Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. září 2022 Zlata

Děravé silnice: proražené pneumatiky a zničené ráfky si nechte zaplatit

Ustupující sníh odkryl díry v silnici, zdají se ještě větší než předchozí zimy a snad jich je ještě víc. Když vám asfaltový ementál poničí auto, můžete dostat náhradu škody. Nejjistějším řešením je pojistka.

Za výtluky obecně může hlavně historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na současnou zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony | foto: Jaroslav Domecký

"Každoročně stoupá počet škod, které automobilům v zimě a těsně po ní způsobí výtluky na silnicích. Aktuálně Allianz pojišťovna zaznamenala zhruba třetinový nárůst těchto hlášení svých klientů," uvádí Václav Bálek, tiskový mluvčí pojišťovny.

Nejčastějšími újmami bývají poškozené podvozky, disky a pneumatiky, tlumiče, výjimkou nejsou ani rozsáhlejší poškození například při nárazu do motoru. Václav Bálek vzpomíná i na nehodu, při které kvůli malému kráteru v silnici nakonec řidič skončil s autem ve stromě.

Poškození vozidel výtluky může majitel vozu uplatnit buď ze svého havarijního pojištění, nebo z pojištění odpovědnosti správce komunikace. Druhá varianta je ale o dost pracnější a s velmi nejistým výsledkem. Čeká vás totiž dlouhé dohadování.

záplatování

Jak se opravuje silnice sledujte ZDE

Z havarijní pojistky peníze většinou dostanete

"Škody z výtluků na silnici je možné uplatnit z havarijního pojištění, a to bez ohledu na to, zda pojistnou událost šetřila policie, či nikoliv," dodává Bálek. Povinné ručení vám je v tomto případě nanic. Z toho se kryjí škody, které způsobíte někomu jinému, v tomto případě musíte mít sjednánu havarijní pojistku.

Ve snaze zachránit kolo před dírou skončí auto v příkopu

Majitel autoservisu Jan Šmíd z Českých Budějovic tvrdí, že každá zima na českých silnicích se citelně podepíše především na podvozku automobilu. "Silnice jsou mnohde tak rozbité, že třeba tlumiče jsou téměř na výměnu," říká Šmíd.

Jaké díly nejvíce v zimě na rozbitých silnicích na autech trpí?
Jsou to především čepy, tlumiče a nápravy. Preventivně se doporučuje po zimě si nechat při výměně pneumatik zkontrolovat geometrii
kol, tedy zda se pneumatiky sjíždí rovně.

Jaké škody mohou při projetí díry vzniknout?
Časté případy jsou utržená kola či naražené disky nebo proražené pneumatiky. První zmiňovaný problém je největší průšvih, protože
zejména u dražších automobilů mohou jít škody i do desítek tisíc korun. Mnohdy také po projetí dírou či ve snaze se jí vyhnout řidiči zazmatkují, strhnou řízení a skončí v příkopu. Po takové nehodě už jsou škody desítky tisíc korun.

Pozná laik na automobilu, zda jezdil po udržovaných silnicích, nebo po tankodromech?
Určitě ano. Například automobily dovezené ze zahraničí - především Německa a Rakouska - jsou velmi často v mnohem lepším technickém stavu než vozy, které jezdí po silnicích v Česku. Například automobil, který má najeto dvě stě tisíc kilometrů po silnicích a dálnicích v Německu, má technický stav srovnatelný s vozem, který najel polovinu po českých silnicích.

Jak se to pozná?
Stačí jedna jízda a i laik pozná, že automobilu na nápravách nic netluče, nevrže a například řízení nemá vůli. I proto stále lidé dávají přednost vozidlům z dovozu než z tuzemska.

Pokud událost neřešila policie, určitě si místo vyfoťte, to ostatně platí v každém případě. Mobil s fotoaparátem má dnes v kapse každý druhý. Hodí se také svědectví jiných účastníků silničního provozu.

"Často se také stává, že vozidlo zůstává po projetí velkým výtlukem nepojízdné a řidiči volají naši asistenční službu, která událost nejen zaznamená a zdokumentuje, ale pokud je to možné, tak na místě vozidlo zprovozní, nebo odtáhne do servisu," vysvětluje Pavel Novotný, ředitel úseku likvidace Allianz pojišťovny.

Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz ale varuje, ne všechno se dá "hodit na pojišťovnu": "Likvidátor pojišťovny bude pečlivě zkoumat, jestli například zničený tlumič nebyl už předtím poškozen běžným opotřebením. Pak může odmítnout úhradu škody, když zjistí, že tlumič už byl natolik unavený, že díra v silnici pro něj byla tou poslední kapkou."

Osamocená díra znamená větší šanci na odškodnění

Pokud havarijní pojištění nemáte, můžete náhradu uplatnit z pojištění odpovědnosti za škodu správce komunikace nebo v krajním případě soudní cestou. V takovém případě musíte prokázat odpovědnost příslušného správce za vzniklou škodu. A v tom bývá háček.

Celou událost co nejlépe zdokumentujte, foťte, sežeňte si svědky. Správci komunikace (u dálnic a rychlostních komunikací Ředitelství silnic a dálnic České republiky, u ostatních vozovek příslušná okresní Správa a údržba silnic, případně obec) pak celou událost oznamte, nezapomeňte uvést číslo silnice a kilometr, na kterém k poškození došlo. Pravděpodobně se vás budou snažit odbýt tím, že jste "nepřizpůsobil rychlost a způsob jízdy stavu vozovky".

Správce komunikace má ale také své pojištění pro tyto případy. Pojišťovna pak posuzuje zda se něco zanedbalo: třeba špatné nebo chybějící označení.

Hradit škody řidiči by majitel komunikace měl v případě, že vjedou na jinak dobré silnici do hlubokých výmolů nebo neoznačených hrbolů. Obdobné je to při smyku na vozovce znečištěné například olejem nebo hlínou. Stejně se dá na majitele komunikace obrátit při vymáhání škody, jestliže se ukáže, že příčinou nehody byla nečitelná dopravní značka.

Odpovědnosti za škody se majitel silnice může zbavit jedině tehdy, když prokáže, že nebylo v mezích jeho možností závadu odstranit, zmírnit nebo na ni dostatečně upozornit. Musí se tedy posoudit, zda například vůbec bylo v lidských silách silnici opravit. To s největší pravděpodobností rozhodne až soud.

Když je štěrk nebo díra na silnici označena dopravní značkou, budete si škodu hradit jen z havarijního pojištění nebo z vlastní kapsy.

Pokud si auto poškodíte tím, že vjedete do díry, která se na jinak kvalitní silnici nedá předvídat, zavolejte policii a trvejte na nafocení a zaprotokolování jejího stavu.

Větší šanci máte, pokud je díra ve vozovce ojedinělá, protože jedině tak ji nelze předvídat. Při žádosti o náhradu škody bude spíš akceptován výmol v místě, kde na něj řidič nemohl při dodržení optimální rychlosti reagovat. To znamená, že je například za zatáčkou nebo za stoupáním či jinak špatně viditelný, například v noci nebo zalitý vodou.

Motoristé však nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla z takzvaného stavebního nebo dopravně technického stavu pozemní komunikace. To znamená, že jde o silnici, která je poničená natolik, že závady nejde odstranit běžnou údržbou, pomůže jen celková přestavba. S případným vymáháním škody by řidič asi neuspěl. Nezbývá než jet krokem, zvolit jinou trasu nebo pořídit teréňák.

A škody z výtluků, u kterých se navíc správce komunikace může vymluvit, že je kvůli špatnému počasí nemohl opravit, tedy asi zůstanou na vaší kapse.

Ještě než se někdo pustí do soudního sporu, měl by si také uvědomit, že se bude posuzovat třeba i to, zda ve chvíli, kdy se auto poškodilo, dodržoval předepsanou rychlost.

Z čeho je český asfaltový ementál

"Za výtluky obecně může hlavně historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na současnou zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony," vysvětluje dopravní projektant Josef Filip.

"Stačí nekvalitně napojit záplatu, kvůli tomu se dovnitř dostane voda. Pak už stačí jen mráz, led, sůl a provoz a vozovka se poničí," dodává.

Když mrzne a sněží, dělají silničáři jen nejnutnější provizoria. Výtluky zalijí asfaltem bez frézování a válcování. Životnost je pak mnohem menší, než u klasických oprav. Když mrzne, mnohdy nezbývá než rozbité místo vydláždit.

Autor:
  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Přišli jste o SPZ? Nevyjíždějte, jde o papíry

Vzhledem k tomu, že jsou registrační značky k autu většinou připevněny jen plastovým rámečkem, může se snadno stát, že...

Slovenská firma představila autobus na vodík, vypomáhá si elektřinou ze zásuvky

Slovenská firma Mobility&innovation production představila prototyp prvního slovenského autobusu na vodík. Je to...

Ukradený vynález za miliardy. Jak český David přemohl amerického Goliáše

Premium Nápad za miliardy, bez nadsázky. František Hrabal jel v roce 2001 autem, a když si na křižovatce všiml, jak se vedle...

Nejlevnější škodovkou by mohla být Octavia, dnes startuje nad půlmilionem

Premium Podle dosavadního vývoje přijde Škoda v příštích letech o šest vyráběných modelů. Zejména o finančně dostupnější vozy,...

Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu
Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu

V Česku proběhl rozsáhlý výzkum o digitální závislosti napříč populací. Jeho výsledky vás možná překvapí. Děti školou povinné totiž velkou část...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...