BMW vrací radost z jízdy. Jednička frčí v ostré verzi M

  10:30aktualizováno  10:30
Možná BMW vyslyšelo nářky fandů značky, možná jen usoudilo, že tady se dá ještě vydělat. V každém případě připravilo sportovní variantu nejmenšího kupé řady 1 s tradičním označením M. Ale nikoliv očekávané M1 ale 1 M.

Fanoušci mnichovské automobilky žehrají na technickou dokonalost nových modelů. Prý už v nich není tolik radosti z jízdy a sportovního naturelu jako v předchozích generacích. Kritika míří především k trojkové řadě a pak ke spořícím řešením Efficient Dynamics a k mnohým pomocníkům na podvozku.

BMW 1 M Coupé

Pravdou je, že připravovaná i současná generace trojkové řady je už na hony vzdálena legendárním generacím E30, E36 a E46. A mají pravdu, pokrok nejde zastavit a většinový zákazník si žádá právě to, co mu BMW nabízí. Ten správný pocit z lehké a snadno ovladatelné zadokolky tak částečně zůstal u nejmenší řady mnichovské automobilky. A právě ta nyní dostala svůj nejsilnější model s označením 1 M Coupe. A právě to by mohl být dlouho nesplněný sen fanoušků BMW.

Jedničková řada je rozdělena na hatchbacky a kupé. Model 1 M vychází z kupé, bude mít tedy jen dvoje dveře a siluetu malého kupé-sedanu. Ale malého je zde v uvozovkách, protože rozměry jedničkového kupé jsou velmi podobné rozměrům dávné trojkové řady E30. Auta prostě rostou a rostou.

BMW 1 M Coupé

Nový top model jedničkové řady přichází souběžně s oznámením faceliftu kupé a z něj odvozeného kabrioletu. A proč se jmenuje 1 M a nikoliv M1, jak je u BMW zvykem? Důvody jsou pravděpodobně dva. Pod označením M1 vyrábělo BMW na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let supersportovní kupé a to je přeci jen něco trochu jiného než malé ostré kupátko z nejmenší řady. A druhým důvodem je marketing. Výrobce by nerad kanibalizoval mezi novinkou a klasickým emkovým kupé trojkové řady a tak novinku lehce vystrčil ze své prestižní sportovní řady.

Doposud nejvýkonnější variantou jedničkové řady byl model 135i, dostupný ve verzi kupé i hatchback. Třílitrový šestiválcový motor s dvojitým přeplňováním v jeho případě poskytuje maximální výkon 225 kW a točivý moment 400 Nm. Při hmotnosti 1530 kilogramů je to velmi svižné auto, které hravě dosáhne omezovače na 250 km/h a na stovku zrychlí za 5,3 sekundy.

BMW 1 M Coupe

Motor BMW 1 M Coupe vychází ze 135i, má stejný objem a i vrtání a zdvih. Jenže výkon narostl na rovných 250 kW a točivý moment na 450 Nm, navíc ještě s padesátinewtonmetrovým overboostem (krátkodobé zvýšení). Ve špičce tak nabídne točivý moment 500 Nm. A přitom kupé oproti dosavadnímu nejvýkonnějšímu provedení zhublo o 45 kilo. Nepřekvapí pak zrychlení na stovku za 4,9 sekundy. Maximální rychlost opět limituje omezovač na 250 km/h, bez něj by kupé jistě jelo ještě mnohem rychleji.

Zábavu slibuje manuální šestistupňová převodovka s upraveným odstupňováním, kterou snad později doplní i automat. V každém případě bude na zadní nápravě namontovaný samosvorný diferenciál.

BMW 1 M Coupé

Upravený motor ale rozhodně není to jediné, co dělá novinku špičkovým sporťákem. Příbuznost s dalšími modely emkové řady dokládají upravené hliníkové závěsy kol, které si novinka vypůjčila u vyššího modelu M3. Výkonné brzdy mají vpředu kotouče o průměru 360 mm a vzadu 350 mm. Semihydraulický posilovač řízení má dodat řidiči dokonalou kontrolu nad autem a jak je zvykem u emkových BMW, nechybí tlačítko M Drive, které upraví odezvu plynového pedálu.

Auto je i větší než standardní kupé BMW 1. Na délku povyrostlo o 5 milimetrů, na šířku pak o značných 53 milimetrů a je i o 13 milimetrů vyšší. Mohou za to upravené díly karoserie, především vytažené blatníky, pod která se musejí vejít devatenáctipalcová kola: vpředu v rozměru 245/35 a vzadu dokonce 265/45. Sportovní švih dodávají i čtyři kulaté koncovky výfuku, zadní LED světla, prahové nástavce a další drobnější karosářské úpravy. Odkaz na emkovou řadu automobilky najdeme i v interiéru, kde je pozměněná přístrojová deska, speciální kožené čalounění a jiný volant než u sériového kupé.

Zájemce o nový sporťák si ale musí vystačit jen s trojicí laků, které bude výrobce pro novinku nabízet. Na výběr je "obyčejná" bílá a dvě metalízy: černá a červeno-oranžová.

Nové kupé 1 M se začne prodávat od března či dubna. Základní cena byla v Německu nastavena na kulatých 50 000 euro, tedy v přepočtu asi na 1,26 milionu korun. Je to podstatně méně než u trojkového kupé M, které stojí od 1,8 milionu. Ale samozřejmě, absolutně je to velmi drahý sporťáček. Oproti modelu 135i bude dražší o zhruba 200 000 korun a ve srovnání s nejlevnějším kupé jedničkové řady, 118d, si připlatíte přes půl milionu.

MAlé kupé od BMW i jako elektromobil

BMW 1 Coupé jako elektromobil

A jestliže BMW udělalo s novou ostrou jedničkou radost všem kritikům jeho odklonu od aut pro řidiče směrem k univerzálním prémiovým autům s ohledem na životní prostředí, máme i dobrou zprávu pro ekology a šetřílky. Automobilovým paparazzi se podařilo ulovit elektrickou variantu jedničkového kupé. Je to sice zvláštní kombinace, ale když se to někomu bude líbit...

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Škoda pouští elektromobily Citigo E-Pilot do testovacího provozu

Škoda E-PILOT

VIDEO Škoda zahajuje pilotní projekt elektromobility v České republice. Vybraní zákazníci budou testovat...

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena

Nový Nissan Leaf

VIDEO Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Madrid zruší omezení pro vjezd starých aut do centra města

Seat Ibiza

Nové vedení madridské radnice zruší omezení pro vjezd neekologických aut do centra města, které je v platnosti od...

Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy, tvrdí Toyota

Toyota Mirai

Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů. Očekává to japonská...

Vládní koalice smetla návrh zrušit povinnost ředit palivo biosložkou

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Povinné přimíchávání biopaliv do benzinu a nafty zrušeno nebude. Sněmovna návrh čtyř desítek poslanců v čele s Piráty...

Najdete na iDNES.cz