Pátek 30. října 2020, svátek má Tadeáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. října 2020 Tadeáš

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé při nehodě často netuší, jak mají většinu z obsahu lékárniček použít. V roce 2018 přichází větší vlna jejich expirace a policie se na to zaměří. Zkontrolujte si datum na té své.

Je nadmíru vybavená, avšak věcmi, které většina z lidí neumí použít. Některé části výbavy jsou podle zdravotníků i nevhodné nebo dokonce životu nebezpečné. Řeč je o autolékárničkách. Na rozdíl od jiných zemí je musí v autě vozit každý český řidič, vyhláškou přesně stanovený je též její obsah. Možná však zbytečně předimenzovaný.

„Rozsah vybavení autolékárničky mi připomíná malou polní nemocnici. Těch obvazů a náplastí. Stačil by jeden univerzální, zaškrcovadlo a lepší rukavice, které by se neprotrhly,“ myslí si dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský s tím, že nechybí ani jasně specifikovaná délka nůžek: „Podstatné je spíše to, aby byly dostatečně pevné a zvládly by v případě potřeby přestřihnout bezpečnostní pás,“ dodal.

Vyhláška

  • Povinný obsah moto- a autolékárničky definuje vyhláška č. 341/2014 Sb. (o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích). Za obsah tedy zodpovídá Ministerstvo dopravy. To vyhlášku zpracovalo na základě doporučení Ministerstva zdravotnictví.
  • Naposledy se vyhláška ve velkém měnila v roce 2009, kdy se rozšířil obsah lékárničky, přibyla také reflexní vesta a místo rezervy může mít člověk sadu na opravu kol. Obsah lékárničky diskutovali zástupci obou resortů s odborníky - Českou resuscitační radou nebo Českým červeným křížem.

Fakt, že některé věci jsou zbytečné nebo nepoužitelné, potvrdili i zdravotní experti. Jde například o množství náplastí, trojcípé šátky nebo igelitovou roušku. Ale také o množství obvazů se savými polštářky určenými pro vážnější zranění.

„Tomu se polštářek říkat nedá, tahle tkanina má minimální savost. Jako polštářek v případě potřeby použijeme celý obvaz. Vezmeme ho a rukou v rukavici ho přitlačíme na ránu. Druhým obvazem ho připevníme,“ vzkázal před časem v Českém rozhlase lékař pražské záchranky a lektor první pomoci ze spolku ZdrSem Robert Pleskot s tím, že takovým způsobem vznikne ze dvou nefunkčních obvazů jeden funkční.

Svou práci dobře neodvádí ani pár latexových rukavic. Rukavice se nervózním řidičům při záchranné akci často trhají a další pár v lékárničce k dispozici není. „Podle mého by v tomto případě stačilo zlepšit materiál, ze kterého se rukavice vyrábějí,“ míní Budský. Další variantou je pořídit si záložní pár rukavic a do lékárničky si jej přidat.

Rouška může být v ruce laika smrtící

Zvláštní výhrady pak mají zdravotníci k plastové roušce určené k první pomoci při otevřeném poranění hrudníku. Při neodborném použití hrozí i smrtelný přetlakový pneumotorax. „Překrytí rány PVC rouškou z autolékárničky je nebezpečné, i když by byla přilepena pouze ze tří stran. Přiložením roušky dojde k neúmyslnému utěsnění rány. Do příjezdu záchranné služby je doporučeno ponechat poranění zcela bez zakrytí. Lokalizované krvácení lze kontrolovat přímým tlakem,“ uvedla Česká resuscitační rada na svém facebookovém profilu. Doporučení neplatí pro zdravotníky, kteří jsou pneumotorax schopní rozpoznat a léčit.

Jak se zachovat při nehodě

  • Bezpečně zastavte auto, ideálně až za místem nehody
  • Zapněte výstražná světla, oblečte si reflexní vestu
  • s sebou si vezměte výstražný trojúhelník, lékárničku a telefon
  • místo nehody řádně označte výstražným trojúhelníkem (mimo obec min. 50 metrů, na dálnici min. 100 metrů před nehodou)
  • místo rychle zmonitorujte a volejte 155
  • před ošetřením zraněného si nasaďte chirurgické rukavice
  • uvolněte dýchací cesty, zastavte krvácení

Naštěstí pro záchranáře-laiky většina z nich netuší, k čemu rouška v lékárničce je, a tedy ji ani nepoužijí. „Neznám řidiče, který by plastovou roušku z autolékárničky použil. Podle mne netuší, jak s ní zacházet nebo k čemu to je,“ řekl pro iDNES.cz předseda výboru české resuscitační rady Anatolij Truhlář. Podle něj je v autolékárničce užitečná pro zasahující lékaře, kteří pro ni v akci mohou sáhnout.

Co by tedy v autolékárničce nemělo chybět? „Dle našeho názoru by stačily dva kvalitní obvazy, kvalitní nůžky na přestřižení pásu a případně zaškrcovadlo - s tímto si vystačíme. Tam, kde jde lidem o život, je třeba zajistit první pomoc. Pak už je třeba odborné péče a autolékárnička nám stejně nepomůže,“ dodal Truhlář s tím, že naprostá většina výbavy autolékárničky je určená lidem, kteří ji dokážou použít.

Jiné státy povinně lékárničku nevozí

Česká vyhláška je vzhledem k vybavení autolékárničky na řidiče dost přísná a požaduje mnoho věcí. Ty se však mohou drobně lišit, protože existuje mnoho výrobců a dodavatelů. Sjednocují je jen čísla z vyhlášky a podle dostupných informací se na jednotném pojetí obsahu autolékárničky nepracuje.

Existuje však řada států, kde lékárničku ve voze nemusejí řidiči v rámci povinné výbavy vůbec mít. „Jedná se například o Dánsko, Kypr, Finsko, Francii, Itálii, Portugalsko, Španělsko či Velkou Británii. Tamní autokluby dávají řidičům doporučení, jak by měla vypadat nepovinná výbava v autě a vozí se tam vlastně jen to nejdůležitější,“ uvedl dopravní expert Budský.

„Než však měnit obsah lékárničky, apeloval bych na striktnější definici kvality materiálu. Výrobci se předhánějí, kdo z nich nabídne nižší cenu. A pokud zde není požadavek na kvalitu, přichází nekvalitní a nepoužitelné věci - tenké, trhavé či krátké zaškrcovadlo, obinadla, která nesají a nekvalitní obvazy. Předpokládám, že autolékárnička za sto korun toho příliš nenabídne,“ dodal Truhlář.

Životnost jen naoko

Bez většího smyslu je podle odborníků i striktně omezená životnost autolékárničky. Pokud je autolékárnička v autě správně uložená, bude vše fungovat, jak má, i roky po expiraci. „Životnost lékárničky je právní jistota. A taky záruka, že materiál přežije. Jinak je samozřejmě k ničemu, protože pokud je dobře skladovaná, není tam věc, co by se zkazila,“ uvedl Budský.

Autolékárničku je důležité uchovávat v kabině auta v místě, kde není vystavena přímému slunečnímu svitu a kde nezvlhne. Žádná právní norma však neřeší, kde přesně má v autě ležet. Obecně by však měla být po ruce: například v přihrádce před spolujezdcem, v předních dveřích nebo pod sedadlem. A pozor, především by měla být uložena bezpečně, aby se v případě nárazu nestala možným zdrojem zranění posádky auta.

„Je dobré čas od času zkontrolovat dobu životnosti jednotlivých prvků lékárničky a v případě potřeby je obměnit za nové. V opačném případě hrozí při silniční kontrole pokuta ve výši až dva tisíce korun, ve správním řízení to může být ještě o 500 korun více,“ připomněl Roman Budský.

Resort dopravy chce obsah řešit

Naposledy se lékárnička měnila úpravou vyhlášky v roce 2009, kdy z ní zmizela například resuscitační rouška. Ministerstvo dopravy chce nyní zjistit, jestli by si lékárnička nezasloužila další revitalizaci. „Nejsme odborníky na zdravotnický materiál a vycházíme z doporučení ministerstva zdravotnictví. Během dalších týdnů proto plánujeme ministerstvo oslovit a otevřít diskuzi o tom, zda je potřeba něco v autolékárničce změnit,“ uvedl pro iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Dodal, že resort dopravy nechce řidičům přitěžovat, na druhou stranu nevyhovující obsah jim není lhostejný. „Nechceme řidiče zatěžovat častými změnami. Nová vyhláška pro ně znamená nákup nové autolékárničky, případně dokoupení některých prvků. Takže změna musí být oprávněná,“ míní.

Co má být v lékárničce?

Aktuální vyhláška řidičům jasně definuje, co vozit v autolékárničce

  • Každé motorové vozidlo, kromě mopedu a motokola, jednonápravového traktoru s přívěsem a motorového vozíku, musí být vybaveno příslušným druhem lékárničky pro poskytnutí první pomoci. Obsah lékárničky se ukládá do samostatného pouzdra. Lékárnička se ve vozidle ukládá v takovém prostoru, aby na ni nemohlo dopadat přímé sluneční světlo - záření. Úložný prostor pro lékárničku musí být suchý a čistý a musí být snadno přístupný. Provozovatel vozidla musí lékárničku udržovat v řádném stavu a jednotlivé druhy zdravotnických potřeb obměňovat. Doba použitelnosti jednotlivých druhů zdravotnických potřeb je na nich vyznačena.
Autolékárnička Hartmann
  • Motolékárnička musí obsahovat:
  • 1x Obvaz hotový s 1 polštářkem  (šíře nejméně 8cm, savost nejméně 800g/m2)
  • 1x Obvaz hotový s 2 polštářky  (šíře nejméně 8cm, savost nejméně 800g/m2)
  • 1x Šátek trojcípý (z netkaného) textilu (délka stran nejméně 960x1360x960mm)
  • 3x Náplast s polštářkem (velikost 8cm x 4cm, minimální lepivost 2,5N/cm)
  • 1x Obinadlo škrtící pryžové (60x1250 mm)
  • 1x Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu
  • Autolékárnička musí obsahovat:
  • 3x Obvaz hotový s 1 polštářkem (šíře nejméně 8cm, savost nejméně 800g/m2)
  • 3x Obvaz hotový s 2 polštářky (šíře nejméně 8cm, savost nejméně 800g/m2)
  • 2x Šátek trojcípý (z netkaného) textilu(délka stran nejméně 960x1360x960 mm)
  • 1x Náplast hladká cívka (velikost 2,5cm x5m, minimální lepivost 7N/25mm)
  • 6x Náplast s polštářkem (velikost 8cm x 4cm, minimální lepivost 2,5 N/cm)
  • 1x Obinadlo škrtící pryžové (60 x 1250 mm)
  • 1x Rouška plastová (20 x 20cm, tloušťka 0,05 mm)
  • 1x Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu
  • 1x Nůžky zahnuté (se sklonem) v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty - délka nejméně 14cm
  • 1x Izotermická fólie o rozměrech nejméně 200x140cm

Zdroj: mdcr.cz

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Triptych slavných aerodynamických alf v aukci, mohou stát až půl miliardy

Triptych je označení pro umělecké dílo rozdělené na tři části. Doba třídílných oltářů už dávno pominula, dvacáté...

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste. Exkluzivní průzkum...

Titul mistra světa mu ukradli. Prezident ho nakonec ocenil, po 46 letech

Prezident Miloš Zeman propůjčil 28. října medaili za zásluhy bývalému motokrosaři Jaroslavu Faltovi. Připomněl tak...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

PRVNÍ DOJMY: Budu se vdávat, wow! Svatba na první pohled vědecky slzí

Pamětnická komedie Hodíme se k sobě, miláčku...? má pokračování. Tváří se světácky a smrtelně vážně, protože ideální...