Jezdíte bez chyb? Deset přestupků, které za volantem dělá každý řidič

aktualizováno 
Považujete se za dobré a zodpovědné řidiče, kteří nikdy nedostali pokutu a jezdí bez přestupků? Vyvedeme vás z omylu. Odborníci z ÚAMK přišli s deseti přestupky, kterých se dopustí každý řidič. Tyto hříchy lidé za volantem páchají, aniž by si je uvědomovali.
Zipování je pro Čechy často stresová situace. (ilustrační snímek)

Zipování je pro Čechy často stresová situace. (ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Zatroubili jste někdy na auto, které nevyrazilo dost rychle, když mu na semaforu blikla zelená? Jste si jistí, že jste při každém odbočování zapnuli blinkr? Odborníci z Ústředního automotoklubu sestavili deset dopravních přestupků, kterých se řidiči dopouštějí, aniž by si to uvědomili. Přitom tyto chyby přináší následky - ať už je to pouhá pokuta, nebo dopravní nehoda.

1Parkování v požární zóně

Všude plno aut a nikde nehoří, tak proč nevyužít jediný kousek místa na zaparkování, že? Řidiči parkují například v prostoru před požární zbrojnicí, kde je přitom žlutě vyznačena plocha zákazu zastavení. Podobně označené plochy mohou být například za školami a jinými většími budovami. Na první pohled se může zdát, že o nic nejde, vždyť tam nikomu nepřekážím. Tedy „jen“ případnému požárnímu vozidlu, které z požární zbrojnice nemůže vyjet, u školy zase nemůže zaparkovat u přívodu vody a podobně.

„Takovéto nevhodné parkování vypadá jako trivialita, ale ve skutečnosti jde o velké ohrožení majetku a osob v případě požáru. Tomu odpovídají pokuty, které se například v Německu pohybují v rozmezí 35 až 65 eur a ztráty jednoho bodu. Nemluvě o tom, že i v Čechách v takovémto případě hrozí odtažení vozidla a s tím spojené výdaje a pokuta,“ varuje ÚAMK.

2Změna jízdního pruhu bez blinkru

Lenost zmáčknout blinkr? Nepozornost, neznalost? Možná i to jsou důvody, proč řidiči při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého, při změně směru nebo odbočování nepoužívají směrová světla - blinkry. Přitom je to povinné. Pokud je pro vás zmáčknutí páčky a „zablikání“ příliš obtěžující, budete v lepším případě za nepředvídatelného řidiče, který na cestě nebezpečně manévruje. V tom horším, pokud řidiče za vámi přinutíte ostře brzdit nebo pokud se kvůli vám bude bourat, vás čeká pokuta. „Za změnu směru bez směrovky hrozí řidiči pokuta například v Německu 10 eur. Pokud dojde k nehodě, sáhne si řidič ještě hlouběji do kapsy. Nemluvě o postupu pojišťoven, které mohou krátit své finanční plnění,“ píše ÚAMK.

3Zip: zoufalství českých řidičů

Snad nejzoufalejší situace u českých řidičů je zipování. Metoda zipu je postavena na plynulém vjíždění vozidel z končícího pruhu do toho průběžného. V české praxi se řidiči do zipu snaží dostat buď co nejdříve, nebo naopak na poslední chvíli s brzdami a zpomalováním vlastního auta i těch cizích v průběžném pruhu. Obojí je špatně a za nedodržování nebo porušování pravidla zipování hrozí pokuta. Stejně tak v případě omezení a ohrožení jiného účastníka provozu. Výše pokuty začíná na dvou tisících korun.

Správný postup při zipování

Správný postup při zipování

4Jízda se zapnutou mlhovkou

Podzim, mlhy, špatná viditelnost. Nastává nepříjemné období, které otestuje, jak umíme používat mlhová světla. Někteří řidiči zapínají zadní mlhovku už za snížené viditelnosti. Ale to je špatně, ani mizerné počasí řidiče k takovému kroku neopravňuje. Mlhová světla můžeme použít za dohlednosti menší než 50 metrů, auto by zároveň nemělo jet rychleji než 50 kilometrů v hodině. V Německu je za porušení předpisu stanovena pokuta 20 eur.

5Stopka? Nezastavujeme, máme zpoždění

Pravidlo je jednoduché: na stopce zastavit. Vždy. I když víme, že na hlavní silnici, na kterou vjíždíme, nic nejede. Nebo máme ten pocit. Stejné pravidlo platí při vjezdu do křižovatky. Předpis zná každý a příkaz k zastavení je třeba brát doslova. „Stop, dát přednost v jízdě“, tak zní doslovně vysvětlení tohoto dopravního značení. Totéž platí v případě bílé čáry na vozovce, před kterou se musí zastavit. Za spěch a ignoraci stopky hrozí v Německu 10 eur a u nás až 2 500 korun a čtyři body k tomu.

6Parkování s hodinami? Zbytečnost

Čeští řidiči ještě nevzali za své, že ve městech a na rušnějších místech nelze parkovat bez omezení. Tato místa bývají označena značkou vyžadující parkovací hodiny, které umístíte za čelní sklo a vyznačíte na nich dobu příjezdu. Spousta řidičů si myslí, že je to zbytečnost, bez které se na tu chvilku, než něco vyřídí, obejdou. Strážníci si však taková místa hlídají a v Rakousku, Německu a ostatních zemích jde o zcela běžnou záležitost. Případná pokuta se pohybuje mezi 10 a 30 eury. Myslete na to, až se budete balit na lyžovačku v zahraničí.

7Na parkovišti jako na silnici

Parkoviště například obchodních domů nejsou veřejnou komunikací, ale soukromým pozemkem. Není proto možné chovat se tam za volantem, jak se nám zlíbí. „Nicméně v případě havárie policie posuzuje chování každého řidiče podle toho, jaké by bylo obvyklé chování na veřejné komunikaci. Tedy držme se toho, že pravidla platí všude stejná a vyhneme se všichni možným vážným problémům, ťukancům a podobně,“ uvádí odborníci z ÚAMK. Například v Rakousku a Německu platí, že byť se jedná o parkoviště, je-li zde použito vodorovné či svislé dopravní značení jako na běžné veřejné komunikaci, platí pravidla jako na silnici.

8Netrestejte pomalejší

Plazí se jako šnek, na křižovatce není schopný se rychle rozjet, jeho reakce jsou pomalejší - tak ho ztrestám. Nebo mu pošlu alespoň varování, aby se probral. Takové je uvažování spousty českých řidičů. Často takové jednání padá na starší řidiče nebo ženy, ale tyto reakce jsou absurdní a trestné. Za ten nejmenší „trest“ bezohlední řidiči považují troubení na toho pomalejšího. „Prosíme, netrubte! Vězte, že klakson je určen k použití v nebezpečných situacích, nikoliv jako projev něčí horké hlavy či neslušného chování. Kromě toho v řadě zemí jako například v Rumunsku, Itálii a dalších za bezdůvodné použití zvukového výstražného signálu hrozí poměrně vysoká pokuta,“ vzkazují z ÚAMK

9Jízda bez světel

Šetří nebo zapomene, možná došlo k závadě. Každopádně pokud autu nesvítí potkávací světla, hrozí řidiči pokuta. Ohrožuje totiž ostatní účastníky provozu, ale především sebe. U nás a ve většině zemí Evropy je povinné i denní svícení, v Rakousku však ne. Za zapomenutá potkávací světla hrozí řidiči pokuta až dva tisíce korun a v Německu 60 eur.

10Diskotéka v autě? Ne v Německu

Pokud si nemůžete pomoct a vychutnáte si váš oblíbený song na maximální hlasitost audiosoustavy ve vašem voze, nebo naopak ve sluchátkách, nedělejte tak v Německu. Hrozí vám za to pokuta 10 eur. „I zdánlivě malé přestupky jsou stále porušením dopravních předpisů, a tedy postižitelné. Hlavně ale i těchto 10 malých přestupků může být důvodem velké nehody,“ uzavírají experti z ÚAMK.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Fiat znovu jedná o fúzi s Renaultem, hlavním žolíkem je Nissan

Nissan Qashqai

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská automobilka Renault hledají způsob,...

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Najdete na iDNES.cz