Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Lékárničky jsou při nehodě k ničemu, sypou se i v rukách odborníků

  11:58
Velký redakční test MF DNES potvrdil, že uvnitř autolékárniček je plno nekvalitních a zbytečných věcí a potřebné vybavení naopak chybí. Podívejte se, jak se během testu materiál trhal a praskal i v rukách odborníků. Přitom všechny testované autolékárny splňují českou vyhlášku.

Jak asi pomůžete těžce zraněnému při dopravní nehodě, pokud budete nejprve dlouho hledat rukavice, které se vám roztrhnou v dlaních, nůžkami se vám nepodaří přestřihnout bezpečnostní pás a nakonec se vám obvazy v rozklepaných rukách rozpadnou na cucky? Velmi špatně, pokud vůbec nějak.

TEST MF DNES

Jak dopadly české autolékárničky v rukách odborníků?

Velký test autolékárniček najdete v zítřejším vydání MF DNES.

Jenže jak ukázal Test MF DNES, podobně může dopadnout pokus o záchranu člověka s výbavou, jakou nabízejí české autolékárničky. Všechny testované vzorky sice do posledního písmene splňují vyhlášku ministerstva dopravy a obsahují vše potřebné, jenže kvalita obvazů, rukavic, náplastí, škrtidel či nůžek je bídná.

Profesionálním zdravotníkům, kteří při testu simulovali první pomoc, nakonec zůstaly v rukách cáry obinadel a trojcípých šátků, útržky náplastí nebo kusy jednorázových rukavic.

Malá polní nemocnice

„Většina pomůcek by byla při první pomoci skoro nepoužitelná. Lékárnička v téhle podobě je spíš určena k tomu, aby řidič nedostal pokutu,“ tvrdí profesionální záchranářka Zuzana Ženatá, které při testování prasklo v rukách škrtidlo určené k zastavení masivního krvácení, prakticky všem rukavicím utrhla koncové lemy a při utahování zničila osnovu všech obvazů. S některými nůžkami, které výrobci do lékárniček vkládají, ani při dobré vůli a velkém vynaloženém úsilí nedokázala přestřihnout bezpečnostní pás či šev džínových kalhot.

Autolékárnička Agba

Podobné zkušenosti měli i další záchranáři, kteří se testu zúčastnili. „Je to katastrofa. Jako profesionál vím, co a jak při nehodě udělat, ovšem laik, který jedná ve stresu, potí se a třesou se mu ruce, by byl v koncích,“ potvrzuje Gustav Sosnovec, paramedik z Karlových Varů, který zároveň působí jako šéflektor kurzů první pomoci v asociaci Záchranný kruh.

Nespokojenost záchranářů s tím, jak nekvalitní je obsah českých autolékárniček, ještě násobí nepřehledná a zbytečná šíře vybavení (psali jsme zde). V lékárničce podle vyhlášky musí být například dva prakticky nevyužitelné trojcípé šátky z netkané textilie, dělená náplast s polštářkem vhodná jen na drobné škrábance nebo plastová rouška, jíž by měl podle legislativy amatér poskytnout pomoc při otevřeném zranění hrudníku (o nebezpečné roušce a zmatcích při poskytnutí pomoci jsme psali zde).

Vyhláška naopak nemyslí na to, kolik a jak kvalitních rukavic a obvazů potenciální zachránce potřebuje. „Chce to alespoň tři páry v univerzální velikosti L. Jeden pár je naprosto nedostatečný. Při poškození chybí náhrada, při více zachráncích není dostatek párů,“ podotýká záchranářka Zuzana Ženatá.

Co musí být v lékárničce

  • 3 × obvaz s 1 polštářkem
  • 3 × obvaz s 2 polštářky
  • 2 × šátek trojcípý z (netkaného) textilu
  • náplast na cívce
  • 6 × náplast s polštářkem (velikost 8 cm x 4 cm, minimální lepivost 2,5 N/cm)
  • pryžové škrtidlo
  • plastová rouška
  • rukavice pryžové (latexové) v obalu
  • zahnuté nůžky se zaoblenými hroty
  • isotermická fólie

Rukavice, které měla MF DNES při testu k dispozici, byly navíc všechny z latexu, některé dokonce obsahovaly pudr – obě látky jsou přitom známé alergeny. „Ideální je nabízet rukavice z nitrilu, na který není známa žádná alergie,“ navrhuje Koudela.

Dražší nikdo nechce

Nitrilové rukavice, skutečně pevné obvazy či nůžky s vroubkovaným ostřím, které pohodlně přestřihnou pásy v autě, ovšem stojí víc peněz, přibližně o dvě až tři stovky. A čeští řidiči jsou při nákupu lékárničky šetrní, o dražší zboží nemají zájem. „V minulosti jsme vyráběli kvalitnější lékárničky, ale cena byla o 30 procent vyšší. Žádný distributor si je nekoupil,“ napsala MF DNES Gabriela Badíková ze společnosti Panacea, která lékárničky vyrábí.

Podobně reagují i další oslovení výrobci. Všechny komponenty, které do lékárniček vkládají, splňují složením i kvalitou normy a vyhlášku, všechno navíc už se nevyplácí. „Ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví plánujeme pravidla zjednodušit. Konečný stav by ve srovnání s dneškem měl být k řidičům vstřícnější,“ tlumočí stanovisko ministerstva dopravy jeho mluvčí Zdeněk Neusar.

Jen aby „neprudili“ policisté

Kurzy první pomoci vyučují už šest let a svůj bezpečnostní záběr stále rozšiřují. Výsledkem je například Chytrá autolékárnička. „Záměrem bylo dodržet vyhlášku, ale zároveň přinést smysl a funkčnost tak, aby se opravdu dala použít pro první pomoc,“ říká zakladatel společnosti PrPom Ondřej Koudela.

Jaké jsou problémy běžně dostupných autolékárniček?
Velkých problémů vidím několik, ale jádro vychází z toho, že se v ­Česku obecně učí první pomoc extrémně špatně. Většinou se vyučují nesprávné informace a velmi mizernými metodami. Další věcí je, že úředníci, kteří vytvořili vyhlášku definující, co v autolékárničkách má být, evidentně neměli ani základní občanskou povědomost, jak se dnes první pomoc dělá. A podle toho to vypadá.

Proč dnešní podoba vyhlášky nedostačuje?
Jednak umožňuje výrobcům autolékárniček, aby je vyráběli mizerně, a­ pak má nesmyslné požadavky. Například žádá přítomnost věcí, které už se k první pomoci nepoužívají.

Co konkrétně se nevyužívá?
Například trojcípé šátky, ty nemají v první pomoci u dopravní nehody žádné smysluplné využití. Už dlouho je standardem, že u nehody nedáváte nic do dlahy a neděláte žádný legrační šátkový závěs na ruku. Navíc je tento šátek vyroben tak, že ani nejde k ničemu jinému použít. Je totiž z netkané textilie, tudíž je nesavý a nelze ho využít ani jako náhradu za obvazy. Někteří výrobci ho dokonce vyrábějí z plastu, tedy jen z PVC fólie.

Výrobci nevědí, že dělají zbytečné produkty?
Celostátně špatnou výukou první pomoci jsme rovněž způsobili, že ani výrobci nemají základní občanskou povědomost o první pomoci, a tudíž nechápou, co do lékárničky mají dávat a proč to tam patří. A potom tu máme spotřebitele, kteří nechápou první pomoc a nevědí, co obnáší. A to jim umožňuje, aby si koupili špatnou autolékárničku, a ­je jim to jedno. V podstatě ji vnímají jenom jako nutnost, aby je neotravovali policisté.

Lze nějak zlepšit situaci?
Myslím si, že v první řadě by bylo potřeba podstatně zlepšit způsob, jak se v Česku učí první pomoc. Jako civilista máte šanci se s ní setkat na třech místech. Na základní a střední škole, ale situace na školách je hodně špatná. Další možností je autoškola, kde je to obdobně katastrofální, co se týče kvality. Děláme si na to sami výzkum a výsledky jsou hrůzné. A­ třetí možností je v zaměstnání.

Co dělají autoškoly špatně?
Autoškoly mají povinnost věnovat výuce první pomoci dvě teoretické a čtyři praktické hodiny. Podle našeho průzkumu více než 50 procent autoškol to nedodržuje. Navíc většinou zvolí naprosto nevyhovující učící metody, jako je přednáška nebo video. Ty se ovšem naprosto nedají použít, protože první pomoc nelze doopravdy naučit bez realistického a praktického nácviku založeného na principech zážitkové pedagogiky. Je to, jako kdyby vás učili řídit auto tak, že by vám o­ tom přednášeli, pak by vám dali na chvíli podržet volant a hned potom vás pustili na silnici s ­řidičákem.

Ondřej Koudela, zakladatel společnosti PrPom

Alžběta Šimková, MF DNES

  • Nejčtenější

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruský soud nařídil VW zaplatit odškodné automobilce GAZ za ukončení výroby

Ruský soud nařídil německému automobilovému koncernu Volkswagen, aby zaplatil odškodné 16,9 miliardy rublů (zhruba 4,5 miliardy Kč) ruské automobilce GAZ Group. Volkswagen zažalovala kvůli ušlým...

11. července 2024

Spaghetti jeep berte i v dieselu. Italské auto s americkým původem překvapí

Premium

Asi už víte, že americká značka Jeep patří do italsko-amerického koncernu FCA Fiat Chrysler, takže nikoho nepřekvapí, že kompaktní „retro“ SUV Renegade, určené především pro evropský trh, sáhlo do...

15. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jednostopá kochačka noční Prahou. Metropoli zaplnily stovky motorek

Stovky motorkářů již pošestnácté vyrazily na tradiční hromadnou motojízdu noční Prahou s názvem Prague Night Ride. Start byl opět v Čestlicích u Prahy a přes déšť následný průjezd centrem noční...

14. července 2024  10:26

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Diář petrolheada: Za veterány do Slaného, Praha přivítá i filmovou legendu

Nadcházející víkend slibuje ryze letní počasí, které patrně řadu z vás vyžene někam k vodě. To však neznamená, že pořadatelé akcí prosycených vůní benzínu ve svém úsilí polevují. Naopak, čeká nás...

18. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

SUPERGALERIE: Petrolheadská nirvána v Goodwoodu byla pastvou pro oči i uši

Festival rychlosti pořádaný v panství lorda Marche v britském Goodwoodu je úžasnou oslavou motorismu. Tolik závodních klenotů všech epoch automobilové historie, ale i slavných závodníků a dalších...

17. července 2024

Kompletní péče o pleť v jedné tyčince? Podle Manufaktury to jde
Kompletní péče o pleť v jedné tyčince? Podle Manufaktury to jde

Na cestách může být péče o pleť a pokožku náročná. Abyste s sebou nemusela neustále nosit denní a noční krém, sérum, balzám či masku, přišla...

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...