Neděle 11. dubna 2021, svátek má Izabela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 11. dubna 2021 Izabela

Výstavba výzkumného centra BMW u Sokolova pokračuje, zatím bude menší

Osmnáctého března to bude rok, co specializovaná firma převzala pozemky ve Velké podkrušnohorské výsypce severně od Sokolova, aby zahájila stavbu vývojového centra pro technologie autonomního řízení automobilky BMW. Projekt běží, prototypy vyrazí na dráhu podle plánu za dva roky. BMW ovšem muselo část projektu zmrazit.

Práce na pozemcích běží, centrum však bude menší, než bylo v plánu. „I když se předpokládá oživení ekonomiky, její následující vývoj s sebou nese velkou míru nejistoty,“ komentuje mluvčí českého zastoupení značky David Haidinger. 

„V rámci tohoto procesu společnost BMW Group přehodnotila celkovou strategii testování. To vyústilo ve strategické rozhodnutí dokončit stavební fázi 1 (6 testovacích modulů) a v tuto chvíli dále nepokračovat ve fázi 2. Analýza testovacích kapacit a schopností nám ukázala, že s využitím současných možností, včetně BMW Group Vývojového centra u Sokolova v rámci fáze 1, stále můžeme realizovat požadované množství testů a zároveň obdržet potřebné výsledky,“ vysvětluje. BMW v tuto chvíli další testovací kapacity nepotřebuje.

Polygon BMW u Sokolova

Takto má vypadat

Reportáž z lokality, kde se staví testovací centrum BMW čtěte zde.

Stavba byla zahájena v květnu 2020, automobilka v ní chce investovat více než 300 milionů eur (téměž 8 miliard korun). „Není naším záměrem ji jakkoli zastavovat nebo omezovat,“ ujišťuje Haidinger s tím, že české vývojové centrum je jedním z projektů, které byly v rámci koncernu BMW  vybrány jako strategické i v době útlumu kvůli koronavirové pandemii, jež má za důsledek zpomalení ekonomiky. 

„Spolu s našimi projektovými partnery zaměstnáme více než sto lidí, zaměříme se na technicky náročné a nejinovativnější formy testování,“ dodává a uvádí, že začátek testování byl stanoven na konec června 2023. V Sokolově chce německá automobilka testovat pokročilé asistenční systémy řidiče (ADAS), vysoce automatizované řízení a koncepty propojené mobility.

Od začátku plánování projektu došlo podle Haidingera k mnoha změnám. „V průběhu let vzrostly požadavky interního oddělení vývoje na rozsah a celkový způsob testování ve centru u Sokolova. V konečném důsledku nejde o to, kolik modulů nebudeme stavět, ale které testy budeme moci realizovat. Technologicky a finančně nejnáročnější položky projektu zůstávají zachovány,“ upřesňuje. Pokud v budoucnu nastane potřeba navýšit testovací kapacity související s původním záměrem projektu, má být centrum u Sokolova první na řadě.

Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku

Automobilka podle Haidingera intenzivně diskutuje s regionální samosprávou Karlovarského kraje o další spolupráci. „Celý areál Podkrušnohorské výsypky nabízí obrovský potenciál pro budoucí provoz a společnost BMW Group jej chce plně využít, až nastane ten správný čas pro pokračování projektu fází 2. Naší ambicí jakožto stabilního partnera regionu je spojit naši přítomnost i budoucnost s ním a společně růst v dalších desetiletích.“

„Investoři se v této době potýkají s vysokou mírou nejistoty, která pandemii provází, proto jsme rádi, že BMW, byť své investiční plány muselo současné situaci přizpůsobit, nadále s projektem testovacího a vývojového centra u Sokolova počítá a projekt bude tudíž moci pokračovat,“ komentuje generální ředitel CzechInvest Patrik Reichl. 

„Jedná se o příklad investice s vyšší přidanou hodnotou, o které v Česku dlouhodobě usilujeme, navíc ve strategických oblastech, jako je elektromobilita. Projekt je o to cennější, že je lokalizován v Karlovarském kraji, který dlouhodobě zažívá hospodářskou stagnaci,“ dodává.

Velmoc testování robotických aut

Česká republika má kromě velkého projektu na Sokolovsku další lokality, kde probíhá, nebo se připravuje testování systémů autonomního řízení. Dodavatel pro autoprůmysl firma Valeo má dlouhodobě obsazený areál v Milovicích na Nymbursku, kde své technologie testuje. Na pozemcích letiště v Mnichově Hradišti testuje autonomní technologie TÜV-SÜD (reportáž z testování čtěte zde).

Valeo nově uzavřelo se Středočeským krajem smlouvu o pronájmu pozemků v Milovicích na dalších dvacet let. Vybuduje na nich polygon pro autonomní (samořízená) auta a asistenční systémy. Hodnota plánované investice na bývalém letišti přesáhne 100 milionů korun, nová smlouva začne platit od kolaudačního rozhodnutí, nejpozději od 1. září 2024, informoval za firmu Gábor Iffland.

Společnost už v Milovicích zmodernizovala zázemí pro testování autonomních technologií, například pro plně automatizované parkování, opravila také bývalou ranvej a pojezdové dráhy, které nyní slouží pro testování různých situací ve vysokých rychlostech. Stávající smlouva platí do 30. srpna 2023. Nová smlouva přinese Středočeskému kraji zvýšení původního nájemného z roku 2018 na 600 000 Kč měsíčně.

„Chceme významnému investorovi vyjít vstříc a umožnit mu tak posunout rozvoj firmy i samotného území vpřed. Výsledky z nově vybudovaného polygonu budou aplikovány do výroby mnoha automobilek na celém světě a pomohou ke zvýšení bezpečnosti provozu na silnicích. Rozvoj tohoto území je rozhodně přínosem pro Středočeský kraj na jeho cestě od montovny k mozkovně,“ uvedl krajský radní pro oblast investic Libor Lesák (ODS).

3. září 2019

Podle ředitele vývojového centra Valea Leoše Dvořáka investice v Milovicích umožní vytvoření dalších vysoce kvalifikovaných pracovních pozic a zároveň zvýší prestiž a důležitost nejen českého vývojového centra v rámci skupiny Valeo, ale i celé České republiky v oblasti vývoje autonomních vozidel.

Valeo na polygonu vybuduje zázemí pro testovací inženýry, pro opravu a přestavbu testovacích aut a na kalibraci senzorů. Vzniknou i nové testovací asfaltové plochy.

Centrum dopravního výzkumu

Na podporu vývoje autonomního řízení se zaměřuje také Centrum dopravního výzkumu spadající pod ministerstvo dopravy, které ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury v loňském roce představilo katalog testovacích oblastí autonomních aut v běžném silničním provozu. 

Ten má přispět k vytvoření atraktivního prostředí pro vývoj, výzkum a testování autonomních a automatizovaných vozidel v České republice. Katalog má podobu bezplatně přístupné webové aplikace obsahující databázi úseků vybraných na základě analýzy testovacích procesů.

V katalogu jsou dvě oblasti, každá v délce více než 500 km, dohromady v obou směrech tedy dva tisíce kilometrů. První se nachází v Čechách a zahrnuje města jako Praha, Mladá Boleslav a Ústí nad Labem. Druhá se rozprostírá na Moravě a ve Slezsku, přičemž trasa vede přes Brno, Zlín či Kroměříž. Oblasti jsou segmentovány do jednotlivých sekcí, kterých je
3 434.

Na projektu, který byl iniciován ministerstvem dopravy a financován Státním fondem dopravní infrastruktury, se společně s Centrem dopravního výzkumu podílely společnosti O2 Czech Republic, TÜV SÜD Czech a Roboauto a České vysoké učení technické v Praze.

  • Nejčtenější

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně...

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Premium Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO ve srovnání s...

Číňané budou vyrábět obaly baterií elektroaut v Kralupech, žádají o pobídku

Stát možná podpoří čínskou společnost Minth Automotive Technology, která chce v Kralupech nad Vltavou zahájit výrobu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Designér automobilových katedrál Citroënu a Renaultu zemřel kvůli covidu

Na konci března obletěla svět automobilového designu smutná zpráva o smrti jednoho z největších francouzských...

První Nissan Qashqai se povedl. Při nákupu ojetiny pozor na rez

Premium Pokud vám v žaludku leží moderní SUV, tak tady máte viníka. Nissan Qashqai byl snad první svého druhu, který v Evropě...

Pokuty vymáhají po těch, kterým auto nepatří. Bazary žádají opravu zákona

V Česku roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu převod. Za auto je tak stále...

Před čtvrtstoletím vyjela Tatra 700, poslední osobní auto z Kopřivnice

Limuzína Tatra 700, která se představila veřejnosti 9. dubna 1996, byla poslední evolucí známého modelu 613. Tým kolem...

Lidský penis se zmenšuje, do roku 2045 nebudou spermie, varuje vědkyně

Erektilní dysfunkce, méně spermií, ale i docela očividná změna – menší penisy. To jsou podle uznávané epidemioložky...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Zákazníci přišli na fintu, jak si znovu pořídit tajný tarif Vodafonu

Tarif obsahující 10 GB dat při měsíčním paušálu 499 Kč není u Vodafonu novinkou. Nyní jej oprášil po zhruba dvou...