Pátek 18. června 2021, svátek má Milan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 18. června 2021 Milan

Emise z pneumatik jsou 1300x horší než z výfuku. Škodí i otěr brzd

V souvislosti s emisemi se veškerá pozornost soustřeďuje na to, co proudí z výfuků automobilů. Nezávislá studie ale ukázala, že existuje mnohonásobně horší zdroj znečištění, který nikdo nereguluje. Jsou to emise vzniklé opotřebováváním pneumatik.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: McLaren

Analýza britské společnosti Emission Analytics přinesla překvapivé zjištění. Škodlivé částice vznikající opotřebováváním pneumatik a brzd jsou velmi vážným ekologickým problémem, který je dále zhoršován rostoucí popularitou velkých těžkých vozidel, jako jsou SUV, a také poptávkou po elektrických vozidlech. Ty jsou kvůli bateriím těžší než klasická vozidla, takže se jejich pneumatiky opotřebovávají rychleji.

Tyto emise nikdo nereguluje. Všichni se zaměřují jen na CO2, které proudí z výfuku. Právě na jejich snižování tlačí evropské normy a předpisy. Jenže spektrum škodlivin, které letí z výfuku, a nejen z něj, je mnohem větší. Kromě emisí oxidů dusíku (NOX) jsou to také prachové částice. A ty negeneruje jen spalovací motor.

Takzvané nevýfukové emise (NEE z anglického non-exhaust emissions) jsou částice uvolňované do vzduchu při opotřebení brzd, pneumatik, ale i povrchu vozovky nebo vířením prachu ze silnic v důsledku jízdy vozidel.

Nejde o skleníkové plyny, ale o prachové částice, které významně zhoršují kvalitu ovzduší. Podle Emission Analytics jsou až tisíckrát horší. Přesněji se nazývají pevné části PM10 a PM2,5. Číslo udává vždy maximální velikost prachových zrnek v mikrometrech. Pro srovnání – lidský vlas má v průměru 50-70 mikrometrů. Problém je, že čím je částice menší, tím dále se v lidském těle dostane a může způsobovat problémy.

Právě kvůli nim dnes mají všechny naftové motory bez výjimky filtry pevných částic a nyní je plošně automobilky nasazují i na benzinové motory vybavené přímým vstřikováním paliva.

Částice nad 10 mikrometrů buď zachytí sliznice nebo třeba chloupky v nose, člověk je dokáže vykašlat. Ty menší se v těle hromadí a usazují se především v plicích a skrz ně se mohou dostat až do krevního oběhu. Automobilová doprava podle studie „může“ až za 60 % všech emisí PM2,5 a 73 % PM10.

Podle studie, kterou si nechala vypracovat Evropská komise, bude v roce 2030 z brzd a pneumatik pocházet 90 procent nebezpečných pevných částic, které auta vytvoří.

Společnost Emission Analytics provedla i reálný test na silnici s rodinným hatchbackem nespecifikované značky. Na zcela nových a správně nahuštěných pneumatikách emitovala auto 5 800 mikrogramů těchto částic na kilometr. Přitom limit stanovený pro pevné částice z výfukových plynů je pouze 4,5 mikrogramu. To znamená, že pneumatiky emitují 1289x víc pevných částic. Na podhuštěných nebo opotřebených pneumatikách by byl výsledek ještě horší.

„Děsivé je, že zatímco emise výfukových plynů byly po mnoho let přísně regulovány, opotřebení pneumatik je zcela neregulované. S rostoucími prodeji těžších SUV a elektrických vozidel poháněných bateriemi jsou emise NEE velmi vážný problém, “ konstatoval analytik společnosti Richard Lofthouse. Cestou je snižovat hmotnost vozidel a vyvíjet pneumatiky, které se méně opotřebovávají. Podobná snaha by měla ve vývoji směřovat také k brzdám.

Výrobci už několik let pracují na speciálních štítech zachytávajících prachové částice z otěru brzd. Objektivy špionážních fotografů před rokem zachytily prototypy Volkswagenu Golf, který toto zařízení testoval.

Podle neoficiálních zpráv testoval filtrační zařízení vyvinuté dodavatelem pro autoprůmysl Mann+Hummel, ten uvádí, že jen v Německu je za rok vypuštěno do ovzduší deset tisíc tun prachu z brzd.

Mann+Hummel pracuje se štítem třmenu a brzdového kotouče, pod kterým je výměnný filtr zachycující částice. Francouzská firma Tallano má patentovaný vysavač, který z každého kola při brzdění odsává uvolněný prach (více čtěte zde). 

Magazín Autobible v souvislosti s tím připomíná prohlášení Martina Hrdličky, vedoucího vývoje podvozku a agregátu ve Škodě Auto, podle kterého před sebou mají i z tohoto důvodu velkou renesanci bubnové brzdy: „Jsou totiž zapouzdřené, takže z nich prach neuniká tak snadno jako z otevřených kotoučových.“ 

Mladoboleslavské vývojové centrum Škody jménem Česana vyvíjí bubnové brzdy pro celý koncern Volkswagen. Když se rozhodne v rámci VW o vývoji zcela nového modelu například pro jihoamerický trh, který bude mít na zadní nápravě bubnové brzdy, objedná si jejich vývoj právě u Škodováků.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlepší auto světa hýčká a uhrane. Chrám luxusu a pohodlí Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce je v dnešní přetechnizované době, a o autech to platí o to víc, poctou fortelnosti starých mistrů. Úcta k...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Český startup chystá nabíjení elektroaut na zavolanou

Jedním z úskalí elektromobility je nabíjení. Konkrétně hledání volné nabíjecí stanice je někdy doslova boj. Tento...

BMW X6 není pro každého. Ojetinu shánějte bez zbytečných drahých složitostí

Premium Jedno z nejkontroverznějších aut na trhu je tu s námi už od roku 2008. To je poměrně dlouhá doba na to, abychom o první...

Ojeté vozy od začátku dubna zdražily až o čtvrtinu, růst cen pokračuje

Ojeté vozy na českém trhu zdražily od začátku dubna až o pětadvacet procent. V příštích měsících obchodníci očekávají...

Vítězství stroje nad člověkem: elektrokombík Porsche je strašidelně rychlý

Možná nejlepší elektromobil, který si dnes můžete koupit, nabízí Porsche. Jeho taycan dokáže být až strašidelně rychlý....

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....