Honda všechny předjela. Nabízí auto, ve kterém si v zácpě přečtete noviny

Nikoliv Tesla, Mercedes a Audi, nejhlasitější slibovače jízdy bez řidiče předběhla Honda. Automobilka začala v pátek v Japonsku prodávat inovovaný model Legend, který je schopen plné autonomie v dopravních zácpách.

Sedan vybavený autonomním řízení třetí úrovně je první svého druhu na trhu. „Řidič si může v určitých situacích, například v dopravní zácpě, číst nebo se dívat televizi,“ uvedlo japonské ministerstvo dopravy.

Autonomních vozidel existuje šest úrovní, od nuly do pěti. Nejpokročilejší je plně autonomní vůz. Na třetí úrovni bude například nová generace modelu Mercedes-Benz nejvyšší třídy S (prohlédněte si ho zde).

Honda systém nazývá SENSING Elite, ten pro řízení používá informace z 3D mapových podkladů s vysokým rozlišení, navigace a senzorů sledujících okolí vozidla. Auto zároveň sleduje řidiče s pomoc kamery namířené do kabiny. 

Podrobné testování

Honda uvádí, že při vývoji svého systému autonomního řízení provedla na deset milionů simulací jízdních situací a v reálných podmínkách najezdily testovací prototypy asi 1,3 milionu kilometrů. Celý systém je navíc zálohován záložním řešením, redundance je totiž v případě řídicích systému autonomního ovládání jedním ze základních požadavků.

Stěžejními prvky jsou samozřejmě adaptivní tempomat speciálně vyladěným módem pro pohyb v koloně a udržovač v jízdním pruhu. Auto umí také změnit jízdní pruh, samozřejmě s ohledem na ostatní provoz.

Model Legend nabízí automobilka jen na japonském trhu. Sedan vybavený autonomním řízením bude jasně identifikovatelný modrými doplňkovými světly, speciálními hliníkovými ráfky. Při detailnějším ohledání ti pozornější odhalí přidané senzory, které systém používá. 

Úprav se dočkal také interiér, systém se ovládá přidanými ovladači, a opticky a akusticky komunikuje s šoférem tak, aby jasně věděl, kdy může lelkovat. Přibyly hlavně diody na volantu a přístrojové desce. Legend má pod kapotou tříapůllitrový vidlicový šestiválec spárovaný s elektromotorem a dvouspojkovým sedmistupňovým automatem.

Japonská automobilka plánuje, že prodá na domácím trhu 100 těchto vozů. Doporučuje maloobchodní cenu 11 milionů jenů (2,24 milionu Kč). Toto speciální provedení automobilka nabídne pouze formou leasingu. Tím si pravděpodobně chce udržet dohled nad vozy a v případě potíží s revoluční technologií je bude schopna stáhnout.

Nouzové zpomalení a zastavení

Firma si už dříve stanovila cíl vyrábět jako první ve velkém samořízené vozy třetí úrovně. Řidiči samořízeného sedanu nemusejí v zácpě sledovat silnici, aniž by jim kvůli tomu hrozil právní postih.

Japonská vláda loni v listopadu Hondě přiznala bezpečnostní osvědčení pro její autonomní technologii jízdy Traffic Jam Pilot, která dokáže za určitých okolností zrychlovat, zpomalovat a zatáčet. Systém dokáže řidiče také zalarmovat, aby v případě nutnosti převzal kontrolu nad vozem, například vibrací bezpečnostního pásu. 

„Pokud řidič nereaguje, systém vůz zpomalí a zastaví. Okolní auta přitom varuje výstražnými světly a troubením,“ uvedla Honda. Pokud je to možné, systém svede vůz do odstavného pruhu, nebo na kraj silnice. 

Auta s druhým stupněm automatizace už po silnicích jezdí. Dokážou zrychlovat, zpomalovat i zatáčet, ale řidič by měl být připraven kdykoli nad autem převzít kontrolu. Tomuto stupni se někdy přezdívá „nohy z pedálů, oči na silnici“.

Do vývoje autonomních aut investují světové automobilky i technologické firmy, například Waymo ze skupiny Alphabet. Americký výrobce elektromobilů Tesla loni v červenci oznámil, že je už „velmi blízko“ pátému stupni automatizace.

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila
Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila

Lehká, svěží a plná přírody – taková je parfémová voda Ranní Louka od Manufaktury, kterou jsme v naší redakci měly možnost otestovat. Proč se hodí...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.