Pondělí 21. června 2021, svátek má Alois
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 21. června 2021 Alois

Koronavirus jako advokát dieselů: doprava klesla, ale emise zůstaly

Díky koronavirové pandemii možná Němci vezmou na milost naftová auta. Možná totiž nejsou tak škodlivá, jak se doteď tvrdilo. Ukázala to data o znečištění ovzduší ve Stuttgartu i Mnichově.. I když provoz klesl kvůli koronaviru na zlomek dřívějších hodnot, emise škodlivého oxidu dusičitého zůstaly stejné.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Osmdesát procent. To je číslo, se kterým pracují odpůrci dieselových motorů v Německu. Označuje podíl, který má na znečištění emisemi oxidu dusičitého doprava. Jenže současná krize a karanténa staví toto tvrzení na hlavu. Aut v ulicích radikálně ubylo, emise ale neklesly. „Jestliže je to takto, je nezpochybnitelné, že osmdesátiprocentní podíl dopravy na emisích NO2 není správný,“ míní německý odborný novinář Holger Douglas.

Na rozpor upozornil německý magazín Focus, který porovnal údaje z letošního února a března, kdy německá ekonomika šlapala naplno a doprava byla na maximu, s těmi současnými, které jsou ovlivněny koronavirovou krizí. A zjistil, že mezi nimi není téměř rozdíl. Emise se stále pohybují na hranici 40 µg na metr krychlový.

Loni byly emise na stejné měřicí stanici Am Neckartor stabilně nad hranicí 50 µg na metr krychlový. Stuttgart proto plánoval zavést další zákaz – tentokrát by dopadl v nejužším centru na všechny diesely nesplňující nejmodernější normu Euro 6. Když letos v únoru naměřené hodnoty klesly ke zmíněným 40 mikrogramům, Státní ústav pro životní prostředí v Bádensku-Württembersku tento stav přikládal dalším zákazům, které se ve Stuttgartu chystají.

Argumentoval tím, že meziročně přibylo lidí, kteří prodali staré diesely a vyměnili je za nová auta poháněná buď benzinem, nebo elektřinou, aby se dalším restrikcím vyhnuli. Jenže s výrazným poklesem provozu kvůli koronavirové krizi vzal tento argument za své. Pokud by měly být emise skutečně z aut, musely by znovu výrazně klesnout.

Jenže to se nestalo. Například 9. dubna bylo při slunečném počasí a bezvětří znečištění na dvou nejsledovanějších stanicích ve Stuttgartu a v Mnichově třikrát až šestkrát vyšší než v některých únorových dnech, kdy foukal vítr.

Žádná auta. O emisích rozhoduje teplota a vítr

Co tedy koronavirová krize ukázala? V zásadě nic jiného, než že individuální doprava a naftové motory nemají na emise NO2 tak velký vliv, jak se předpokládalo. Neznamená to, že zákazem dieselů se ovzduší nezlepší, dopad takového opatření by však byl minimální. A platí to obzvlášť ve velkých německých městech, kde má jen málokdo starší auto. Konkrétně ve Stuttgartu je už jen 6,6 procent naftových aut, které nesplňují normu Euro 6. Mnohem větší dopad na hodnoty emisí tak má počasí, konkrétně teplota, síla a směr větru.

A v případě Stuttgartu mohlo pomoci i to, že oproti loňsku měřicí stanici umístili o pár metrů dál od silnice, aby měla průkaznější hodnoty. Po tomto přesunu se několikrát stalo, že nejvyšší denní hodnoty meteorologové naměřili v nočních hodinách, kdy byl provoz minimální.

Ne všude hodnoty klesly, v žádném ze sledovaných měst ale neplatí, že čím menší je provoz, tím je menší znečištění. Například v Kolíně nad Rýnem kolísají. V Berlíně byl vzduch relativně čistý do 17. března, kdy se zavřely školy a provoz výrazně klesl. Pak se stav ovzduší paradoxně výrazně zhoršil.

Odpůrci omezování dieselů teď začínají mluvit o tom, že za očividně mylnou politiku, která stála německé majitele dieselových aut peníze za nové vozy a celou německou ekonomiku nejspíš nějakou tu desetinu procenta ekonomického růstu, by měl někdo nést odpovědnost.

Například tajemník spolkového ministerstva dopravy Steffen Bilger pro německý Focus otevřeně mluví o tom, že zákaz provozu naftových aut se tímto stává bezpředmětným. „Proč hodnoty neklesají i přes pokles provozu, vyvolává otázky, které by měly objasnit odpovědné orgány ochrany životního prostředí,“ uvedl.

A ozývají se i hlasy, že zákazy vjezdu do měst by měly být s okamžitou platností zrušeny, aby lidé mohli začít starší auta využívat k dopravě do práce nebo k lékaři. Argumentují mimo jiné tím, že starší vozy, které dnes do center většiny velkých měst nesmějí, mají právě starší lidé, kteří jsou nákazou ohroženi nejvíc.

Například bádensko-württemberští Svobodní už apelovali na spolkovou vládu, aby zvážila, jestli „riziko využívání hromadné dopravy v době pandemie není vyšší než abstraktní riziko používání dieslových motorů s normou nižší než Euro 5“.

Šéf Strany Bavorska Florian Weber pak ekologickou organizaci Deutsche Umwelthilfe, která tvrdší postup proti dieslovým autům prosazovala, označil za šarlatány a vyzval k jejímu rozpuštění.

Německá spolková agentura pro životní prostředí, po které teď politici chtějí vysvětlení, se prozatím hájí jen tím, že na vyhodnocení dopadu koronavirové krize na emise uplynula příliš krátká doba.

Situace v Česku? V karanténě se emise i zvýšily

Redakce iDNES.cz se pokusila obdobná data z veřejných zdrojů získat i v Česku. Do srovnání použila měřicí stanice na dvou vytížených dopravních tepnách v Brně, které nabízí online srovnání se staršími daty. Ulice Svatoplukova a Úvoz patří k místům, kde se v dopravní špičce pravidelně tvoří kolony a po vyhlášení karantény zde aut výrazně ubylo.

Ve Svatoplukově ulici jsme porovnali data za první dubnový týden letošního roku a stejné období loňska. Výsledek? Ještě extrémnější než ve Stuttgartu. Z meziročního porovnání dvou stejných týdnů vychází hůře ten letošní, kdy byla doprava výrazně menší.

V roce 2019 byla největší hodnota naměřena v úterý v 8 hodin ráno – 74,6 µg na metr krychlový. V roce 2020 bylo toto maximum překročeno za jeden týden hned pětkrát – v ranních špičkách v pondělí, ve čtvrtek a v pátek a také ve čtvrtek pozdě večer mezi devátou a jedenáctou. Maximální hodnota z pátečních devíti hodin ráno dosáhla dokonce 95,6 µg na metr krychlový.

U měřicí stanice Úvoz byla srovnána data z běžného prvního týdne v únoru a prvního týdne v dubnu letošního roku, kdy už naplno běžela karanténa a provoz byl nižší. Data z obou období jsou srovnatelná. Zatímco v únoru byla denní maxima v rozmezí 43,2 – 81,9 µg na metr krychlový, v dubnu to bylo od 50,9 do 71,7 µg na metr krychlový.

Podívejte se, jak fungují nejnovější dieselové motory:

11. prosince 2019

Autoři:
  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Před 20 lety vyrobili poslední z 1,4 milionu felicií. Oblékli ji v Německu

Poslední Škoda Felicia sjela z výrobních pásů automobilky 20. června 2001. Ve stejný den jako poslední felicii přitom...

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

Italského pacienta čeká po resuscitaci velký mejdan. Lancia bude bez genderu

Tradiční italská značka Lancia, která je již několik let udržovaná jen „na přístrojích“, dostane koňskou dávku invence...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test dětských sedaček: pět neprošlo, jedna se utrhla

V aktuálním srovnání německého autoklubu ADAC a jeho partnerů ze Švýcarska a Rakouska se testovalo 26 dětských...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Češi by měli zvolnit, jinde jsou ohleduplnější, říká oceněný řidič autobusu

Premium 2 000 000 kilometrů. 0 nehod. Bilance Roberta Duška na zdivočelých českých silnicích budí ohromnou úctu. Jak bychom se...

Ojeté vozy od začátku dubna zdražily až o čtvrtinu, růst cen pokračuje

Ojeté vozy na českém trhu zdražily od začátku dubna až o pětadvacet procent. V příštích měsících obchodníci očekávají...

OBRAZEM: Vosy probzučely rozpálenou Prahou

Na spanilou jízdu skútrů Vespa Prahou vyrazilo uplynulou sobotu přibližně dvě stě třicet strojů různých barev a roků...

Příprava řidiče před dlouhou cestou. Doplňte tekutiny sobě i autu

Postupné uvolňování pravidel cestování ponouká k plánování dovolené. Mnoho výletníků vyrazí autem. Svůj stroj bychom na...

Postarejte se o svou fyzičku i během léta. Soutěžte s pečivem Fit den o hodinky GARMIN
Postarejte se o svou fyzičku i během léta. Soutěžte s pečivem Fit den o hodinky GARMIN

Načerpejte energii díky chlebům Penam Fit den, které jsou určené pro každého, kdo chce být fit. Díky vysokému obsahu vlákniny vás zasytí na delší...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....

Václav Kopta se pochlubil dcerami. Obě jsou pescetariánky

Václav Kopta se coby pyšný tatínek pochlubil dcerami Františkou a Janou. Společně dorazili do primácké Show Jana...