Středa 29. září 2021, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. září 2021 Michal

VW končí s osmiválcem TDI, s emisemi mu to nepomůže. Limit plní jen Toyota

Průměrné emise CO2 u nových osobních aut v EU rostou už třetí rok po sobě. Automobilkám hrozí výrazné pokuty. Splnění průměrného limitu 95 g CO2/km se blíží jen Toyota. Ostatní budou muset rychle měnit své portfolio. Volkswagen třeba nahradí dieselový osmiválec plug-in hybridem.

Motor V8 TDI pro Audi SQ7 a SQ8 | foto: Audi

Prozatímní zveřejněné údaje Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) za 27 zemí Evropské unie, Británii, Island a Norsko hovoří o tom, že průměrné emise činily loni 122,4 g/km CO2, což představuje nárůst o 1,6 g/km oproti roku 2018 a o 3,6 g/km oproti roku 2017. Aktuální číslo je výrazně nad cílem, který EU stanovila od letošního roku – 95 gramů. 

Nejnovější studie společnosti JATO Dynamics pak ukazuje, že automobilky se většinou k tomuto cíli zdaleka neblíží, a jejich emisní průměry se drží na úrovni roku 2014. Udělaly sice celou řadu technických inovací v oblasti snižování spotřeby, to je ovšem na druhé straně vymazáno tím, že se prodává mnohem víc větších a těžších automobilů, především SUV. Snižuje se rovněž počet prodávaných dieselových aut, která mají nižší spotřebu a tím pádem i emise proti stejně výkonným benzinovým vozům.

Audi SQ7 dostává nově benzinový čtyřilitrový osmiválec TFSI o maximálním výkonu...

Audi SQ7 dostává nově benzinový čtyřilitrový osmiválec TFSI o maximálním výkonu 373 kW (507 k) a 770 Nm.

Rozdíl mezi daným emisním cílem 95 g CO2/km se podle JATO Dynamics aktuálně liší u automobilek v průměru o propastných 27,2 g/km. S výjimkou Tesly jedinou automobilkou, jejíž průměrné emise v Evropě jsou pod 100 gramy, je Toyota (loni 97,5 g). Je také jediným výrobcem, kterému se daří snižovat emise trvale.

Může za to děkovat hybridům, protože průměrné emise pro hybridní automobily byly o 24,3 g/km nižší než u benzínových automobilů. JATO Dynamics však upozorňuje, že vytrvat jen u této strategie není pro Toyotu dlouhodobě udržitelné, protože v dalších letech se budou emisní normy dále zpřísňovat, ale spotřeba hybridů už dál o tolik klesat nebude.

Těsně nad hranicí 100 gramů je trochu nečekaně Citroën (106,4 g), který úspěchu „vděčí“ paradoxně tomu, že na vlnu módních SUV naskočil s velkým zpožděním. Ještě v roce 2017 byly jeho registrace tvořeny téměř z poloviny malými vozy (49 %), následovaly kompaktní vozy (16 %) a MPV / Dodávky (31 %). V loňském roce tvořily jeho SUV sice již 30 % prodejů, ale jde hlavně o vozy nižších tříd. 

Citroën měl v roce 2019 jednu z nejnižších průměrných pohotovostních hmotností vozidel v Evropě. To přispělo k udržení nízkých průměrných emisí od roku 2015 (105,6 g/km) do roku 2019. Do budoucna je podle JATO Dynamics nutné zvýšit procento elektrifikovaných Citroënů, kterých je v současné době v portfoliu značky jen 0,4 %. Jak se emise počítají čtěte zde.

Snížit meziročně emise se povedlo kromě těchto dvou značek už jen Opelu (-1,1 g na 124,9) a BMW (-1,3 g na 130,2 g). Celkově nejhůř jsou na tom značky Mercedes, Mazda a Volvo. Zejména u Mercedesu a Volva je to dáno velkou popularitou jejich SUV. 

Někde v polovině žebříčku je Volkswagen, jehož Dieselgate svým způsobem nastartoval závody ve snižování emisí a boj proti dieselům. Jeho loňské průměrné emise byly 121,2 g, u sesterského Audi to bylo 130,3 g. Koncern proto urychleně zavádí různá opatření na snižování emisí. Někdy jsou ale trochu paradoxní. Z ceníků Audi a VW například zmizel čtyřlitrový osmiválec TDI. Byl nabízen u modelů VW Touareg, Audi A8, SQ7 a SQ8. 

Volkswagen Touareg přišel o turbodieselový osmiválec.

Volkswagen Touareg přišel o turbodieselový osmiválec.

„V současné době dochází s novou normou Euro k přehodnocení nabízených motorizací z hlediska emisí i nákladů,“ vysvětlil iDNES.cz PR manažer Audi Jiří Rozkošný. Jeho kolega z českého zastoupení VW David Valenta ho doplnil: „Objednávky na V8 byly ukončeny k poslednímu červnu, výroba zadaných objednávek bude pokračovat do podzimu. Důvodem jsou emise, které tento motor v rámci flotilových emisí papírově navyšuje. Náhradou bude Touareg PHEV s benzinovým 3.0 TSI a elektromotorem. Začne se vyrábět v září.“

Papírová úspora emisí bude výrazná, otázkou je, jaká bude ta skutečná, protože v mnoha zemích se už ukázalo, že řidiči, jezdící s plug-in hybridním vozem, který kombinuje klasický spalovací motor s elektromotorem o dojezdu několika desítek kilometrů, svá vozidla nabíjeli jen sporadicky a většinu času jezdili na benzin. Takové auto pak má v reálu výrazně vyšší spotřebu, protože s sebou „tahá“ několik desítek kilogramů baterií navíc. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Škodě klesají v Číně prodeje, změní strategii. Novou octavii zbrzdil covid

Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto na jejím největším trhu v Číně klesají v posledních letech prodeje. Firma proto...

Vratné baterie: nápad na jejich pronájem do elektroaut se vrací do Škody

Koncern Volkswagen by mohl baterie v elektromobilech svým zákazníkům pouze pronajímat. Vlastníky baterií by tak...

Nákladní škodovky: po tureckém kamyonetu dorazil před 30 lety Favorit Pickup

Škodu Kamyonet zná jen opravdový znalec historie mladoboleslavské automobilky. V Turecku stavěli na základech škodovek...

VIDEO: Hasiči z celého Česka soutěžili v porcování aut

Třináct týmů dobrovolných a 17 týmů profesionálních hasičů z celého Česka soutěžilo na pražském Výstavišti ve...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Marek Ztracený na koncertě spadl z pódia na hlavu a skončil v nemocnici

Zpěvák Marek Ztracený bude na koncert v Pardubicích dlouho vzpomínat. Během vystoupení si nevšiml, že je už na okraji...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Královnu slovenského Instagramu zadrželi během protidrogové akce a obvinili

Bývalá playmate a influencerka Zuzana Strausz Plačková (30), které přezdívají královna slovenského Instagramu, skončila...

Sedm nejčastějších důvodů, proč muži odchází ze vztahů i po letech

Dlouhé roky, tři děti, stabilní zázemí, každý den teplé večeře, ani to vám nezajistí, že s partnerem bude mít vaše...