Sobota 1. dubna 2023, svátek má Hugo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 1. dubna 2023 Hugo

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

  6:00
Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě dlouho přistupovala rezervovaně, bruselský emisní diktát ji ovšem nakonec donutil přehodnotit plány. Benzin ani naftu nezavrhuje, teď si ovšem začíná i s elektrony.
Mazda MX-30

Mazda MX-30 | foto: Mazda

Pro začátek Mazda zdůrazňuje, že nová MX-30 není auto pro každého: „Je to druhé auto do rodiny, určené pro městský a příměstský provoz,“ vysvětluje šéf českého zastoupení značky Alexej Kiriakovský.

Důležité také je, aby majitel měl kde nabíjet. Potřebuje stabilní zdroj levné elektřiny, jen pak to dává ten správný smysl. Pro paní, která dojíždí každý den tři kilometry do práce, je elektromobil to pravé. Benzinové auto, které se nestačí rozpohybovat a zahřát, tak rychle zničí, o naftovém nemluvě. Pro takové uživatele je elektrická trakce ideální volbou.

Kolik to žere? Klasická otázka má v podání elektromobilisty květnatější odpověď. Asi nejjednodušší je říct, že při nejlevnějším tarifu od ČEZu se dá jezdit s Mazdou MX-30 kolem třiceti korun na sto kilometrů (pro srovnání – auto se sedmilitrovou spotřebou benzinu jezdí za dvě stě korun na sto). Taková jízda elektromazdou odpovídá ceně dvou korun za kilowatthodinu elektřiny a spotřebu 17 kWh na 100 km. Mazda oficiálně udává 19 kWh, ovšem dá se jet i za čtrnáct až patnáct, jak jsme při první seznamovačce ověřili na pražských cestách a okreskách kolem ní.

Když za to vezmete a na palubě je plno, uháníte třeba za třiadvacet kWh na sto kilometrů. 

Wankel baterku dobije

S elektrárnou na palubě

Po elektromobilu dorazí unikátní verze s Wankelovým generátorem, který bude trakční baterii dobíjet. Více čtěte zde

Po mazdovsku

Elektromobilita v podání Mazdy potřebuje trochu vysvětlování. Svůj první sériový model, který jezdí výhradně na baterky, vybavila jen malým 35,5kWh trakčním akumulátorem. Je to proto, aby celý elektromobil dával environmentální smysl – těch 35,5 kWh je hranice, do které je kompletní CO2 bilance (včetně výroby auta, akumulátoru i elektřiny a recyklace) lepší než u srovnatelného auta se spalovacím motorem. Li-ion akumulátory od Panasonicu váží 311 kilogramů, díky tomu drží MX-30 celkovou hmotnost na rozumných 2,1 tunách, z toho připadá pět centů na posádku plus její bagáž. Pohotovostní hmotnost je 1,6 tuny.

To znamená dojezd nějakých dvě stě kilometrů. Pro to, na co byla MX-30 postavena, je to dostačující. Pravda, za devět set tisíc koupíte praktičtější vůz, který dojede mnohem dál a dravěji. Ale skupina těch, kteří chtějí právě takové auto, jako je elektrická mazda, stále roste. To potvrzuje i zájem o novinku z řad zákazníků.

Těm dodají první kusy v září letošního roku. Každý dealer bude mít navrch jedno předváděcí auto a druhé jako náhradní pro půjčování zákazníkům s auty v servisu.

Mazda MX-30

Právě servis a celková bilance nákladů na provoz má být jejím trumfem. Při ročním nájezdu 25 tisíc kilometrů to vychází při podobné ceně za benzinovou CX-30 (871 tisíc) a elektrickou MX-30 (900 tisíc) tak, že za palivo u elektroauta zaplatí majitel v ideálním případě osm a půl tisíce, benzin pak vyjde na 56 tisíc. Předepsaný servis na sto tisíc kilometrů stojí u elektromazdy osm tisíc, u benzinové 33 tisíc (práce servisu 1 500 korun za hodinu).

Hladce

Panasonic dodává i elektromotor, ten má 107 kW výkonu a 271 Nm. U elektromobilů se ale spíš hledí na zrychlení, z nuly na stovku umí mazda vyrazit za 9,7 sekundy. To není v porovnání s ostatními žádná sláva, inženýři totiž naladili charakteristiku „plynového“ pedálu tak, aby byla jízda po mazdovsku hladká. Frenetický sprint, se kterým ukazují elektromobilisté ostatním od semaforů záda, MX-30 nepředvede. Bezprostředně po sešlápnutí se auto rozjede uvolněněji, asi jako atmosferický benziňák, lineární mocná akcelerace přichází o něco později. Reakce na povel akcelerátoru, když už se auto pohybuje, jsou ovšem už elektricky bryskní. 

Zato se dá jezdit vlastně „na jeden pedál“ - MX-30 má pět stupňů rekuperace. Pádly na volantu regulujete intenzitu dobíjení a zpomalení při uvolnění pedálu, na nejnižší auto plachtí skoro bez zpomalení, na nejvyšší intenzivně deceleruje až do nuly, když sledujete provoz a trochu předvídáte, nepotřebujete téměř brzdy.

K tomu harmonická, jistá jízda, konzistentní odezva řízení a čitelné chování podvozku, který dobře filtruje nerovnosti (snad jen od přední nápravy občas přijde na ostrých nerovnostech větší rána). Specialitou Mazdy je systém GVC, který stabilizuje auto za jízdy pomocí vektorování točivého momentu. Z oblouku tak podle Radima Kubaláka, technického školitele českého zastoupení značky, vyjíždí MX-30 o šest kilometrů rychleji než srovnatelný konvenční model.

Technický základ je společný s modely Mazda 3 a CX-30, druhému z nich také odpovídají vnější rozměry: délka 4 395 mm, rozvor 2 655 mm a šířka 1 795 mm, jen výška 1 570 mm je nepatrně vyšší. Důvod je zřejmý, baterie našly místo v podlaze, která je také náležitě vyztužena.

Nová mazda je krásná, za péči o design mají v Hirošimě jedničku. Zvenku je svébytná, vyvážená, extravagantní. Vnitřek je japonsky rafinovaný a zároveň uklizený obývák. Ozvláštňují ho zajímavé materiály, třeba korek odkazující na to, s čím firma kdysi před sto lety začínala.

Mazda MX-30

Extravagance ovšem nese i potřebu ústupků. Technicistně působící ovládání klimatizace pomocí tabletu zpočátku zamaskuje to, že má auto za devět set tisíc jen jednozónovou klimatizaci – nutno říct, že to dnes není neobvyklé. Základní provedení za 855 tisíc má ale na druhou stranu ve standardu adaptivní tempomat, parkovací senzory i kameru, head-up displej, hlídač mrtvého úhlu, DAB rádio nebo LED světla. 

MX-30 stojí na základech crossoveru CX-30, takže je to vcelku mohutné auto, uvnitř však místem nehýří, na zadní místa se usadí pohodlně spíš děti nebo střízlíci. Hlavně pro kolena moc místa nezbývá. Od sebe otevírané „jeden a půl dveře“ jsou parádička. Protože je ovšem v té zadní půlce schovaná výztuha nahrazující B sloupek karoserie, musí si řidič navyknout najíždět do křižovatky tak, aby při ohlédnutí doprava viděl pořádně na provoz.

Výběr a nákup elektroauta je stále ještě hodně odlišná disciplína. Nakupuje se hlavně srdcem, racionalita do toho až na výjimky vstupuje teprve ve druhém plánu. Mazda tomu jde svou pohlednou novinkou naproti chytře. Líbivý kabát a bonitní fanoušci značky jsou však dobrým základem. Alexej Kiriakovský má výhodu v tom, že Mazda je na českém trhu značkou poučených retailových zákazníků, klasické fleetové (firemní) prodeje jsou v menšině. A právě bohatí zákazníci zvyklí na ceníky Mazdy by pro konkurenta BMW i3 měli chodit především. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

VW má pro zaměstnance únikovou hru, aby je zbavil úzkosti z elektroaut

Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově

VIDEO Německá automobilka Volkswagen vytvořila únikovou hru, v níž zaměstnanci v malých týmech řeší...

Nový nápad z Bruselu: firemní služební auta povinně elektrická od roku 2030

Renault ověřuje možnosti V2G na flotile modelů Zoe.

Rok 2035 pro definitivní zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory zřejmě některým politikům...

ANALÝZA: VW důrazně mění plány. Přemýšlí, jak postavit lidový elektromobil

Koncept Gen.Travel má poskytnozt realistický výhled na mobilitu v příštím...

Norma Euro 7 neuvěřitelně prodraží segment malých vozů. Auta poháněná spalovacími motory formátu...

Europarlament definitivně schválil povinné nulové emise aut od roku 2035

Toyota bZ4X

Evropský parlament definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o...

Jak se žije v norském ráji elektroaut. Úzkost o nabití a dojezd podle mrazu

Elektrickým Fordem Mach-e do Norska

VIDEO Norští majitelé elektromobilů mají slovo pro to, jak se cítí, když při jízdě v mrazivém počasí...

Euro 7 zdraží auta a zasáhne i elektromobily. Česko se proti normě vymezilo

Po skandálu Dieselgate byla v rámci normy Euro 6d-Temp zavedena povinnost testu...

Chystaná norma Euro 7 zdraží auta téměř o 50 tisíc, varují výrobci. Česko se proti chystané...

ANALÝZA: Golfa předjely peugeot i dacia. Slovenskou jízdu Škody uťal Hyundai

Peugeot 208 opanoval loňské evropské prodejní tabulky v Evropě i ve Francii.

Král je mrtev, ať žije král! Peugeot 208 po 14 letech na starém kontinentu sesadil z trůnu VW Golf,...

  • Nejčtenější

Kvíz pro řidiče: Kontrolka zamotaného lana neexistuje, poznejte ty důležité

Kontrolka zašmodrchaného tažného lana neexistuje. Ovšem sledovat hlavně ta červená a oranžová světýlka, kterými hlásí...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Červená kráska Jitka je expediční speciál Made in Czech

Jestli je na něco Václav Kvapil hrdý, tak na to, že se mu podařilo postavit expediční kamion s visačkou „Made in...

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Mercedesu jsme si připadali jako nechtění lidé, říká v Rozstřelu novinářka

Vysíláme Test dealerů s titulkem Bez milionu pro Mercedes nelez vzbudil obrovský zájem čtenářů, ale také odborné veřejnosti. V...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Audi S8 TFSI quattro. Nechybí luxusní výbava ani chování opravdové limuzíny

Premium Když dáte čtyři až pět milionů korun za auto, musí být výsledek něco, z čeho se všichni posadí na zadek. Musí to být...

Zkusili jsme nový Range Rover Sport. Dá vám pocit, že máte věci ve svých rukou

Premium Už si ani neumíme představit, že by „velký“ Range Rover neměl svůj dynamicky vyhlížející derivát s přídomkem Sport. Na...

Nečekaná zábava na každý den. Nejrychlejší T-Roc je skvělý univerzál

Premium Sportovně laděné SUV T-Roc R patří k mým nejoblíbenějším autům koncernu VW. Svůj talent šikovně maskuje relativně...

Další neznámé auto v Česku. Prozkoumali jsme novinku od čínského mamuta

Čínská auta, na rozdíl od telefonů, nepatří na úplnou špičku v technické úrovni. Což neznamená, že nemají co nabídnout....

SOUTĚŽ: Vyhrajte hodnotné poukazy od Astratexu
SOUTĚŽ: Vyhrajte hodnotné poukazy od Astratexu

Zapojite se do soutěže o 3 hodnotné vouchery a vybrte si správné spodní prádlo, které vám bude dělat radost. Jak na to?

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší

Česká pošta zveřejnila seznam poboček, které v rámci úspor uzavře. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji a v Praze....

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Paltrowová si po srážce na lyžích myslela, že jde o sexuální útok

Herečka Gwyneth Paltrowová (50) v pátek opět vypovídala před soudem v případu údajného neposkytnutí první pomoci...