Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropa zavede povinné denní dálniční známky. Má to však emisní háček

Radomír Dohnal
,
Evropský parlament na konci února prohlasoval výraznou změnu v systému zpoplatnění dálnic, jejíž sílu pocítíme nejpozději do dvou let. Jsou to dobré i špatné zprávy současně. Těšit se můžeme na jednodenní tranzitní dálniční známky. Jejich cena se však bude odvíjet od toho, kolik emisí váš vůz produkuje.
Slovinská a rakouská dálniční známka

Slovinská a rakouská dálniční známka | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Lehce přes 7 hodin a 750 kilometrů dojezdové vzdálenosti po dálnicích dělí Česko od Jadranu. Což je asi ten hlavní důvod, proč si v sezoně střihne tuto etapu přes půl milionu Čechů, kteří sem vyráží na pobytovou dovolenou. Aby, jistě ke své nelibosti, museli na území skoro každého tranzitního státu, jímž jen projíždějí, řešit pořizování dálniční známky, kterou ani nestačí plnohodnotně zužitkovat.

Dvě a půl hodiny jednosměrné jízdy po rakouské dálnici se dosud neobešlo bez dálniční známky alespoň té nejnižší denominace, tedy desetidenní, za 9,60 eur. Nejlevnější dálniční známka ve Slovinsku, kterým se při cestě k moři skutečně jen mihnete, byla sedmidenní za 15 eur. A platilo, že pokud jste do Chorvatska jeli na dvoutýdenní dovolenou, potřeba byly vždy dvě. Protože dvouměsíční za 28,2 eura v Rakousku a měsíční ve Slovinsku za 30 eur se vážně nikomu nevyplatila. A vzít to zajížďkou přes Maďarsko? Desetidenní tiket v přepočtu za 17,1 eura rozhodně nepotěší, s tím, že vás ještě zkasírují za dálnici na Slovensku.

Změna je mince o dvou stranách

To, že nastavená platnost dálničních známek, elektronických i těch lepených, dost nehezky diskriminuje řidiče, kteří evropskými státy na své trase jen projíždí, není nic objevného. Novinkou, a dá se říct potěšující, je změna přístupu Evropského parlamentu. Ten totiž ve čtvrtek 17. 2. prohlasoval a schválil novou směrnici, poplatnou pro všechny členské země unie. Jejím cílem je zrušení povinných vícedenních poplatků tam, kde je možné je nahradit platbou za jednodenní tranzit.

Jinými slovy, po dlouhých letech planých debat začnou v Evropě konečně platit jednodenní dálniční známky.

Pokud už balíte na dovolenou, své nadšené očekávání zatím přibrzděte. K zavedení nového systému jednodenních dálničních známek do praxe má totiž dojít do dvou následujících let, a nezdá se, že by s tím jednotlivé státy pospíchaly. I letos tedy budete platit za průjezd nákupem vícedenní známky, stejně jako dosud.

Rakouská dálniční známka pro rok 2022
Elektronická dálniční známka

Komplikujícím faktorem může být i to, že si o výjimku z nové směrnice mohou zažádat státy, které si dokážou vyargumentovat, že by zavedení nového zpoplatnění bylo finančně neúměrné s přihlédnutím k očekávaným ziskům. Což by mohl být zrovna případ našich rakouských sousedů, kterým na údržbu dopravní sítě výlety za alpským lyžováním anebo průjezdy do Chorvatska slušně přispíváme. Změn, akcelerovaných novou směrnicí, bude víc.

Lepší zprávy jenom pro někoho

Například se výrazně promění silniční poplatky pro nákladní vozidla, a to namísto časově termínovaného, formou známek, na zpoplatnění podle ujeté vzdálenosti, formou mýtného. Aktualizována byla i pravidla pro autobusy a dodávky, využívající silnice transevropské dopravní sítě, tzv. TEN-T. U těch by měl do osmi let systém mýtného plně nahradit známky.

ilustrační snímek
ilustrační snímek

„Zrušení dálničních známek pro těžká vozidla sjednotí systém, který je v současnosti příliš roztříštěný. Podpoříme tím také, aby svět dopravy používal ekologičtější vozidla,“ říká zpravodaj Evropského parlamentu, Giuseppe Ferrandino.

Evropský parlament dále v tiskovém prohlášení uvádí: „Cílem této směrnice je uspořádání pravidel a změna systému poplatků, které jsou v tuto chvíli založeny na čase. Nově bude nutné brát v potaz také skutečně ujeté kilometry.“ Nová pravidla také počítají s tím, že dálniční známky určené pro osobní auta budou směrnicí cenově zastropované, aby byl zajištěn spravedlivý přístup i k občasným řidičům.

Jak už to tak ovšem s novými směrnicemi bývá, jednu formu diskriminace pohotově odstraňují, a další zavádí. Sílu dobrého a široce žádaného nápadu s jednodenními dálničními známkami snižuje to, že EU navrhuje různé sazby za jednodenní známky. Odlišené podle toho, kolik emisí váš vůz produkuje. Se starým čmouďákem vás tedy jednodenní dálniční známka bude nejspíš stát více, než když pojedete s hybridem i e-autem, produkujícím méně než tabulkových 50 g CO2/km.

Cesta na dovolenou k Jadranu by vám tedy nakonec úplně levněji za dvě léta vyjít nemusela, pokud pojedete neekologickým vozem.

Aktuálně je nejlevnější česká dálniční známka s nejkratší platností za 310 korun. Roční vyjde na 1500 korun, třicetidenní na 440. Ministerstvo dopravy opakovaně slibuje jejich zdražení, aktuálně ovšem šéf resortu oznámil, že ceny zůstanou na stejné úrovni i v příštím roce. Státní fond dopravní infrastruktury začátkem loňského prosince uvedl, že za rok prodeje dálničních známek v nové elektronické podobě si nejvíce motoristé pořizovali roční (2 812 889 ks), desetidenní (2 315 445 ks), nejméně měsíční (620 929 ks) známky. Podle Zdeňka Lokaje, experta z Fakulty dopravní ČVUT se nedá čekat, že by denní známka stála desetinu desetidenní. Podle Lokaje je realistický odhad ceny na úrovni 150 až 200 korun. „Do částky je totiž třeba započítat také fixní náklady na provoz a správu systému, zúčtování plateb anebo kontrolní mechanismy na dálnicích,“ vysvětluje.

  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

EXKLUZIVNĚ: Prezident Pavel na dovolené na Dakaru bivakoval ve stanu a fotil

Petr Pavel je velký motoristický nadšenec. Český prezident vyrazil ve svém volnu na první dny slavné dakarské rally. Se závodníky bivakoval na trase nejslavnější dálkové rally, která se letos pošesté...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Wopke Hoekstra opět odmítl jakoukoli hypotézu revize současných evropských předpisů o emisích oxidu uhličitého a fakticky potvrzuje pokuty pro výrobce za překročení limitů, které vstoupí v platnost v...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

16. ledna 2025,  aktualizováno  11:31

Abyste na výletě do autopravěku nezabloudili. Před GPS byly kotouče a magnety

Co dělali lidé bez navigací v autech? Pokud nelistovali autoatlasy, ztráceli se. Úplně stejně jako dnes s GPS, jen mnohem častěji. Proto bylo také vynalezeno několik analogových systémů, které v...

16. ledna 2025

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

16. ledna 2025

Bouráky z klučičí kapsy. Unikátní sbírka angličáků je k vidění v Praze

„Přijďte ukázat svým dětem, s čím jste si hráli, když jste byli malí,“ zve obchodní centrum DBK v Praze na Budějovické na výstavu angličáků. Putovní výstava ukazuje fragment jedné z největších sbírek...

15. ledna 2025

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...

Sebevraždu jsem měl naplánovanou do detailů, líčí lékař Tomáš Šebek

Premium Kdyby nešel na medicínu, možná by letěl chirurg Tomáš Šebek na Mars. Tvrdí, že si umí zorganizovat čas, baví ho...