Čtvrtek 24. června 2021, svátek má Jan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. června 2021 Jan

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

  6:00
Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě dlouho přistupovala rezervovaně, bruselský emisní diktát ji ovšem nakonec donutil přehodnotit plány. Benzin ani naftu nezavrhuje, teď si ovšem začíná i s elektrony.

Mazda MX-30 | foto: Mazda

Pro začátek Mazda zdůrazňuje, že nová MX-30 není auto pro každého: „Je to druhé auto do rodiny, určené pro městský a příměstský provoz,“ vysvětluje šéf českého zastoupení značky Alexej Kiriakovský.

Důležité také je, aby majitel měl kde nabíjet. Potřebuje stabilní zdroj levné elektřiny, jen pak to dává ten správný smysl. Pro paní, která dojíždí každý den tři kilometry do práce, je elektromobil to pravé. Benzinové auto, které se nestačí rozpohybovat a zahřát, tak rychle zničí, o naftovém nemluvě. Pro takové uživatele je elektrická trakce ideální volbou.

Kolik to žere? Klasická otázka má v podání elektromobilisty květnatější odpověď. Asi nejjednodušší je říct, že při nejlevnějším tarifu od ČEZu se dá jezdit s Mazdou MX-30 kolem třiceti korun na sto kilometrů (pro srovnání – auto se sedmilitrovou spotřebou benzinu jezdí za dvě stě korun na sto). Taková jízda elektromazdou odpovídá ceně dvou korun za kilowatthodinu elektřiny a spotřebu 17 kWh na 100 km. Mazda oficiálně udává 19 kWh, ovšem dá se jet i za čtrnáct až patnáct, jak jsme při první seznamovačce ověřili na pražských cestách a okreskách kolem ní.

Když za to vezmete a na palubě je plno, uháníte třeba za třiadvacet kWh na sto kilometrů. 

Wankel baterku dobije

S elektrárnou na palubě

Po elektromobilu dorazí unikátní verze s Wankelovým generátorem, který bude trakční baterii dobíjet. Více čtěte zde

Po mazdovsku

Elektromobilita v podání Mazdy potřebuje trochu vysvětlování. Svůj první sériový model, který jezdí výhradně na baterky, vybavila jen malým 35,5kWh trakčním akumulátorem. Je to proto, aby celý elektromobil dával environmentální smysl – těch 35,5 kWh je hranice, do které je kompletní CO2 bilance (včetně výroby auta, akumulátoru i elektřiny a recyklace) lepší než u srovnatelného auta se spalovacím motorem. Li-ion akumulátory od Panasonicu váží 311 kilogramů, díky tomu drží MX-30 celkovou hmotnost na rozumných 2,1 tunách, z toho připadá pět centů na posádku plus její bagáž. Pohotovostní hmotnost je 1,6 tuny.

To znamená dojezd nějakých dvě stě kilometrů. Pro to, na co byla MX-30 postavena, je to dostačující. Pravda, za devět set tisíc koupíte praktičtější vůz, který dojede mnohem dál a dravěji. Ale skupina těch, kteří chtějí právě takové auto, jako je elektrická mazda, stále roste. To potvrzuje i zájem o novinku z řad zákazníků.

Těm dodají první kusy v září letošního roku. Každý dealer bude mít navrch jedno předváděcí auto a druhé jako náhradní pro půjčování zákazníkům s auty v servisu.

Mazda MX-30

Právě servis a celková bilance nákladů na provoz má být jejím trumfem. Při ročním nájezdu 25 tisíc kilometrů to vychází při podobné ceně za benzinovou CX-30 (871 tisíc) a elektrickou MX-30 (900 tisíc) tak, že za palivo u elektroauta zaplatí majitel v ideálním případě osm a půl tisíce, benzin pak vyjde na 56 tisíc. Předepsaný servis na sto tisíc kilometrů stojí u elektromazdy osm tisíc, u benzinové 33 tisíc (práce servisu 1 500 korun za hodinu).

Hladce

Panasonic dodává i elektromotor, ten má 107 kW výkonu a 271 Nm. U elektromobilů se ale spíš hledí na zrychlení, z nuly na stovku umí mazda vyrazit za 9,7 sekundy. To není v porovnání s ostatními žádná sláva, inženýři totiž naladili charakteristiku „plynového“ pedálu tak, aby byla jízda po mazdovsku hladká. Frenetický sprint, se kterým ukazují elektromobilisté ostatním od semaforů záda, MX-30 nepředvede. Bezprostředně po sešlápnutí se auto rozjede uvolněněji, asi jako atmosferický benziňák, lineární mocná akcelerace přichází o něco později. Reakce na povel akcelerátoru, když už se auto pohybuje, jsou ovšem už elektricky bryskní. 

Zato se dá jezdit vlastně „na jeden pedál“ - MX-30 má pět stupňů rekuperace. Pádly na volantu regulujete intenzitu dobíjení a zpomalení při uvolnění pedálu, na nejnižší auto plachtí skoro bez zpomalení, na nejvyšší intenzivně deceleruje až do nuly, když sledujete provoz a trochu předvídáte, nepotřebujete téměř brzdy.

K tomu harmonická, jistá jízda, konzistentní odezva řízení a čitelné chování podvozku, který dobře filtruje nerovnosti (snad jen od přední nápravy občas přijde na ostrých nerovnostech větší rána). Specialitou Mazdy je systém GVC, který stabilizuje auto za jízdy pomocí vektorování točivého momentu. Z oblouku tak podle Radima Kubaláka, technického školitele českého zastoupení značky, vyjíždí MX-30 o šest kilometrů rychleji než srovnatelný konvenční model.

Technický základ je společný s modely Mazda 3 a CX-30, druhému z nich také odpovídají vnější rozměry: délka 4 395 mm, rozvor 2 655 mm a šířka 1 795 mm, jen výška 1 570 mm je nepatrně vyšší. Důvod je zřejmý, baterie našly místo v podlaze, která je také náležitě vyztužena.

Nová mazda je krásná, za péči o design mají v Hirošimě jedničku. Zvenku je svébytná, vyvážená, extravagantní. Vnitřek je japonsky rafinovaný a zároveň uklizený obývák. Ozvláštňují ho zajímavé materiály, třeba korek odkazující na to, s čím firma kdysi před sto lety začínala.

Mazda MX-30

Extravagance ovšem nese i potřebu ústupků. Technicistně působící ovládání klimatizace pomocí tabletu zpočátku zamaskuje to, že má auto za devět set tisíc jen jednozónovou klimatizaci – nutno říct, že to dnes není neobvyklé. Základní provedení za 855 tisíc má ale na druhou stranu ve standardu adaptivní tempomat, parkovací senzory i kameru, head-up displej, hlídač mrtvého úhlu, DAB rádio nebo LED světla. 

MX-30 stojí na základech crossoveru CX-30, takže je to vcelku mohutné auto, uvnitř však místem nehýří, na zadní místa se usadí pohodlně spíš děti nebo střízlíci. Hlavně pro kolena moc místa nezbývá. Od sebe otevírané „jeden a půl dveře“ jsou parádička. Protože je ovšem v té zadní půlce schovaná výztuha nahrazující B sloupek karoserie, musí si řidič navyknout najíždět do křižovatky tak, aby při ohlédnutí doprava viděl pořádně na provoz.

Výběr a nákup elektroauta je stále ještě hodně odlišná disciplína. Nakupuje se hlavně srdcem, racionalita do toho až na výjimky vstupuje teprve ve druhém plánu. Mazda tomu jde svou pohlednou novinkou naproti chytře. Líbivý kabát a bonitní fanoušci značky jsou však dobrým základem. Alexej Kiriakovský má výhodu v tom, že Mazda je na českém trhu značkou poučených retailových zákazníků, klasické fleetové (firemní) prodeje jsou v menšině. A právě bohatí zákazníci zvyklí na ceníky Mazdy by pro konkurenta BMW i3 měli chodit především. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Jezděte na elektřinu, žádá Kalifornie Uber a Lyft. Do roku 2030, slibují firmy

Ilustrační snímek

Kalifornský úřad pro čisté ovzduší CARB přijal nová pravidla pro alternativní taxislužby, jako jsou...

Budou elektromobily zlevňovat? Všichni věští, že ano, důvody pro to nejsou

BMW iX je novou technologickou výkladní skříní BMW Group, jeho modulární...

Jedním ze dvou argumentů odpůrců elektromobilů je vedle dlouhého nabíjení pořizovací cena takových...

Máte Teslu? Tak tu nesmíte parkovat, oznámila čínská vláda svým zaměstnancům

Tesla Model 3

Zaměstnanci některých čínských vládních úřadů byli vyzváni k tomu, aby neparkovali své vozy značky...

Sekera na daních za elektromobilitu bude v miliardách eur

Tesla by ráda uplatnila pro ukládání energie ze solárních panelů spíše domácí...

VIDEO Majitelé elektromobilů se zatím můžou radovat, protože neplatí dálniční známky, silniční daň,...

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Autosalony Škody zavážejí první kusy elektromobilu Enyaq, který vstupuje do...

VIDEO Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13....

Lidem se nechce dělit o auto už půl století. Opakovaně to ověřují ve Francii

Elektromobil EMA

Jedno auto, které používá víc lidí? Myšlenka na takzvaný carsharing je stará půl století. Testovali...

Nejlepší auto do města? Elektromobil!

Dobíjení vozu je velice snadné, vystačíte si s běžnou domácí zásuvkou. Ideálním...

Zájem o elektrické vozy v Česku roste. Zatím se nejedná o žádné velké prodejní objemy, nicméně...

  • Nejčtenější

Před 20 lety vyrobili poslední z 1,4 milionu felicií. Oblékli ji v Německu

Poslední Škoda Felicia sjela z výrobních pásů automobilky 20. června 2001. Ve stejný den jako poslední felicii přitom...

VIDEO: Kamion míjí cyklistu o centimetry, návěs za ním doslova vlaje

Slovenská policie sdílí na svém facebookovém profilu video incidentu, který se odehrál začátkem května u Lozorna, v...

Pevná ruka, která Škodě prospěla. Z rozhodnutí drsného šéfa těží dodnes

Premium Pichlavému pohledu jeho chladně modrých očí odolal málokdo. Porady vedení byly teutonsky přímočaré, Winfried Vahland...

Enyaq 4x4: nejlepší škodovka není pro každého, nejen kvůli ceně

Když zapomenete na principiální neduhy nebo vám elektroauto pasuje do života, je Enyaq možná nejlepší škodovkou. Skvěle...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test dětských sedaček: pět neprošlo, jedna se utrhla

V aktuálním srovnání německého autoklubu ADAC a jeho partnerů ze Švýcarska a Rakouska se testovalo 26 dětských...

Kdo staví dům, musí si připlatit. Kvůli prudkému nárůstu cen nestačí hypotéky

Premium Martin Hájek buduje v lokalitě Loukovec v Příhrazských skalách v Českém ráji dům, do kterého se nejspíš s rodinou nikdy...

Ralsko 30 let poté. „Český Černobyl“ je skanzenem sovětské okupace

Premium Zem je tu děravá jako ementál, naládovaná střelivem a nasáklá ropnými látkami. Co krok, to azbukou vyrytý nápis. Tu na...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

  • Další z rubriky

Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet, neobejdete se bez čipu či...

Strhující evoluce správným směrem. Nová generace BMW M3/M4 si nebere servítky

Premium Nová generace BMW M3 a M4 je tady. Verze Competition ukázala, že BMW M opět postavilo auto, které svého předchůdce...

Yaris, clio, nebo jazz? Velká válka hybridních mrňousů

Premium V opravdové hybridní válce na sebe soupeři kromě konvenčních zbraní útočí po internetu a propagandou. Ve světě...

Žádný městský „týpek“ v kovbojských botách. Nové Subaru XV umí i v terénu

Premium Subaru XV není ani s e-Boxerem, který dostalo loni, žádný trhač asfaltu. Japonci mu ale přidali několik novinek,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Václav Kopta se pochlubil dcerami. Obě jsou pescetariánky

Václav Kopta se coby pyšný tatínek pochlubil dcerami Františkou a Janou. Společně dorazili do primácké Show Jana...

S Ivou Pazderkovou jsme se za naši svatbu styděli, přiznal Pavlásek

Lukáš Pavlásek (42) je sice zasnoubený, ale do svatby se nehrne. Veselku zatím překazila konoravirová opatření. Komik v...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen hrstka dokumentaristů....

Turistickým atrakcím zvoní umíráček. K radosti místních, ke zlosti majitelů

Některá donedávna uzavřená turistická lákadla, jako například muzea strašidel, sexu, tortury či komunismu, dětské herny...