Ani za 12 let se řidiči nenaučili pravidlo zipu

  12:15aktualizováno  12:15
Zapadlými kamiony zablokované silnice, dálnice zúžené sněhovými závějemi a nucené objížďky ukázaly, jak těžké je změnit návyky českých šoférů. Konkrétně je naučit pravidlo zipu – tedy střídavé řazení aut před zúžením.

Značka pro střídavé řazení | foto: Sbírka zákonů

Pravidlo, které předepisuje řidičům, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku již dvanáct let, ale policisté se shodují, že mezi tuzemskými motoristy příliš nezakořenilo. Organizace Besip dokonce v únoru rozjela kampaň, která má šoféry "zipování" naučit.

Zipování v zákoně

§ 12 odst. 5) zákona o silničním provozu 361/2000 sb.

"Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu."

Přeloženo do běžného jazyka, legislativa nakazuje, že před místem, kde se jeden pruh napojuje do druhého, by si měli řidiči dávat střídavě přednost a auta mezi sebe zapadat jako zoubky zdrhovadla.

Besip zdůrazňuje že se v zákonu nepíše "je povinen umožnit", ale pouze "umožní". "Z toho plyne, že zipování záleží především na dobré vůli toho řidiče, který má před sebe zipující vozidlo pustit," dodává Besip.

Systematické řazení aut totiž zabraňuje kolonám. Nevýhodou je, že stačí jeden šofér, který pravidlo nedodrží, a provoz se zadrhne.

"Navíc strhne lavinu. Ostatní si okamžitě začnou dělat naschvály. Přitom za běžných podmínek řidiči zip alespoň v Praze většinou dodržují. Jakmile je sníh, jsou ve stresu a nezvládají to," popisuje své zkušenosti Ludvík Klema z pražské městské policie.

Podle Veroniky Hodačové z policejního prezidia chybují zejména starší řidiči. "Mnohdy ani nevědí, že je pravidlo legislativně upraveno," podotýká s tím, že lepší situace je v místech, kde se objeví speciální dopravní značka.

Ta však bývá jen tam, kde je zúžení trvalé. "Zipování patří k těm úkonům řidiče, které se nedají naučit v autoškole, ale získávají se praxí," říká Denisa Kapitančiková z brněnské dopravky.

Ministerstvo dopravy proto už také začalo seniory školit. Potíž je i ta, že zákon sice říká řidičům, jak se mají v zipu chovat, ale zároveň na rozdíl například od Německa jim nenařizuje, aby si dávali navzájem přednost. Pokuty za "strkanice" před zúženými úseky silnic proto policie hříšníkům moc často nedává.

Jak zipovat

"Jedeme-li v pruhu, který pokračuje, pustíme před sebe jedno vozidlo – nikoli dobrosrdečně víc, tím bychom snížili plynulost – a to v místě, kde druhý pruh končí," popisuje správný postup při zipování Besip. Jedeme-li v pruhu, který končí, dojedeme až na konec a ujistíme se, jestli řidič, který nám má podle pravidla zipu umožnit vjet do svého pruhu, se to skutečně chystá udělat.
 
Někteří řidiči včera si pravidlo zipu vynucují i v případě, kdy se jeden ze dvou pruhů jedoucích rovně mění v odbočovací. To je chybné. "Pruh, kterým jedou, nepřestává být průběžný, jen vede jiným směrem," vysvětluje Besip.

Správný postup při zipování
Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Najdete na iDNES.cz