Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Emise z pneumatik jsou 1300x horší než z výfuku. Škodí i otěr brzd

V souvislosti s emisemi se veškerá pozornost soustřeďuje na to, co proudí z výfuků automobilů. Nezávislá studie ale ukázala, že existuje mnohonásobně horší zdroj znečištění, který nikdo nereguluje. Jsou to emise vzniklé opotřebováváním pneumatik.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: McLaren

Analýza britské společnosti Emission Analytics přinesla překvapivé zjištění. Škodlivé částice vznikající opotřebováváním pneumatik a brzd jsou velmi vážným ekologickým problémem, který je dále zhoršován rostoucí popularitou velkých těžkých vozidel, jako jsou SUV, a také poptávkou po elektrických vozidlech. Ty jsou kvůli bateriím těžší než klasická vozidla, takže se jejich pneumatiky opotřebovávají rychleji.

Tyto emise nikdo nereguluje. Všichni se zaměřují jen na CO2, které proudí z výfuku. Právě na jejich snižování tlačí evropské normy a předpisy. Jenže spektrum škodlivin, které letí z výfuku, a nejen z něj, je mnohem větší. Kromě emisí oxidů dusíku (NOX) jsou to také prachové částice. A ty negeneruje jen spalovací motor.

Takzvané nevýfukové emise (NEE z anglického non-exhaust emissions) jsou částice uvolňované do vzduchu při opotřebení brzd, pneumatik, ale i povrchu vozovky nebo vířením prachu ze silnic v důsledku jízdy vozidel.

Nejde o skleníkové plyny, ale o prachové částice, které významně zhoršují kvalitu ovzduší. Podle Emission Analytics jsou až tisíckrát horší. Přesněji se nazývají pevné části PM10 a PM2,5. Číslo udává vždy maximální velikost prachových zrnek v mikrometrech. Pro srovnání – lidský vlas má v průměru 50-70 mikrometrů. Problém je, že čím je částice menší, tím dále se v lidském těle dostane a může způsobovat problémy.

Právě kvůli nim dnes mají všechny naftové motory bez výjimky filtry pevných částic a nyní je plošně automobilky nasazují i na benzinové motory vybavené přímým vstřikováním paliva.

Částice nad 10 mikrometrů buď zachytí sliznice nebo třeba chloupky v nose, člověk je dokáže vykašlat. Ty menší se v těle hromadí a usazují se především v plicích a skrz ně se mohou dostat až do krevního oběhu. Automobilová doprava podle studie „může“ až za 60 % všech emisí PM2,5 a 73 % PM10.

Podle studie, kterou si nechala vypracovat Evropská komise, bude v roce 2030 z brzd a pneumatik pocházet 90 procent nebezpečných pevných částic, které auta vytvoří.

Společnost Emission Analytics provedla i reálný test na silnici s rodinným hatchbackem nespecifikované značky. Na zcela nových a správně nahuštěných pneumatikách emitovala auto 5 800 mikrogramů těchto částic na kilometr. Přitom limit stanovený pro pevné částice z výfukových plynů je pouze 4,5 mikrogramu. To znamená, že pneumatiky emitují 1289x víc pevných částic. Na podhuštěných nebo opotřebených pneumatikách by byl výsledek ještě horší.

„Děsivé je, že zatímco emise výfukových plynů byly po mnoho let přísně regulovány, opotřebení pneumatik je zcela neregulované. S rostoucími prodeji těžších SUV a elektrických vozidel poháněných bateriemi jsou emise NEE velmi vážný problém, “ konstatoval analytik společnosti Richard Lofthouse. Cestou je snižovat hmotnost vozidel a vyvíjet pneumatiky, které se méně opotřebovávají. Podobná snaha by měla ve vývoji směřovat také k brzdám.

Výrobci už několik let pracují na speciálních štítech zachytávajících prachové částice z otěru brzd. Objektivy špionážních fotografů před rokem zachytily prototypy Volkswagenu Golf, který toto zařízení testoval.

Podle neoficiálních zpráv testoval filtrační zařízení vyvinuté dodavatelem pro autoprůmysl Mann+Hummel, ten uvádí, že jen v Německu je za rok vypuštěno do ovzduší deset tisíc tun prachu z brzd.

Mann+Hummel pracuje se štítem třmenu a brzdového kotouče, pod kterým je výměnný filtr zachycující částice. Francouzská firma Tallano má patentovaný vysavač, který z každého kola při brzdění odsává uvolněný prach (více čtěte zde). 

Magazín Autobible v souvislosti s tím připomíná prohlášení Martina Hrdličky, vedoucího vývoje podvozku a agregátu ve Škodě Auto, podle kterého před sebou mají i z tohoto důvodu velkou renesanci bubnové brzdy: „Jsou totiž zapouzdřené, takže z nich prach neuniká tak snadno jako z otevřených kotoučových.“ 

Mladoboleslavské vývojové centrum Škody jménem Česana vyvíjí bubnové brzdy pro celý koncern Volkswagen. Když se rozhodne v rámci VW o vývoji zcela nového modelu například pro jihoamerický trh, který bude mít na zadní nápravě bubnové brzdy, objedná si jejich vývoj právě u Škodováků.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...