Neděle 29. ledna 2023, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. ledna 2023 Zdislava

Emise z pneumatik jsou 1300x horší než z výfuku. Škodí i otěr brzd

V souvislosti s emisemi se veškerá pozornost soustřeďuje na to, co proudí z výfuků automobilů. Nezávislá studie ale ukázala, že existuje mnohonásobně horší zdroj znečištění, který nikdo nereguluje. Jsou to emise vzniklé opotřebováváním pneumatik.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: McLaren

Analýza britské společnosti Emission Analytics přinesla překvapivé zjištění. Škodlivé částice vznikající opotřebováváním pneumatik a brzd jsou velmi vážným ekologickým problémem, který je dále zhoršován rostoucí popularitou velkých těžkých vozidel, jako jsou SUV, a také poptávkou po elektrických vozidlech. Ty jsou kvůli bateriím těžší než klasická vozidla, takže se jejich pneumatiky opotřebovávají rychleji.

Tyto emise nikdo nereguluje. Všichni se zaměřují jen na CO2, které proudí z výfuku. Právě na jejich snižování tlačí evropské normy a předpisy. Jenže spektrum škodlivin, které letí z výfuku, a nejen z něj, je mnohem větší. Kromě emisí oxidů dusíku (NOX) jsou to také prachové částice. A ty negeneruje jen spalovací motor.

Takzvané nevýfukové emise (NEE z anglického non-exhaust emissions) jsou částice uvolňované do vzduchu při opotřebení brzd, pneumatik, ale i povrchu vozovky nebo vířením prachu ze silnic v důsledku jízdy vozidel.

Nejde o skleníkové plyny, ale o prachové částice, které významně zhoršují kvalitu ovzduší. Podle Emission Analytics jsou až tisíckrát horší. Přesněji se nazývají pevné části PM10 a PM2,5. Číslo udává vždy maximální velikost prachových zrnek v mikrometrech. Pro srovnání – lidský vlas má v průměru 50-70 mikrometrů. Problém je, že čím je částice menší, tím dále se v lidském těle dostane a může způsobovat problémy.

Právě kvůli nim dnes mají všechny naftové motory bez výjimky filtry pevných částic a nyní je plošně automobilky nasazují i na benzinové motory vybavené přímým vstřikováním paliva.

Částice nad 10 mikrometrů buď zachytí sliznice nebo třeba chloupky v nose, člověk je dokáže vykašlat. Ty menší se v těle hromadí a usazují se především v plicích a skrz ně se mohou dostat až do krevního oběhu. Automobilová doprava podle studie „může“ až za 60 % všech emisí PM2,5 a 73 % PM10.

Podle studie, kterou si nechala vypracovat Evropská komise, bude v roce 2030 z brzd a pneumatik pocházet 90 procent nebezpečných pevných částic, které auta vytvoří.

Společnost Emission Analytics provedla i reálný test na silnici s rodinným hatchbackem nespecifikované značky. Na zcela nových a správně nahuštěných pneumatikách emitovala auto 5 800 mikrogramů těchto částic na kilometr. Přitom limit stanovený pro pevné částice z výfukových plynů je pouze 4,5 mikrogramu. To znamená, že pneumatiky emitují 1289x víc pevných částic. Na podhuštěných nebo opotřebených pneumatikách by byl výsledek ještě horší.

„Děsivé je, že zatímco emise výfukových plynů byly po mnoho let přísně regulovány, opotřebení pneumatik je zcela neregulované. S rostoucími prodeji těžších SUV a elektrických vozidel poháněných bateriemi jsou emise NEE velmi vážný problém, “ konstatoval analytik společnosti Richard Lofthouse. Cestou je snižovat hmotnost vozidel a vyvíjet pneumatiky, které se méně opotřebovávají. Podobná snaha by měla ve vývoji směřovat také k brzdám.

Výrobci už několik let pracují na speciálních štítech zachytávajících prachové částice z otěru brzd. Objektivy špionážních fotografů před rokem zachytily prototypy Volkswagenu Golf, který toto zařízení testoval.

Podle neoficiálních zpráv testoval filtrační zařízení vyvinuté dodavatelem pro autoprůmysl Mann+Hummel, ten uvádí, že jen v Německu je za rok vypuštěno do ovzduší deset tisíc tun prachu z brzd.

Mann+Hummel pracuje se štítem třmenu a brzdového kotouče, pod kterým je výměnný filtr zachycující částice. Francouzská firma Tallano má patentovaný vysavač, který z každého kola při brzdění odsává uvolněný prach (více čtěte zde). 

Magazín Autobible v souvislosti s tím připomíná prohlášení Martina Hrdličky, vedoucího vývoje podvozku a agregátu ve Škodě Auto, podle kterého před sebou mají i z tohoto důvodu velkou renesanci bubnové brzdy: „Jsou totiž zapouzdřené, takže z nich prach neuniká tak snadno jako z otevřených kotoučových.“ 

Mladoboleslavské vývojové centrum Škody jménem Česana vyvíjí bubnové brzdy pro celý koncern Volkswagen. Když se rozhodne v rámci VW o vývoji zcela nového modelu například pro jihoamerický trh, který bude mít na zadní nápravě bubnové brzdy, objedná si jejich vývoj právě u Škodováků.

Autoři:
  • Nejčtenější

Potvrzeno: Kabaň u VW končí. Novému šéfovi se nelíbily jeho návrhy

Exkluzivně Andreas Mindt, šéfdesignér britské značky Bentley, která patří do koncernu Volkswagen, bude šéfovat stylingu značky VW,...

Powerbanka je skoro zázrak. Malá krabička nastartuje i úplně „mrtvé“ auto

Zima dává autobateriím pěkně zabrat. Pokud už na podzim nebyly v nejlepší kondici, může je první větší mráz dorazit. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Premium Počátkem roku otřásla Tesla trhem s elektromobily v cenové hladině nad milion korun, když své nejmenší modely radikálně...

KVÍZ: Sníh zasypal Česko. Poznáte, jaké auto je pod sněhovou peřinou?

Zima je období, které nás motoristy dokáže potrápit, ale taky potěšit. Ti odvážnější si vyzkoušejí skluzy na sněhu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý....

Několik lidí se dostalo na dotyk ke klenotům. Hrad je označil za odborníky

Premium Zatímco jiní mrzli v několikahodinových frontách venku před katedrálou svatého Víta, aby z několika metrů spatřili na...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Fotbal se mění, Slavia také. Trpišovský exkluzivně o trendech i návratu Stancia

Premium Když se ve chvilce volna vyrazil projít po pískovcových útesech a díval se, jak do skal narážejí mořské vlny, hlavou mu...

Autofotka týdne: Hrdinné Twingo poslala umělá inteligence do vesmíru

Toho vykuleného veselého mrňouse představil Renault na autosalonu v Paříži 5. října 1992. Ovšem produkce začala až v...

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý....

Česko má stovky nových dobíjecích stanic, nejvíc se nabíjí v Praze

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Loni vznikly stovky nových dobíjecích stanic pro elektrická auta. Spolu s tím...

Hloupé slabiny chytré elektroniky. Auta ohrožují hackeři, i přes nabíječku

Pokročilé technologie, integrovaná elektronika, neustálé připojení k síti. Z potěšujícího uživatelského komfortu výbavy...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Evropu čeká nemovitostní zvrat, varují experti. Hrozí potíže s financemi

Problémy s financováním exkluzivních staveb v evropských metropolích naznačují, že by Evropu mohl na realitním trhu...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Zemřel hudebník Petr Hošek, hlas a tvář punkové kapely Plexis

Ve věku nedožitých 56 let zemřel po krátké nemoci Petr Hošek, zakladatel a hlavní tvář legendární pražské punkové...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...