Pátek 14. srpna 2020, svátek má Alan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. srpna 2020 Alan

VW končí s osmiválcem TDI, s emisemi mu to nepomůže. Limit plní jen Toyota

aktualizováno 
Průměrné emise CO2 u nových osobních aut v EU rostou už třetí rok po sobě. Automobilkám hrozí výrazné pokuty. Splnění průměrného limitu 95 g CO2/km se blíží jen Toyota. Ostatní budou muset rychle měnit své portfolio. Volkswagen třeba nahradí dieselový osmiválec plug-in hybridem.

Motor V8 TDI pro Audi SQ7 a SQ8 | foto: Audi

Prozatímní zveřejněné údaje Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) za 27 zemí Evropské unie, Británii, Island a Norsko hovoří o tom, že průměrné emise činily loni 122,4 g/km CO2, což představuje nárůst o 1,6 g/km oproti roku 2018 a o 3,6 g/km oproti roku 2017. Aktuální číslo je výrazně nad cílem, který EU stanovila od letošního roku – 95 gramů. 

Nejnovější studie společnosti JATO Dynamics pak ukazuje, že automobilky se většinou k tomuto cíli zdaleka neblíží, a jejich emisní průměry se drží na úrovni roku 2014. Udělaly sice celou řadu technických inovací v oblasti snižování spotřeby, to je ovšem na druhé straně vymazáno tím, že se prodává mnohem víc větších a těžších automobilů, především SUV. Snižuje se rovněž počet prodávaných dieselových aut, která mají nižší spotřebu a tím pádem i emise proti stejně výkonným benzinovým vozům.

Audi SQ7 dostává nově benzinový čtyřilitrový osmiválec TFSI o maximálním výkonu...

Audi SQ7 dostává nově benzinový čtyřilitrový osmiválec TFSI o maximálním výkonu 373 kW (507 k) a 770 Nm.

Rozdíl mezi daným emisním cílem 95 g CO2/km se podle JATO Dynamics aktuálně liší u automobilek v průměru o propastných 27,2 g/km. S výjimkou Tesly jedinou automobilkou, jejíž průměrné emise v Evropě jsou pod 100 gramy, je Toyota (loni 97,5 g). Je také jediným výrobcem, kterému se daří snižovat emise trvale.

Může za to děkovat hybridům, protože průměrné emise pro hybridní automobily byly o 24,3 g/km nižší než u benzínových automobilů. JATO Dynamics však upozorňuje, že vytrvat jen u této strategie není pro Toyotu dlouhodobě udržitelné, protože v dalších letech se budou emisní normy dále zpřísňovat, ale spotřeba hybridů už dál o tolik klesat nebude.

Těsně nad hranicí 100 gramů je trochu nečekaně Citroën (106,4 g), který úspěchu „vděčí“ paradoxně tomu, že na vlnu módních SUV naskočil s velkým zpožděním. Ještě v roce 2017 byly jeho registrace tvořeny téměř z poloviny malými vozy (49 %), následovaly kompaktní vozy (16 %) a MPV / Dodávky (31 %). V loňském roce tvořily jeho SUV sice již 30 % prodejů, ale jde hlavně o vozy nižších tříd. 

Citroën měl v roce 2019 jednu z nejnižších průměrných pohotovostních hmotností vozidel v Evropě. To přispělo k udržení nízkých průměrných emisí od roku 2015 (105,6 g/km) do roku 2019. Do budoucna je podle JATO Dynamics nutné zvýšit procento elektrifikovaných Citroënů, kterých je v současné době v portfoliu značky jen 0,4 %. Jak se emise počítají čtěte zde.

Snížit meziročně emise se povedlo kromě těchto dvou značek už jen Opelu (-1,1 g na 124,9) a BMW (-1,3 g na 130,2 g). Celkově nejhůř jsou na tom značky Mercedes, Mazda a Volvo. Zejména u Mercedesu a Volva je to dáno velkou popularitou jejich SUV. 

Někde v polovině žebříčku je Volkswagen, jehož Dieselgate svým způsobem nastartoval závody ve snižování emisí a boj proti dieselům. Jeho loňské průměrné emise byly 121,2 g, u sesterského Audi to bylo 130,3 g. Koncern proto urychleně zavádí různá opatření na snižování emisí. Někdy jsou ale trochu paradoxní. Z ceníků Audi a VW například zmizel čtyřlitrový osmiválec TDI. Byl nabízen u modelů VW Touareg, Audi A8, SQ7 a SQ8. 

Volkswagen Touareg přišel o turbodieselový osmiválec.

Volkswagen Touareg přišel o turbodieselový osmiválec.

„V současné době dochází s novou normou Euro k přehodnocení nabízených motorizací z hlediska emisí i nákladů,“ vysvětlil iDNES.cz PR manažer Audi Jiří Rozkošný. Jeho kolega z českého zastoupení VW David Valenta ho doplnil: „Objednávky na V8 byly ukončeny k poslednímu červnu, výroba zadaných objednávek bude pokračovat do podzimu. Důvodem jsou emise, které tento motor v rámci flotilových emisí papírově navyšuje. Náhradou bude Touareg PHEV s benzinovým 3.0 TSI a elektromotorem. Začne se vyrábět v září.“

Papírová úspora emisí bude výrazná, otázkou je, jaká bude ta skutečná, protože v mnoha zemích se už ukázalo, že řidiči, jezdící s plug-in hybridním vozem, který kombinuje klasický spalovací motor s elektromotorem o dojezdu několika desítek kilometrů, svá vozidla nabíjeli jen sporadicky a většinu času jezdili na benzin. Takové auto pak má v reálu výrazně vyšší spotřebu, protože s sebou „tahá“ několik desítek kilogramů baterií navíc. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

Policejní radary v pohotovosti. V pátek se měří všude, nohu z plynu!

Na zhruba 150 místech v Česku bude policie v pátek kontrolovat, zda řidiči dodržují maximální povolenou rychlost....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Legendární škodovka pojede Dakar. Podívejte se, jak trénuje

Na startu dakarské rally potkáte nejrůznější dobrodruhy. Jedni s totálním zatemněním jedou za hranou rizika od startu...

První jízda volkswagenem nové éry. ID.3 do zásuvky je příjemný, ale drahý

ID.3 startuje novou éru koncernu Volkswagen. První kilometry ukázaly, že umí být příjemným a dobře fungujícím vozem pro...

Továrna na tesly u Berlína už roste, za rok má vyrábět

V Grünheide, na jihovýchodním okraji Berlína, už se staví. Elektroautomobilka Tesla tam buduje svou evropskou...

Počet prodejců aut neklesá, automobilky otevírají nové showroomy

Počet automobilových dealerů na českém trhu navzdory propadu prodejů aut kvůli koronaviru neklesá, naopak firmy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...

Modelka po plastice nedodržela sexuální abstinenci, praskl jí zadek

Šestadvacetiletá Amanda Nicole z Los Angeles se živí jako modelka a je samozvanou dvojnicí herečky Scarlett...