Sobota 31. července 2021, svátek má Ignác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. července 2021 Ignác

Německý rozsudek o odškodnění za cinknuté diesely VW se na Česko nevztahuje

  12:00
Rozhodnutí německého nejvyššího soudu o odškodnění majitelů vozů VW dotčených manipulacemi s emisemi se českých zákazníků netýká. Soudní řízení o případnou náhradu škody budou v Česku a dalších zemích pokračovat.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volkswagen

„Právní otázka náhrady škody se na jednotlivých trzích liší. Každá národní jurisdikce je svébytná a rozsudek Spolkového soudního dvora nemá přímý dopad na případy mimo Německo. Proto soudní řízení probíhající v různých státech, včetně České republiky, budou beze změny pokračovat,“ uvedl mediální zástupce zastoupení VW v ČR Jan Klíma.

To potvrdila i právnička Kateřina Turnhöfer. Podle ní nejvyšší soud rozhodl o odškodnění na základě ustanovení, které přiznává náhradu škody v případě úmyslného porušení dobrých mravů. „Německé právo však v České republice aplikovat nelze a přitom zrovna přístup českých soudů k otázce náhrady škody pro porušení dobrých mravů je poměrně přísný,“ dodala. 

Soudy porušení dobrých mravů podle advokátky přiznávají jen ve výjimečných situacích, kdyby škůdce jednal pouze a s jediným cílem poškodit jiné lidi. „Pokud by případ posuzovaly soudy v České republice, závěr by byl zřejmě zcela odlišný – a náhradu škody by zákazníkům jen těžko přiznaly. Prokázat všechny aspekty náhrady škody, vč. příčinné souvislosti, a tedy i samotnou existenci soukromého nároku, je totiž na žalobci. Právě v tom spatřuji největší kámen úrazu českých žalobních snah o odškodnění, kde je velice sporné, zda vůbec nějaký nárok existuje,“ uvedla Kateřina Turnhöfer.

Podle advokáta a specialisty na spotřebitelské právo Martina Rezka další rozdíl v situaci českých zákazníků představuje i skutečnost, že oproti Německu v České republice nikdy ministerstvo dopravy nepřikročilo k povinné svolávací akci. Kromě toho, že není vůbec jasné, zda nárok na odškodnění vůbec existuje, rozhodnutím o dobrovolné svolávací akci šance na odškodnění padá do koše.

Podle nejvyššího německého soudu lidem, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi a kteří ho chtějí vrátit, musí německý koncern Volkswagen vyplatit za vůz náhradu. Výkupní částku však může snížit podle počtu kilometrů, které zákazník autem ujel. 

Soud rozhodoval v případu německého důchodce Herberta Gilberta, který si v roce 2014 koupil použitý Volkswagen Sharan 2.0 TDI za 31 490 eur
(dnes 859 000 Kč) s naftovým motorem, u kterého diagnostika cíleně ukazovala menší produkci emisí, než jaká byla skutečnost. Automobilka tomuto majiteli vyhovět odmítala, neboť vůz byl podle ní po odstranění závadného softwaru plně funkční. Více o případu čtěte zde.

Rozhodnutí německého nejvyššího soudu podle advokátní kanceláře BBH potvrzuje trvalé stanovisko české společnosti Safe Diesel, že koncern Volkswagen postupoval v rozporu s vnitrostátními i unijními předpisy. 

„Jedná se o přelomové rozhodnutí soudu, protože nyní už není sporu, že evropští spotřebitelé byli poškozeni stejně jako ti ve Spojených státech. Přesto zatím koncern Volkswagen neučinil konkrétní kroky k odškodnění českých zákazníků. Ti se tak i nadále domáhají odškodnění soudně s pomocí společnosti Safe Diesel,“ uvedl František Honsa z BBH, která u soudu zastupuje 6 400 klientů společnosti Safe Diesel. Ti se v Česku domáhají náhrady škody.

Volkswagen v souvislosti s falšováním emisí u naftových vozů čelí řadě žalob po celém světě. Skandál, nazývaný dieselgate, vypukl v září 2015. Dosud po celém světě vyplatila automobilka na odškodném kolem 30 miliard eur (přes 827 miliard Kč). Německá automobilka připustila, že její zařízení bylo nainstalováno po celém světě zhruba do 11 milionů vozů. 

Po aktuálním verdiktu německého nejvyššího soudu automobilový koncern VW oznámil, že chce v Německu ukončit soudní spory s majiteli vozů, které mají upravený naftový motor. Výše odškodnění, které bude Volkswagen vlastníkům aut přiznávat, bude zohledněna případ od případu. Volkswagen uvedl, že nabídne „pragmatické a jednoduché řešení“.

13. dubna 2018

Autoři: ,
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Cena vodíku pro auta by se mohla vyrovnat naftě do šesti let, plánuje vláda

Cena jízdy na nízkouhlíkový vodík v autech by mohla do roku 2027 klesnout na úroveň použití motorové nafty. To dopovídá...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Přístrojovka z mobilu a šetření benzinu. Yamaha vylepšila svůj městský hit

Yamaha využila síly, kterou dala skútrům pandemie covid-19, a svého favorita v kubatuře 125 ccm vymazlila o nové...

Ojetiny zdražily na průměrných 245 tisíc a silně rostou. Na slevy zapomeňte

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí meziročně stoupla o téměř 16 procent na 245 000 Kč. Zatímco...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...