplatit za jejich vůz náhradu. Výrobce ale může výkupní částku snížit podle počtu kilometrů, které zákazník autem ujel.
  • Volkswagen v reakci na verdikt uvedl, že automobilka chce soudní spory s majiteli vozů ukončit a nabídne jim odškodnění.
  • Volkswagen se v Německu již letos v únoru dohodl s majiteli dieselových aut, že jim kvůli skandálu s měřením emisí vyplatí celkem 830 milionů eur (asi 22,6 miliardy Kč). Odškodné bude odstupňováno podle typu a stáří vozu, a to od 1350 do 6257 eur (zhruba 36 800 až 170 000 Kč).
  • Loni v září se Volkswagen dohodl na urovnání žalob tisíců zákazníků v Austrálii, celkem automobilka majitelům aut zaplatí 125 milionů australských dolarů (dvě miliardy Kč). Jde o nejvyšší pokutu, která kdy byla za porušení australského zákona na ochranu spotřebitelů vyměřena.
  • V červnu 2019 Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění 636 milionů korun pro majitele aut koncernu Volkswagen v ČR. Vyhověl tak 2435 lidem, které zastupovala organizace Safe Diesel. Loni v září Safe Diesel u soudu pro Prahu 8 žalobu rozšířil, celkem tak ve sporu organizace zastupuje téměř 6000 klientů. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220 000 korun.
  • Prvním odsouzeným kvůli skandálu se stal inženýr Volkswagenu James Robert Lian, který byl v srpnu 2017 v USA odsouzen ke 40 měsícům vězení a k pokutě. Dosud nejvyšší trest, a to sedm let vězení, dostal v prosinci téhož roku manažer VW Oliver Schmidt.
  • Německá prokuratura v září 2019 obvinila šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse a předsedu dozorčí rady Hanse Dietera Pötscheho, že záměrně neposkytli investorům včasné informace o finančních důsledcích emisního skandálu. Podle ní v rozporu se svou zákonnou povinností záměrně informovali kapitálový trh příliš pozdě o rozsáhlých finančních závazcích koncernu plynoucích ze skandálu, čímž protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku na burze. Volkswagen obvinění obou představitelů automobilky odmítal a označil je za nepodložená. Oba vedoucí manažeři VW se letos v květnu dohodli na ukončení trestního řízení výměnou za platbu 4,5 milionu eur každý. 
  • V případu byl obviněn i bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn, který se zatím nedohodl na podmínkách ukončení řízení.
  • Žalobě také čelí od loňského července bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler a další tři lidé. Stadler se v červnu 2018 stal nejvyšším vedoucím představitelem koncernu VW, který byl ve funkci kvůli skandálu zatčen. Ve vyšetřovací vazbě strávil zhruba čtyři měsíce, během kterých s ním koncern Volkswagen po vzájemné dohodě rozvázal pracovní poměr. Dalších šest zaměstnanců Volkswagenu bylo kvůli emisnímu skandálu obviněno letos v lednu.
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Moskvič jde po dvacetileté přestávce opět do výroby, auta bere od Číňanů

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábět se budou v bývalém závodě francouzské...

Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme

Hašení elektromobilu je zásah na hodiny. Elektromobily nás masivně tráví emisemi z brzd. Akumulátory se vždy musí měnit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

Exkluzivně Po celý říjen mohli čtenáři formou ankety vyjádřit, jaká kritéria pro ně hrají roli při volbě nového vozu a zda by...

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme

Hašení elektromobilu je zásah na hodiny. Elektromobily nás masivně tráví emisemi z brzd. Akumulátory se vždy musí měnit...

Skvěle vypadá, skvěle jezdí, nesype se. Bazarový SUV tip roku je z Itálie

Premium Nejstarší exempláře prvního SUV od značky Alfa Romeo letos oslavily pět let. Líbivé Stelvio jako bazarovka láme všechny...

Šikovné SUV za super peníze. Návrat slavné značky je důkaz učenlivosti Číny

„Kus auta navíc“ býval vždy slogan tuzemských škodovek. Tento lákavý koncept teď převzala britsko-čínská značka MG.

V Polsku elektroauto ekologické není. Jede na uhelné elektrárny, říká expert

Premium Ceny elektřiny vystoupaly letos do rekordních výšek. Navzdory tomu tlak „zelené lobby“ na výměnu spalovacích motorů za...

Jako z pohádky Hrnečku, vař! Uvaří multifunkční hrnec Concept skutečně za vás?
Jako z pohádky Hrnečku, vař! Uvaří multifunkční hrnec Concept skutečně za vás?

Chodit s celou rodinou do restaurace je drahý špás. A tak se vaření stává nepostradatelnou součástí našeho života a taky předmětem partnerských...

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....