Sobota 8. srpna 2020, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. srpna 2020 Soběslav

Emise aut rostou třetí rok po sobě. Elektromobilita nezabírá

aktualizováno 
Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) rostly přes všechny snahy o elektrifikaci průměrné emise CO2 u nových osobních aut v EU už třetí rok po sobě. Mírně stoupají také emise dodávek.

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Prozatímní zveřejněné údaje za 27 zemí Evropské unie, Velkou Británii, Island a Norsko hovoří o tom, že průměrné emise činily loni 122,4 g/km CO2, což představuje nárůst o 1,6 g/km oproti roku 2018 a o 3,6 g/km oproti roku 2017. Přitom od roku 2010 do roku 2016 emise i bez elektromobilů postupně klesaly, a to celkem o 22 gramů. Aktuální číslo je sice pod cílem 130 gramů, který platil do roku 2019, ale výrazně nad cílem, který EU stanovila od letošního roku – 95 gramů.

Důvody růstu jsou známé a už několikrát opakované – jednak to je rostoucí obliba SUV, která jsou větší a těžší, a tedy mají vyšší spotřebu, dále pak negativní kampaň proti dieselovým motorům, které jsou v průměru úspornější než stejně výkonné benzinové protějšky a emitují méně CO2.

Nafta představovala 31 % nových registrací v roce 2019, což znamená pokles o čtyři procentní body proti roku 2018 a o 23 procent proti roku 2011, kdy dieselové automobily dosáhly vrcholu 55% podílem na nových registracích. K růstu emisí svým způsobem přispívá i rostoucí hmotnost vozidel. Ta podle EEA loni vzrostla v průměru o 30 kilogramů proti roku 2018. Nárůst byl pozorován u všech segmentů vozidel (malé, střední, velké pravidelné automobily a SUV), u benzinových i naftových pohonů.

Emise rostou i u dodávek, i když méně než u osobních aut. Čísla EEA v tomto segmentu hovoří o průměrných emisích 158,4 g CO2/km, což je o půl gramu CO2/km více než v roce 2018. Tímto zůstává výrazně pod cílem 175 g CO2/km, který platil do roku 2019, je však o jedenáct gramů CO2/km vyšší než cíl, který EU stanovila od letošního roku - 147 g CO2/km. Rostoucí emise u lehkých užitkových aut EEA přikládá zvýšení průměrné hmotnosti a pouze omezenému zvýšení podílu elektrických dodávek z 0,8 % v roce 2018 na 1,3 % v roce 2019.

Trochu paradoxem je, že od letošního roku budou automobilky platit pokuty za překročení průměrného limitu 95 g CO2/km. Kvůli koronakrizi zároveň řada z nich využívala, či bude využívat různé formy státní pomoci. Na jedné straně tak budou automobilky brát dotace, na druhé platit peníze na pokutách.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Umělecké dílo a inženýrský vrchol. Murray T50 je auto jako žádné jiné

Gordon Murray dělá věci po svém. Ukázal to ve formuli 1 a také jedinečným silničním vozem McLaren F1, který patří k...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Nejrychlejší limuzína je na prodej. Rozřízli kvůli ní ferrari

Prý je to nejrychlejší limuzína na světě. Jako dárce orgánů pro ni posloužilo starší Ferrari 360 Modena. Původně kupé s...

Ambiciózní internetový podnikatel chce naučit Čechy kupovat auta online

„Krize dopadla fatálně na celý autoprůmysl. Trh s ojetými vozy dostal za poslední půlrok největší ránu v novodobé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...