Úterý 5. července 2022, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 5. července 2022 Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje

Honda všechny předjela. Nabízí auto, ve kterém si v zácpě přečtete noviny

Nikoliv Tesla, Mercedes a Audi, nejhlasitější slibovače jízdy bez řidiče předběhla Honda. Automobilka začala v pátek v Japonsku prodávat inovovaný model Legend, který je schopen plné autonomie v dopravních zácpách.

Sedan vybavený autonomním řízení třetí úrovně je první svého druhu na trhu. „Řidič si může v určitých situacích, například v dopravní zácpě, číst nebo se dívat televizi,“ uvedlo japonské ministerstvo dopravy.

Autonomních vozidel existuje šest úrovní, od nuly do pěti. Nejpokročilejší je plně autonomní vůz. Na třetí úrovni bude například nová generace modelu Mercedes-Benz nejvyšší třídy S (prohlédněte si ho zde).

Honda systém nazývá SENSING Elite, ten pro řízení používá informace z 3D mapových podkladů s vysokým rozlišení, navigace a senzorů sledujících okolí vozidla. Auto zároveň sleduje řidiče s pomoc kamery namířené do kabiny. 

Podrobné testování

Honda uvádí, že při vývoji svého systému autonomního řízení provedla na deset milionů simulací jízdních situací a v reálných podmínkách najezdily testovací prototypy asi 1,3 milionu kilometrů. Celý systém je navíc zálohován záložním řešením, redundance je totiž v případě řídicích systému autonomního ovládání jedním ze základních požadavků.

Stěžejními prvky jsou samozřejmě adaptivní tempomat speciálně vyladěným módem pro pohyb v koloně a udržovač v jízdním pruhu. Auto umí také změnit jízdní pruh, samozřejmě s ohledem na ostatní provoz.

Model Legend nabízí automobilka jen na japonském trhu. Sedan vybavený autonomním řízením bude jasně identifikovatelný modrými doplňkovými světly, speciálními hliníkovými ráfky. Při detailnějším ohledání ti pozornější odhalí přidané senzory, které systém používá. 

Úprav se dočkal také interiér, systém se ovládá přidanými ovladači, a opticky a akusticky komunikuje s šoférem tak, aby jasně věděl, kdy může lelkovat. Přibyly hlavně diody na volantu a přístrojové desce. Legend má pod kapotou tříapůllitrový vidlicový šestiválec spárovaný s elektromotorem a dvouspojkovým sedmistupňovým automatem.

Japonská automobilka plánuje, že prodá na domácím trhu 100 těchto vozů. Doporučuje maloobchodní cenu 11 milionů jenů (2,24 milionu Kč). Toto speciální provedení automobilka nabídne pouze formou leasingu. Tím si pravděpodobně chce udržet dohled nad vozy a v případě potíží s revoluční technologií je bude schopna stáhnout.

Nouzové zpomalení a zastavení

Firma si už dříve stanovila cíl vyrábět jako první ve velkém samořízené vozy třetí úrovně. Řidiči samořízeného sedanu nemusejí v zácpě sledovat silnici, aniž by jim kvůli tomu hrozil právní postih.

Japonská vláda loni v listopadu Hondě přiznala bezpečnostní osvědčení pro její autonomní technologii jízdy Traffic Jam Pilot, která dokáže za určitých okolností zrychlovat, zpomalovat a zatáčet. Systém dokáže řidiče také zalarmovat, aby v případě nutnosti převzal kontrolu nad vozem, například vibrací bezpečnostního pásu. 

„Pokud řidič nereaguje, systém vůz zpomalí a zastaví. Okolní auta přitom varuje výstražnými světly a troubením,“ uvedla Honda. Pokud je to možné, systém svede vůz do odstavného pruhu, nebo na kraj silnice. 

Auta s druhým stupněm automatizace už po silnicích jezdí. Dokážou zrychlovat, zpomalovat i zatáčet, ale řidič by měl být připraven kdykoli nad autem převzít kontrolu. Tomuto stupni se někdy přezdívá „nohy z pedálů, oči na silnici“.

Do vývoje autonomních aut investují světové automobilky i technologické firmy, například Waymo ze skupiny Alphabet. Americký výrobce elektromobilů Tesla loni v červenci oznámil, že je už „velmi blízko“ pátému stupni automatizace.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Předposlední BMW 3 vybírejte opatrně. Servis utáhne jen boháč

Premium Minulá generace BMW řady 3 nezanechala na trhu příliš dobrý dojem. Na jednu stranu to sice pořád ještě bylo klasické...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

Zipování, předjíždění. Škola jízdy ukáže, jak nechybovat na dálnici

Řízení vozu je pro řadu z nás samozřejmost, naprosto přirozený způsob přepravy mezi dvěma body. Jenže zautomatizované a...

Šéf Škody převzal vedení VW. Velký rozhovor na rozloučenou pro iDNES.cz

Premium S Thomasem Schäferem jsme mluvili poprvé, když Škodovku vedl měsíc. A toto je úplně poslední rozhovor ve zmíněné...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...