Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Chorvatsko je daleko, nepodceňujte mikrospánek

  14:50
Za nehodou české rodiny, jejíž auto ve středu vyletělo z chorvatské dálnice, zřejmě stojí mikrospánek. K moři je to z Česka daleko vždycky. Na dlouhé cestě odborníci doporučují pravidelně odpočívat a nepřepínat se. Moře neuteče.

Na únavu za volantem je jediný lék: odpočinek. | foto: Profimedia.cz

Vidina poklidné dovolené se může ve zlomku vteřiny změnit v drama. To když se člověk při cestě na dovolenou autem neubrání a neudrží za volantem otevřené oči. O nehodě českého vozu na chorvatské dálnici zaviněné mikrospánkem čtěte zde

Být u moře co nejdřív bez ohledu na vlastní únavu – to je nejčastější chyba řidičů, kteří na okamžik usnou za volantem. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlost jízdy. Mikrospánek trvá tři až patnáct sekund – poté člověk buď usne, nebo se probudí. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Zajímavé je, že přímo při mikrospánku člověk často nebourá – to až po probuzení, kdy reaguje zmatečně a panicky a právě v ten moment strhává řízení.

Ústav dopravní techniky ČVUT zkoumá mikrospánek a zabývá se problematikou únavy řidičů. Jeho výzkum ukazuje, že pokud je řidič unaven, musí víc korigovat směr jízdy – jeho pohyby volantem jsou tedy prudší. Naproti tomu, když je svěží, pohyby volantem jsou plynulejší. Zjistilo se také, že odpočatý řidič drží stále přibližně stejnou průměrnou rychlost. Na druhé straně 60 procent unavených řidičů neustále zrychluje a zpomaluje.

Svůj vliv má také monotónnost jízdy, právě v tom jsou dlouhé dálniční štreky nejzrádnější. I proto se moderní dálnice staví jako sled oblouků proměnného poloměru, kde se musí řidič na jízdu soustředit víc než na rovné dálnici, která ho po pár kilometrech ukolébává.

Za volantem

  • Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.  
  • Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.  
  • Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu – podrobně si prostudujte příbalový leták. 

Za únavu může zejména nedostatečný odpočinek před samotnou jízdou. Řidiči mnohdy zasednou za volant po náročném jednání nebo celodenním sportování. Také samotná příprava na dovolenou bývá mnohdy označována za stresující záležitost. Je třeba zařídit a připravit mnoho věcí, od nákupů přes vyřizování pracovních záležitostí na poslední chvíli po balení zavazadel.

Ospalý řidič, který sotva sleduje vozovku, je nepřítelem sobě i ostatním. Jeho reakce se zhoršují a zpomalují, riziko narůstá. Proto je dobré vyrazit na cestu dostatečně odpočatý, ihned zastavit při prvním pocitu únavy, vůbec častěji zastavovat a hodně pít.

Před dlouhou cestou je například také dobré vědět, kdo je jaký typ řidiče. Někomu vyhovuje jízda ve dne, jiný dává přednost cestování v noci, kdy je menší provoz a není horko. Před jízdou v noci, která je z pohledu únavy rizikovější, je třeba se vyspat den předem.

Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí. Spánkový dluh lze vyrovnat pouze spaním. Nelze ho překonat silou vůle, také sám od sebe nezmizí. Ani použité povzbuzující prostředky jako je například oblíbená silná káva nic nevyřeší. Působí totiž pouze krátkodobě a následně se dostaví ještě hlubší útlum.

Dělejte přestávky

Rady pro bezpečnou cestu na dovolenou čtěte zde

Ospalý řidič se snadno pozná také podle toho, že není schopen udržet hlavu zpříma. Obvyklé je také časté nutkání k zívání a pálení očí. Objevuje se denní snění nebo přelétavé, nesouvislé myšlenky. Řidiči pociťující únavu si pomáhají zvyšováním hlasitosti rádia, snížením teploty klimatizace nebo pootevřením okénka kvůli přívalu čerstvého vzduchu, jedí, pijí. Všechna tato opatření mají ale jen velmi krátkodobý účinek. Nejlepší je v těch chvílích opravdu zastavit a odpočinout si.

"V létě je člověk vlivem prodlouženého dne mnohem aktivnější, čímž se zároveň víc unaví. Při řízení v letních měsících je řidič také méně ostražitý," říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Důležité je nejen chování řidiče, ale také ostatní posádky, zejména spolujezdce. Ten by měl řidiče sledovat a při zpozorování známek únavy jej přimět zastavit a udělat přestávku. Ideální je s řidičem konverzovat na lehké téma.

Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. "Kdo déle než čtyři hodiny v jednom kuse sedí, vystavuje se zvýšenému riziku vzniku trombózy," varuje doktor Olaf Förster, odborník z německé Společnosti pro cestovní a turistické lékařství.

Každou hodinu a půl jízdy  by tedy podle odborníka mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev. Pomáhá opláchnutí se studenou vodou.

Proti únavě

Nesedejte za volant, pokud se cítíte unaveni a ospalí. Jakmile tyto pocity zjistíte v průběhu jízdy, co nejdříve zastavte a odpočiňte si.

Dopřejte si dostatečně dlouhý a nerušený spánek v noci před jízdou, obzvláště před dlouhou cestou. Spánek kratší než 6 hodin zvyšuje nebezpečí, že usnete za volantem. Spánek kratší než 4 hodiny je už skutečně nebezpečný. Neplánujte si ani práci na celý den a potom řízení po celou noc. Cestujte raději v době, kdy jste normálně vzhůru a přes noc si raději najděte nocleh, než abyste řídili.

Vyhněte se dennímu období spánku (po obědě, v době siesty). Po jídle se v lidském těle prokrví břišní krajina (pro zpracování potravy) a v důsledku toho se sníží prokrvování mozku, což má za následek zvýšenou únavu a ospalost. Udělejte si proto odpolední přestávku a zdřímněte si

Cestujte se spolujezdcem. Bdělá osoba ve vozidle může dávat pozor na vaše příznaky únavy. Zejména spolujezdec na předním sedadle by měl zůstat bdělý. Pokud chce někdo ze spolujezdců (řidičů) spát, měl by se přesunout na zadní sedalo.

Pokud při jízdě pocítíte únavu a zejména ospalost, zdřímněte si. Využijte odpočívadla na dálnici nebo zajeďte ke kraji (ještě lépe mimo) vozovky a zastavte tam, kde to znáte. Zejména pokud jste ve vozidle sám, zamkněte zevnitř dveře a asi tak na 20 minut si zkuste zdřímnout. Když se probudíte, zacvičte si a napijte se osvěžujícího nápoje.

V rámci své cesty si naplánujte pravidelné přestávky. Pokud se však dostaví ospalost, zastavte dříve. Během přestávky si zdřímněte a potom dříve, než nastoupíte do auta, si zacvičte.

Autor:
  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Arogance za volantem. Řidiči unikli tragédii jen náhodou

Nedívají se do zpětných zrcátek nebo jen spoléhají na to, že ostatní řidiči sešlápnou brzdu a pustí je. Rozum ale...

OBRAZEM: Pražský veletrh domů na kolech

Novinky ze světa obytných aut, karavanů či lodí zaplnily o uplynulém víkendu expozice v pěti halách letňanského...

Škoda láká soukromé zákazníky: protáhla záruku, přidá servis zdarma

Exkluzivně Značku Kia „udělala“ na českém trh nadstandardní sedmiletá záruka, řada automobilek nabízí běžně záruku pětiletou. Teď...

Tajný tip bazarového šmejdila: benzinový Mitsubishi Outlander je superdržák

Premium Znáte ten vtip o japonských autech? O tom, že na fórech jejich majitelů se často diskutuje, jestli se záruka vztahuje i...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...