Chorvatsko je daleko, nepodceňujte mikrospánek

  14:50
Za nehodou české rodiny, jejíž auto ve středu vyletělo z chorvatské dálnice, zřejmě stojí mikrospánek. K moři je to z Česka daleko vždycky. Na dlouhé cestě odborníci doporučují pravidelně odpočívat a nepřepínat se. Moře neuteče.
Fotogalerie1

Na únavu za volantem je jediný lék: odpočinek. | foto: Profimedia.cz

Vidina poklidné dovolené se může ve zlomku vteřiny změnit v drama. To když se člověk při cestě na dovolenou autem neubrání a neudrží za volantem otevřené oči. O nehodě českého vozu na chorvatské dálnici zaviněné mikrospánkem čtěte zde

Být u moře co nejdřív bez ohledu na vlastní únavu – to je nejčastější chyba řidičů, kteří na okamžik usnou za volantem. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlost jízdy. Mikrospánek trvá tři až patnáct sekund – poté člověk buď usne, nebo se probudí. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Zajímavé je, že přímo při mikrospánku člověk často nebourá – to až po probuzení, kdy reaguje zmatečně a panicky a právě v ten moment strhává řízení.

Ústav dopravní techniky ČVUT zkoumá mikrospánek a zabývá se problematikou únavy řidičů. Jeho výzkum ukazuje, že pokud je řidič unaven, musí víc korigovat směr jízdy – jeho pohyby volantem jsou tedy prudší. Naproti tomu, když je svěží, pohyby volantem jsou plynulejší. Zjistilo se také, že odpočatý řidič drží stále přibližně stejnou průměrnou rychlost. Na druhé straně 60 procent unavených řidičů neustále zrychluje a zpomaluje.

Svůj vliv má také monotónnost jízdy, právě v tom jsou dlouhé dálniční štreky nejzrádnější. I proto se moderní dálnice staví jako sled oblouků proměnného poloměru, kde se musí řidič na jízdu soustředit víc než na rovné dálnici, která ho po pár kilometrech ukolébává.

Za volantem

  • Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.  
  • Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.  
  • Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu – podrobně si prostudujte příbalový leták. 

Za únavu může zejména nedostatečný odpočinek před samotnou jízdou. Řidiči mnohdy zasednou za volant po náročném jednání nebo celodenním sportování. Také samotná příprava na dovolenou bývá mnohdy označována za stresující záležitost. Je třeba zařídit a připravit mnoho věcí, od nákupů přes vyřizování pracovních záležitostí na poslední chvíli po balení zavazadel.

Ospalý řidič, který sotva sleduje vozovku, je nepřítelem sobě i ostatním. Jeho reakce se zhoršují a zpomalují, riziko narůstá. Proto je dobré vyrazit na cestu dostatečně odpočatý, ihned zastavit při prvním pocitu únavy, vůbec častěji zastavovat a hodně pít.

Před dlouhou cestou je například také dobré vědět, kdo je jaký typ řidiče. Někomu vyhovuje jízda ve dne, jiný dává přednost cestování v noci, kdy je menší provoz a není horko. Před jízdou v noci, která je z pohledu únavy rizikovější, je třeba se vyspat den předem.

Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí. Spánkový dluh lze vyrovnat pouze spaním. Nelze ho překonat silou vůle, také sám od sebe nezmizí. Ani použité povzbuzující prostředky jako je například oblíbená silná káva nic nevyřeší. Působí totiž pouze krátkodobě a následně se dostaví ještě hlubší útlum.

Dělejte přestávky

Rady pro bezpečnou cestu na dovolenou čtěte zde

Ospalý řidič se snadno pozná také podle toho, že není schopen udržet hlavu zpříma. Obvyklé je také časté nutkání k zívání a pálení očí. Objevuje se denní snění nebo přelétavé, nesouvislé myšlenky. Řidiči pociťující únavu si pomáhají zvyšováním hlasitosti rádia, snížením teploty klimatizace nebo pootevřením okénka kvůli přívalu čerstvého vzduchu, jedí, pijí. Všechna tato opatření mají ale jen velmi krátkodobý účinek. Nejlepší je v těch chvílích opravdu zastavit a odpočinout si.

"V létě je člověk vlivem prodlouženého dne mnohem aktivnější, čímž se zároveň víc unaví. Při řízení v letních měsících je řidič také méně ostražitý," říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Důležité je nejen chování řidiče, ale také ostatní posádky, zejména spolujezdce. Ten by měl řidiče sledovat a při zpozorování známek únavy jej přimět zastavit a udělat přestávku. Ideální je s řidičem konverzovat na lehké téma.

Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. "Kdo déle než čtyři hodiny v jednom kuse sedí, vystavuje se zvýšenému riziku vzniku trombózy," varuje doktor Olaf Förster, odborník z německé Společnosti pro cestovní a turistické lékařství.

Každou hodinu a půl jízdy  by tedy podle odborníka mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev. Pomáhá opláchnutí se studenou vodou.

Proti únavě

Nesedejte za volant, pokud se cítíte unaveni a ospalí. Jakmile tyto pocity zjistíte v průběhu jízdy, co nejdříve zastavte a odpočiňte si.

Dopřejte si dostatečně dlouhý a nerušený spánek v noci před jízdou, obzvláště před dlouhou cestou. Spánek kratší než 6 hodin zvyšuje nebezpečí, že usnete za volantem. Spánek kratší než 4 hodiny je už skutečně nebezpečný. Neplánujte si ani práci na celý den a potom řízení po celou noc. Cestujte raději v době, kdy jste normálně vzhůru a přes noc si raději najděte nocleh, než abyste řídili.

Vyhněte se dennímu období spánku (po obědě, v době siesty). Po jídle se v lidském těle prokrví břišní krajina (pro zpracování potravy) a v důsledku toho se sníží prokrvování mozku, což má za následek zvýšenou únavu a ospalost. Udělejte si proto odpolední přestávku a zdřímněte si

Cestujte se spolujezdcem. Bdělá osoba ve vozidle může dávat pozor na vaše příznaky únavy. Zejména spolujezdec na předním sedadle by měl zůstat bdělý. Pokud chce někdo ze spolujezdců (řidičů) spát, měl by se přesunout na zadní sedalo.

Pokud při jízdě pocítíte únavu a zejména ospalost, zdřímněte si. Využijte odpočívadla na dálnici nebo zajeďte ke kraji (ještě lépe mimo) vozovky a zastavte tam, kde to znáte. Zejména pokud jste ve vozidle sám, zamkněte zevnitř dveře a asi tak na 20 minut si zkuste zdřímnout. Když se probudíte, zacvičte si a napijte se osvěžujícího nápoje.

V rámci své cesty si naplánujte pravidelné přestávky. Pokud se však dostaví ospalost, zastavte dříve. Během přestávky si zdřímněte a potom dříve, než nastoupíte do auta, si zacvičte.

Autor:

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025