Ani za 12 let se řidiči nenaučili pravidlo zipu

  12:15aktualizováno  12:15
Zapadlými kamiony zablokované silnice, dálnice zúžené sněhovými závějemi a nucené objížďky ukázaly, jak těžké je změnit návyky českých šoférů. Konkrétně je naučit pravidlo zipu – tedy střídavé řazení aut před zúžením.

Značka pro střídavé řazení | foto: Sbírka zákonů

Pravidlo, které předepisuje řidičům, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku již dvanáct let, ale policisté se shodují, že mezi tuzemskými motoristy příliš nezakořenilo. Organizace Besip dokonce v únoru rozjela kampaň, která má šoféry "zipování" naučit.

Zipování v zákoně

§ 12 odst. 5) zákona o silničním provozu 361/2000 sb.

"Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu."

Přeloženo do běžného jazyka, legislativa nakazuje, že před místem, kde se jeden pruh napojuje do druhého, by si měli řidiči dávat střídavě přednost a auta mezi sebe zapadat jako zoubky zdrhovadla.

Besip zdůrazňuje že se v zákonu nepíše "je povinen umožnit", ale pouze "umožní". "Z toho plyne, že zipování záleží především na dobré vůli toho řidiče, který má před sebe zipující vozidlo pustit," dodává Besip.

Systematické řazení aut totiž zabraňuje kolonám. Nevýhodou je, že stačí jeden šofér, který pravidlo nedodrží, a provoz se zadrhne.

"Navíc strhne lavinu. Ostatní si okamžitě začnou dělat naschvály. Přitom za běžných podmínek řidiči zip alespoň v Praze většinou dodržují. Jakmile je sníh, jsou ve stresu a nezvládají to," popisuje své zkušenosti Ludvík Klema z pražské městské policie.

Podle Veroniky Hodačové z policejního prezidia chybují zejména starší řidiči. "Mnohdy ani nevědí, že je pravidlo legislativně upraveno," podotýká s tím, že lepší situace je v místech, kde se objeví speciální dopravní značka.

Ta však bývá jen tam, kde je zúžení trvalé. "Zipování patří k těm úkonům řidiče, které se nedají naučit v autoškole, ale získávají se praxí," říká Denisa Kapitančiková z brněnské dopravky.

Ministerstvo dopravy proto už také začalo seniory školit. Potíž je i ta, že zákon sice říká řidičům, jak se mají v zipu chovat, ale zároveň na rozdíl například od Německa jim nenařizuje, aby si dávali navzájem přednost. Pokuty za "strkanice" před zúženými úseky silnic proto policie hříšníkům moc často nedává.

Jak zipovat

"Jedeme-li v pruhu, který pokračuje, pustíme před sebe jedno vozidlo – nikoli dobrosrdečně víc, tím bychom snížili plynulost – a to v místě, kde druhý pruh končí," popisuje správný postup při zipování Besip. Jedeme-li v pruhu, který končí, dojedeme až na konec a ujistíme se, jestli řidič, který nám má podle pravidla zipu umožnit vjet do svého pruhu, se to skutečně chystá udělat.
 
Někteří řidiči včera si pravidlo zipu vynucují i v případě, kdy se jeden ze dvou pruhů jedoucích rovně mění v odbočovací. To je chybné. "Pruh, kterým jedou, nepřestává být průběžný, jen vede jiným směrem," vysvětluje Besip.

Správný postup při zipování
Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz