Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta už zdražují o desítky tisíc kvůli pokutám za emise

  18:00aktualizováno  19:37
Osobní automobily v Česku mohou zdražit o desítky tisíc korun, aby výrobci pokryli náklady na pokuty za nesplnění emisních cílů EU, říká analýza České spořitelny. Reálné zdražení u mnoha značek probíhá už nyní. Některé japonské automobilky už zdražily o desítky tisíc korun.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Plnění emisních cílů se počítá podle průměru emisí za celou flotilu vozů vyráběných výrobcem. Pokuta činí 95 eur za každé prodané auto a gram emisí nad limit, evropský průměr je 95 gramů na km (95 g platí pro auto s hmotností 1 380 kg, výpočet je ovšem mnohem komplikovanější – čtěte zde).

Průměr se automobilky snaží snížit vozy s úspornějšími spalovacími motory, ale i zařazením hybridů a elektromobilů do nabídky. 

Průměrná hypotetická výše pokuty vychází podle analýzy České spořitelny například u Škody Auto na 57 000 korun a u Hyundai na 70 000 korun na prodaný vůz. Nejnižší pokuta vychází u Toyoty na 17 800 korun, nejvyšší by platilo Porsche, kde by sankce překročila 208 000 korun.

„Škodovky budou muset snížit emise o dvacet procent, vozy Hyundai dokonce o dvacet čtyři procent,“ uvedl analytik České spořitelny Radek Novák.

Graf pokut za emise CO2 v autoprůmyslu

Své ceníky už některé automobilky reálně upravují. Subaru, které má svůj evropský flotilový průměr velmi vysoký, už zdražilo. „Pokuty za nadlimitní emise se sledují u registrované flotily od 1. ledna 2020 a překročení je v odpovědnosti výrobce. V reakci na to pak může dojít ke zdražení produktu z jeho strany, aby si alespoň částečně připravil prostor pro pokrytí pokut. Subaru kvůli tvrdošíjnému postoji s dodávkami všech specifikací osobních vozů z pohledu bezpečnosti rovnou s pohonem všech kol v základu má emise vyšší a tudíž kalkulované pokuty jsou poměrně drastické. Průměrný nárůst cen je v řádu nižších desítek tisíc,“ uvádí pro iDNES.cz Zdeněk Zikmund z českého zastoupení značky.

Upozorňuje ovšem, že jen jednoduše porovnat loňský a letošní ceník v mnoha případech nelze, protože došlo k úpravám ve skladbě specifikací, které byly zároveň obohaceny o nové prvky či přijel celý nový model, jež má zahýbat modelovým mixem ve prospěch specifikace s nižší spotřebou, tedy i emisemi. Je třeba dodat, že ani takový nárůst ceny pokutu za emise rozhodně celou nepokryje.

Importéři volí různé přístupy k řízení prodejů tak, aby se alespoň přiblížili požadované hladině emisí. Nejobvyklejší postup je, že kromě zvýšení cen, které ovšem musí být ještě únosné pro zákazníka, na pokuty přispěje ze své marže také dealer a importér, případně je nařízený modelový mix prodeje.

Mazda v novém ceníku pro letošní rok už zdražila o různé částky, klíč přibližně odpovídá úrovni CO2 a z ní vyplývající europokuty. Markéta Kuklová, mluvčí českého zastoupení značky ovšem upozorňuje, že ještě celý následující kvartál budou mazdy prodávat za loňské ceny. V průměru o deset tisíc dražší jsou v ceníku platném od ledna vozy Mitsubishi, importér tak přistoupil k zvýšení cen s novým modelovým rokem.

Řada automobilek potichu zdražila už v prosinci, některé další pak od Nového roku. Zdražení je podle verze většinou od tří do dvaceti tisíc korun.

Graf pokut za emise CO2 v autoprůmyslu

Průměrné emise CO2 v Evropě se v roce 2018 pohybovaly kolem 120,4 gramu na kilometr. O deset let dříve to bylo okolo 160 gramů. Emisní limity zatím žádná země neplní. Nejnižší má podle údajů z roku 2018 Nizozemsko se 105,5 gramu, Česko má průměr kolem 125,6 gramu.  Aby Česko plnilo emisní cíle, muselo by se v tuzemsku v roce 2025 prodávat 21 procent aut na elektřinu. 

V případě, že by automobilky emisní limity u nově vyrobených vozů do konce roku nesnížily, hrozily by jim obří pokuty. Například kdyby na trh uváděly vozy produkující stejné množství emisí jako v roce 2018, musely by na pokutách Evropské komisi zaplatit 36 miliard eur.

„Většinu evropských automobilek by to stálo značnou část jejich ročního zisku. Domácí automobilky by na tom byly ještě o něco hůře. Například Škoda Auto by musela odepsat 110 procent provozního zisku, a celosvětový čistý zisk Hyundai by klesl o 117 procent,“ vypočítává analytik České spořitelny Radek Novák.

Dopad na český průmysl

Nástup elektromobilů, které mají průměrné emise snížit, by ohrozil zhruba dvacet procent tuzemských dodavatelů dílů do aut, protože jimi vyráběné součástky pro motor a hnací ústrojí budou nahrazovat elektromotory a baterie. 

„Dopady pocítí zejména výrobci dílů, jež jsou součástí spalovacích motorů a hnacího ústrojí vozidel. Tyto díly totiž v osobních vozech u elektromobilů nahradí elektromotory a baterie, které v současné době automobilky nakupují převážně od asijských výrobců,“ upozorňuje Radek Novák.

V sektorové databázi dodavatelů české Agentury pro podporu podnikání a investic (CzechInvest) bylo na začátku ledna 2020 registrováno 870 dodavatelů automobilového průmyslu. Jejich celkový obrat za rok 2018 dosáhl 1 358 mld. Kč. Z analýzy těchto firem vyplývá, že dodavatelé dílů pro motor a hnací ústrojí se na celkovém počtu dodavatelských firem automobilového průmyslu v ČR podílejí zhruba 19 % (169 firem) a na celkovém obratu přibližně 18 % – jejich souhrnný obrat dosahuje 237 miliard Kč ročně.

Pokud by se však automobilkám v příštích letech nepodařilo prodeje elektromobilů rozjet, ať už z technických důvodů nebo kvůli nedostatečnému zájmu zákazníků, nebyla by to pro českou ekonomiku velká katastrofa. „Poklesem výroby aut v celé Evropské unii o 10 % by česká ekonomika skrze nižší přímé i nepřímé vývozy aut a dílů přišla o 43 miliard Kč. Celkový dopad na ekonomiku by byl 0,6 HDP,“ shrnuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Autoři: ,

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto poškozené povodní bohužel zaplatí jen některé pojistky. Hlavně nic hned neuklízejte a neopravujte....

17. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Devadesátiny otce Favorita. Muži, co umí zázraky, vadí malá podpora techniky

Poprvé se o Petru Hrdličkovi psalo v novinách v roce 1954. O mladém, nadějném studentovi a asistentovi v Ústavu pro výzkum motorových vozidel vyšel v Mladé Frontě článek s titulkem Chytrá hlava...

12. září 2024

Elektrické náklaďáky a busy vozí baterky nebo vodík. Podívejte, co se chystá

Hannover (od zpravodaje iDNES.cz) Náklaďákový a autobusový veletrh v Hannoveru pokračuje až do neděle 22. září. Obří výstava všeho, co se týká nákladní a hromadné dopravy, se nese ve znamení elektrické trakce, a to v bateriové i...

19. září 2024

Elektrické dodávky nabídne Kia už příští rok. Staví na ně extra továrnu

Hannover (od zpravodaje iDNES.cz) „Dnes objednáno, zítra dodáno,“ to je fenomén dneška. E-commerce a online nákupy zboží i služeb mění chování zákazníků a zvyšují požadavky na přepravu. „Flotily, sdílení, e-commerce nahradí privátní...

19. září 2024

Skepse vůči čínským autům není na místě, zájem raketově roste, říká prodejce vozů MG

Advertorial

Automobily čínských značek už dávno nejsou exotikou s podivným designem. Naopak, nabízejí bezkonkurenční poměr kvality a ceny, což čeští zákazníci oceňují. Zájem o ně tak raketově roste, jak v...

19. září 2024

Jdeme cestou elektřiny, říká prezident automobilky Kia. Chystá levný baterkáč

Premium

„V Evropě budeme spalovací motory nabízet až do poslední chvíle, ale orientujeme se na plně elektrickou trakci,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Ho Sung Song, prezident Kia Corporation.

19. září 2024

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá...