Jak bojovat s únavou za volantem? Spánkem

  17:09aktualizováno  17:09
Dopravní experti se domnívají, že na mnoha vážných dopravních nehodách se podílí mikrospánek řidiče. Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí. Spánkový dluh lze vyrovnat pouze spaním. Nelze ho překonat silou vůle, také sám od sebe nezmizí. Ani použité povzbuzující prostředky, jako je například oblíbená silná káva, nic nevyřeší. Působí totiž pouze krátkodobě a následně se dostaví ještě hlubší útlum.
Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí

Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí | foto: Profimedia.cz

Starší řidiče ohrožuje zejména únava: v jejich případě přichází dříve a záludněji než zamlada.

Jaké jsou příznaky ospalosti
Lidé, jimž se chce spát, mají potíže s udržením otevřených očí a zaostřováním. Ačkoliv ztráta koncentrace může být jen chvilková, následky si řidič může vyčítat do konce života. Proto je nejlepší v takové chvíli zastavit, zdřímnout si nebo se za volantem vystřídat.

Ospalý řidič se snadno pozná také podle toho, že není schopen udržet hlavu zpříma. Obvyklé je také časté nutkání k zívání a pálení očí. Objevuje se denní snění nebo přelétavé, nesouvislé myšlenky.

Život ohrožující je situace, kdy řidič nedokáže udržet bezpečnou vzdálenost za vozidlem jedoucím před ním. Stejně nebezpečný je okamžik, kdy se auto bez vůle řidiče ocitá na krajnici, nebo v jiném jízdním pruhu. Některé moderní vozy tuto situaci naštěstí dokážou rozpoznat dříve než osoba za volantem a posádku automobilu upozorní zvukovým zařízením. Některé modely značky Citroën řidiče na neočekávanou změnu jízdního pruhu upozorní vibrováním části sedačky.

Jasnou výzvou k přehodnocení vlastního stavu je chvíle, kdy si řidič uvědomí, že přehlédl dopravní značku či signál, nebo mine plánovaný výjezd z dálnice. U někoho při spánkovém deficitu vzrůstá i podrážděnost, nedůtklivost a nervozita, objevuje se netrpělivost a roztěkanost.

Proti únavě
Důležité je vědět i to, jak a proč se vyhnout řízení ve stavu ospalosti a malátnosti. Odborníci z Centra dopravní výchovy radí:

1. Nesedejte za volant, pokud se cítíte unaveni a ospalí. Pokud tyto pocity zjistíte v průběhu jízdy, co nejdříve zastavte a odpočiňte si.

2. Dopřejte si dostatečně dlouhý a nerušený spánek v noci před jízdou, obzvláště před dlouhou cestou. Spánek kratší než 6 hodin zvyšuje nebezpečí, že usnete za volantem. Spánek kratší než 4 hodiny je už skutečně nebezpečný. Neplánujte si ani práci na celý den a potom řízení po celou noc. Výsledky průzkumů ukazují, že řidič, který nespí (bdí nepřetržitě) 20 hodin a déle, je ve velkém nebezpečí, že usne za volantem. Cestujte raději v době, kdy jste normálně vzhůru, a přes noc si raději najděte nocleh, než abyste řídili.

3. Vyhněte se dennímu období spánku (po obědě, v době siesty). Po přijetí stravy se v lidském těle prokrví břišní krajina (pro zpracování potravy) a v důsledku toho se sníží prokrvování mozku, což má za následek zvýšenou únavu a ospalost. Udělejte si proto odpolední přestávku a zdřímněte si. Najděte si také nocleh, zejména pokud jde o dobu mezi půlnocí a šestou hodinou ranní.

4. Cestujte se spolujezdcem. Bdělá osoba ve vozidle může dávat pozor na vaše příznaky únavy. Zejména spolujezdec na předním sedadle by měl zůstat bdělý. Pokud chce někdo ze spolujezdců (řidičů) spát, měl by se přesunout na zadní sedalo a připoutat se.

5. Pokud při jízdě pocítíte únavu a zejména ospalost, zdřímněte si. Využijte odpočívadla na dálnici nebo zajeďte ke kraji (ještě lépe mimo) vozovky a zastavte tam, kde to znáte. Zejména pokud jste ve vozidle sám, zamkněte zevnitř dveře a asi tak na 20 minut si zkuste zdřímnout. Když se probudíte, zacvičte si a napijte se osvěžujícího nápoje.

6. V rámci své cesty si naplánujte pravidelné přestávky. Pokud se však dostaví ospalost, zastavte dříve. Během přestávky si zdřímněte a potom dříve, než nastoupíte do auta, si zacvičte.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Strážníci mají pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích, navrhuje ČSSD

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Strážníci by měli dostat pravomoc pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Návrh novely...

Najdete na iDNES.cz