Čínský útok vozovou hradbou. Poznejte automobilky, které se hrnou do Evropy

  • 153
Evropa se stala hlavním cílem čínského exportu zejména elektrických a elektrifikovaných modelů. Je to zatím neuspořádaná směska vzhledově mnohdy velmi podobných aut. Co však způsobuje velmi těžké spaní šéfům evropských automobilek je obří inovační potenciál čínských značek. Kdo všechno se do Evropy hrne?

Čínský autoprůmysl jede jako dobře promazaný stroj. Zatímco Evropa a USA stagnují, asijská velmoc zvyšuje tempo a je hnací silou na globálním automobilovém trhu. V posledních letech tamní trh prošel zásadní proměnou. Domácí výrobci se emancipovali a po technologické stránce mnohdy začínají zahraniční značky v řadě směrů přerůstat. Je to zejména v oblasti baterií, palubní elektroniky a softwaru.

Inovačnímu potenciálu výrobců z Říše středu, podporovaných domácími institucemi z jejich přímé konkurence již není nikdo schopný čelit. V tomto směru stačí jejich tempu mnohdy již jen prémiové značky z Evropy a USA. A to dosti často s využití čínských technologií a Číny, jakožto své exportní základny. Na starý kontinent směřují vozy západních značek, jako např. BMW iX3, Dacia Spring, DS 9 či Tesly Model 3 a Model Y. Následovat bude nový Smart, nové modely od Mini atd.

Velký čínský úklid

Podíl domácích značek na čínském trhu raketově roste. V září letošního roku již přesáhl 50 %, a vypadá to, že bude nejspíš dále stoupat, zatímco některé dříve úspěšné západní značky naopak vyklízejí pozice a mnohé nejspíš z trhu zcela zmizí, což s velkou pravděpodobností čeká i Škodu Auto. Zatímco před čtyřmi lety mladoboleslavská značka prodala v Číně 341 tisíc aut, letos to bude více než šestkrát méně.

Čína se stala největším trhem s elektrickými vozidly díky značné státní podpoře a napomohli jim v tom i místní výrobci baterií, jako je CATL či BYD. Elektromobily a plug-in hybridy tvoří třetinu čínského trhu a domácí výrobci se na ně stále více zaměřují. Vzhledem k tomu, že poptávka po elektromobilech celosvětově rychle roste, mají čínské automobilky ekonomickou motivaci expandovat. Čínský automobilový a elektromobilní sektor již totiž trpí vážnou nadprodukcí, což vyvíjí tlak na výrobce, aby své vozy vyváželi a dosáhli tak úspor z rozsahu.

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Čínští výrobci elektromobilů se nyní snaží zopakovat domácí úspěch v Evropě, kde ambiciózní zelená agenda tlačí na vytvoření masové elektromobility. Starý kontinent se tak pomalu, ale jistě stává oblíbeným „externím“ automobilovým trhem Číny. Evropské země nyní nabízejí vysoké dotace na nákup elektromobilů.

Kromě Číny má Evropa také nejpokročilejší nabíjecí infrastrukturu. Zdejší zákazníci platí za srovnatelná auta mnohem víc než jinde, což asijským značkám i přes dopravní náklady a zatížení clem přináší zajímavé zhodnocení. Čínské ceny jsou totiž u porovnatelně velkých aut prakticky poloviční. Není tedy divu, že Asijci mají velké oči a hromadně sem směřují.

ANALÝZA: Čínská auta jsou v Česku. Budou to mít těžké, míní experti

Aby si usnadnili vstup na evropské trhy, tak čínští výrobci automobilů zřídili v Evropě vývojová a designérská centra., Díky tomu se mohou lépe připravit na evropské předpisy a přizpůsobit je evropským zákazníkům. Výzkumná a vývojová centra fungují také jako zpětná vazba do Číny.

Cílevědomá strategie nese ovoce

Čína se tak stala i jakýmsi „vysavačem“ zkušených zahraničních matadorů i mladých talentů. Firmy si postavily velké „dream teamy“ plné konstruktérských es, velkých jmen designu i špičkových manažerů. Kromě továren na baterie spřádají plány i na výrobu přímo na starém kontinentu. Například v Itálii čínská obří automobilka FAW Group staví továrnu pro luxusní supersport, který bude exportovat do Číny.

Čína už ve vývoji aut všechny dohnala. Vyzkoušeli jsme MG a funguje skvěle

Čínská vláda se navíc poučila z počátečních exportních neúspěchů na začátku milénia a kromě finanční podpory pomáhá tamním automobilkám i tím, že pro ně vytvořilo podmínky pro testy vozidel podle evropských regulí. V roce 2019 zřídil čínský konstrukční a výzkumný institut CAERI první zkušební zařízení schválené Euro NCAP mimo Evropu. Testovací zařízení v Chongqingu umožňuje čínským výrobcům vyladit svá vozidla před exportem do Evropy, čímž se vyhne katastrofálnímu hodnocení bezpečnosti. A toto řešení nese své plody, o čemž svědčí velmi dobrý výsledek vozů Ora Funky Cat a Wey Coffee 01 v letošní sérii crash-testů Euro NCAP, když získaly pět hvězd.

Čínské značky je třeba brát vážně. Umějí supersport i drsňáka do terénu

Oprávněný strach tradičních hráčů

Zachránit zavedené hráče před čínským tsunami by v Evropě mohla jen protekcionistická opatření. Podobná těm, která prosadil v USA prezident Biden. Zvýhodňují modely vyrobené včetně baterií v USA.

Evropské značky mají nahnáno. Elektromobilita mění pravidla, Čína útočí

K podobnému protekcionismu vyzval na nedávném pařížském autosalonu i generální ředitel koncernu Stellantis Carlos Tavares. Podle něj by Evropská unie měla zavést vyšší než 10% cla na čínská auta dovážená do Evropy. Reakce Číňanů se ovšem bojí německé prémiové značky, které v této asijské zemi masivně investují a mají skvělý odbyt. Kupříkladu Mercedes-Benz v Číně prodává třikrát více aut než v USA a jeho největší akcionář také pochází z Číny. Velké plány s Čínou má i koncern BMW a svou pozici si chce udržet i Volkswagen, který to tam „rozjel“ jako první.

Zápisky z Paříže: Večeře u prezidenta a plán Číny na vyhladovění Evropy

Jako předmostí do Evropy čínští výrobci elektromobilů používají Norsko, protože tam je elektromobilita kvůli masivní státní podpoře nejrozvinutější, když 80 % z nových vozidel tankuje ze zásuvky. Rychle ale Číňané expandují i do Nizozemska, Belgie, Německa, Francie ale i dalších zemí. Zatím jen nesmělé pokusy zaznamenáváme i v České republice, kde asi ten zatím nejvážnější představuje značka MG, původem britská, ale nyní plně v čínských rukou a s výrobou v Číně.

O jaké všechny značky a modely se jedná? A kudy se valí do Evropy? Není výjimkou, že modely nabízené na starém kontinentě mají oproti čínskému trhu jiné názvy.

Moskvič vstane z mrtvých už letos. Základem budou auta z Číny

Aiways Auto nejen na pivní slavnosti

Značka Aiways nabízí v Německu a dalších vybraných evropských zemích (Belgii, Dánsku, Francii, Itálii, Švýcarsku, Nizozemsku) formou pronájmu svůj elektrický model U5, který se stal i oficiálním vozem letošního ročníku mnichovského Oktoberfestu. Místo vlastních provozoven nebo klasických autorizovaných prodejců spolupracuje evropská centrála Aiways v Mnichově s maloobchodním řetězcem s elektronikou Euronics. Servis mají na starosti pobočky sítě autoopraven Atu.

Velké odhalení: povedená čínská prvotina ukazuje budoucnost elektromobility

Dalším modelem, který si půjde koupit, je technicky spřízněné atraktivní SUV kupé Aiways U6, které mohli vidět i návštěvníci pařížského autosalonu. Číňané u něj ale poprvé používají elektromotor, který si sami vyvinuli. Na českém trhu prý můžeme Aiways očekávat během dvou let.

BAIC Zatím nesmělé pokusy

Pod zkratkou BAIC se ukrývá Beijing Automotive Industry Corporation, nově označovaná jako Beijing Automotive Group. Vozy se prodávají mj. v Belgii či Německu. Jedná se o městské SUV BAIC X35 se zážehovým motor o objemu 1,5 litru s výkonem 115 koní a větší model BAIC X55 se zážehovým čtyřválcem s výkonem 177 koní, který koncem letošního roku dostal novou podobu.

Bestune S holografickým asistentem

Naopak ze stáje FAW (First Automotive Works) pochází značka Bestune. Ta nabízí v Německu prostřednictvím společnosti Indimo Automotive crossover T77 s unikátním holografickým asistentem řidiče od společnosti Xiaomi.

Bestune T77 má na palubní desce unikátní holografický asistent řidiče od společnosti Xiaomi

BYD S velkými ambicemi

Silným hráčem, který v loňském roce vstoupil přes Norsko do Evropy, je značka BYD, která je zkratkou „Build Your Dreams“ neboli „Budujte své sny“. V červnu tento obří čínský výrobce elektromobilů podepsal smlouvu s Louwman Group pro Nizozemsko, ale postupně se chce dostat i do dalších evropských zemí. Koncem letošního roku vstoupí i na německý trh.

Sedan BYD Han pohání dva elektromotory se systémovým výkonem 517 koní.

BYD je lídrem v průmyslu baterií již více než 27 let a jeho nová blade baterie s životností až 1,2 milionu kilometrů má oproti běžným bateriím s lithium-železo-fosfátovými články bez nutnosti použití kobaltu až o polovinu vyšší energetickou hustotou a je jednou z nejbezpečnějších baterií na světě. Inovativní platforma BYD e-Platform 3.0 s 800voltovou technologií kterou disponují nové modely, umožňuje rychlejší nabíjení díky 800voltové technologii. Umístění článků do celé konstrukce vozu, tedy integrování bez modulů je výhodné z hlediska prostoru i bezpečnosti v případ nehody, neboť má tužší konstrukci.

V nabídce jsou zatím tři elektromobily. Základem je kompaktní SUV s označením BYD Atto 3, jehož elektropohon má výkon 204 koní a zásobuje ho lithium-železo fosfátová baterie. Druhým modelem je sedan BYD Han, jehož dva elektromotory disponují systémovým výkonem 517 koní. Podobnou technikou disponuje i SUV Tang přibližně formátu VW Touareg. Dalším modelem bude sedan Seal, přímý konkurent Tesly Model 3, který by se mohl stát v Evropě takovým čínským game changerem.

Chery přes Itálii do Německa

Na evropský trh se chystá i automobilka Chery, která již v roce 2019 zřídila v Raunheimu u Frankfurtu svoji evropskou centrálu. Prvním modelem Chery pro Evropu je elektrické SUV Omoda. Trhy, na kterých chce v Evropě premiérově působit, jsou Španělsko a Itálie. Na apeninském poloostrově již Číňané nějakou dobu spolupracují s automobilkou DR Automotive, která prodává upravené modely Chery pod svou vlastní značkou.

Prvním modelem Chery pro Evropu je elektrické SUV Omoda 5.

Dongfeng Pestrá paleta

Na evropských trzích včetně České republiky je zastoupena i automobilka Dongfeng, která prostřednictvím společnosti Bidli Auto nabízí své vozy i u nás.

Automobilka Dongfeng je nabízí své modely včetně SUV kupé Fengon 5 i u nás.

Součástí nabídky jsou modely Dongfeng Glory 500 a 580, T5 Evo a pick-up Rich 6, stejně jako Fengon 5. Toto SUV kupé má pod kapotou jen 1,5litrový zážehový motor spojený s převodovkou CVT. Portfolio obsahuje i elektrické modely Seres 3 a Seres SF5. Vrcholem je luxusní elektrické SUV Voyah Free.

Great Wall Zajímavý styl a špičková technika

Další čínskou značkou, která usiluje o evropské zákazníky, je Great Wall. Její značka Ora, nabízí v Evropě model Ora Funky Cat a na pařížském autosalonu představila i větší model Next Ora Cat. K vidění byl ale i dobíjecí hybrid Wey Coffee 01 s elektrickým dojezdem 150 km, který standardně využívá připojení 5G, vzdálené aktualizace, rozpoznávání obličeje a špičkovou palubní elektroniku díky čipu Snapdragon 8155. V Německu ho má prodávat společnost Emil Frey, která je aktivní v ČR. Výhledově se tedy „čínské kávy“ dočkáme asi i u nás.

V minulosti to Great Wall neúspěšně zkoušel s výrobou v Bulharsku, koncem loňského roku se objevila informace, že by tato společnost měla zájem převzít továrnu Nissanu v Barceloně.

Hongqi Luxus pro vyvolené

Norsko si jako startovní trh vybrala někdejší značka čínských funkcionářů Hongqi. Jako první přišlo na řadu velké SUV Hongqi E-HS9. Pověstnou hrozinkou na čínském dortu bude továrna čínsko-amerického start-upu v Itálii nedaleko Ferrari a Lamborghini, kde se má vyrábět produkční verze hyperauta Silk-FAW/Hongqi S9.

JAC Základ nových Moskvičů

Vozy značky JAC se objevili již i na českém trhu. V nabídce je elektrický model iEV7S s celkovou kapacitou baterie 40 kWh. V Německu se JAC chystá prodávat i kompaktní elektrické SUV s výkonem 193 k a baterií s kapacitou 65,7 kWh a rovněž pick-up. Velkou pozornost značka JAC v poslední době vzbudila skutečností, že její modely se stanou základem znovuzrozených ruských Moskvičů.

Modely značky JAC, která je zastoupena i na českém trhu, se stanou základem znovuzrozených ruských moskvičů.

Lynk & Co S technikou Volva a jen na pronájem

Dlouho avizovaným čínským modelem pro Evropu je crossover Lynk & Co 01 na technickém základu Volva XC40. Koupit ho nelze, jen pronajmout za přibližně 500 eur za měsíc. Zatím byly otevřeny první dva kluby v nizozemském Amsterdamu a švédském Göteborgu. V Německu jsou v Berlíně, Hamburku a Mnichově.

Dlouho avizovaným čínským modelem pro Evropu je crossover Lynk & Co 01 na technickém základu Volva XC40. Koupit ho nelze, jen pronajmout za přibližně 500 eur za měsíc.

Do portfolia velkého holdingu Geely kromě Lynk & Co a Volva nyní patří mj. i Geely Auto, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Proton, Smart a také 9,7% podíl v koncernu Daimler.

Maxus Elektrické dodávky i pick-up

Značka Maxus působí v Evropě, ale i v České republice již několik let. Dovážejí se dvě modelové řady elektrických dodávek eDeliver 3 a eDeliver 9, a to včetně dobíjecí infrastruktury a široké palety nástaveb na užitkové elektromobily – například valník, sklápěč, mikrobus, komunální vozidla, chladírenská vozidla apod. Letošní novinkou na evropském trhu je elektrické SUV Euniq 6.

Letošní novinkou značky Maxus na evropském trhu je elektrické SUV Euniq 6.

MG Návrat ve velkém stylu

Velkou čínskou hvězdou v Evropě je britská značka MG, která se na počátku milénia stala součástí koncernu SAIC. V září 2016 došlo v britském Longbridge k ukončení veškeré výroby a jejímu kompletnímu přesunutí do Číny. Postupně MG začalo dobývat zpět britský trh, slaví velké úspěchy i v Německu a expanduje i do dalších evropských zemí.

Od letošního roku se vozy MG prodávají v České republice a dovozce eviduje již stovky zájemců. Značka z portfolia státního koncernu SAIC na českém trhu nabízí modely ZS (spalovací motor) a EHS (plug-in hybrid). Zkraje příštího roku má nabídku doplnit model HS jen se spalovacím motorem, a v dalších měsících elektrické vozy MG4 a MG5, což je elektrický hatchback formátu VW ID.3 a kompaktní kombi à la Octavia Combi. Evropská nabídka je ovšem ještě širší a obsahuje model ZS v elektrické verzi a nový elektrický crossover Marvel R.

Nio S výměnnými bateriemi i v Evropě

Čínský start-up Nio letos v norském Oslu otevřel vlajkovou prodejnu i chystá se i do dalších evropských zemí. I v Evropě sází na koncept výměnných baterií a již kvůli tomu uzavřel evropské partnerství s firmou Shell a v Maďarsku staví závod pro výrobu takovýchto výměnných stanic. K navrhování svých vozů navíc využívá svůj mnichovský tým.

Nio chce Evropanům nabídnout zatím svůj model ET7 se dvěma typy baterií s kapacitou 70 nebo 100 kWh. A také SUV ES8 v několika verzích a rovněž se dvěma velikostmi baterie.

SWM Velká neznámá

Automobilová značka skupiny Shineray, která vyrábí také motocykly, čtyřkolky a zemědělskou techniku, se má v Německu brzy představit s 4,61 metru dlouhým SUV s názvem G01F, který pohání 1,5litrový zážehový čtyřválec.

Automobilová značka SWM má v Německu brzy představit SUV s názvem G01F.

Xpeng Luxus s odleskem BMW

Již loni začala v Norsku prodávat své modely také značka Xpeng. Další na řadě je Švédsko, Dánsko a Nizozemsko. Špionážní fotografie odhalily, že Xpeng P7 používá BMW jako jedno z referenčních aut při vývoji elektrického sedanu i7 kromě Mercedesu EQS a Tesly Model Y. Lepší reklamu si u Xpengu nemohli přát.

Seznam značek i nabízených modelů výhledově pravděpodobně změní a naroste. Uvidíme, jak se čínským výrobcům podaří prosadit u konzervativních evropských zákazníků. Přijde v Bruselu někdo s návrhem ochrany domácích značek? A co se stane, pokud Čína zaútočí na Tchaj-wan? Zkusí někdo zavést sankce tak, jak jsme to viděli v případě Ruska? Spíše ne. V době, kdy z Číny pochází skoro vše okolo nás, by to ale byl tanec na ostří nože.


Elektromobil