Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Tragické nehody jsou doménou mladých řidičů, nejhorší jsou víkendy

aktualizováno 
Víkendové nehody patří mladým. Ve dnech volna umírají na českých silnicích hlavně mladí lidé, potvrdil to minulý, zatím nejhorší víkend letošního roku. Agresivní řízení, nezkušenost, ale i chuť vytáhnout se mezi kamarády si každý rok vybírají krutou daň.

Tři mladí muži zemřeli v Táboře při dopravní nehodě. | foto: Policie ČR

"Mladí lidé si ale nepřipouštějí, že by se jim něco takového mohlo stát," říká mluvčí pardubických policistů. Nebezpečí dokonce vyhledávají, ukazuje průzkum.

Podle policejních statistik za loňský rok patřilo nejvíce usmrcených osob do věkové kategorie 25 až 34 let, celkově pak lidé do 35 let představovali téměř 40 procent z celkového počtu usmrcených osob. Nejkritičtější nehody osobních vozidel pak zavinili řidiči mezi 19 až 21 lety.

Diskotéka tam a zpátky

"Mladí řidiči jezdí většinou ve vypůjčených vozech, a i když si jej později sami pořídí, stále jim chybí zkušenosti," vysvětluje tragická čísla Michaela Škardová, mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky.

Podle instruktora autoškoly Ivana Bartoše nejsou dnešní mladí lidé vyzrálí motoricky. Se zvládáním řízení mají problémy, nedokážou odhadnout rozměry vozidla a zmatkují v krizových situacích. Víc než jejich vrstevníci před deseti dvaceti lety.

"Dalším problémem je, že jsou vychováváni tak, že jsou nejlepší, vše zvládnou, nemají pud sebezáchovy, ničeho se nebojí," dodává.

Největším problémem mladých řidičů jsou pak víkendové havárie, kterým Ústřední automotoklub začal pracovně říkat disco nehody. "Dochází k nim ve večerních a nočních hodinách během víkendů. Více než 50 procent těchto nehod zaviní řidiči ve věku od 16 do 30 let," vysvětluje Michaela Škardová. V Itálii se pro víkendové nehody zažil termín "masakr sobotní noci" (le stragi del sabato sera).

Nic nepotvrdilo tato smutná čísla více než tragický víkend mezi 20 a 23. červencem tohoto roku. Deset lidí zemřelo v sobotu a v neděli na českých silnicích a mezi nimi bohužel nechyběli ani mladí lidé. V sobotu brzy ráno nepřežili v Táboře tři mladíci kolem dvaceti let náraz do stromu. Ze stejného důvodu zahynula také dvacetiletá žena v Chyškách na Písecku. A další náraz do stromu nepřežil čtyřiadvacetiletý řidič osobního auta u Milešova na Příbramsku.

Do smutných statistik se zapsala i nehoda, která se stala v neděli ráno na křižovatce u Tří věžiček na předměstí Jihlavy. Při ní sice nikdo nezemřel, ale při střetu dvou aut se zranilo osm mladých lidí, z toho dva těžce.

V půl druhé ráno nedal řidič Citröenu Saxo přednost Volkswagenu Sharan. Do policejních statistik tak přibyla tato čísla: Citröen Saxo: čtyři lidé, všichni ve věku 18 let, VW Sharan: 28 let, 26 let a dvakrát 23 let.

To budete koukat

Za jednu z největších příčin tragických nehod se považuje hlavně nevyzrálost mladých řidičů, kteří nemohou těžit ze svých zkušeností a často tak sebe i své spolujezdce vystavují zbytečnému riziku.

Se zajímavými výsledky ale přišla také studie nemocnice ve Filadelfii (Children's Hospital of Philadephia and State Farm), podle které mladí řidiči riziko cíleně vyhledávají. Podle vedoucí projektu Jessiky Mirmanové se z mladých ve společnosti stejně starých lidí stávají hledači adrenalinových zážitků.

Řešením je řidičák s omezením

Všeobecný trend v Evropské unii se vydal směrem takzvaného řidičského oprávnění na zkoušku. Ten má celkem v 16 státech EU umožnit nezletilým řidičům získávání důležité praxe, adepti se ale musí potýkat s řadou omezení. V Maďarsku například nesmí vozit spolujezdce, v Estonsku nesmí jezdit rychleji než sedmdesátkou.

Ve Francii je pro řidiče vlastnící oprávnění méně než dva roky snížena maximální rychlost mimo obec na 80 km/h z původních devadesáti a na dálnici 110 km/h (jinak 130 km/h).

V Rakousku musí šofér s mokrým řidičákem najet nejméně tři tisíce kilometrů pod dohledem zkušenějšího řidiče a podobný model chystá ministerstvo dopravy i v České republice. Od sedmnácti let by mohli mladí Češi usednout za volant pod dohledem školitele, který by měl být starší třiceti let, řidičský průkaz by měl mít nejméně pět let a bez odebraného bodu. Navíc by musel být s mladým šoférem v příbuzenském vztahu.

Po nárazu na křižovatce u Tří věžiček byl citroën odhozen mimo silnici. V autě

Po nárazu na křižovatce u Tří věžiček byl citroën odhozen mimo silnici. V autě se zranili čtyři mladí lidé, z toho dva těžce.

Podle zjištění České televize ministerstvo dopravy plánuje, že od roku 2013 by mladí řidiči dostávali řidičák první rok na zkoušku.

"Řidičák na zkoušku by platil jeden rok. Pokud by do té doby řidič nasbíral osm bodů, pak by o něj na rok přišel a musel by znovu na přezkoušení do autoškoly. Pak by mu znovu běžela zkušební doba jednoho roku," zjistila ČT.

V Německu klesl po zavedení řidičáku na zkoušku a dohledu zkušenějšího spolujezdce počet nehod mladých o třetinu, i tak má ale v Čechách tento systém své odpůrce. Ti tvrdí, že takto mladí lidé by se za volantem vůbec neměli objevovat.

Prevence, i drastická

V Čechách zatím probíhá několik preventivních akcí zaměřených na mladé řidiče. Ústřední automotoklub zahájil projekt Řidičák plus, kterým chce víc vzdělávat mladé lidi už při získávání řidičského průkazu, a s pomocí různých benefitů je láká na doprovodné akce, kde si mohou rozšiřovat své dovednosti.

Na rostoucí agresivitu teenagerů za volantem upozorňuje i několik spotů Besipu v rámci kampaně Nemyslíš zaplatíš. Burcování od kamarádů na cestě z diskotéky nebo agresivní předjíždění sebevědomého tunera v nich končí stejně: nehodou s tragickými následky.

Ukazovat skutečné následky takových nehod se od letošního roku rozhodli policisté v Pardubickém kraji. A zamířili rovnou na střední školy a učiliště. "Chceme ukázat realitu. Aby si posluchači představili, že tam, kde leží oběti nehod, mohou ležet oni sami nebo jejich spolujezdec," vysvětluje jeden z tvůrců kampaně Roman Fetík.

Kampaň vznikla v Pardubicích proto, že v roce 2010 byly dvě pětiny zemřelých v regionu ve věku 15 až 30 let a často to byli právě řidiči motorových vozidel. A dřívější kampaně založené na vzájemném dialogu jednoduše selhávaly.

"Z minulých zkušeností víme, že dnes si mladí lidé nepřipouštějí, že by se jim něco takového mohlo stát, ale skutečnost je jiná. A o tom je mají fotografie společně se statistickými čísly přesvědčit," vysvětluje krajská policejní mluvčí Eva Maturová.

"Samotná debata mladé lidi moc nezajímá. Teprve při fotografiích upřeně sledují snímky a bedlivě poslouchají, co že se to tam stalo a jaká byla příčina. Jejich zájem umocňuje i fakt, že místa na fotografiích většinou znají a několikrát jimi v minulosti, ať už s kamarády nebo s rodiči, projížděli."

Získat řidičák nebude snadné

Na černých číslech se podle dopravních expertů nepodílí jenom nedostatek zkušeností, nízký věk či agresivita mladých řidičů, ale také klesající kvalita čerstvých absolventů autoškol. Už dlouho se proto mluví o nutnosti změny systému výuky a úpravě legislativy.

"Dříve závěrečné zkoušky prováděla Police ČR, ale je nutné si přiznat, že od té doby, co zkoušení přešlo do civilního sektoru pod obce a města, šla jeho kvalita dolů," přiznává Václav Kříž z Unie autoškol. Právě jeho organizace teď usilovně pracuje na legislativní změně umožňující tvrdší zkoušky odborné způsobilosti.

Ministerstvo dopravy má teď pro výuku nových řidičů nový plán. "Autoškola by měla být rozdělena do tří fází, které budou vždy ukončené zkouškou. První test se zaměří na zákony, pravidla bezpečné jízdy a první pomoc. Teprve poté se žák dostane k prvním jízdám, ale na cvičišti," zjistila ČT24.

  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Výrobci autodílů v Německu budou propouštět, elektropohon je totiž jednodušší

Víc než polovina dodavatelů automobilových součástek v Německu plánuje snižování počtu zaměstnanců. Vyplývá to z...

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou koní pod kapotou....

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené realitě. A je jí to...

Rakousko končí s testováním stočtyřicítky na dálnicích. Kvůli sporným emisím

Na více než rok a půl bylo motoristům povoleno na určitých úsecích dálnice A1 jezdit až sto čtyřicet kilometrů za...

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...