Čtvrtek 6. května 2021, svátek má Radoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. května 2021 Radoslav

Emise z pneumatik jsou 1300x horší než z výfuku. Škodí i otěr brzd

V souvislosti s emisemi se veškerá pozornost soustřeďuje na to, co proudí z výfuků automobilů. Nezávislá studie ale ukázala, že existuje mnohonásobně horší zdroj znečištění, který nikdo nereguluje. Jsou to emise vzniklé opotřebováváním pneumatik.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: McLaren

Analýza britské společnosti Emission Analytics přinesla překvapivé zjištění. Škodlivé částice vznikající opotřebováváním pneumatik a brzd jsou velmi vážným ekologickým problémem, který je dále zhoršován rostoucí popularitou velkých těžkých vozidel, jako jsou SUV, a také poptávkou po elektrických vozidlech. Ty jsou kvůli bateriím těžší než klasická vozidla, takže se jejich pneumatiky opotřebovávají rychleji.

Tyto emise nikdo nereguluje. Všichni se zaměřují jen na CO2, které proudí z výfuku. Právě na jejich snižování tlačí evropské normy a předpisy. Jenže spektrum škodlivin, které letí z výfuku, a nejen z něj, je mnohem větší. Kromě emisí oxidů dusíku (NOX) jsou to také prachové částice. A ty negeneruje jen spalovací motor.

Takzvané nevýfukové emise (NEE z anglického non-exhaust emissions) jsou částice uvolňované do vzduchu při opotřebení brzd, pneumatik, ale i povrchu vozovky nebo vířením prachu ze silnic v důsledku jízdy vozidel.

Nejde o skleníkové plyny, ale o prachové částice, které významně zhoršují kvalitu ovzduší. Podle Emission Analytics jsou až tisíckrát horší. Přesněji se nazývají pevné části PM10 a PM2,5. Číslo udává vždy maximální velikost prachových zrnek v mikrometrech. Pro srovnání – lidský vlas má v průměru 50-70 mikrometrů. Problém je, že čím je částice menší, tím dále se v lidském těle dostane a může způsobovat problémy.

Právě kvůli nim dnes mají všechny naftové motory bez výjimky filtry pevných částic a nyní je plošně automobilky nasazují i na benzinové motory vybavené přímým vstřikováním paliva.

Částice nad 10 mikrometrů buď zachytí sliznice nebo třeba chloupky v nose, člověk je dokáže vykašlat. Ty menší se v těle hromadí a usazují se především v plicích a skrz ně se mohou dostat až do krevního oběhu. Automobilová doprava podle studie „může“ až za 60 % všech emisí PM2,5 a 73 % PM10.

Podle studie, kterou si nechala vypracovat Evropská komise, bude v roce 2030 z brzd a pneumatik pocházet 90 procent nebezpečných pevných částic, které auta vytvoří.

Společnost Emission Analytics provedla i reálný test na silnici s rodinným hatchbackem nespecifikované značky. Na zcela nových a správně nahuštěných pneumatikách emitovala auto 5 800 mikrogramů těchto částic na kilometr. Přitom limit stanovený pro pevné částice z výfukových plynů je pouze 4,5 mikrogramu. To znamená, že pneumatiky emitují 1289x víc pevných částic. Na podhuštěných nebo opotřebených pneumatikách by byl výsledek ještě horší.

„Děsivé je, že zatímco emise výfukových plynů byly po mnoho let přísně regulovány, opotřebení pneumatik je zcela neregulované. S rostoucími prodeji těžších SUV a elektrických vozidel poháněných bateriemi jsou emise NEE velmi vážný problém, “ konstatoval analytik společnosti Richard Lofthouse. Cestou je snižovat hmotnost vozidel a vyvíjet pneumatiky, které se méně opotřebovávají. Podobná snaha by měla ve vývoji směřovat také k brzdám.

Výrobci už několik let pracují na speciálních štítech zachytávajících prachové částice z otěru brzd. Objektivy špionážních fotografů před rokem zachytily prototypy Volkswagenu Golf, který toto zařízení testoval.

Podle neoficiálních zpráv testoval filtrační zařízení vyvinuté dodavatelem pro autoprůmysl Mann+Hummel, ten uvádí, že jen v Německu je za rok vypuštěno do ovzduší deset tisíc tun prachu z brzd.

Mann+Hummel pracuje se štítem třmenu a brzdového kotouče, pod kterým je výměnný filtr zachycující částice. Francouzská firma Tallano má patentovaný vysavač, který z každého kola při brzdění odsává uvolněný prach (více čtěte zde). 

Magazín Autobible v souvislosti s tím připomíná prohlášení Martina Hrdličky, vedoucího vývoje podvozku a agregátu ve Škodě Auto, podle kterého před sebou mají i z tohoto důvodu velkou renesanci bubnové brzdy: „Jsou totiž zapouzdřené, takže z nich prach neuniká tak snadno jako z otevřených kotoučových.“ 

Mladoboleslavské vývojové centrum Škody jménem Česana vyvíjí bubnové brzdy pro celý koncern Volkswagen. Když se rozhodne v rámci VW o vývoji zcela nového modelu například pro jihoamerický trh, který bude mít na zadní nápravě bubnové brzdy, objedná si jejich vývoj právě u Škodováků.

Autoři:
  • Nejčtenější

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

Nadšená motorkářka Jolana Voldánová: Prvně jsem „lehla“ už v autoškole

Premium Zapálená řidička auta Jolana Voldánová dostala autoškolu na motorku od manžela jako dárek. Už jen výuka pro ni byla...

Nápad na nové evropské kvóty: firmám by hrozil povinný nákup elektroaut

Když něco lidé nechtějí kupovat dobrovolně, musí se k tomu donutit. Takto zřejmě uvažují pracovníci ekologické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní sporťák, nebo profláklá značka? Duel elektrokoloběžek za 20 tisíc

Když se nehodláte spokojit s běžnější nabídkou a chcete od koloběžky něco víc, máte dvě možnosti. Buď sáhnout po top...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Formentor není jen vylepšený Seat. Je to jedinečná Cupra, dravec za milion

Formentor je mimořádně povedené auto, které by neudělalo ostudu žádné zavedené prémiové automobilce. Ale podaří se ho...

S renaultem za dva platy patálie nebudou. Sexy má však jen ceny

Premium Dřív se thalie prodávaly za pár tisíc, dnes jsou hezké kousky o dost dražší. Ale ještě pořád patří k nejlevnějším autům...

Zemřel jeden z otců Škody Favorit, machr na podvozky, motory a převodovky

V nedožitých osmdesáti letech zemřel Jan Nepomucký, technik a konstruktér, který začínal v socialistickém AZNP Mladá...

Autofotka týdne: Legendy českých silnic odhalují taje garáží VB

Modro-žluté pruhy už na stříbrných uniformách policejních aut vídáme od roku 2008, kdy vystřídaly zelený pruh na bílém...

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...