Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

BMW vrací radost z jízdy. Jednička frčí v ostré verzi M

  10:30
Možná BMW vyslyšelo nářky fandů značky, možná jen usoudilo, že tady se dá ještě vydělat. V každém případě připravilo sportovní variantu nejmenšího kupé řady 1 s tradičním označením M. Ale nikoliv očekávané M1 ale 1 M.

Fanoušci mnichovské automobilky žehrají na technickou dokonalost nových modelů. Prý už v nich není tolik radosti z jízdy a sportovního naturelu jako v předchozích generacích. Kritika míří především k trojkové řadě a pak ke spořícím řešením Efficient Dynamics a k mnohým pomocníkům na podvozku.

BMW 1 M Coupé

Pravdou je, že připravovaná i současná generace trojkové řady je už na hony vzdálena legendárním generacím E30, E36 a E46. A mají pravdu, pokrok nejde zastavit a většinový zákazník si žádá právě to, co mu BMW nabízí. Ten správný pocit z lehké a snadno ovladatelné zadokolky tak částečně zůstal u nejmenší řady mnichovské automobilky. A právě ta nyní dostala svůj nejsilnější model s označením 1 M Coupe. A právě to by mohl být dlouho nesplněný sen fanoušků BMW.

Jedničková řada je rozdělena na hatchbacky a kupé. Model 1 M vychází z kupé, bude mít tedy jen dvoje dveře a siluetu malého kupé-sedanu. Ale malého je zde v uvozovkách, protože rozměry jedničkového kupé jsou velmi podobné rozměrům dávné trojkové řady E30. Auta prostě rostou a rostou.

BMW 1 M Coupé

Nový top model jedničkové řady přichází souběžně s oznámením faceliftu kupé a z něj odvozeného kabrioletu. A proč se jmenuje 1 M a nikoliv M1, jak je u BMW zvykem? Důvody jsou pravděpodobně dva. Pod označením M1 vyrábělo BMW na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let supersportovní kupé a to je přeci jen něco trochu jiného než malé ostré kupátko z nejmenší řady. A druhým důvodem je marketing. Výrobce by nerad kanibalizoval mezi novinkou a klasickým emkovým kupé trojkové řady a tak novinku lehce vystrčil ze své prestižní sportovní řady.

Doposud nejvýkonnější variantou jedničkové řady byl model 135i, dostupný ve verzi kupé i hatchback. Třílitrový šestiválcový motor s dvojitým přeplňováním v jeho případě poskytuje maximální výkon 225 kW a točivý moment 400 Nm. Při hmotnosti 1530 kilogramů je to velmi svižné auto, které hravě dosáhne omezovače na 250 km/h a na stovku zrychlí za 5,3 sekundy.

BMW 1 M Coupe

Motor BMW 1 M Coupe vychází ze 135i, má stejný objem a i vrtání a zdvih. Jenže výkon narostl na rovných 250 kW a točivý moment na 450 Nm, navíc ještě s padesátinewtonmetrovým overboostem (krátkodobé zvýšení). Ve špičce tak nabídne točivý moment 500 Nm. A přitom kupé oproti dosavadnímu nejvýkonnějšímu provedení zhublo o 45 kilo. Nepřekvapí pak zrychlení na stovku za 4,9 sekundy. Maximální rychlost opět limituje omezovač na 250 km/h, bez něj by kupé jistě jelo ještě mnohem rychleji.

Zábavu slibuje manuální šestistupňová převodovka s upraveným odstupňováním, kterou snad později doplní i automat. V každém případě bude na zadní nápravě namontovaný samosvorný diferenciál.

BMW 1 M Coupé

Upravený motor ale rozhodně není to jediné, co dělá novinku špičkovým sporťákem. Příbuznost s dalšími modely emkové řady dokládají upravené hliníkové závěsy kol, které si novinka vypůjčila u vyššího modelu M3. Výkonné brzdy mají vpředu kotouče o průměru 360 mm a vzadu 350 mm. Semihydraulický posilovač řízení má dodat řidiči dokonalou kontrolu nad autem a jak je zvykem u emkových BMW, nechybí tlačítko M Drive, které upraví odezvu plynového pedálu.

Auto je i větší než standardní kupé BMW 1. Na délku povyrostlo o 5 milimetrů, na šířku pak o značných 53 milimetrů a je i o 13 milimetrů vyšší. Mohou za to upravené díly karoserie, především vytažené blatníky, pod která se musejí vejít devatenáctipalcová kola: vpředu v rozměru 245/35 a vzadu dokonce 265/45. Sportovní švih dodávají i čtyři kulaté koncovky výfuku, zadní LED světla, prahové nástavce a další drobnější karosářské úpravy. Odkaz na emkovou řadu automobilky najdeme i v interiéru, kde je pozměněná přístrojová deska, speciální kožené čalounění a jiný volant než u sériového kupé.

Zájemce o nový sporťák si ale musí vystačit jen s trojicí laků, které bude výrobce pro novinku nabízet. Na výběr je "obyčejná" bílá a dvě metalízy: černá a červeno-oranžová.

Nové kupé 1 M se začne prodávat od března či dubna. Základní cena byla v Německu nastavena na kulatých 50 000 euro, tedy v přepočtu asi na 1,26 milionu korun. Je to podstatně méně než u trojkového kupé M, které stojí od 1,8 milionu. Ale samozřejmě, absolutně je to velmi drahý sporťáček. Oproti modelu 135i bude dražší o zhruba 200 000 korun a ve srovnání s nejlevnějším kupé jedničkové řady, 118d, si připlatíte přes půl milionu.

MAlé kupé od BMW i jako elektromobil

BMW 1 Coupé jako elektromobil

A jestliže BMW udělalo s novou ostrou jedničkou radost všem kritikům jeho odklonu od aut pro řidiče směrem k univerzálním prémiovým autům s ohledem na životní prostředí, máme i dobrou zprávu pro ekology a šetřílky. Automobilovým paparazzi se podařilo ulovit elektrickou variantu jedničkového kupé. Je to sice zvláštní kombinace, ale když se to někomu bude líbit...

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodeje elektroaut letos v Evropě urychlí koronavirové dotace

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

VIDEO Elektromobily tvořily osm procent ze všech automobilů prodaných v Evropě za prvním pololetí...

Slováci slibují elektromobilům revoluční baterii, vyrobí ji příští rok

Baterie pro elektromobily Nissanu

Slovenská firma InoBat Auto představila prototyp baterie pro elektrovozidla, s hromadnou produkcí...

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Škoda Enyaq iV

VIDEO Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví....

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Pohled shora na strukturu nového článku, kterým chce Tesla zjednodušit a...

Velké plány má Elon Musk a automobilka Tesla, kterou založil. Se svým týmem se snaží zlevnit a...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu....

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Hummer je zpátky. Je to elektrické monstrum s krabím chodem

Hummer milovali nejen jeho majitelé, ale i čerpadláři. Jenže dnes už si snad nikdo jen tak nedovolí představit auto,...

VIDEO: Řídili jsme světový unikát BMW 1M3, auto poskládané z několika vozů

Jako o světovém unikátu hovoří Martin Příhoda o autě, které dal dohromady. Použil to nejlepší z BMW M3 a 1M, k tomu...

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...