Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Víme, jak bude vypadat tajný testovací okruh BMW u Sokolova

Exkluzivně
Byli jsme na místě budoucího tajného testovacího okruhu BMW u Sokolova a jako první víme, jak bude vypadat.

Ve vysoké trávě a nízkých keřích jsou schovaní zajíci a divočáci. Je vidět široko daleko, na obzoru dvě elektrárny a okolní města a obce. Poklidná pláň působí jako bohem i lidmi zapomenuté místo. Ale jen málokterá oblast v České republice se za posledních sto let změnila tolik a tolikrát jako oblast severně od Sokolova – Velká podkrušnohorská výsypka. Vydalo by to na dlouhý, hodně dramatický seriál... a ještě nekončí.

Fotogalerie

Na ploše šesti set hektarů totiž vznikne testovací okruh automobilky BMW. Podpisy příslušných míst mezi krajem, automobilkou a Sokolovskou uhelnou, které dotčené pozemky patří, proběhly už minulý rok. My jsme se však podívali přímo na místo budoucí stavby a jako první víme podrobnosti, jak to tady bude za pár let vypadat a co BMW chystá.

Na výsypce, jejíž mocnost je v průměru sedmdesát metrů, vznikne do roku 2022 velké vývojové centrum, kde se budou prohánět automobily BMW, Mini a Rolls-Royce. Celý prostor se bude jmenovat BMW Group Vývojové centrum ČR a sloužit bude především pro vývoj a testování úplně nových technologií – autonomní jízdy, elektromobilů, vodíkových vozů atd.

„Z šesti set hektarů bude zastavěno zhruba sto padesát, zbytek necháme přírodě,“ popisuje na výsypce projektový manažer Petr Pospíšil z BMW Česká republika, který má projekt na starost. „Vznikne zde šestnáct testovacích míst, takzvaných modulů, a patnáct budov pro zázemí. Máme za sebou změnu územního plánu i studii vlivu na životní prostředí EIA. Teď čekáme na územní řízení a stavební povolení a příští rok bychom rádi začali stavět. Hotovo by mělo být do roku 2022.“

Automobilka BMW už má tři vlastní testovací areály – u Mnichova, ve Francii a ve Švédsku, jeden další si pronajímá v Hofu. Všechny však vznikly přestavbou nějakého původního objektu – závodní dráhy či letiště. Pro testování nových vozů už BMW nejen chyběla kapacita, ale především muselo ve stávajících areálech přistupovat na určité kompromisy právě kvůli jejich předchozímu využití. Automobilka proto hledala místo, kde by mohla postavit všechno přesně podle svých potřeb. Z původních více než osmdesáti lokalit nakonec zvítězila ta u Sokolova.

Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku
Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku
Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku

Měli jsme možnost nahlédnout do plánů, takže víme, co tady díky investici v řádu stovek milionů eur vznikne. Mezi šestnácti moduly bude třeba víc než sedm kilometrů dlouhá oválná dráha, jedna z nejdelších svého druhu na světě, která bude díky částečnému náklonu simulovat nekonečnou rovinu.

V další části se bude simulovat městský provoz – testovací jezdci a vývojáři zde budou mít všechny možné druhy křižovatek včetně světelných nebo kruhových objezdů, a to nejen evropských, ale i takových, které se stavějí v Asii nebo v Americe. Další menší ovál bude sloužit na testování různých druhů dálničních sjezdů a nájezdů. Na jiném místě se bude zase simulovat provoz na okresní silnici.

Historie

Před druhou světovou válkou tu bylo několik obcí převážně s německým obyvatelstvem – Týn (Thein), Lipnice (Littmitz), Lvov (Löwenhof) nebo Chalupy na Pastvišti (Huthäuser). Z podhorské sudetské krajiny byla po válce většina obyvatel odsunuta. 

V 50. letech pak osady zničila povrchová těžba uhlí. Po jeho vytěžení se v 80. letech na místo naopak začal navážet odpad z dalších dolů, zejména z dolu Jiří, v menší míře také z dolů Družba a Lipnice. Celkem sem bylo navezeno neuvěřitelných 92 691 000 m3 nadložních vrstev jílů a dalších hornin. Vznikla tak Velká podkrušnohorská výsypka o rozloze 1 957 hektarů, největší v České republice. A teď se její část opět změní.

Jinde budou úseky se stoupáním a klesáním, například pro testování rekuperace elektrické energie. Chybět nebudou ani šotolinové a terénní povrchy. Pro zkoušení dynamiky a zrychlení bude v jedné části areálu rovina o délce dvou kilometrů.

Nejzajímavější je však plocha o velikosti zhruba tři sta na tři sta metrů, kde se budou simulovat různé dopravní situace, především pro vývoj autonomního řízení. Auta zde budou vyjíždět proti sobě a bude se pracovat na tom, aby uměla zabránit srážce. Variant je celá řada.

Nic z toho však veřejnost samozřejmě neuvidí – kolem povede dvoumetrový plot, areál bude střežen, zakázaný bude provoz dronů. Zvířata se však budou moct dostat do více než sto hektarového pozemku uprostřed oválu pomocí biokoridorů, od testovacích silnic ovšem budou bezpečně oddělena – nebude se tady určitě testovat srážka s živým zvířetem. Pro potřeby vývoje zde bude postaveno rovněž několik budov, kde budou servisní dílny a kanceláře včetně místa pro softwarové aplikace a inženýry.

Kromě toho, že sokolovské vývojové centrum vzniká jako první u BMW zcela nové od základu, má ještě jednu odlišnost. Zatímco na těch ostatních se opravdu především testuje a výsledky se pak vozí do vývojových center, tady bude moct být část vývojářů přítomná přímo na místě.

Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku

Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku

„Jako děti jsme byli zvyklí koukat z okna na paneláky, případně na povrchový důl. Když v zimě napadl sníh, byl do hodiny černý,“ vzpomíná starostka Sokolova Renata Oulehlová. „To se dodnes samozřejmě razantně změnilo. Přesto je však Karlovarský kraj krajem s nejnižším HDP v Česku, konkrétně v Sokolově je pak druhá nejhorší nabídka volných pracovních míst.“ Region si od této investice hodně slibuje. Přímo v areálu najde zaměstnání několik stovek místních obyvatel (celkem se počítá asi se sedmi sty pracovními místy, od vývojářů přes mechaniky až po obslužný personál), lokalitě by však BMW mohlo pomoct jinak.

„Mladí tady nemají moc velkou perspektivu. A to by nám právě BMW mohlo pomoct změnit. Přijdou sem vzdělaní lidé, naopak ti naši nebudou odcházet. A přiláká to další podobné firmy. Nechceme tady montovny, ale v téhle investici vidíme příležitost, jak udělat z nejzaostalejšího regionu Česka výkladní skříň moderních technologií,“ dodává starostka.

Autoři:
  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Jarní vlna koronaviru zdražila autoškoly. Teď opět zavřely

Vládní protikoronavirová opatření znovu zastavila provoz autoškol. Výuka a zkoušky měly přitom po jarní krizi skluz a...

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Rodinný vůz za padesát tisíc korun? Nadějný kombík shnil, půjde do šrotu

Už dlouho jsme neviděli mechanika, který by při prohlídce nevěděl, jestli se má dřív smát, nebo brečet – jako když...

Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?
Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?

A je to zase tady! Vánoce jsou za rohem. A zvláště pokud se chystáte pořídit nějaké dárky přes internet, rozhodně se vyplatí nakupovat ještě před...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...