Neděle 7. března 2021, svátek má Tomáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 7. března 2021 Tomáš

Zimní tragédie zvaná autobaterie. Neničte ji a nabíjejte

  14:00
Traduje se, že zima je obdobím, ve kterém autobaterie trpí. Přichází mrazivé dny, meteorologové slibují v noci i teploty kolem patnácti pod nulou. A řidiči, kteří parkují auta na ulici, se každé ráno děsí, zda svůj vůz nastartují. Jak v zimě akumulátoru pomoci? Přinášíme osm tipů od odborníků z ÚAMK a ADAC.

Autoservisy mají speciální přístroj pro zátěžový test autobaterie. | foto: Škoda Auto

Ani v létě za vysokých teplot není baterie v autě bez ohrožení, protože spotřebovává elektrolyt. Každopádně s prvními pořádnými mrazy přichází zkouška vašeho akumulátoru. Rada první, kterou už nikdo nedožene: před každou zimou se ujistěte, že máte akumulátor v dobré kondici. V autoservisu nebo odborném zařízení si jej vždy nechejte zkontrolovat a dobít. Pokud se nebudete delší dobu pohybovat na Sibiři, kde je minus dvacet stupňů Celsia, nemusíte mít starosti.

A co s většinou motoristů, kteří si na akumulátor před zimou nevzpomněli? Experti z Ústředního automotoklubu společně s partnery z německého automotoklubu ADAC sestavili osmibodový manuál, který vám může pomoci, když protočíte ráno v autě klíčky naprázdno.

1.Sledujte napětí v akumulátoru

Ano, výrobci a prodejci slibují bezúdržbový provoz. Tak proč? Bezúdržbový je pouze elektrolyt, jehož hustota se už dnes nemusí kontrolovat a není třeba nikam dolévat destilovanou vodu. Kontrola napětí se řešit musí.

„Někteří hovoří jako o bodu zlomu o hodnotě 12,6 V, jiní o jednu desetinu nižší. Každopádně, jakmile klesá napětí baterie pod 12,5 V (plně nabitá baterie má klidové napětí až 12,7 V), omezuje se aktivní povrch desek a zvyšuje se samovybíjecí proud,“ vysvětluje ÚAMK.

Za doslova kritickou platí hranice 12,2 V, kdy v baterii dochází ke krystalizaci síranu olovnatého, jež se váže k elektrodám uvnitř akumulátoru, a nastává sulfatace. Nízké napětí můžete vyřešit v klidu z domova, stačí pořídit nabíječku (od 700 korun) a akumulátor dobít doma.

2.Pozor na minusové teploty

Nabité baterie v dobrém stavu nemají v klasické zimě do deseti stupňů pod nulou žádné problémy. Ale jakmile klesne teplota ještě níže a vy auto pravidelně nepoužíváte, ztrácí baterie kapacitu až o třicet procent.

„Uvádí se, že při minus 20 stupních se kapacita sníží asi na polovinu, při minus 30 stupních asi na čtyřicet procent. Důvodem jsou opět ionty elektrolytu,“ varují experti. Za nízkých teplot se zvyšuje hustota tekutiny v baterii a snižuje se tedy pohyblivost iontů v elektrolytu.

3.Krize se dá předvídat

Je to jako se vztahovými problémy, nic nevzniká z čistajasna, i akumulátor vám před v kolapsem dává varovné signály, nepřestává fungovat z okamžiku na okamžik.

Když dochází šťáva, můžeme sledovat kolísavé napětí. „Registrujeme například pomalé protáčení motoru při startu. Stejně tak je příznakem budoucích problémů kolísání intenzity paprsku reflektorů, osvětlení ve vozidle nebo podsvícení přístrojové desky a podobně,“ upozornil ÚAMK.

Řešení je jednoduché: baterii co nejdříve dobijte. A pokud nemáte nabíječku, vydejte se s vozem na delší trasu.

4.Za silné zimy oželte krátké trasy

Logická rada: jakmile jezdíte v zimě málo, nebo se vydáváte jen na krátké trasy, s dětmi do školy, do obchodu nebo k lékaři, akumulátor ve vašem voze trpí a rychleji se vybíjí. Nedostane šanci, aby se za delší jízdy za pomocí alternátoru baterie dostatečně nabil a opět se tak dostal do dobré kondice.

Co je delší jízda? Na tuto otázku má každý jinou odpověď, podle lidí z ÚAMK nabídne alternátor baterii dostatek energie až po patnácti ujetých kilometrech.

5.Baterii netrapte

Pokud budete baterii v autě trápit, může vám to v zimě velmi rychle vrátit, prostě už nenastartuje. Čím vším jí při ranním zimním startu ubližujete? Před startem motoru rozhodně nezapínejte elektrické spotřebiče, jako jsou světlomety, vyhřívání oken či sedaček a autorádio. Ano, každý z řidičů má svou rutinu, ale mnoho z nich by ji alespoň na zimu mělo změnit.

Další ranou, kterou nemusí váš akumulátor ustát, jsou opakované neúspěšné starty.

„Pod oním trápením baterie si je na místě představit také zašpiněný akumulátor plný prachu, mastnoty, bláta nebo vody. Přesněji kontakty na baterii. I tyto zdánlivé drobnosti zvyšují samovybíjení,“ doplňují experti z ÚAMK.

6.Pořiďte si startovací kabely

Pokud už se stalo a auto nelze nastartovat, nejvhodnějším oživením je použití startovacích kabelů. Ty nejsou v povinné výbavě, ale na zimu bychom je jako součást výbavy vozit měli. Ať už pro svoji záchranu, nebo pomoc jinému řidiči v nouzi. „Při koupi je na místě hledět nikoliv na cenu, ale na fakt, zda má výrobek evropský certifikát. Laické rozhodování pak napovídá, slabý svazek drátů kabelu nevypovídá nic o kvalitě,“ upozorňuje ÚAMK.

Použití startovacích kabelů má svá jasná pravidla a při troše soustředění je zvládne zapojit každý: nejdříve připojíte plusový pól oživovaného vozu, poté plusový pól zachránce. Dále zapojíte minusový pól zachránce a nakonec svorku k minusovému kabelu na kovový díl motoru oživovaného vozu. Pak už stačí jen nastartovat. Startování nemá být delší než deset sekund a mezi jednotlivými starty by měla být asi půlminutová přestávka.

7.Zapomeňte na roztahování auta

Legrační situace, kdy několik lidí roztlačuje souseda, známe spíš už jen ze starších filmů. Na opakování komických filmových scén rovnou zapomeňte. U moderních aut totiž může dojít ke spálení katalyzátoru a v horším případě pak poškodíte rozvodový řemen nebo řetěz s následným střetem ventilů s písty. Auto pak místo výměny akumulátoru čeká generální oprava motoru, a to už je jiná cifra.

Ani roztahovat auto druhým vozem není dobrým řešením. Když už jiná šance není, roztahujte „mrtvé“ auto jen velmi pomalu, jemně v něm zařaďte druhý převodový stupeň a před uvolněním spojky začněte startovat. „Tak snížíme ráz do motoru při záběru spojky. A pozor, mnohem méně jsou pro takovouto nouzovou operaci vhodné diesely,“ dodává ÚAMK.

8.Pomůže hudba a teploučko

Ne, nezbláznili jsme se. Je to rada pro poslední záchranu. Pokud nemáte žádnou jinou volbu, může být vašim pomocníkem teplo. Jestliže není baterie úplně vybitá, ale vůz přesto nestartuje, můžete mu pomoci pookřát například v kryté garáži. Dokonce pomáhá i láhev s horkou vodou, kterou k akumulátoru pod kapotu umístíte na deset minut.

A ještě jeden fígl, který sice odporuje trvalé péči o baterii, ale může vás v promrzlém autě zázrakem zachránit. Těsně před startem pusťte autorádio. Nejde ani tak o atmosféru a o hudbu, ale o to, že při zapnutí rádia a světlometů těsně před startováním dojde k jemnému zahřátí akumulátoru malým odběrem proudu. „Tato rada bude fungovat u baterie, která je stále ještě v relativně dobrém stavu. Pokud ji necháme zcela vybít, zima jen dokoná, co jsme sami zavinili,“ uzavírá malý zimní manuál ÚAMK.

Škola nákupu

Jak vybrat autobaterii

Může se zdát, že „koupit nějakou baterku“ není žádný problém. Opak je pravdou. Akumulátor má kromě typu vnitřní konstrukce (klasická, AGM, EFB) několik obecných základních parametrů, kterých se je třeba při nákupu držet. Čtěte dále.

Témata: ÚAMK, ADAC, Sibiř
  • Nejčtenější

Automobilky na rozcestí: sebevražda elektrickým proudem je jedinou možností

Vynálezy Nicolause Otta a Rudolfa Diesela to mají spočítané. Mnohde už zcela přesně. Jednotlivé země se předhánějí,...

Platnost řidičáků a technických prohlídek se prodlužuje, úřady a STK fungují

Propadnuté řidičské nebo profesní průkazy či technické prohlídky vozidel se prodlužují o deset měsíců. Prodloužení se...

Octavia TDI je ekologičtější než některé hybridy. V testu exceloval i vodík

Překvapivé výsledky přineslo aktuální srovnání organizace Green NCAP, které hodnotí skutečný vliv vozů na životní...

Nejlepší motory v nových autech se hledají těžko. Je jich málo

Říkáte si, že vybrat pět nejlepších motorů dneška je přece jednoduché? Tak nám v té hromadě přeplňovaných litrových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda chce škrtnout tři tisíce míst, bojí se odbory. Vadí jim i covidové směny

Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 tisíce lidí....

Exploze viru: v domově důchodců ve Vrchlabí zabil polovinu seniorů

Premium Tragédie v domově seniorů varuje, jak rychle se šíří nákaza koronavirem a jak smrtelná může být. Celorepublikově pak...

Randění pod rouškou. Reportérka absolvovala sedm pokusů o seznámení

Premium „Jestli si někoho nenajdeš, než ti bude třicet, nainstaluju ti seznamku,“ oznámila mi moje nejlepší kamarádka. Patřím...

Zavřené nezavřené restaurace. Jak vypadá zapovězený společenský život?

Premium Zaplněné stoly, skupinky lidí se sklenicemi vína a smích nesoucí se až na ulici. Nejde o výjev starý víc než rok, ale o...

  • Další z rubriky

Malá součástka = velké problémy. Automobilky jsou v pozici, kterou neznají

Premium Autoprůmysl dneška, to je jeden velký sklad na kolech. Mantrou výroby aut je systém „just in time“, tedy dodávek...

Utajený klenot Honda Jazz. Geniální mini MPV brzdí vysoká cena

Honda má v nabídce klenot, o němž málokdo ví. Jazz je nenápadné auto s obrovským potenciálem, které brzdí vysoká cena a...

Automobilky na rozcestí: sebevražda elektrickým proudem je jedinou možností

Vynálezy Nicolause Otta a Rudolfa Diesela to mají spočítané. Mnohde už zcela přesně. Jednotlivé země se předhánějí,...

Honda všechny předjela. Nabízí auto, ve kterém si v zácpě přečtete noviny

Nikoliv Tesla, Mercedes a Audi, nejhlasitější slibovače jízdy bez řidiče předběhla Honda. Automobilka začala v pátek v...

Tátové, už také můžete krmit. S HiPP BIO Combiotik® tekutou mléčnou výživou
Tátové, už také můžete krmit. S HiPP BIO Combiotik® tekutou mléčnou výživou

S tekutým pokračovacím mlékem HiPP BIO Combiotik® si nyní mohou maminky odpočinout, krmení miminka totiž zvládnou i tatínkové. Ideální je také na...

Gabriela Koukalová se pochlubila, že čeká miminko. Změnila si i příjmení

Bývalá biatlonistka Gabriela Koukalová (31) bude maminkou. V ranním vysílání na Primě se pochlubila šťastnou novinou a...

Nepravda a účelovka, říká Koukal o tvrzení exmanželky Soukalové

Po obviněních bývalé biatlonistky Gabriely Soukalové (31), že ji exmanžel Petr Koukal (35) podváděl a utrácel její...

Zemřel rockový bubeník kapely Citron a podnikatel Radim Pařízek

Zemřel rockový bubeník spjatý zejména s heavymetalovou kapelou Citron Radim Pařízek. Hudebníkovi, který se uplatnil i v...

Amatérské porno je realita, která lidí baví, říká pornoherečka

Porno je film, fikce, představení. Amatérská videa jsou však realita. „A to na nich lidi baví. Nikdo nechodí po...

Jeden partner byl sadista, druhý asexuál, říká autorka erotické trilogie

Blanka Lipinska (35) se proslavila svou erotickou trilogií s názvem 365 dní. Polská spisovatelka si momentálně užívá na...