Lidské mraveniště. Tak by se dalo s nadsázkou popsat jedno z parkovišť v obchodní zóně Čestlic u Prahy, na které se třetí červencovou neděli začali už před osmou hodinou večerní sjíždět první příznivci jedné stopy. A to bez ohledu na jimi vlastněný stroj. Nebyla tak nouze o hloučky rozličných typů, kdy se vedle výkonné silničky či třeba opulentního chopperu „krčil“ drobný letitý skútr. Mezi spoustou strojů bylo možné narazit i na různé speciální limitované edice. Krátce po 22. hodině se pak parkovištěm rozezněly stovky motorů a účastníci vzápětí za asistence policie vyrazili vstříc noční Praze.
Myšlenka uspořádat organizovanou hromadnou noční jízdu českou metropolí se zastávkou v jejím centru se podle prezidenta pořádajícího motorkářského klubu Top 5 Plus Davida Sommera, který je přesvědčen, že akce s cílem zaplnit metropoli motorkami nemá ve světě patrně obdobu, datuje do roku 2008.
„O organizované noční jízdě hlavním městem nemáme odnikud ze světa zprávy, Prague Night Ride je tak nejspíš opravdu tou největší hromadnou jízdou metropolí na světě,“ uvedl s tím, že po několika letech, kdy začala akce mezi motorkáři nabývat na popularitě, se začaly obdobné jízdy organizovat i v dalších českých městech.
Zatímco prvního ročníku Prague Night Ride konaného v roce 2009 se zúčastnilo zhruba 100 motocyklů, tak při druhém ročníku byla účast dvojnásobná. Zhruba od pátého ročníku se pak akce pravidelně účastní 600 až 800 motorek. Nejvyšší účast byla o loňském 14. ročníku, tehdy organizátoři napočítali zhruba 1 250 strojů.
Právě s přibývajícím počtem účastníků však bylo nutné z mnoha důvodů upustit od původní koncepce organizované spanilé jízdy. Namísto jedné kolony motorkářů tak dostal přednost systém zvaný Saigon, kdy každý účastník projede Prahu po vlastní trase či se městem projíždí v menších skupinách, a to i třeba po organizátorem doporučené trase.
Mezi atraktivní místa, kterými účastníci během cesty do cílové destinace projíždějí, jsou kromě Václavského náměstí třeba tunely městského okruhu, Hradčany či Staré a Nové Město. Novinkou letošního patnáctého ročníku byl nový cíl. Zhruba 850 strojů (kromě motocyklů i čtyřkolky) tak místo na bobovou dráhu na Proseku zamířilo nově do Radotína k místní motokárové hale.
„Původně jsme deklarovali, že přijet může každý, kdo nechává jednu stopu, ale protože přijíždějí už i čtyřkolkáři, updatoval bych pravidlo v tom smyslu, ať přijede každý, kdo drží v ruce řídítka a vlaje mu za jízdy vítr ve vlasech,“ dodal Sommer s odkazem na skladbu strojů. Zároveň ocenil aktivní účast policejních hlídek na klíčových místech.
„Od prvního ročníku vždy (v rámci našich možností) maximálně dbáme na bezpečnost a všechny účastníky nabádáme, aby si sice vychutnali tu výjimečnou chvíli před půlnocí na Václaváku, ale aby stále dodržovali pravidla silničního provozu a vůči sobě samým i ostatním účastníkům silničního provozu se chovali s maximálním respektem,“ doplnil prezident Biker Clubu Top 5 Plus.